Trekhaakkogel Invetten

Gestart door kansberg, september 15, 2011, 10:24:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

campingloge

Citaat van: gaan op september 17, 2011, 10:56:16 AM
Alweer wat geleerd, ik dacht dat het in verband met gewicht, lengte en hoogte van de caravan (dus meer slinger- en windgevoelig) vooral belangrijk was. en bij de lichtere, lagere en smallere vouwwagens weinig toegevoegde waarde had.
Had ik het even fout.

Voor wat het waard is maar ik moet de eerste vouwwagen met stabilisator koppeling nog tegen komen. Bij Holtkamper is het niet eens als optie verkrijgbaar.

Wat het invetten van de kogel betreft, dit heb ik nog expliciet gevraagd bij aflevering. Niks er op smeren zeggen ze bij Holtkamper, het is zelfs verkeerd om het wel te doen. Dit werd meteen beaamt door de andere klant die ook z'n wagen kreeg en de indruk wekte  wel meer achter z'n auto te hangen dan zo nu en dan een klapkar.
De trekhaak/koppeling combinatie moet wel kunnen bewegen maar dat moet je ook niet overdrijven. Het is bv geen ' draaiend deel'. Ik smeer er dus niks op.

peter123456

gewoon een beetje lagervet op smeren, als je dit niet doet blijft het metaal op metaal en daar gaat iets van slijten, of de kogel of de koppeling.......

ps: heb je wel eens 800km gereden met een piepende en krakende aanhanger omdat de koppeling/trekhaak kraakt?  niet fijn dus.
      (je kan dit ook oplossen door een boterhamzakje over de kogel te doen en dan de wagen erop.)
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Bosje

stabilisatorkoppelingen zijn geheel niet nodig voor een wagentje onder de 750 kg.

kans op slingerbewegingen zijn minimaal en makkelijk uit te sturen of te remmen. alleen nodig bij zwaardere en hoge aanhangwagens/caradingessen.

wat betreft het gesmeer met vet. ik doe het liever zonder. :K

STF

Onderzoek heeft zowiezo uitgewezen dat het rijden met een stabilisator gevaarlijker is dan zonder doordat je het bijna niet merkt wanneer de caravan of aanhangwagen verkeerd beladen is, de stabilisator is dan continue bezig de boel recht te houden en wanneer hij echt nodig is (op het moment dat er bijvoorbeeld een vrachtwagen langsrijdt), de boel ineens zo heftig begint te slingeren dat er echt geen houden meer aan is.
Bij dezelfde situatie maar dan zonder stabilisator zou je direct merken dat het echt geen rijden is, zo instabiel door de verkeerde belading.

thomko

Ik vet de kogel zowiezo in.Dit voorkomt niet alleen wrijving tijdens het rijden,het voorkomt ook dat je kogel niet invreet
van de roest.Ik smeer er gewoon lagervet op.

EdwinMerks

Dus mag ik de conclusie trekken?:

Met stabilisator nooit in vetten en zonder stabilisator wel?

Van_looney

Van de KCK site:

9. Bij gebruik van de stabilisatorkoppeling hoor ik een zeer irritant gekraak in de auto. Wat kan ik daaraan doen?

Wij vermoeden dat het kraken van een stabilisatorkoppeling veroorzaakt wordt door trillingen. Deze kunnen ontstaan door ruimte op de remsegmentjes of door oneffenheden op de kogel. Via de trekhaak worden ze doorgegeven aan de carrosserie van de auto. Volgens AL-KO ligt de oplossing vooral in het stofvrij maken en het smeren van kopervet op de metalen delen van de remsegmentjes (dus níet op de segmentjes zelf) in de koppeling. Het vervangen van de remsegmentjes kan ook helpen.

Blackraven

Citaat van: campingloge op september 17, 2011, 11:43:24 AM
Voor wat het waard is maar ik moet de eerste vouwwagen met stabilisator koppeling nog tegen komen. Bij Holtkamper is het niet eens als optie verkrijgbaar.

Zat ik toch net even door de papieren van m'n Flyer te bladeren en er was in 1998 toch wel degelijk een stabilisatorkoppeling als optie voor slechts 450 gulden... ::)

marcel.s

ik heb nog nooit gesmeerd,en zal het ook nooit doen, de slijtage lijkt me minimaal.
de trekhaak overleeft je auto, en je heb hem er niet dagelijks achterhangen.

Sidecarmaniac

Citaat van: kansberg op september 16, 2011, 09:09:52 PM
Dank jullie wel voor de vele reacties.
Toch invetten dus, zal ik doen. Ónze vouwwagen heeft idd. geen stabilisatorkoppeling, het is geen Opera  :O. Er is wel één groot nadeel van het invetten van de kogel, wanneer ik een trekhaakdop plaats reageren de parkeersensoren hierop, een bekend euvel bij de Astra H SW, dus dat wordt iedere keer schoonmaken van haak en koppeling na gebruik.
Misschien ga ik eens experimenteren met een tennisbal of iets dergelijks, misschien dat dat wel werkt.

:X :X :X
Hoe enorm groot is die dop dan wel?
Of is die van glanzend materiaal?
Low budget oplossing: Dop van een slagroomspuitbus passen prima over een 50 mm kogel. Rond kerst zijn ze ook nog vaak in verschillende kleuren te vinden.
:P :P :P :P

caspar

een beetje wd40 doet wonderen  :J

wijnand

Citaat van: Sidecarmaniac op september 28, 2011, 07:07:16 PM
Hoe enorm groot is die dop dan wel?

Dit is niet uniek voor de Opel, onze Octavia Combi heeft er ook last van. Ik heb de kleinste dop op de trekhaak zitten die verkrijgbaar is, en als deze scheef staat reageren de parkeersensoren er ook op. Staat de dop recht dan is er niets aan de hand. Is bij de ene auto kennelijk net wat gevoeliger dan bij de anderen. Ik heb de trekhaak overigens wel ingevet sinds de vouwwagen er is. Tot nu toe hing er alleen af en toe een aanhanger achter en was het er nog niet van gekomen, maar je merkt wel dat dat de koppeling dan meer herrie maakt/wringt etc. Sinds het vet is het volkomen stil en het is beter voor zowel de koppeling als de trekhaak.

Angel

Die trekhaakkogel invetten geldt dat ook voor een afneembare trekhaak?

mvdkant

geldt ook voor een afneembare trekhaak.

die van ons is ingesmeerd met universeel smeervet. leuk als je net je vouwwagen af hebt gekoppeld en je staat met je broek tegen de kogel :( dit heb ik al 2x gehad :(