Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: stekkerleed  (gelezen 23400 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: stekkerleed
« Reactie #30 Gepost op: april 24, 2012, 03:05:04 pm »

Stekker leed inderdaad.
Op onze pas aangeschafte Roodmaster zit een multicon west stekker. Wij hebben een 7polige contactdoos op de auto.
Dit moet normaal gesproken passen, maar dan moet je wel een rozetvormig binnenwerk op je contactdoos hebben. Dat hebben wij dus niet. Die van ons is rond.
Nu vraag ik me af of ik die contactdoos ongestraft kan uitwisselen voor een 7-polige in rozet vorm. De dealer zegt van wel, maar zal die de schade ook vergoeden als het fout gaat?

De kabelboom op de auto zit niet aan de boardcomputer, althans dat zegt de dealer. Dr gaat wel een lampje branden op mijn dashboard als de verlichting van de aanhanger niet goed werkt. Mijn parkeersensoren gaan ook niet af, als ik achteruitrij met aanhanger.

Als ik de polen gewoon op dezelfde manier aansluit moet het goed gaan toch?

Zou inderdaad geen problemen mogen opleveren, de kabelboom is tenslotte al goed aangesloten in de auto.
Ik zou wel even de polen van de accu loshalen, voor je het weet maak je kortsluiting.

Hier nog even een link met de aansluitschema's

http://www.aanhangwagen.nu/verlichting.html
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.686
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: stekkerleed
« Reactie #31 Gepost op: april 24, 2012, 03:10:29 pm »

Als je dashboard reageert op de klapper en de parkeersensoren ook, lijkt het mij dat eea op de boardcomputer is aangesloten... De dealer roept wel erg gemakkelijk dat kan is mijn gevoel.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk: kampeermiddel : Dethleffs 510TK 2003
Re: stekkerleed
« Reactie #32 Gepost op: april 24, 2012, 03:14:38 pm »

Ik zou wel even de polen van de accu loshalen, voor je het weet maak je kortsluiting.

Die had ik zelf ook al bedacht. Nu nog zorgen dat ik het niet vergeet te DOEN!  ::)

@CEO: Niet op de klapper (die stekker past immers niet) maar wel op mijn antieke fietsendrager en andere aanhangers.
Maargoed er verandert in feite niks in het aansluitschema, dus volgens mij moet het sowieso kunnen.

Ik ga er vanavond wel eens  op studeren.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #33 Gepost op: april 24, 2012, 03:50:31 pm »

Voor alle duidelijkheid, je hebt tegenwoordig 2 soorten Multi /  West-con stekkers en stekkerdozen:

Het oude model (Multi con) heeft de zelfde dikke pen contacten als de 7-polige en daarbij nog een aantal platte contact-strips

De nieuwe (Westcon is tegen woordige DE standaard ), heeft wederom de zelfde dikke pen contacten als de 7-polige maar nu aangevuld met een aantal dunne pencontacten (zelfde dikte als de jager stekker).

Wellicht eerst even kijken of een nieuw type West-con wel op je 7-polige stekkerdoos op de auto past. Het is namelijk makkelijker op een stekker op de VW te vervangen als een stekkerdoos op je auto.
Let wel, je mag NOOIT een metalen Multi con of West con in een 7-polige stekkerdoos doen, geeft 100% kortsluiting en visa versa.

Wat betreft de boord computer, waarschijnlijk is de trekhaak aansluiting via y-stekkers verbonden met de verlichting achterin, op die mannier wordt vaak ook kapotte verlichting op de VW mee gedetecteerd.
Vaak is voor de parkeer sensoren wel een extra electronica (relais?) module geplaatst, dit maakt het lastiger om er zelf aan te sleutelen, vaak is deze verbonden met het extra hulpcontact in de trekhaak stekkerdoos, die ook het mistachterlicht op de auto uitgeschakeld, als je een aanhanger aansluit. (contact 54G en 54A).
Stekkerdoos vervangen door de garage kost ca. ?75,- (als de kabelboom niet vervangen hoeft te worden).

Veel succes
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk: kampeermiddel : Dethleffs 510TK 2003
Re: stekkerleed
« Reactie #34 Gepost op: april 24, 2012, 04:22:45 pm »

Ik ga het vanavond eens openschroeven en zien of ik er wijzer van word.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: stekkerleed
« Reactie #35 Gepost op: april 24, 2012, 06:56:29 pm »

Onze auto heeft ook gewoon een 7 polige doos. En de Jametic een 13 polige Multicon west. 7 grote en 6 kleine ronde pinnetjes. Past en werkt perfect. Alles doet het, ook het mistlicht op de vw.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Richard

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #36 Gepost op: april 24, 2012, 07:41:30 pm »

Ik ga het vanavond eens openschroeven en zien of ik er wijzer van word.
Maak eerst een foto van de hoe het er van binnen vast zit, kun je het ook weer in die volgorde terugzetten als het mist gaat....
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk: kampeermiddel : Dethleffs 510TK 2003
Re: stekkerleed
« Reactie #37 Gepost op: april 24, 2012, 07:55:51 pm »

Ik heb vaker geklust, dank je.
((En dan doe ik dat soort dingen ook niet.)) :X
« Laatst bewerkt op: april 25, 2012, 09:58:17 am door Taan »
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #38 Gepost op: april 24, 2012, 08:17:01 pm »

Onze auto heeft ook gewoon een 7 polige doos. En de Jametic een 13 polige Multicon west. 7 grote en 6 kleine ronde pinnetjes. Past en werkt perfect. Alles doet het, ook het mistlicht op de vw.

Het is OF Multi con, ouder model met plaat contacten, OF WeSt con met grote en kleine pinnetjes.
In beide gevallen zijn de extra contacten (plaat of kleine pin) voor de extra opties, zoals achteruit rij licht, permente geschakelde spanning of permente spanning en de bijbehorende aardes.

De Multi con past wel in een WeSt con contact doos, maar andersom gaat dat niet (door de extra pinnentjes van de WeSt-con), wel heb je dan, bij beide verlies van de functie van de extra contacten. Beide  typen zouden gewoon in een 7 polige stekkerdoos moeten passen (voor beide geld nogmaals dat de stekker NIET van metaal mag zijn). De 7 polige stekker past ook op zowel de Multi- als de WeSt con stekkerdoos, ook hier geld GEEN metalen stekker.
Het 54G (en/of 54A) pin/contact moet dan wel zijn gebruikt voor de mistlamp en niet voor de constante voeding anders rijdt je continu rond met een brandende mistlamp op je VW
 
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk: kampeermiddel : Dethleffs 510TK 2003
Re: stekkerleed
« Reactie #39 Gepost op: april 24, 2012, 10:55:48 pm »

 :( :( :( :( :(
Wat een eenvoudig klusje moest worden valt toch tegen.
Ten eerste alle schroeven vastgeroest (doet niet eens zo zeer zo'n haakse slijper in je hand, verwonding valt mee :+)
Ten 2e zit er in mijn huidige contactdoos een schakelaartje, waarschijnlijk voor mijn pdc. die zit in de nieuwe die ik had gekocht dus niet terwijl dat wel op de verpaking stond.
Ik kan het dus helaas niet afmaken. Nu alle draden los en ik heb geen zin meer om mijn oude doos er nog op te zetten. Gepriegel met draadjes.
Nu maar alles aftapen en morgen weer verder.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #40 Gepost op: april 24, 2012, 11:05:22 pm »

Dat schakelaartje is inderdaad voor je PDC maar ook voor de mistachterlichtschakeling: Het is de bedoeling dat het mistachterlicht van je auto niet brandt als er een kar achter hangt. Zeker niet wanneer die kar een grote, witte caravan ofzo is...  ::)
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: stekkerleed
« Reactie #41 Gepost op: april 24, 2012, 11:39:29 pm »

Hmm, ik weet het niet, maar mijn vorige auto had ook zoiets voor het mistlicht, maar die had dan ook geen CAN-bus gestuurde verlichting...
M'n huidige auto wel en die detecteert via een aparte trailermodule of de stekker er wel of niet in zit om het mistachterlicht van de auto en de PDC uit te schakelen.

Weet niet wat voor auto je hebt, of hoe die de verlichting regelt, maar ik zou wel even kijken wat dat schakelaartje nu precies doet voordat je straks het elektrische systeem van je auto hebt platgelegd...  ;)
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #42 Gepost op: april 25, 2012, 12:07:58 am »

Ik moet toegeven dat ik vrijwel een leek ben op dit vlak, maar is het niet zo dat datzelfde schakelaartje door de CAN-bus gebruikt wordt om een aanhanger te detecteren? Als er namelijk geen stekker geplaatst is dan zal bijvoorbeeld een afwijkend stroomverbruik het gevolg van een storing zijn met een foutmelding als gevolg. Doordat de stekker w?l geplaatst is 'weet' de CAN-bus dat er een aanhanger aanwezig is en zal het systeem geen foutmelding geven. Hoe merkt de trailer-module anders dat er een aanhanger aanwezig is?

Iemand meer op de hoogte van deze materie dan ik?  I:
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: stekkerleed
« Reactie #43 Gepost op: april 25, 2012, 08:34:34 am »

Hmm, ik weet het niet, maar mijn vorige auto had ook zoiets voor het mistlicht, maar die had dan ook geen CAN-bus gestuurde verlichting...
M'n huidige auto wel en die detecteert via een aparte trailermodule of de stekker er wel of niet in zit om het mistachterlicht van de auto en de PDC uit te schakelen.

Weet niet wat voor auto je hebt, of hoe die de verlichting regelt, maar ik zou wel even kijken wat dat schakelaartje nu precies doet voordat je straks het elektrische systeem van je auto hebt platgelegd...  ;)

Die trailer module heb je meestal bij als je een 13 polige Jager of WeSt-con hebt, hier is een pinset (nr. 12) gereserveerd voor de aanhanger detectie, de trailer module is dan meestal opgenomen in de can-bus besturing.
Bij de 7-polige stekkerdoos kun je een versie krijgen waarbij (door een simpel maak/verbreek contact dmv van een pinnetje wat wordt ingedrukt als je de stekker plaatst) op pin 54G (met extra aansluiting 54A) een extra schakeling wordt gemaakt, deze is in principe bedoelt voor het uitschakelen van de mistalmp van de auto (draad van de voeding van de mistlamp auto gaat naar pin 54A, draad van pin 54G gaat naar mistlamp auto), voor PDC wordt dan vaak een extra relais op dit contact gezet om zonder gevaar de PDC bij aangekoppelde aanhanger uit te schakelen. De oude Multicon stekkerdoos heeft zo'n zelfde constructie met een extra maak/verbreek contact dmv een door de stekker ingedrukt contact.

Wat betreft de de defect lamp detectie, als de stekkerdoos van de trekhaak via y-stekkers of doorlus stekkers is afgetakt van de achterlichten van de auto, zal bij defect licht van de aanhanger dit gewoon worden meegedetecteerd. Het kan dus zo zijn dat het hulp contact (54G/A) wordt gebruikt voor de aansturing van de trailer module en dus wel is opgenomen in de Can-bus besturing!

Maar als je de stekkerdoos vervangt door een zelfde model met hulp contact, zou je geen problemen moeten verwachten, wel eerst je accu (+pool) afkoppelen zodat je zeker geen kortsluiting maakt.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk: kampeermiddel : Dethleffs 510TK 2003
Re: stekkerleed
« Reactie #44 Gepost op: april 25, 2012, 09:29:51 am »

Dealer adviseerde juist om niet de accu af te koppelen. Anders moet je de pincode voor je radio weer ingeven en waar ligt dat ding ook alweer.
Als je contact uit is en je sleutel eruit kan er niks gebeuren. Wel even wachten tot je follow me home verlichting is uitgeschakeld. Zo heb ik het ook gedaan.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal