Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: banden  (gelezen 11758 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:banden
« Reactie #15 Gepost op: september 06, 2009, 03:51:04 pm »


Dat is precies wat ons ook verteld is. Wij hebben ook stiksof in de vw banden.
Minder snel kans op een klapband.

Klapbanden worden voor het overgrote deel veroorzaakt door een te lage bandenspanning in combinatie met te oude banden.
Ik heb nog nooit een klapband gehad, niet met een auto en niet met een aanhanger.
Op vakantie controleer ik elke twee tot drie dagen de bandenspanning van de vouwwagen en die van de auto met een losse bandenspanningsmeter.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:banden
« Reactie #16 Gepost op: september 09, 2009, 04:45:25 pm »

Hier ben ik het dus niet mee eens.

De druk op de banden neemt toe als de wagen word geladen en stikstof zorgt ervoor dat de banden niet zo snel warm worden als dat normaal gebeurd. Of in ieder geval niet zo snel te warm worden!

Dit heeft dus niets met een race te maken , maar gewoon met het tegengaan van de warmte en de daarmee minder snelle slijtage.

Kortom het is raadzaam stikstof te gebruiken vooral als je langere afstanden aflegd.

Van een andere website (campercity.nl):

Citaat
Bandenfabrikant Vredestein. zegt er het volgende over:

Het vullen van banden met stikstof wordt gedaan om een aantal redenen:

  • Stikstof diffundeert trager door rubber dan zuurstof (theoretisch een factor 2-3). Met 100 % stikstofvulling wordt dus getracht de banden langer op de gewenste spanning te houden.
  • Stikstof is een inert gas en oxideert niet met oxidatiegevoelige materialen (zoals staal).
  • Stikstofvulling is een droge vulling (geen waterdamp) wat zowel qua oxidatie als temperatuurbeheersing positief is.

Men moet zich echter realiseren dat lucht al voor 80% uit stikstof bestaat en dat het effect op spanningsverlies in de praktijk klein is. De druktoename als gevolg van optredende temperatuurverschillen is voor beide vullingen gelijk en men hoeft dus de banden gevuld met stikstof in koude toestand niet op een andere spanning te zetten dan de banden gevuld met lucht.

Gebruik van stikstofvulling wordt eigenlijk alleen gedaan bij gebruik in extreme condities (zoals vliegtuig- of racetoepassingen), waar vocht en zuurstof in combinatie met extreme temperaturen ongewenst is, in verband met oxidatie- en degradatieverschijnselen.

Voor personenautobanden is het gebruik van stikstof niet nodig. De kwaliteit en oxidatiebestendigheid van moderne autobanden en velgen is ruim voldoende voor normale luchtvulling. Onafhankelijk van het type vulling is regelmatige controle van de bandenspanning aan te bevelen, zelfs noodzakelijk en ook bij luchtvulling kan en moet zorg gedragen worden voor een droge vulling.


Als je wat verder op deze site zoekt en verder op internet dan kom je veel meer berichten tegen over het nut van stikstof en voor normaal gebruik is er nooit overtuigend bewijs geleverd dat stikstof beter is dan normale lucht.
Gelogd

grambii

  • Gast
Re:banden
« Reactie #17 Gepost op: september 06, 2011, 02:42:36 pm »

Lucht bestaat voor:
79% uit stikstof, molmassa: 28,0134 g/mol,
20,9% uit zuurstof: molmassa 31.9988 g/mol, zuurstof is zwaarder dan stikstof en zal dus moeilijker door de rubber verdwijnen.
voor de rest 0,1% uit CO2 en enkele edelgassen die 0,1% van de samenstelling van lucht is lichter dan stikstof en zal dus sneller uit de band verdwijnen.
Om voor die 0,1 % van het volume extra 8 euro uit te geven voor een stikstofvulling :H
Gezien de samenstelling zal de warmteafvoer niet zo heel veel beter zijn al is de warmtegeleiding van zuurstof wel slechter.....

Voor wat de leeftijd van de banden betreft, ik moet na het lezen van deze discussie dus ook nog eens aan de binnenzijde van de band kijken.
Ik kon die code nergens vinden op mijn banden 5,00x10 (trigano oceane 3,15GL 1999)
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal