Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: koelen welk systeem  (gelezen 11434 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re:koelen welk systeem
« Reactie #15 Gepost op: februari 09, 2011, 05:16:15 pm »

De verzameling aangebroken vleeswaren en lekkere kaasjes>


Toch wel handig die ouderwetse Tupperware bakjes :J :J
tegenwoordig vindt je bij de Action soortgelijke bakjes, alleen een stuk goedkoper!
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:koelen welk systeem
« Reactie #16 Gepost op: april 12, 2011, 02:19:38 am »

Wij hebben ook zo'n koelbox gehad meteen ventilatortje in de deksel, koelt maar een paar graden onder de buitentemperatuur.
Het probleem was om te slapen met een constante zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzoem in de voortent, dus 's nachts moest hij uit anders werd je er gek van.
Maar 's nachts moest hij eigenlijk aanstaan om een beetje de spullen een paar graden naar beneden te brengen. Al met al geen succes dus. Oh ja de 12 volt stekker was trouwens ook snel weggesmolten omdat deze geen goed contactvlak had voor het amperage wat erdoor heen moest..

Sinds een jaar of 6 nu een Tristar absorpsie koelbox was toen ook net iets groter dan de campinggaz uitvoering, volledig geluidsloos koelt prima en dat condens valt best wel mee als je de koelbox maar zo veel mogelijk gesloten houdt.
We hebben hem trouwensnog nooit op gas geprobeerd en dat zal er denk ik ook nooit van komen.
Op de 12V aansluiting heeft ie er wel moeite mee dus als hij in de auto gaat even een halve dag van te voren aan de 220V leggen en alleen maar gekoelde spullen erin.

Groet Arno
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:koelen welk systeem
« Reactie #17 Gepost op: april 12, 2011, 02:26:22 am »

Nog een tip voor de koelboxgebruiker in warme landen.

Als je een water of colafles in zuid Frankrijk vanuit de auto (ca 35 graden in de zon) erin stopt duurt het wel lang voordat die koel is.
Wij hebben altijd wel een bak of emmer water ergens in de schaduw staan waar de flessen inliggen / dobberen die binnenkort de koelbox ingaan, dat scheelt gauw 15-20 graden.

kwestie van meedenken met de koelbox. Als beloning levert de tevreden koelbox lekkere koude drankjes..... 

Groeten uit Uden

Arno
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

nikkel1964

  • Gast
Re:koelen welk systeem
« Reactie #18 Gepost op: april 12, 2011, 09:30:23 am »

Ik ben nu dit voorjaar drie keer een middagje weg geweest met de klapkar naar van die SBB-terreintjes. Uiteraard geen stroom daar dus voor het eerst de gasfles gebruikt om de koelkast te laten koelen. Wow, dat is wel standje turbo! Nu was het uiteraard geen 35 graden maar het koelt een stuk beter dan op elektra (zowel 12 als 230 volt).

Dus als je koelbox die voorziening heeft en je wilt snel dingen koelen dan kun je overwegen 'm even een tijdje op gas te zetten in plaats van stroom totdat de boel koel is, dan weer op het (meestal toch al betaalde) elektra.

Ik heb uit mijn tentperiode ook nog een compressor-box staan (alleen op 230V dus), dat ding kan zo ongeveer zelfs invriezen. Had even het idee die ook in te pakken maar ik denk nu dat dat niet echt nodig is.

Gelogd

PaulPaul

  • Gast
Re:koelen enz
« Reactie #19 Gepost op: april 12, 2011, 11:18:27 am »

Ik  lees hier eigenlijk alleen verstandige opmerkingen over koelkasten. Dat is ergens anders wel eens héél anders(hihi).
Met onze nieuwe Kyte zijn we alweer aan onze 3. absorbtie-koelskast toe(electrolux). Met alle problemen zoals hier beschreven. Enneh: met gas gaat dat ding inderdaad als de brandweer. Hebben we ooit één keer geprobeerd en konden we vervolgens genieten van Brie-ijs, Camenbert-ijs, Rosé-ijs, bier-ijs boter-ijs enz.enz. Dat was niet zo?n succes, dus, die plate tres froides.(ofzo).

Nu hebben we bij aanschaf van de Kyte(alweer) niet zo best opgelet. Je kunt bij die prachtige kar alleen bij die koelkast als het ding op de camping staat. Onderweg koelen is er niet bij(tot nu toe, ik verzin nog wel wat). Dat wordt dus broodje salmonella i.p.v. plaatselijke lekkernij.
Dusssssss: ik moet een tweede koelkast aanschaffen. Vraag is nu: koop ik dezelfde, een ander merk absorbtie, ga ik gewoon voor de eerste de beste aanbieding?. Iederweggetje, ik ga vanmiddag naar de caravangigant Jan Krul(?.) in het onvolprezen Hengelo(o) en zie wel eens wat ze aan te bieden hebben. Je praat wel zo maar over ?  150 !

Paul
Gelogd

MichaelD

  • Gast
Re:koelen welk systeem
« Reactie #20 Gepost op: april 12, 2011, 07:22:36 pm »

Hallo,

Nog een truuk: wij hebben altijd een ventilatortje bij ons. Wanneer de koelkast het door de hitte niet echt kan bijbenen (WARM BIER, AAAAAARGGH  ;(), leggen we de ventilator bovenop de (absorptie-)koelkast, zodat hij op het koelrooster blaast. Dat geeft een flinke boost, de koelbox koelt dan in een half uur een flink aantal graden af.

Groetjes,
Michael
Gelogd

frk

  • Gast
Re:koelen welk systeem
« Reactie #21 Gepost op: april 12, 2011, 09:47:35 pm »

Hallo.

Die van het koelen met gas zal ik onthouden,ik heb zo'n (oud) koelkastje die op 12V 230V en op gas kan,een ideaal dingtje alleen jammer dat er zo bitter weinig in kan
Dat probleem hadden trouwens zo opgelost,de laatste paar jaren gaat de koelkast van thuis gewoon mee :) ik kan die makkelijk kwijt in mn bus dus  :)voor ons niet zo'n probleem,alleen op de camping zitten de mensen te af en toe raar aan de kijken als er een "normale" koelkast uit de auto komt  :H
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:koelen welk systeem
« Reactie #22 Gepost op: april 13, 2011, 09:20:40 am »

Hallo.

Die van het koelen met gas zal ik onthouden,ik heb zo'n (oud) koelkastje die op 12V 230V en op gas kan,een ideaal dingtje alleen jammer dat er zo bitter weinig in kan
Dat probleem hadden trouwens zo opgelost,de laatste paar jaren gaat de koelkast van thuis gewoon mee :) ik kan die makkelijk kwijt in mn bus dus  :)voor ons niet zo'n probleem,alleen op de camping zitten de mensen te af en toe raar aan de kijken als er een "normale" koelkast uit de auto komt  :H
Vind je dat gek? Maar het gebeurt meer dat mensen de koelkast meenemen. Heb zelfs iemand gezien met een wasmachine en een centrifuge. Een kennis zag vorig jaar iemand met een vaatwasser in Frankrijk.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

PaulPaul

  • Gast
Re:koelen welk systeem
« Reactie #23 Gepost op: april 13, 2011, 11:12:47 am »

Nou, ik kan me de verbaasde blikken wel voorstellen wanneer je op een camping een koelkast uit je bus tilt. Alhoewel, ik had ooit een rustige(dacht ik) camping in de buurt van Barjac uitgezocht en gingen lekker het stadje in, je ket dat wel. 's avonds terug voor een rustige avond, was de camping veranderd in een zigeunerkamp: busjes met enorme caravans er achter. Daarvan alle ramen open, in die caravans de tv op z'n hardst en iedereen om die caravan keek door de ramen naar de tv........ Op de paden/tegen de busjes draaiden de wasmachines volop en het was ook verder een waar pandemonium. Dus verwachten de mensen na die grote koelkast ook nog de wasmachine?  :)

groeten
paul
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:koelen welk systeem
« Reactie #24 Gepost op: april 13, 2011, 11:19:51 am »

Ik neem ook altijd een vaatwasser mee! Reuze handig, ze kan zelf lopen en alles. Geen omkijken naar!  :#

(Goed dat mijn vrouw hier nooit leest....)

Back to topic: is het slecht koelen op 12v een gevolg van het te grote spanningsverlies of van een gebrekkig koelmechanisme op 12V? (Met andere woorden: als je dichter bij de koelbox een 12v accu/spanningsvoorziening zou hebben, zou het dan beter gaan?)
Gelogd

PaulPaul

  • Gast
Re:koelen welk systeem
« Reactie #25 Gepost op: april 13, 2011, 11:26:51 am »

Hoi Niels, il weet niet op welke bijdrage je doelt met betrekking tot slecht koelen. Onze Dometic doet het heel goed, alleen op gas doet-ie het TE goed.

groeten
Paul
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:koelen welk systeem
« Reactie #26 Gepost op: april 13, 2011, 11:29:54 am »

il weet niet op welke bijdrage je doelt met betrekking tot slecht koelen.

Niet specifiek op één bijdrage maar meer in het algemeen: een combi koelbox koelt over het algemeen het minst goed op 12 volt en ik vroeg me af of dat te verbeteren was door het aanpassen van de stroomvoorziening.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:koelen welk systeem
« Reactie #27 Gepost op: april 13, 2011, 11:43:28 am »

Ik neem ook altijd een vaatwasser mee! Reuze handig, ze kan zelf lopen en alles. Geen omkijken naar!  :#
(Goed dat mijn vrouw hier nooit leest....)
Meteen ontslag denk ik........
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal