Onderhoudsbeurt vouwwagen

Gestart door Alex, september 18, 2010, 03:32:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

nikkel1964

Citaat van: jackodb op november 14, 2013, 09:42:22 AM
Qua leeftijd kan ik me dan wel iets voorstellen bij de mogelijke scheurtjes.
Maar ik vraag me wel af of je banden mag verkopen die al anderhalf jaar oud zijn.

Weet iemand hoe dat zit?


Tsja, ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Een klapkarfabrikant koopt een partij banden en die liggen dan eerst daar te wachten totdat er een vouwwagen boven gebouwd wordt. Dan gaat die wagen via een importeur naar een dealer waar de wagen hopelijk verkocht wordt. Op elk punt van de route kan er zo maar een paar maanden wachttijd optreden en dan zijn je banden zo maar al anderhalf jaar oud.

poldertoerist

Dat Tapatalk is ook maar een waardeloze applicatie. zit ik tot 2 keer te posten staat mijn reactie er helemaal niet.

Dan maar gewoon ouderwets:

In de tegenwoordige tijd willen fabrikanten de voorraad zo minimaal mogelijk houden en wordt er gewerkt conform het just in time principe richting toeleveranciers.

Het zou natuurlijk kunnen dat die kampen met overproductie, en dat je daarom banden op leeftijd onder je wagen hebt zitten, maar dan doen die dus wel iets fout.

Adventure Awaits

Yella

Citaat van: NielsP op november 14, 2013, 11:23:09 AM
Tsja, ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Een klapkarfabrikant koopt een partij banden en die liggen dan eerst daar te wachten totdat er een vouwwagen boven gebouwd wordt. Dan gaat die wagen via een importeur naar een dealer waar de wagen hopelijk verkocht wordt. Op elk punt van de route kan er zo maar een paar maanden wachttijd optreden en dan zijn je banden zo maar al anderhalf jaar oud.
Onze Jamet heeft Champiro (onbekend) banden. Zijn inmiddels ook al 5 jaar oud, maar zie nog geen droogte of andere scheurtjes. Het hangt er natuurlijk ook van af hoe de banden zijn bewaard.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

vdirk

Citaat van: poldertoerist op november 14, 2013, 12:06:48 PM
In de tegenwoordige tijd willen fabrikanten de voorraad zo minimaal mogelijk houden en wordt er gewerkt conform het just in time principe richting toeleveranciers.

Het zou natuurlijk kunnen dat die kampen met overproductie, en dat je daarom banden op leeftijd onder je wagen hebt zitten, maar dan doen die dus wel iets fout.

Dit is meestal niet helemaal het geval. De meeste fabrikanten beginnen al rond juni/juli met het produceren van wagens voor het daaropvolgende jaar. Op die manier hebben ze voldoende voorraad om de modellen in september/oktober te presenteren. Logischerwijs wil men dan ook meteen de wagens kunnen bestellen, of in ieder geval op voorraad hebben staan, dus moet er wat voorraad zijn. Echter, deze wagen worden vaak pas na de jaarwisseling geleverd door de dealer, om niet meteen een wagen van een 'jaar' oud te hebben (als je in december een vouwwagen geleverd krijgt, staat er 2013 op de factuur, terwijl het model 2014 is. Ga je hem dan een paar jaar later inruilen bestaat de kans dat men zegt: u heeft wel degelijk een 2013 wagen!!). Tel daarbij op de tijd die het duurt om banden bij de fabriek te krijgen (moet vaak vanuit het verre Oosten komen per vrachtschip, 6-8 weken vaartijd), productietijd, vervoer van fabriek naar leverancier, klaar maken voor aflevering en je bent zo een klein jaar verder! Heel vervelend, maar over het algemeen bijzonder weinig aan te doen.
To klap or not to klap, that is not a question!

jackodb

Ter info, deze banden (Vredestein V47 10inch) komen van de firma Middelbos in Assen. Via internet besteld.

Als excuus voor de leeftijd krijg ik te horen dat zij zulke banden niet vaak verkopen. Kan me ook wel iets bij voorstellen. Een les voor de volgende keer :)


Vanaf Tapatalk 2

Yella

Citaat van: jackodb op november 14, 2013, 01:38:32 PM
Ter info, deze banden (Vredestein V47 10inch) komen van de firma Middelbos in Assen. Via internet besteld.

Als excuus voor de leeftijd krijg ik te horen dat zij zulke banden niet vaak verkopen. Kan me ook wel iets bij voorstellen. Een les voor de volgende keer :)


Vanaf Tapatalk 2
Je kan ze ook gewoon retourneren. Kan zonder opgave van reden bij bestelllingen via internet.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

jackodb


Citaat van: jellejawa op november 14, 2013, 01:52:29 PM
Je kan ze ook gewoon retourneren. Kan zonder opgave van reden bij bestelllingen via internet.

Na 2 jaartjes is dat wat laat. ;)

Maar bij de eerstvolgende keer zal ik dat ook zeker doen als blijkt de banden ouder zijn dan bijv een half jaar.



Vanaf Tapatalk 2

Alex

Gebeurt veel vaker.
Toevallig een demo wagen gekocht?
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Tago Herman

Het heeft te maken met de handel, er is een officieel circuit en er is een parallelmarkt.

Koop je banden via het officiële circuit dan heb je ( in het algemeen) recente banden.

De parallelmarkt is heel anders. Die kopen vaak grote partijen op (bv overschot van fabrikanten) en verkopen deze mondjesmaat.
De kans op oudere banden is daar groter.

Op zich hoeft dit geen probleem te zijn , als de banden op de juiste wijze zijn opgeslagen is er niets mis mee.

Daar er ook geen wettelijke regeling is ( ondanks dat je wel eens het idee krijgt bij bv. de discussies over banden van 6 jaar en ouder) zijn deze banden normaal te gebruiken.

Het probleem is echter dat banden op vouwwagens en caravans haast geen kilometers maken, anders dan bij autobanden zal er dus altijd voldoende profiel zijn. Worden de banden te oud is er inderdaad kans op droogtescheurtjes, dit geeft wel meer kans op een klapband. 
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Alex

Maar voor je 100 km keuring is het wel van belang en kan het je geld kosten als je niet het goede jaartal krijgt
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Frankie

#130
Citaat van: Tago Herman op november 14, 2013, 06:00:52 PMWorden de banden te oud is er inderdaad kans op droogtescheurtjes, dit geeft wel meer kans op een klapband.
Ja, bij (te) zware belasting. Maar dan moet je je de vraag stellen of het nou de te zware belasting is geweest of de droogtescheurtjes die de klapband veroorzaakt heeft. Vooropgesteld dat dat dus geen 'APK-afkeur droogtescheurtjes' zijn (karkas te zien).
Normaal gesproken is een klapband tenslotte primair het gevolg van een beschadigd karkas, een te zware belasting of een verkeerde druk. Maar droogtescheurtjes zonder meer, zijn geen primaire oorzaak van een klapband. Het is hooguit droogtescheurtjes en...
Want het is vooral het karkas dat voor de sterkte zorgt. Het rubber is er vooral voor de wegligging, de slijtage en de waterafvoer.

vdirk

En als het rubber uitdroogt, kan er vocht bij het karkas komen, wat kan gaan oxideren daardoor weer kracht verliest... Blijft een lastig verhaal, maar als ik het me goed herinner, staat er in de polis van de verzekering vaak iets in de trend van: 'In geval van schade door een technisch probleem, moet de eigenaar kunnen aantonen dat er deugdelijk onderhoud is gepleegd.' Deugdelijk onderhoud, dus een BOVAG of FOCWA-keuring. En zij raden weer aan om de banden na 6 jaar te vervangen. Lang verhaal kort, het is verkapt een eis voor de verzekering! Ik zou de discussie in ieder geval liever uit de weg gaan...
To klap or not to klap, that is not a question!

Yella

Citaat van: vdirk op november 16, 2013, 07:17:37 PM
En als het rubber uitdroogt, kan er vocht bij het karkas komen, wat kan gaan oxideren daardoor weer kracht verliest... Blijft een lastig verhaal, maar als ik het me goed herinner, staat er in de polis van de verzekering vaak iets in de trend van: 'In geval van schade door een technisch probleem, moet de eigenaar kunnen aantonen dat er deugdelijk onderhoud is gepleegd.' Deugdelijk onderhoud, dus een BOVAG of FOCWA-keuring. En zij raden weer aan om de banden na 6 jaar te vervangen. Lang verhaal kort, het is verkapt een eis voor de verzekering! Ik zou de discussie in ieder geval liever uit de weg gaan...
In die zin zijn nieuwe banden ook een verzekering.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

H Poulssen

Zouden er ook al RFT (Run Flat) banden te krijgen zijn voor aanhangers ?

RonvanTilburg

Vast niet, en wel hierom:

Om gebruik te maken van run-flat banden heb je een bandenspanning detectiesysteem nodig. Ander zou je niet tot nauwelijks merken dat de band lek is. Dit zou gevaarlijke situaties opleveren en daarom is het niet toegestaan.

Aldus de bandenboer