Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: self-inflatable matrassen  (gelezen 25509 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Angel

  • Gast
self-inflatable matrassen
« Gepost op: oktober 11, 2011, 02:28:36 pm »

Ik lees dat er heel veel mensen (met name de kids) slapen in (onder)tentjes. Nu wil ik dit volgend jaar ook gaan proberen bij onze oudste zoon van dan 4 jaar oud. Alleen waar kan ik hem het best op laten slapen. op een gewoon luchtbed of juist op zo'n inflatable matras en welk type of maat zou ik dan voor moeten gaan?

Zal ik meteen een 2 persoons aanschaffen of juist een 1 persoons en dan 2 jaar later (wanneer de andere zoon 4 is) er nog een 1 persoons bijkopen zodat ze weer bij elkaar kunnen liggen of misschien juist een 1 persoon kopen zodat ze dan over 2/3 jaar weer door kunnen schuiven 1 in een eigen tent en de andere in de ondertent?

kortom waar moet ik op letten bij de aanschaf van een matras voor in een (onder)tentje. Welk merk/type/dikte etcetera.
Gelogd

jsteijn

  • Gast
Re:self-inflatable matrassen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 11, 2011, 04:23:41 pm »

Ik zou voor een 1-persoons luchtbed gaan.
Zoiets als deze.
http://www.kampeerwinkel.nl/slaapartikelen/luchtbedden/campingaz-quickbed-single/
Wij hebben hiervan de 2-persoons uitvoering en die bevalt perfect qua ligcomfort.
Koop ook niet zo een dure... denk ik... als het dan per ongeluk stuk gaat is er geen man overboord. SI-matjes met goed comfort kosten en klein vermogen en nemen ook heel veel ruimte in beslag na opruimen. Veel meer dan een luchtbed.

Bij de Action hebben ze in het voorjaar weer electrische pompjes om het bed op te blazen (geloof 7 euri ofzo)

Wel 1 extra tip **** zorg voor een goede slaapzak *****
Als je op een luchtbed slaapt en de slaapzak isoleert niet genoeg, dan lig je de hele nacht de lucht in het bed te verwarmen en plaats van jezelf. Dan wordt het KOUD !!! :( :(

Uit ervaring raad ik een slaapzak aan met een isolatiewaarde die nog comfort levert bij 0 graden C of maximaal +2 graad.
Bijvoorbeeld de Outwell Camper slaapzakken. Die zijn er ook in junior versie (marktplaats) omdat als de zak te groot is voor het kind, het kind het ook koud krijgt omdat alle lucht in de zak niet warm te stoken is.
Voor kleinere kindjes dan 4 jaar is al een topic over slapen elders, daar zal ik je niet mee vervelen.

Een 2-persoons luchtbed zou ik niet doen omdat ze dan bij woelen de ander erg lastig vallen.

Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.787
  • Merk: kampeermiddel : Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re:self-inflatable matrassen
« Reactie #2 Gepost op: oktober 11, 2011, 05:49:59 pm »

Ben zelf voorstander van SI-matjes, ja duur in aanschaf maar zoveel comfortabeler liggen en géén last van de kou, ook als je niet helemaal in je slaapzak wilt liggen.

Wel altijd 2 losse kopen (of in het geval van SI matten nu een en later een erbij).

Nemen inderdaad meer ruimte in, dus dat moet je goed bekijken hoeveel ruimte het je extra kost. Heeft bij ons gezorgd dat we extra dakkoffer nodig hadden, maar daar zaten er dan vier in. Nu bij de nieuwe wagen niet meer nodig, dus... misschien wil je wel matjes overnemen? Zal wel even merk opzoeken, wij hebben wel vrij dikke matjes, 10 cm geloof ik. Kom er wel op terug als je interesse zou hebben.
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

JanW

  • Gast
Re:self-inflatable matrassen
« Reactie #3 Gepost op: oktober 11, 2011, 08:30:00 pm »

Zoveeel ruimte nemen die matjes toch niet in? Ik had deze zomer een schuimmatras thuisgelaten van mijn Roadmaster, op die plaats kon ik twee 10cm eenpersoonsmatrassen en een dubbele van 7cm kwijt. Daarop kon ik ook nog de twee tijken met 2cm schuim daarin kwijt en toen had ik pas de ruimte van die matras opgevuld. Wel op de bestemming de ventielen pas openen uiteraard.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:self-inflatable matrassen
« Reactie #4 Gepost op: oktober 11, 2011, 08:49:45 pm »

Het comfort van normale luchtbeden is niet vergelijkbaar met de self inflatables.
De SI matrassen zijn eerder vergelijkbaar met de matrassen thuis. Maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van de dikte.
Wij hebben ongeveer in 1998 matrassen van de Waard gekocht ( 10 cm dik, 70x200 cm) die hebben we nog steeds in gebruik,heeeeeerlijk liggen ze.
Kosten een paar centen maar gaan erg lang mee.
Voor de kinderen hebben we smallere met een hogere rand  rondom (tgen het van de matras op de grond glijden) en een hoofdkussen die zijn wel iets dunner maar ook maar met hun gewicht geen probleem.

Deze Si matrassen zijn foamgevuld dus veel stabieler (lees minder wiebelig) en isoleren ook veel beter.
Nemen inderdaad wel meer ruimte in beslag tijdens transport maar ook wanneer je ze niet in ebruik hebt. Het wordt aangeraden deze niet opgerold op te slaan maar uitgerold en met open ventiel.
Het opblazen is een eitje, ventiel open en rustig wachten, wanneer je naar bed gaat wel eerst ventiel dicht :#

Ook het leeglopen is een kwestie van ventiel open en dan oprollen om de lucht eruit te drukken.


Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Angel

  • Gast
Re:self-inflatable matrassen
« Reactie #5 Gepost op: oktober 11, 2011, 08:58:36 pm »

Klavertjes heb je voor alleen de matjes een hele dakkoffer nodig, dan nemen ze inderdaad veel plek in beslag  :P
Gelogd

Candace

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 74
  • Merk: kampeermiddel : Combi camp country
Re:self-inflatable matrassen
« Reactie #6 Gepost op: oktober 11, 2011, 10:54:31 pm »

Wij hebben nog geen ervaring met slapen in een vw,maar wel in een tent. We hebben 2 kinderen,onze oudste 11 slaapt prima op een luchtbed. Wel een isolerend matje er onder ( zo'n zilveren),en ik heb van een oude dunne slaapzak,op de maat van het luchtbed een lap/ hoes gemaakt waar dan de hoeslaken overheen gaat. Zij sliep prima. Maar onze zoon(7) heeft ook 1 nacht op een luchtbed geslapen,hij heeft overal gelegen,behalve op het luchtbed. We hadden een extra SI-matje (4/5cm dik) bij ,2 nacht heeft hij daar op geslapen en hij sliep heerlijk. Ik slaap zelf ook op een luchtbed,geen probleem. En mijn man zweert bij een SI-matje (wel een van 10 cm.) Hem krijg je niet op een luchtbed. Word doodziek op een luchtbed... Dus het is ook iets persoonlijks en wat de een heerlijk vind is voor de ander niks. Luchtbed trekt wel veel meer kou aan van de grond en daar heb je bij een SF geen last van.
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:self-inflatable matrassen
« Reactie #7 Gepost op: oktober 12, 2011, 05:55:47 am »

wij hadden een lucht bed, na een koud najaar hebben we dat heel snel veranderd, nu hebben we inflatebles ,2 aan elkaar.
de inpak formaten zijn, 20 cm in diameter en zo'n 70 cm breed denk ik, dat maal 2 .
ze zijn niet dik,maar slapen heeeeeerlijk .
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 725
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re:self-inflatable matrassen
« Reactie #8 Gepost op: oktober 12, 2011, 08:51:53 am »

Inflatables zijn erg handig, voor een beetje comfort moet je wel voor een dikkere uitvoering kiezen, opgerold is dat wel een flinke rol.


Voordeel van de klapkar is natuurlijk dat je die inflatable gewoon uitgerold op het bed kunt vervoeren en geen gedoe met pompen terwijl het 30 graden is en je alleen maar wilt zwemmen en bieren.. Klappen en dat ding in de voortent of uitgooitent gooien en je bent klaar!
Gelogd

carvers

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 222
  • Merk: kampeermiddel : Rettenmaier Strada Gordigear Taiga 2018
Re:self-inflatable matrassen
« Reactie #9 Gepost op: oktober 13, 2011, 10:51:55 am »

Als je dan toch voor de meest ultieme slaapmat wil gaan neem er dan één van exped:
Voordeel: op te pompen met de hand naar eigen gewicht, klein pakformaat, zeer snel op te pompen en leeg te maken (i.t.t. zo'n slaapmat met cellen die groot zijn, en waarbij het pakformaat groot is),
hoge isolatiewaarde, comfortabel, makkelijk te repareren als ie stuk gaat.

Nadeel: prijzig maar gelijk of iets duurder dan een goede cellen slaapmat, maar dan heb je ook wat.

Ik gebruik zelf deze al een aantal jaren: Exped Synmat 9 Pump DLX
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re:self-inflatable matrassen
« Reactie #10 Gepost op: oktober 13, 2011, 12:47:26 pm »

één van de redenen om aanschaf van een vouwwagen is het slapen op een matje.
We hebben diverse matjes, luchtbedden gehad.
begonnen op een luchtbed, dat trekt koud op, viel al snel af.
Thermarest beviel ons het best, maar toch, na een week op de grond slapen kwamen de eerste rugklachten.
Dus, een latte-bodem op wielen was voor ons een wens.

Ik ga zelf geregeld met mijn zoon (vader-zoon weekend) kamperen in een kleine (deWaard)tent en slapen heerlijk op een therma-rest.
Moet er niet aan denken om hier een volle week op te moeten slapen.
Ben echt verwend, slapen op een lattebodem met dreammatras..... :O
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re:self-inflatable matrassen
« Reactie #11 Gepost op: oktober 13, 2011, 08:17:56 pm »

Retteketed heeft alles gezegd wat voor ons ook van toepassing is :W

Onze kinderen slapen perfect op SI matjes. Als je toch voor SI matjes gaat kies dan goede kwaliteit en een redelijke dikte (minstens 5 cm, 10 cm is ideaal). Goede kwaliteit kies je niet alleen voor ligcomfort maar ook de ademende kwaliteit. Dit jaar ondervonden we bij ons gastkampeerder met haar eigen (goedkoop) matje dat er na 10 kampeerdage schimmel stond onder haar matje, ik schrok me een ongeluk.

Als je voor luchtmatrassen gaat kies dan 2 losse. Ik heb lang met mijn jongste dochter op een dubbel luchtmatras geslapen dit was voor mij de hel. Zij woelde een ganse nacht en ik hotste de hele nacht al even hard rond zonder dat ik effectief bewoog :(
Hou er rekening mee dat luchtmatrassen echt kou kunnen aanvoelen. De kou trekt echt door de matras heen. Gedeeltelijk op te lossen door isolatiematjes.
Gelogd

Angel

  • Gast
Re:self-inflatable matrassen
« Reactie #12 Gepost op: oktober 13, 2011, 08:20:44 pm »

We gaan sowieso voor  self-inflatables. Ben op marktplaats al aan het rondkijken. Maar nu blijkt dat mijn schoonouders ook nog 2 matjes thuis hebben liggen die ze niet gebruiken. Zij hebben er altijd heerlijk op geslapen vertellen ze mij. Maar als ik dan vraag hoe dik de matjes zijn blijken ze maar 2,5cm dik of zo te zijn ik vind dat persoonlijk erg dun, maar zou dat voor de kids wel voldoende zijn? Wat denken jullie?
Gelogd

Boompje

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 184
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper
  • Kytetje, Boompje maar liever geen beestjes
Re:self-inflatable matrassen
« Reactie #13 Gepost op: oktober 13, 2011, 09:00:25 pm »

Als je schoonouders ze al hebben kunnen ze toch een keer (een paar nachten) proefslapen ?
Wij hebben voor de kids ook zeker niet de dikste SI matrassen, maar ze slapen er prima op. Gewicht speelt denk ik toch echt wel mee voor het comfort, dus wat voor de kids prima kan is voor jezelf misschien helemaal niet comfortabel.
Gelogd
Quitters never win, winners never quit

Mieke

  • Gast
Re:self-inflatable matrassen
« Reactie #14 Gepost op: oktober 13, 2011, 09:01:55 pm »

Ze zijn nog klein misschien is 2,5 cm wel voldoende. Zoals boompje zegt test ze eens uit.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal