Harde wind: Wanneer breken jullie je tent af?

Gestart door dappereklapper, mei 02, 2011, 03:08:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

ff

Citaat van: CEO op mei 05, 2011, 07:23:23 AM
Een eenvoudig trucje is om ervoor te zorgen dat de lijn door het blokje 'gedraaid' zit: als je de scheerlijn op zijn langst maakt, mag de lijn niet netjes rechtdoor over het blokje lopen, maar moet er aan de voorkant uitkomen en dan aan de achterkant weer doorheen gaan. (indien nodig eind deze maand een foto...)

@harde wind: Wij breken de tent niet af (Louisiana 2002). De tent kan echt gruwelijk veel wind hebben. Wel zorgen dat alle haringen staan, eventueel aan de hoge kant (waar de wind tegenaan blaast) aan de ogen een scheerlijn maken. Ik heb die klaar liggen, maar nog nooit nodig gehad. Inderdaad wel opletten met de luifel...

Graag de foto.
Ik heb altijd ruzie met die dingen.
Ik heb trouwens 2 soorten blokjes. Recht (2 gaatjes) en driehoek (3 gaatjes).

marcel.s

retteketed

Citaat van: marcel.s op mei 24, 2011, 08:25:15 PM
de albatros trailer blijft staan  :#

klopt....
Maar toch opletten dat de wind niet onder de luifel slaat terwijl de deur openstaat.
Kans dat het een ronde ballon gaat worden met een stevige wind...
OP vlieland vaak gezien dat er mensen zijn die 'm met luifel in de wind gingen opzetten, en ......daar ging ie.

Maar als ie in de wind staat met de achterkant, windkracht 10 en geen krimp gegeven.

Zo hebben we ook gestaan met onze dewaard roerdomp....perfect.
ben benieuwd of onze cocoon die kracht ook aan kan.

met pinksteren eens testen langs de kust...
ben benieuwd.

waiter

IK breek hem nooit af en ik moet zeggen hebben al heel wat stormen overleeft waarbij de rijdende blokkendozen hun voortenten weg zagen vliegen blijft de gemiddelde vouwwagen staan  8)

Zowieso is afbreken met veel wind niet echt prettig, dus als je besluit af te gaan breken omdat het te hard waait ben je al te laat  8)

nikkel1964

Citaat van: marcel.s op mei 24, 2011, 08:25:15 PM
de albatros trailer blijft staan  :#

Vooral uitkijken met de varioluifel... Die wil nog wel eens op een vervelende manier windvangen en die hebben we bij (bijna) storm nog wel eens neergehaald.

PaulPaul

En dan te bedenken dat je met een gemiddelde nederlandse stormtent in het buitenland zo nu en dan kon/kunt rekenen op in ieder geval besmuikt gelach. Rare Hollanders met al die touwtjes ! Vooral de fransen hadden daar een handje van. Kwam je op een camping en dan antwoordde je in je beste steenkolenfrans  op de vraag wat voor soort tent je had iets van :" Ehhh une canadienne holandaise". Avec ces longues fiselles? "Oui" Zag je ze denken: heb je er weer eentje met zo'n scheerlijngroothandel.(sorry voor het slechte frans)
Tot het lekker begon te waaien.
Nou vond ik altojd dat de Waard toch wel een beetje overdreef, maar ja ik heb nog nooit een de Waard de lucht in zien gaan.
Des te meer blokkendozenmetvoortenten en die mooie stormbanden. Hihi. Sorry. ::)

Qwaqa

Ik vraag me wel af hoe zo'n enorme Cabanon luifel het zou houden mocht je de pech hebben recht in de wind te staan.

PaulPaul

Citaat van: Qwaqa op mei 25, 2011, 09:56:05 AM
Ik vraag me wel af hoe zo'n enorme Cabanon luifel het zou houden mocht je de pech hebben recht in de wind te staan.

Bedoel je die enorme luifel met boogstok, zoals op de site van de Wit te zien is?   Volgens mijn bescheiden mening hou je dat ding nóóit tegen als het echt gaat waaien.
Vliegbrevet aanvragen. :zw

Mieke

3 jaar terug met onze Flyer aan het Veerse Meer een storm meegemaakt. Het kwam 's nachts plots op. Heel de camping begin piketten te slaan, gezellig druk  :# Wij waren toch niet gerust want het was ons eerste Flyer uitstapje. Kids uit bed, ieder een stok vastgehouden, mama en papa de voorwand ingeritst en wat scheerlijnen gespannen. In de donker met als enige licht de bliksemschichten. We stonden op een natuurkampeerterein zonder licht op de plekken. Met een bang hart gaan slapen en heel de boel is gewoon blijven staan :> 's morgens zagen we hier en daar wat vernielde tentjes en luifels.

Gulpje

Met de vw nog nooit storm of mistral meegemaakt, wel altijd stormbanden bij.
Met de tent meerdere keren een mistral gehad, was nooit een probleem met onze falco tent. Kwestie van goed opzetten en dus niet met de opening in de wind. Overigens wel 'leuk' om te zien als andere dat doen.  :# Alleen jammer als ze dan afwezig zijn en jij hun tent staat te redden: opening in de wind, 4 haringen voor de hele tijd en scheerlijnen vastgebonden aan bomen. Dan vraag je er ook om

Dit jaar met ons 'vierkant ding' naar de rhone vallei, ben erg benieuwd of ik daarna nog kan lachen!  :J

nikkel1964

Citaat van: Qwaqa op mei 25, 2011, 09:56:05 AM

Wij hebben aan de Combi-Camp ook zo'n grote boogluifel ("varioluifel")  maar die heeft als voordeel dat deze "los" op de voortent ligt (door spanbanden op z'n plek gehouden). Een harde windvlaag blaast er als het ware onderdoor. Tenminste, dat is het idee. De praktijk heb ik nog niet uitgetest...  :#

PaulPaul

"Overigens wel 'leuk' om te zien als andere dat doen.   Alleen jammer als ze dan afwezig zijn en jij hun tent staat te redden: opening in de wind, 4 haringen voor de hele tijd en scheerlijnen vastgebonden aan bomen. Dan vraag je er ook om

Dit jaar met ons 'vierkant ding' naar de rhone vallei, ben erg benieuwd of ik daarna nog kan lachen!  "

Het zijn overigens niet alleen die grote vierkante dozen en de reuze luifels die in de storm gaan hengelen naar een luchtwaardigheidsbewijs.
Ik ken legio koepeltentjes waarmee ik ook niet in echt harde wind durf te staan. Het vervormt in harde wind van koepel richting pannekoek, maar dan zegt het zaakje ook echt wel"KNAP". Merken als The North Face zijn daar weer de uitzondering.
Wij gebruiken voor beide oudste kinderen zo'n opgooigeval van Quecha. Daat wordt gegarandeerd ook een vlieger.

Maar andermans tenten redden? Tsja, maar dan wel met heel frisse tegenzin.

Overigens, wat betreft kont in de wind: vroeger had ik een vriend die bij de verkenners was geweest. ook op kamp natuurlijk. Die wilde toen we met een hele zooi knullen(15-16 jaar) op ee camping in Ommen stonden mooi wel 3 tot 4 keer per dag de tent omdraaien als de wind draaide, had-ie geleerd. En dan waren we w?l met een héééél grote bungalowtent.( "Ja hoor Nico, doe maar, wij pakken alvast een biertje, hoor! ") :H :H :H

marcel.s

Citaat van: NielsP op mei 24, 2011, 10:54:07 PM
Vooral uitkijken met de varioluifel... Die wil nog wel eens op een vervelende manier windvangen en die hebben we bij (bijna) storm nog wel eens neergehaald.

het is dat de wurmi haring het begaf  anders was de luifel gewoon blijfen staan.
de luifel moet strak staan , dan kan hij een hoop hebben.

Lien

Citaat van: PaulPaul op mei 25, 2011, 02:38:30 PM
Overigens, wat betreft kont in de wind: vroeger had ik een vriend die bij de verkenners was geweest. ook op kamp natuurlijk. Die wilde toen we met een hele zooi knullen(15-16 jaar) op ee camping in Ommen stonden mooi wel 3 tot 4 keer per dag de tent omdraaien als de wind draaide, had-ie geleerd. En dan waren we w?l met een héééél grote bungalowtent.( "Ja hoor Nico, doe maar, wij pakken alvast een biertje, hoor! ") :H :H :H
:off Z'n achter buurman heb ik (heet ook Nico (een Tukker) kon wel eens dezelfde zijn ::).

PaulPaul

Citaat van: marcel.s op mei 27, 2011, 05:56:33 AM
het is dat de wurmi haring het begaf  anders was de luifel gewoon blijfen staan.
de luifel moet strak staan , dan kan hij een hoop hebben.

Betreffende die wurmi's "is dat nou echt wat? Ik heb in de loop van mijn "kampeerleven" toch wel het één en ander geprobeerd. Nu houd ik me eigenlijk helemaal bij de keuze van HK: die stalen haringen met de ronde bovenkant en voor als het echt gaat waaien, de grote blikken gevallen. Eén keur gebruiken en weggooien. Tevens zo scherp dat je er wel een brood mee kunt snijden. Of een kindervoetje.