Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Dakkoffer (opvouwbaar?) op imperiaal van vouwwagen  (gelezen 16833 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mnieuwlaat

  • Gast
Dakkoffer (opvouwbaar?) op imperiaal van vouwwagen
« Gepost op: mei 31, 2010, 10:28:37 am »

Hallo,
Om wat meer ruimte in de auto te krijgen, willen we de slaapzakken, kussens en dekbed gaan vervoeren op het deksel van de vouwwagen (Combi Camp Country). Hierop zit al standaard een imperiaal.

Is er iemand die ervaring heeft met een dakkoffer? Heb je voor de bevestiging hiervan altijd dakdragers nodig of zou het imperiaal voldoende zijn? Kan je de dakkoffer er 'gewoon' aftillen of moet je eerst allerlei bevestigingen losmaken?

We hebben ook gekeken naar een opvouwbare dakkoffer, maar vertrouwen niet helemaal op de waterdichtheid hiervan. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Voordeel hiervan is dat 'ie kan blijven zitten op het deksel, nadeel is weer dat eerst alles eruit moet voordat de vouwwagen is uitgeklapt. Alle zooi moet dus 'even' op de grond...

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Dakkoffer (opvouwbaar?) op imperiaal van vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: mei 31, 2010, 11:21:02 am »

Wij hebben ook een dakkoffer op de imperiaal van de vouwwagen.
Ik weet niet wat voor een imperiaal jullie hebben, (kan je een foto plaatsen?) wij hebben deze:

Deze boxen zitten vast zoals op de volgende foto staat aangegeven:

Dus gewoon beugeltjes onder de dwarsdragers door en binnen in de koffer wordt het dan geklemd met een soort snelsluiting, maar je hebt ze ook met gewoon een plaatje en vleugelmoeren binnen in de box. Dat is afhankelijk van het type box.

Wij tillen de box met (bovenstuk van de) imperiaal er in een keer af. (wel even de echtzware spullen er uit halen)
Gelogd

mnieuwlaat

  • Gast
Re:Dakkoffer (opvouwbaar?) op imperiaal van vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: mei 31, 2010, 01:59:33 pm »

Onze imperiaal zit vast aan de vouwwagen; het vormt het onderstel waarop de vouwwagen uitklapt. Ik kan dus niet de bagagebox met imperiaal en al van de wagen aftillen. Dat zou betekenen dat we de box iedere keer los moeten maken van de imperiaal. Als ik je verhaal goed begrijp, dan zit de sluiting waarmee de box vast zit aan de binnenkant. Dan moet dus eerst de bagage eruit voordat de box losgehaald kan worden. Of zie ik dat verkeerd?
Wat ik dan, denk ik, het beste kan doen, is een box zoeken met zodanige maten dat 'ie past ín de imperiaal. Vervolgens vastsnoeren met spanbanden en op de camping de box met bagage en al van de imperiaal aftillen. Maar waar vind ik zo'n box... De maat die ik nodig heb, is maximaal 60 cm breed en maximaal 195 lang. Niet echt standaard, volgens mij!

Foto van onze vouwwagen met imperiaal (met schuin omhoogstaande randen en een dwarsbalk over de gehele lengte heb ik toegevoegd, net als een schematische weergave met de maten van de imperiaal.
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Dakkoffer (opvouwbaar?) op imperiaal van vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: mei 31, 2010, 02:10:27 pm »

De topkoffer moet je idd van de binnenkant uit los maken van je imperiaal.
Maar, als je extra demontabele dwarsliggers weet te vinden/maken die je bevestigd aan je (zij)buizen van je imperiaal. En als je daar een normale topkoffer op doet, dan zou je de box met dwarsliggers en al eraf kunnen halen. Dit zou een optie zijn.

Ook zou je inderdaad een dakzak kunnen nemen, maar deze moet je dan ook op een maniet goed vastw eten te maken met sjorbanden of een soort frame of iets dergelijks.

Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.686
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Dakkoffer (opvouwbaar?) op imperiaal van vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: mei 31, 2010, 02:49:10 pm »

Ik heb even naar de foto's gekeken. De CCC is niet direct de meest goedkope klapper. Trekken jullie, of staan jullie op 1 plek. Dat maakt nogal uit. De CCC is uitermate geschikt voor een trek-vakantie. Dat betekent meestal dat je niet teveel gedoe wilt met opzetten. Het afhalen van een dakbox is dan zeker niet handig.

Maar waarom die dakkoffer niet waar die hoort: op het dak....

Anders nog eens kritisch kijken wat er mee gaat. Ik had begrepen dat een CCC (wij hebben die ook op ons verlanglijstje staan) een opgemaakt bed kan herbergen: dan hoeven de dekbedden er alvast niet meer in.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

mnieuwlaat

  • Gast
Re:Dakkoffer (opvouwbaar?) op imperiaal van vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: mei 31, 2010, 04:41:34 pm »

Meestal blijven wij 4 ? 5 dagen staan op een camping en trekken dan weer verder. Normaal gesproken kan het bed gewoon opgemaakt blijven (behalve de kussens), maar inmiddels hebben we ook een oplegmatras gekocht en we weten nog niet of het dekbed dan ook nog kan blijven liggen. We klappen namelijk ook de luifel en de gastencabine mee. Dat wordt wellicht een beetje veel!
Mocht het wel lukken, dan blijven nog de slaapzakken (2) en de kussens (4) over. En natuurlijk zal er dan nog meer in een dakkoffer passen...

Tijdens onze laatste vakantie (2 weken Zuid Frankrijk) paste alles net in de auto maar als we langer gaan hebben we ook meer kleding enzo bij ons en wordt het toch een beetje krap. Bovendien wil mijn man de bagage liever niet opgestapeld tot het dak hebben vanwege het uitzicht naar achteren.

We willen liever geen koffer op het dak van de auto om meerdere redenen: we hebben een hoge auto (Renault Grand Sc?nic) en dan moet je zowat óp de auto klimmen om bij je bagage te kunnen. Bovendien vang je dan veel meer wind én pas je misschien niet meer onder de standaardpoortjes van de Franse tolwegen door...

Dus: als een dakkoffer op de CCC er vrij eenvoudig af te halen is, lijkt het mij wel een handige optie.
Gelogd

mavi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 286
  • Holtkamper Cocoon
Re:Dakkoffer (opvouwbaar?) op imperiaal van vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: mei 31, 2010, 04:53:37 pm »


Wij hebben jaren gereden met een Scenic en een dakkoffer. Dat klimmen klopt, de wind ook, maar je past gewoon onder de tolpoortjes door hoor!
Gelogd

Henk CC

  • Gast
Re:Dakkoffer (opvouwbaar?) op imperiaal van vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: mei 31, 2010, 04:55:17 pm »

Ik heb op onze combi camp dakdragers bovenop de imperial, voor de fietsen. Je kunt hier op ook een dak kofferdoen. Ik zal even kijken of ik er een goede foto van heb en deze plaatsen op het forum.
Henk
Gelogd

Stori

  • Gast
Re:Dakkoffer (opvouwbaar?) op imperiaal van vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: mei 31, 2010, 06:45:20 pm »

Wij hebben ook een Country. Ik wil even reageren over wat op het bed kan blijven. Wij hebben de standaard matras en een oplegmatras in traagschuim van +/- 5 cm. Samen met de luifel, die er ook standaard aan blijft zitten, moet het dekbed onder het bed. We hebben het één keer geprobeerd met dekbed en toen moest mijn man bovenop het deksel gaan staan om de sluitingen dicht te krijgen. Dat hebben we geen tweede keer herhaald.
Wij hebben wel de luxe van maar met twee te zijn en plaats zat te hebben. Waarom wil je trouwens een lange smalle dakkoffer en geen vierkante? Of moet er nog meer op het imperiaal?
Ik begrijp wel waarom je die koffer niet op je dak wil, dat zal heel wat in het verbruik van je auto doen.
Gelogd

Steven

  • Gast
Re:Dakkoffer (opvouwbaar?) op imperiaal van vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: mei 31, 2010, 07:36:35 pm »

Volgens mij heb ik de ideale oplossing gevonden. Koop universele dakdragers voor auto's met een dakrailing die in breedte/lengte instelbaar zijn. Deze zijn er, zie bijlage en kosten niet meer dan 89,00 euro per set. Hierop kan ieder type dakkoffer worden bevestigd. Even uitvogelen welk type drager met een paar simpele handeling en compleet met dakkoffer te demonteren is en voila! Wanneer je kiest voor een smalle lange dakkoffer, kan je nog fietsen (of vervelende kinderen) meenemen ook.

De dakdragers in de bijlage passen op jullie vouwwagen. Deze uitvoering kent namelijk in lengte verstelbare 'voeten' van 92,6 cm tot 119 cm.

Zie voor meer info: http://www.dakdragers-online.nl/Dakdragers-Dakrails-dakdragers/c45_522/p3619/Bosal-complete-dakdragers---lange-uitvoering/product_info.html

Het lijkt wel reclame, maar ben daar echt niet werkzaam.

Groet,
Steven
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2010, 07:38:36 pm door Steven »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Dakkoffer (opvouwbaar?) op imperiaal van vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: mei 31, 2010, 08:27:45 pm »

Topkoffer op de auto, let er dan in ieder geval op dat je dragers koopt die geen pootjes hebben die de dragers verhogen, dan bllijft de hoogte beperkt. Wij hebben op onze Roomster die ook aardig hoog is, dragers gezocht waarvan de ligger op de dakrailing ligt en verder simpel met boutjes wordt vastgezet. Andere dragers pasten niet onder de koffer. Extra brandstofverbruik valt wel mee. Met 130/140 naar Tsjechie gaf ca. 10% meer verbruik met brede topkoffer van 480 liter, 3 personen, tent en bagage voor 3 weken vakantie. Ik denk dat het extra gewicht en de hoge snelheid al het grootste deel van het verbruik veroorzaakten. Daarover dus niet teveel zorgen maken. En bovendien, wat is nu 10% in Euro's van het totale vakantiebudget?
Dit jaar gaan we  met de vw, hebben dus de topkoffer niet nodig omdat alle bagage makkelijk in de Jametic past.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Henk CC

  • Gast
Re:Dakkoffer (opvouwbaar?) op imperiaal van vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: mei 31, 2010, 09:12:08 pm »

De liggers moeten minimaal 1,25 mtr zijn, de breedte van het imperial is 1.20. Ik was op het CC weekend en had de fietsen boven op onze wagen mee genomen. Je kan me ook even een PB sturen dan wil ik het wel even uitleggen
Henk
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2010, 10:22:24 pm door Henk CC »
Gelogd

mnieuwlaat

  • Gast
Re:Dakkoffer (opvouwbaar?) op imperiaal van vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: mei 31, 2010, 10:38:27 pm »

-Stori - ik was al bang dat het niet zou gaan passen, het dekbed én een dekmatras én de luifel én de gastencabine... Helaas! Wat betreft de lange smalle box: ik had bedacht om deze ín de imperiaal te leggen en niet erop. Dus zonder dakdragers. De box wilde ik dan vastsnoeren met spanbanden en op de plaats van bestemming gewoon de box van de wagen aftillen.

-jellejawa - wij hebben een auto zonder dakrails en zonder goot. Als we een dakdrager willen, dan moet het er een zijn met een soort klemmen (bijvoorbeeld de Thule 750). Volgens mij is dat niet zo hoog en zouden we dus (ook gezien de reactie van mavi) gewoon onder de poortjes doorkunnen. Dat scheelt. Maar onze voorkeur gaat nog steeds uit naar een oplossing voor op de vouwwagen.

-Steven - Het klinkt als een hele mooie oplossing: gewoon dakdragers die je makkelijk kan demonteren en dan met box en al van de imperiaal aftillen. Alleen passen de dragers die jij aangeeft volgens mij niet: de complete imperiaal is 125 cm breed met in het midden nog een balk. De verstelbare dragers passen vanaf 92,6 tot een breedte van 119 cm. Het is wel een optie om in het achterhoofd te houden en om te zoeken naar dakdragers die wellicht wel passen!

Al met al nog geen panklare oplossing, wel veel goede ideeen en aandachtspunten! Inmiddels heb ik op internet deze gezien: de Thule Ranger 500. Past precies in de lengte ín de imperiaal. Wel een beetje duur, maar wellicht iets om nog verder over na te denken: http://www.box-it.nl/42.58.0.0.1.0.phtml
Gelogd

mavi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 286
  • Holtkamper Cocoon
Gelogd

mnieuwlaat

  • Gast
Re:Dakkoffer (opvouwbaar?) op imperiaal van vouwwagen
« Reactie #14 Gepost op: juni 03, 2010, 11:07:59 pm »

We zijn eruit!

We hebben voor een mooie prijs een nieuwe Thule Ranger 500 kunnen kopen. Deze past precies in de lengte in de imperiaal van onze vouwwagen en kunnen we vastzetten met meegeleverde klemmen of alleen met spanbanden zodat we de box er zo af kunnen tillen.

Ons probleem is opgelost, allemaal bedankt voor het meedenken!
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal