Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Onderhoud vouwwagen??  (gelezen 19353 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #15 Gepost op: april 19, 2010, 08:43:21 pm »

Mij best maar dan niet bij jou maar bij mij.
Toch ietsjes handiger als je alle gereedschap bij de hand hebt wat te verzinnen is want je weet de eerste keer nooit wat je tegenkomt.

Mis grijpen in je gereedschapskist is inderdaad iets wat je niet wilt :)
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #16 Gepost op: april 19, 2010, 08:46:33 pm »

Dabedoellik....

Warming: Showoff

Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #17 Gepost op: april 19, 2010, 09:15:00 pm »

Dabedoellik....

Warming: Showoff



hefbrug ik ook hebben wil ;-)
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #18 Gepost op: april 19, 2010, 09:21:51 pm »

aha

Ook een sleutelaar :# :#
nou vooruit dan maar

Hier een fotootje van mezelf



Een brug kopen is 't probleem niet meer vandaag de dag
Wel de ruimte om neer te zetten maar met wat handigheid pastte het ding precies in de werkplaats van mijn bedrijf.

De HK staat er ook wel eens op trouwens, ff lekker de onderkant boenen, schokbrekers gemonteerd voor de Tempo100 vergunning enz.
Gelogd

Bsb2010

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #19 Gepost op: april 19, 2010, 09:22:26 pm »

@ coinoperator, dat is wat mij betreft een deal (laat me raden, je woont ergens in het zuidelijkste puntje van Limburg ;)).

Met zo'n professionele werkplaats tot je beschikking durf ik zelfs een volledige revisie van de zojuist aangeschafte "antieke" vw wel aan onder uw toeziend oog.

Heb wel eens een heeeeel (lees: mega heeeeeeeeeeeeel) klein beetje geknutseld op dit gebied, heb in een grijs verleden, toen ik nog jong, knap, slank en rijk was een MG-B gehad, de lekke koppakking ben ik niet aan begonnen, maar heb (hahaha) wel heel technisch de bougies vervangen  :H en, ooit op aanwijzingen van een bevriende automonteur een distributieriem van eoa klein jappannertje vervangen en op tijd gezet.(zijn kolenschoppen van handen kwamen er niet goed bij, mijn friemelhandjes wel).

Een ikeakast knutsel ik zo in elkaar, zelfstandig een naambordje of slanghaspel ophangen aan mijn buitengevel lukt ook nog net, maar dan houdt het zo ongeveer wel op met mijn technische kennis/inzicht.
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #20 Gepost op: april 19, 2010, 09:27:16 pm »

Arnhem
Redelijk bereikbaar vanuit alle richtingen.

VW?
Uhm

Je praat tegen een OPEL man he
Dus ga snel je mond uitspoelen met groene zeep :#
Gelogd

fish

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #21 Gepost op: april 19, 2010, 09:39:35 pm »

Graag hier on-topic blijven, en foto,s in het fototopic plaatsen aub. foto topic
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #22 Gepost op: april 19, 2010, 09:47:51 pm »

jamaar jamaar....

er worden hier ook KLAPpootjes gelast hoor :#

Echt...
Mijn eerste VW was een AK GT 4 van 30 jaar oud.
Prima karretje en voor heel weinig overgenomen van mijn zwager die er niet meer aan durfde omdat er een pootje was gebroken.

Dat was dus zo ongeveer 5 minuten zaag,buig en laswerk en is nooit meer kapotgegaan.
Alleen....hij knierpte een beetje bij, uhm, ja...nouja, je snapt ''t wel. :O :H

Toch vier jaar mee gekampeerd en 't was mijn eerste klapliefde en echt een geweldig ding.
En eerlijk te zijn stond ie net zo snel op als onze HK van nu....
Gelogd

Alpe

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #23 Gepost op: april 24, 2010, 12:18:25 pm »


Ik word wél errug enthousiast van jullie vermakelijke conversatie,...
Oók ik heb geen technische opleiding,... :I  vind ik zo jammer enwil graag altijd wat leren!!  :)

Maaarre,,... met onderhoud heb ik ook eens geprobeerd de oplooprem,...cq handrem af te stellen,..
Wat betreft onderhoud hoor ik jullie daar niet over,...wellicht vergeten????
Ik woon in Apeldoorn,.. dus ik doe mee aan deze MASTERvw-klusopleiding,.. graag alsjeblieft???

Hartelijke groet van Alpe (d,heuz)
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #24 Gepost op: april 26, 2010, 10:20:23 pm »

Goed punt.

De kabel van de oplooprem moet idd ook worden gecontroleerd en evt nagespannen.
De kabelspeling is afhankelijk van het onderstel, vraag het ff na bij de leverancier.
Maar als regel mag je aannemen dat bij een volledig uitgeveerde oploopkop (dissel) de kabel net een klein beetje moet doorhangen, zo ongeveer als een fietsketting zeg maar.
Veel drukker moet je je maken als de disselkop niet meer spontaan terugveert, meestal alleen omdat ie in geen jaren meer een vetspuit heeft gezien want een VW wordt dermate weinig gebruikt dat ie meer slijt van het stilstaan dan van het gebruik.
Vooral banden hebben daar last van maar de disselkop kan ook vast gaan zitten in uitgehard vet.
Banden DIRECT vervangen bij de allereerste tekenen van droogtebarstjes en bij tempo100 wagens voor ze zes jaar oud zijn.
Die categorie laatste banden kunnen dan trouwens nog best een poosje dienst doen als achterband op je stadsauto'tje oid.(mocht dat toevallig passen)
Anders leveren ze op marktplaats nog wel wat op.

Vandaag trouwens zelf de vetspuit ff losgelaten op de dissel en oplooprem hier.
Wielen lekker dicht gelaten, 't spul is net 1 jaar in gebruik dus dat is quatsch om me druk over te maken.
Zo tegen de drie jaar gaan de trommels er even af en ga ik ook overwegen om reserve wiellagers mee te nemen.
Gelogd

Alpe

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #25 Gepost op: april 27, 2010, 04:51:49 pm »

Ik heb nog een ander goed punt,..!!! :)

Heb je voldoende parkeerruimte voor je werkplaats,..  :J ??? 
Inmiddels heb ik 6 mensen die graag met hun vw-tje langs willen komen in Arnhem voor
spoedcursus onderhoudsbeurtje VW.

Op zaterdag 28 mei 2009 tussen 12.00 uur en 12.30 uur!!  8)  (Schikt dat trouwens?? :))

Ik neem iets mee voor-bij-de-koffie,....!!!

Hartelijke groet,
Alp (d,huez)
Gelogd

Bsb2010

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #26 Gepost op: april 28, 2010, 08:19:37 pm »

Ja uhhe, HOOOOO wacht eens even en ik dan??? Net de klapkar op een seizoensplaats nogal permanent vastgespijkerd en dan gaan we opeens op korte termijn met zijn allen naar Arnhem ;( ;( ;( ;( om nog maar niet te spreken  van het feit dat ik an twee aandachtvragende kleutertjes mee zou moeten nemen....

Kunnen we coinoperator niet beter met zijn allen ergens in oktober overvallen (zei zij egoistisch) :#
Gelogd

Crazycook

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #27 Gepost op: mei 15, 2010, 09:53:48 pm »

Mijn eerste vraag dan maar op dit forum. 8)

Zijn de onderdelen zoals lagers e.d. in een standaard onderdelenshop te vinden of ben ik gehouden aan de dealers. We hebben een Trigano Odyssee van 2001 en dit jaar wil ik de banden vervangen. Deze topic lezende vraag ik me af waarom ik niet preventief de lagers ook niet vervang. Zoals eerder beschreven lijkt me dit geen hogere wiskunde en ben ik net handig genoeg (handige buurman in de nabijheid) om het zelf te proberen.
Ik hoor het graag.
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2010, 10:05:51 pm door Crazycook »
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #28 Gepost op: mei 15, 2010, 09:59:55 pm »

Lagers zijn zo goed als altijd gewoon standaardlagers (al zal de dealer je zeggen van niet en je de 6voudige prijs ervoor vragen)

Preventief wisselen is niet nodig,
moderne lagers slijten eigenlijk nauwelijks en een lager in een vw al helemaal niet ivm het weinige gebruik.
het is wel een goed idee om een stel lagers bij je te hebben als je ver weg gaat.

Heb je stelbare lagers dan is jaarlijkse aandacht en een likkie vet wenselijk.
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal