Gasveerconstructie camplet

Gestart door beatleenco, september 29, 2009, 04:47:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Blackwadder

Deze meer eenvoudige oplossing heb ik ook op internet gezien. Zo te zien wel met extra steunpoot onder de hoek zoals ook bij de nieuwere modellen. Een langere veer geeft ook minder druk op het scharnier denk ik.

henkt

Is zeker eenvoudige oplossing. Zolang de platen maar vast zitten in het kokerprofiel.
Wel betwijfel ik of de druk die deze gasveer geeft het zelfde is als de originele camplet uitvoering.

henkt

In Zeeland hebben we een nieuwe dealer van Camplet. Vorige week ben ik gaan kijken naar de torsieveer constructie. Die is betrekkelijk eenvoudig te maken. De bak moet hier en daar een beetje aangepast worden en dan kunnen de veren er in.
Ik heb gevraagd wat de veren kosten wanneer ik die los zou kopen en zelf in een oudere royal zou bouwen.
De reactie van de off. camplet leverancier ( dat zou nu Isabella moeten zijn): De belasting op de schaal (kunstof bak en deksel) zou te groot zijn bij oudere modellen. Hoe duur de veren zijn weet ik dus nog niet.
Nieuwere modellen waar geen veren inzitten zijn makkelijk om te bouwen omdat het frame al is voorbereid.

henkt

Hallo,

Het gaat er toch van komen.
Ik ga zelf de gasveer constructie er op bouwen. Wel volgens Camplet model. Het wordt een karwei dat niet eenvoudig zal zijn omdat alles precies pas gemaakt moet worden. Er zit geen haakse hoek in.
Ik ben begonnen met proef platen te maken voor de buitenkant en nu ben ik de platen voor de echte constructie aan het maken. Veel passen en meten. Daarvoor heb ik nu de kunstof hoekjes er uit gehaald. Het moeilijkste lijkt mij de scharnieren in een lijn te krijgen en de boel waterdicht te maken. Wanneer ik dat voor elkaar heb ga ik de versteviging voor de binnenkant maken en de gasveer bestellen. Voor een extra poot heb ik ook al zo mijn ideeën.

Groeten Henk

Theu

Spannend! Succes.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T

sanderv

Citaat van: henkt op maart 18, 2018, 05:33:40 PM
Hallo,

Het gaat er toch van komen.
Ik ga zelf de gasveer constructie er op bouwen. Wel volgens Camplet model. Het wordt een karwei dat niet eenvoudig zal zijn omdat alles precies pas gemaakt moet worden. Er zit geen haakse hoek in.
Ik ben begonnen met proef platen te maken voor de buitenkant en nu ben ik de platen voor de echte constructie aan het maken. Veel passen en meten. Daarvoor heb ik nu de kunstof hoekjes er uit gehaald. Het moeilijkste lijkt mij de scharnieren in een lijn te krijgen en de boel waterdicht te maken. Wanneer ik dat voor elkaar heb ga ik de versteviging voor de binnenkant maken en de gasveer bestellen. Voor een extra poot heb ik ook al zo mijn ideeën.

Groeten Henk

Ben benieuwd naar het resultaat. Ik ga dit volgen.

henkt

Voorlopig eerst de hoekafwerking voorzichtig verwijderd zodat ik beide buiten platen pas kan maken.

henkt

Het pas maken is best een dingetje.

Hemertje


henkt

Nu komt het lastige gedeelte. Het scharnierpunt. Dit moet in een lijn komen te liggen met het bestaande scharnier. Ik pieker mij suf.
Inmiddels heb ik ook een goede gasveer gevonden. Deze is de helft goedkoper dan die ik eerst via deze topic heb gevonden.
https://www.gasveerwinkel.nl/configurator/

henkt

Inmiddels is de gasveer binnen. Om hem in te drukken is er behoorlijk kracht nodig. Ik heb een opspanstuk gemaakt en onder een pers de gasveer ingedrukt. Nu blijft hij zo zitten tot het moment suprême dat hij er definitief op gaat.

Ook de steunpoot heb ik klaar.

Nu komt de binnen beplating. Hier van heb ik met dik papier een mal gemaakt zodat ik die op staalplaat kan overnemen.
Het scharnier heb ik geprobeerd te maken terwijl de beplating van de wagen is. Dit blijkt niet werkbaar. Nu zal dat op de kar moeten gebeuren.

Ik ga nu begrijpen waarom een bedrijf dit liever niet doet.

sanderv

Oe, dat ziet er eng uit. Niet zo heftig als een ingespannen autoveer, maar toch. De constructie gaat hier wel wat van merken...

henkt

Het is toch 150 kg. De draadeinden hadden ook M 6 kunnen zijn, maar deze had ik voorhanden.
Het scharnier en de beplating moeten de krachten opvangen en overbrengen op het kokerframe.

ArnoldusWH

#73
Mooie klus man !

Leuk dat je je avontuur en de foto's met ons deelt.
Prachtig om zelf creatief stap voor stap een oplossing te bedenken en uit te werken, helemaal mijn ding.
Zo jammer dat ik geen garage naast het huis heb, mijn klapper staat in de stalling en ik moet sleutelen op straat voor de deur.

Succes verder !

henkt

Ik kan in de stalling wel enkele dingen doen, maar nu staat hij bij mijn zoon in de garage. Daar heb ik ook een werkbankje. Verder heb ik nogal wat mogelijkheden via mijn werk. Anders zou ik dit ook niet kunnen doen. Helaas moet hij dan wel naar buiten om te klappen.
Ik ben nu elke dag enkele aanpassingen aan het doen en hoop volgende week het scharnier te kunnen lassen. Hiervoor moet de buiten beplating vast worden gezet aan het buizen frame. Dus dit weekend moet dat gebeuren. Dat betekend een aantal keren open en dicht. Aan de binnen beplating wordt ook gewerkt.
Ik ben ook met tekeningen bezig, zodat anderen die de moed hebben dat kunnen gebruiken.