voor- nadelen hardtop tov softtop

Gestart door head02, september 27, 2026, 06:57:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

JM en 2 gasten bekijken dit topic.

paul kampeert

Wij twijfelen ook tussen een hardtop en softtop vw (naast enkele andere plussen en minnen van de twee wagens die we in gedachten hebben). Ik lees in dit topic en elders op het forum veel over hoe je de hardtop "goed" op de bodem/grond legt, zeker als die niet recht is. Weten jullie of er beelden of filmpjes zijn hoe dit stabiliseren en/of waterpas leggen dan wordt gedaan? Ik kan me van de reacties die ik hierover lees, niet zo'n beeld van vormen, zonder het ooit gedaan te hebben. Wel gezien in de showroom natuurlijk, maar daar is de vloer recht. Daar geen plankjes, keggen of andere steunmaterialen gezien.

Alpenklapper

Ook een snelklapper met softtop kost veel tijd, niet het klappen zelf maar wel het opruimen van alles wat je in de voortent zet (en dat is stiekum best veel). Om die reden hebben wij voor de herfstvakantie een caravan gehuurd. Als dat bevalt gaat de snelklapper er uit voor een caravan met vast bed en rondzit. Dan hoef je enkel de pootjes uit te draaien en klaar. De vouwwagen heeft tot 50 haringen zonder luifel.

Gezien uw situatie zou ik afraden om aan een vouwwagen te beginnen en denk ik dat u beter af bent met een (kleine) caravan met casetteluifel. Zeker wanneer je een hefdak variant neemt heb je ook het campeergevoel , het geluid van de vogeltjes (en de airco van de buren).

FriedelP

Dat is ook een kwestie van hoe je u organiseert. Als je met doe bak kastjkes doet valt dat wel mee. De luifel opzetten was bij ons nog het meeste werk. En de haringen. Bij één nacht haal je ook al die dingen niet naar de voortent.

Ook bij een kleine caravan met voortent kan je zelfde issue hebben. Je blijft het best als je zoveeel mogelijk in beweging bent, dus wat je nog kan zou ik zeker voor gaan.

Alex

Citaat van: Alpenklapper op oktober 02, 2026, 06:48:28 PMOok een snelklapper met softtop kost veel tijd, niet het klappen zelf maar wel het opruimen van alles wat je in de voortent zet (en dat is stiekum best veel). Om die reden hebben wij voor de herfstvakantie een caravan gehuurd. Als dat bevalt gaat de snelklapper er uit voor een caravan met vast bed en rondzit. Dan hoef je enkel de pootjes uit te draaien en klaar. De vouwwagen heeft tot 50 haringen zonder luifel.

Gezien uw situatie zou ik afraden om aan een vouwwagen te beginnen en denk ik dat u beter af bent met een (kleine) caravan met casetteluifel. Zeker wanneer je een hefdak variant neemt heb je ook het campeergevoel , het geluid van de vogeltjes (en de airco van de buren).

En toch is de keuze van wagen bepalend.
Onze holtkamper Aero is zeker niet meer werk als onze Beachy caravan.
En heeft net zoveel haringen nodig.
Het kuipzijl is met een doekje rechtop te reinigen en hoef je zelf niet aan te sjouwen.
Doet luchtdruk voor je.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

PimJ

Bij een kleine caravan met cassetteluifel maak je ook weer een compromis tussen ruimte en snelheid. Een kleine caravan heeft weinig leefruimte vergeleken met een vw, en een grotere is toch stiekem weer een hoop werk bij het goed neerzetten en in en uitpakken. Zeker op krappere plekken, en ook met een mover.

Mijn ouders, inmiddels beiden rond de 70, zijn uiteindelijk om soortgelijke fysieke redenen van een caravan naar een mid-size camper gegaan. Stoeltjes en tafeltje eruit en je bent klaar om te kamperen. Leveler eronder voor het rechtzetten, fietslift achterop voor de e-bikes. Bij slecht weer voldoende ruimte binnen, en geen gesleep met zware dingen want grote garage achterin.

Ik heb ze nog nooit horen klagen over gebrek aan mobiliteit en een "andere manier van kamperen" die hen niet zou zinnen want ze zijn er zeker 15 weken per jaar mee weg.

Moet wel in je budget passen natuurlijk, want goedkoop zijn ze zeker niet. Mocht het wel passen, zeker de overweging waard. Zo niet kan er in mijn ogen weinig op tegen de snelheid van een hardcover of een opblaas-vw (aka Holtkamper :)6])

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk