Camping Koelkast

Gestart door RonaldA, maart 13, 2010, 02:37:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steven

Ach... wellicht niet het meest politiek-correcte antwoord, maar de stroom is toch betaald en we kamperen slechts drie weken per jaar.

RonaldA

Citaat van: meeder op maart 13, 2010, 08:46:39 PM
Wat ik zou aanbevelen is wat ik zelf ook zou kopen.

Waeco CoolFreeze CF40 of CDF40 bijvoorbeeld.

Dit zijn inderdaad mooie koelboxen maar ver boven het budget wat ik kan/wil besteden.

RonaldA

Citaat van: CEO op maart 15, 2010, 09:43:59 AM
Waarom moet je koelkast per se zo koud zijn?

Onze ervaring: als het buiten erg warm is, dan nog blijft het drinken relatief koud. De box plaatsen we in de schaduw, dus de omgevingstemperatuur valt dan wel mee. Wij halen regelmatig voor 5 personen voor 2 dagen eten. Dat past net. Ook vlees etc. blijft dan lang genoeg goed.

Het voordeel van een adsorptie is dat die het altijd doet: hoeft niet per se waterpas te staan, heeft geen rusttijd nodig na de rit etc. Daarnaast is de prijs goed, ook een argument voor veel kampeerders.

Tenslotte: koelen op 12 V, zeker in de vouwwagen (extra stekkers) moet je je niet al te veel van voorstellen.

Vroeger hadden wij gewoon een koelbox, we gingen dan met de tent naar Zuid Frankrijk (Les Landes). Lekker klimaat maar altijd lauw drinken, schenk boter ect.
Vlees en Vis moesten we iedere namiddag vers halen omdat het gewoon niet goed te houden is met hoge temperaturen.

Als ik dan lees in datasheet/specs van een koelbox dat deze maar 20-27 graden onder de omgevings temperatuur koelt, komen de beelden van schenk boter bij mij boven drijven, misschien onterecht als ik jullie antwoorden lees.
Van mijn kant de onervarenheid/onwetendheid met dit type (absorptie) koelboxen.

Welke absorptie koelbox hebben jullie dan?
Staat deze bij jullie aan in de disselbak (12V), kan dit dan qua warmte afgifte?

panevino

De kampeerwinkel, in Zaandam, heeft een absoptie-box in de aanbieding voor EUR 99,-. Loopt op 12V, 220V en gas.
// Marcellino Pane e Vino \\

RonaldA

Citaat van: Steven op maart 16, 2010, 07:40:46 PM
Zo is het.. wij hebben een Haier compressor koelkast en dat bevalt prima.

Het voordeel van de koelkast is de indeling, gewoon een deur geen bovenlader waardoor alles op elkaar gestapeld moet worden.
Prijs van een compressor koelkast valt mijn inziens mee, zit rond de 100 euro.

Nadeel is dat deze niet op 12V werken.

Optie is om hem van te voren thuis aan te sluiten zodat deze op temp kan komen en dan hopen dat hij op de plaats van bestemming nog koel is.

Is het echt nodig ?
Ik denk van niet.

Normaal gesproken heb ik de eerste dag alleen een pak melk, broodjes, boter, beleg, bami, frisdrank en een paar biertjes bij me.
Tot vorig jaar deed ik dit met een gewone koelbox met ingevroren diepvrieselementen erin.
Voordeel was wel dat ik op de plaats van bestemming de luxe had van een standaard tafel model koelkast.

Ik zoek nu een tussen model (traditionele Koelbox <-> Tafelmodel koelkast), goed koelen, drinken koel, vleeswaren en vlees in ieder geval 1 dag kunnen bewaren.

meeder

Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe je op vakantie gaat.
Als je 3 weken op één plek blijft hangen dan is een klein normaal koelkastje prima, maar als je rondtrekt is het totaal niet praktisch.
Wij camperen nooit op stroom plaatsen en dan is een 3-weg koelbox het meest praktische, overdag als we onderweg zijn op 12 volt en 's-middags op de camping gaat hij op gas.
Wij verbruiken ongeveer 3 kg gas per vakantie van 3 weken met onze koelbox.

Jofiena

Wij hebben recent bij de Blokker een minikoelkast gekocht. Kan helaas alleen maar op stroom.
Hij koelt 30 gr. onder de omgevings themperatuur. Wij hebben hem het pinksterweekend uitgeprobeerd en bevalt goed.
Voordeel is dat je een deur heb en je vlees en beleg er in kan leggen.

daarnaast hebben we al een electrische koelbox van de Aldi al een paar jaar en die is weer handig voor pakken en flessen want in het
koelkastje past wel 1,5 l. fles en blikjes, maar flessen en pakken nemen toch wat meer ruimte in.
Wij hebben dus besloten om met de grote vakantie allebei mee te nemen. Heb je gewoon wat net meer ruimte. En de koelbox kan ook onderweg aan.

screech

Is de minikoelkast wel instelbaar hoe hard ie koelt? Want als ie continu 30gr onder de omgevingstemperatuur koelt, dan denk ik dat je ijsblokjes kan verkopen op de camping. Maar het zal wel te regelen zijn, hoop ik voor je.

reekie

Hoi, de minikoelkast koelt gewoon zoals een gewone koelkast. Hij werkt inderdaad prima 8). Wij hebben hem ook gekocht bij de Blokker voor ik dacht ? 60,00

Steven

Naast de Haier, gebruiken wij voor onderweg een elektrische koelbox. Prima ook voor boodschappen die onderweg koud moeten blijven. Maar kaas e.d. nemen we echt niet mee vanuit Nederland.

Lambic

Citaat van: reekie op juni 04, 2010, 09:14:59 AM
Hoi, de minikoelkast koelt gewoon zoals een gewone koelkast. Hij werkt inderdaad prima 8). Wij hebben hem ook gekocht bij de Blokker voor ik dacht ? 60,00
Deze hebben wij ook, vermoedelijk een aanbieding op moment van aanschaf (49,95). Maar hij moet nog in de praktijk gebruikt worden, tot nu toe een ALDI-Koelbox in gebruik (hoe toevallig!).

Jofiena

Citaat van: screech op juni 04, 2010, 08:04:10 AM
Is de minikoelkast wel instelbaar hoe hard ie koelt? Want als ie continu 30gr onder de omgevingstemperatuur koelt, dan denk ik dat je ijsblokjes kan verkopen op de camping. Maar het zal wel te regelen zijn, hoop ik voor je.

Ja, hij is net als een gewone koelkast te stellen in standen. En nee hij vriest niet, er zit geen vriezer in. Hij koelt echt alleen maar.
En is inderdaad 60 euro bij de Blokker.

antonva

"due to the current economic situation the light at the end of the tunnel will be turned off until further notice"

Alex

Dit is de 3de jaar dat wij die gebruiken.
Als je hem mooi recht zet dan maakt hij niet veel geluid.
Koelen doet hij erg goed we hebben nooit gehad dat hij zijn werk niet deed.

Wel even het lekbakje leeg gooien na 2 weken gebruik. :P
Anders geeft dit zo'n rommeltje bij het in de disselbak zetten. :O :O :O
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

spanbandje

hoe je het wend of keert een compressor koelt altijd beter dan een absorbsie systeem, ook verbruikt de compressor minder stroom, in een absorbsie kast wordt de stroom met een verwarmingselement omgezet in warmte, en dit wordt weer gebruikt om te koelen, niet erg efficient, met de geluidproductie valt het ook wel mee, wij bouwen de compressorkoelkaten altijd in vrachtwagen cabines, maar nooit klachten gehad over te veel geluid.  ook zit er bij de meeste compressorkoelkasten  in de electronica van de motor een onderspannings beveileging zodat de koelbox zich zelf uitzet als de boordspanning
onder een bepaalde drempel komt ( als dit een 12/24 volt kast is )  de 24 volt truck koelkasten werken ook op 12 volt dit wordt door de interne omvormer herkend.
deze koelkasten kun je lekker tijdens de rit aan latenstaan, dus altijd gekoelde dranken tijdens de rit.

M.v.g. Marcel.