Aluminium keuken-dissel-kist

Gestart door DiscoveryTD5, juni 29, 2011, 01:02:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

DiscoveryTD5

Ben met een keuken-dissel-kist bezig.

Ingredienten:
Aluminium kist (1,5m x 0,5m x 0,5m)
Compressor koelbox
Inbouwkookplaat
Gasdrukveren
Gasfleshouder
230 aansluiting incl zekeringen en aardlek

Oh ja, bodemplaat is 18mm betonplex, en daarop de kist. En dan gezamenlijk vast op de dissel gemonteerd.

Een en ander af te ronden voor onze vakantie. Vervolg na de vakantie zal bestaan uit een 12V systeem met accu, accu laden via auto, zonnepaneel of van de paal. Alle verlichting in de tent/keuken 12v LED. De koelbox is een Waeco CF 40, welke prima 2 dagen op 12V van de accu kan draaien (zonder bijladen). En eventueel watertank met kraan.

Iemand nog tips waar op te letten?

Als alles klaar is zal ik het bouwverslag verder uitwerken en hier plaatsen.
Bijgaand een fototje tijdens het bouwproces.

papajur

Wat doe je op die betonplexbodemplaat?

Behandel je hem nog met iets?
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

DiscoveryTD5

Ik heb de kopse kanten dik in de verf gezet. Verder lijkt het me niet echt nodig deze te behandelen. Zal ook de bouten die er doorheen steken, en de gaten daarvan, om de alu box te bevestigen nog behandelen. Ook de naad tussen alu kist en betonplex smeer ik dicht met kit om inwatering tussen bodem en plaat te voorkomen. Verder staat de trailer straks binnen in een droge stalling als het niet gebruikt wordt.

screech

dat lijkt me inderdaad voldoende. Betonplex kan juist vocht aan, en is heel sterk.

mars

De, gladde bruine, betonplex kun je maanden in het zeiknatte weer laten liggen. Gebeurt niks mee.

Jij wilt de naad afkitten las ik.
Ik zou dit niet doen, maar wel enkele grote gaten boren ( iets van 30 mm), voor afwatering hiertussen.
Het afkitten lijkt heel mooi en en goede oplossing, maar na een paar jaar ( of eerder) gaat de kit toch zo hier en daar scheurtjes vertonen op de aanhechting met het hout en alu-bak, zodat er toch vocht binnen kan komen. Als er eenmaal vocht tussenzit, kan het bijna niet meer weg ivm de afgekitte rand.
Dus dan beter maar helemaal niet afkitten.

Maar waarom maak je de betonplexplaat niet IN de alubox? Voor de stevigheid maakt dat volgens mij niks uit. De dikte, om de kist vast te zetten blijft hetzelfde en het hout is mooi uit het zicht!
Maar goed, dat is mijn idee hierin.
Succes met dit leuke project! Ik blijf het volgen.
Dit najaar ga ik ook aan de slag met de alubox voor o.a. vaste gasaansluiting e.d.
gr,
Marcel

DiscoveryTD5

Zo, eerste testfase van 3 weken zit er op. Ik moet zeggen dat het erg beviel. Ook erg veel leuke reacties gehad op de alu kist. Zelfs de fransen bleven even staan om er goed naar te kijken.

Voordat de Cocoon de stalling in gaat ga ik nog een plank in de deksel maken om wat meer afleg/opbergruimte te hebben en komt er een stopcontact voor de waterkoker. Nu moest ik steeds de stekker van de binnenstromen verwijderen om de waterkoker te kunne gebruiken.

Tevens denk ik er over om toch nog de 12v installatie aan te leggen. We hadden deze vakantie een camping met een beperkt aantal stroomplekken. Als je dan onafhankelijk van de paal kan staan geeft dat iets meer mogelijkheden. Tevens scheelt het een paar euro per nacht, maar als je dat financieel voordeel wilt terugverdienen moet je wel heel veel kamperen..... Niet dat dat een straf is met zon mooi combinatie. Ik zal binnenkort een link plaatsen naar de bouwfotos van de keukenkist.

DiscoveryTD5

Vandaag een dubbel stopcontact op het werkblad gemaakt. Ook begonnen met een plankje in de deksel.

DiscoveryTD5

Mieke

Heel mooi resultaat!
Mag ik vragan waar je de kist gekocht hebt?

Lien

maartenmuller

inderdaad heel mooi, zit er onder het linker klepje een spoelbakje?

mars

marruc

wow!

Ziet er heel mooi uit, knap werk!
...zolang het rammelt zit het nog vast...

Klepklap

DiscoveryTD5

Hartelijk dank voor alle complimenten. Ik hoop dat het najaar nog wat mooie dagen gaat brengen zodat we de keuken in huidige versie kunnen testen.

@maartenmuller: nee, er zit geen spoelbakje onder. Onder de klep past een grote plastic bak, waar onze borden, bekers en pannen in passen. Ik heb wel over een spoelbakje  gedacht, maar vond het niet echt handig en zonde van de ruimte. In de tent tent hadden we ook nooit zoiets, dus ik mis het niet. Zit wel te denken aan een watertank met kraan, maar dan de tank ergens boven de as plaatsen, onder de wagenbak, en dan een kraantje onder de keukenkist oid.