alles over banden

Gestart door mvdkant, april 07, 2012, 10:07:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mvdkant

Banden voor de vouwwagen/caravan

De band van uw caravan is een belangrijk onderdeel van uw caravan en verdient daarom extra aandacht. De slijtage van een caravanband is veelal niet direct zichtbaar en daarom is controle noodzakelijk.

De caravanband is ook een belangrijke schakel in het laadvermogen van de caravan. Soms wordt door fabrikanten nog een beroep gedaan op de zogenaamde 10%-regel.

Een juiste bandenspanning draagt bij aan uw veiligheid bij het rijden met een caravan.


Controleer uw caravanbanden

Banden van caravans slijten nauwelijks. Er worden slechts weinig banden vervangen omdat de profilering is afgesleten. Veel banden vertonen op termijn droogtescheurtjes. Lange tijd was dat dus het moment dat een band werd afgekeurd en vervangen. Dit moment is eigenlijk te laat want uit statistieken blijkt dat de kans op een klapband na 7 jaren sterk toeneemt. De grafiek heeft op die 7 jaren een duidelijke knik. Door de Rai en Bovag wordt gadviseerd om banden van caravans op hun zevende levensjaar te vernieuwen. De leeftijd van een band kan op de band zelf worden afgelezen.

In de zogenaamde DOT-code is productiedatum van de band vermeld. Tot en met 1999 bestaat de DOT-code meestal uit 3 cijfers. Deze cijfers hebben betrekking op de week en het jaar van fabricage; de twee voorlaatste posities geven het weeknummer aan en de laatste positie het laatste cijfer van het jaartal.
Bijvoorbeeld:
400 = Week 40 van het jaar 1990 of 1980
179 = Week 17 van het jaar 1989 of 1979 enzovoorts.

Vanaf 2000 wordt de DOT-code in vier cijfers weergegeven, de eerste twee cijfers voor de week en de laatste twee cijfers voor het jaar van fabricage.
Bijvoorbeeld:
2400 = Week 24 van het jaar 2000
0101 = Week 01 van het jaar 2001 enzovoorts.

Uiteraard zal de dealer graag even voor je kijken naar de leeftijd van de band. Bij een Bovag- of Focwabeurt gebeurt dat standaard. Indien de band nog in goede conditie verkeert dan kan het moment van vervanging worden doorgeschoven.

Caravanbanden en laadvermogen

Caravans worden door hun grotere lengte en hun rijkere uitrusting steeds zwaarder en daarom worden er ook zwaardere assen onder deze nieuwe caravans gemonteerd. Omdat het totale gewicht van de caravan gedragen moet worden door de banden, worden hieraan steeds hogere eisen gesteld. Om deze reden verdient het aanbeveling om te kiezen voor banden die extra zijn versterkt (reinforced).

Door de beperking van de breedte van de wielkast van de caravan volstaat een 'normale' autoband niet meer, speciale uitvoeringen welke worden gebruikt voor lichte bestel-/vrachtwagens bieden dan uitkomst. Deze banden dragen bijvoorbeeld bij een bandenmaat van 185R/14 8PR maar liefst 850 kg per band. Omdat deze banden nauwelijks duurder zijn dan een 'gewone' versterkte autoband is het aan te bevelen om bij vervanging voor deze banden te kiezen, door het royale laadvermogen hoef je dan ook geen beroep te doen op de zogenaamde 10%-regel.



Het laadvermogen van de caravanband is belangrijk omdat dit moet aansluiten bij de totale asdruk van de caravan. Het gewicht van de caravan moet immers op een veilige manier gedragen worden. Op elke band staat de zogenaamde loadindex van de band vermeld. Deze belastingsindex bestaat uit een getal dat staat voor het draagvermogen in kilo's. Zo staat een loadindex van 90 voor een draagvermogen van 600 kg. De asdruk (totale gewicht van de caravan minus de kogeldruk) mag in dit geval dus 2 x 600 = 1200 kg bedragen. In de tabel in het kader rechts zie je de omrekening van belastingindex naar draagvermogen. Wettelijk mag het draagvermogen van een band worden verhoogd met 10% indien niet harder wordt gereden dan 100 km per uur (10%-regeling).



Tabel LoadIndex

LI
draagvermogen

70
335 kg

71
345 kg

72
355 kg

73
365 kg

74
375 kg

75
387 kg

76
400 kg

77
412 kg

78
425 kg

79
437 kg

80
450 kg

81
462 kg

82
475 kg

83
487 kg

84
500 kg

85
515 kg

86
530 kg

87
545 kg

88
560 kg

89
580 kg

90
600 kg

91
615 kg

92
630 kg

93
650 kg

94
670 kg

95
690 kg

96
710 kg

97
730 kg

98
750 kg

99
775 kg

100
800 kg

101
825 kg

102
825 kg

103
875 kg

104
900 kg

105
925 kg

106
950 kg

107
975 kg


Bandenspanning

Naast een juist laadvermogen moeten caravanbanden ook de juiste bandenspanning hebben voor een veilig weggedrag. Caravanbanden hebben een hogere bandenspanning nodig dan de banden van een personenauto. Zo dient de bandenspanning op zo'n 3.0 tot 4.5 atmosfeer te worden gebracht. Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van je caravan of vraag het na bij de dealer of bij een bandenzaak. Om de spanning van caravanbanden zo constant mogelijk te houden wordt ook stikstof gebruikt als vulmiddel in plaats van de gebruikelijke perslucht. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat stikstof als vulmiddel een constante bandenspanning mogelijk maakt. Door de constante spanning wordt een beter rijgedrag verkregen. Een betere wegligging is het gevolg en de banden zullen minder snel slijten.

Door het vullen van caravanbanden met stikstof wordt het rijden met een caravan dus veiliger. Het is ook mogelijk om caravanbanden achteraf te vullen met stikstof. Een band gevuld met stikstof is te herkennen aan een groen ventieldopje.

De 10%-regel

Omdat er nog flink wat caravans zijn uitgerust met banden die het laadvermogen van de caravan niet volledig ondersteunen kan in deze gevallen een beroep worden gedaan op de zogenaamde 10%-regel. Deze regel houdt in dat het laadvermogen van de band (fictief) met 10% mag worden verhoogd wanneer de spanning extra (10%) wordt verhoogd. Er wordt dan wel een limiet gesteld aan de maximale snelheid (max. 100 km p/u).

Deze methode wordt sterk afgeraden. Door de spanning van een band extra te verhogen wordt de snelheid waarmee kan worden gereden verlaagd. De combinatie spanning, laadvermogen en snelheidheid vormen een eenheid, zodra je aan de één iets wijzigt verandert de andere mee. Niet doen dus!

bron, rapidoclub.nl en caravans.net

Blackraven

Citaat van: mvdkant op april 07, 2012, 10:07:53 PMCaravanbanden hebben een hogere bandenspanning nodig dan de banden van een personenauto. Zo dient de bandenspanning op zo'n 3.0 tot 4.5 atmosfeer te worden gebracht. Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van je caravan of vraag het na bij de dealer of bij een bandenzaak.

Ik wilde in het andere topic al op deze opmerking reageren, ik vind het nogal gevaarlijk om zomaar te stellen dat je er 3 ? 4,5 bar in mag doen, want onder een vouwwagen zitten in principe géén caravanbanden en is de spanning bij de 'normale' maten ongeveer gelijk aan een personenwagen.
Bij de kleinere bandenmaten zal de spanning waarschijnlijk wel hoger zijn.
Bij mijn banden bijvoorbeeld adviseert Holtkamper 2,4 bar en mag er maximaal 2,8 bar in volgens de fabrikant.
je leest er namelijk vrij snel overheen in z'n groot verhaal, maar:
Dus eerst het instructieboekje lezen of de dealer raadplegen voordat je je band letterlijk en figuurlijk opblaast...

mvdkant

goed opgemerkt WW instructieboekje gaat voor deze tekst. dit is natuurlijk algemeen.

marcel.s

en bij je auto altijd kijken hoeveel deze gevuld moet zijn, als deze beladen is, dat vergeten ook een hoop mensen.

berkevelda

Aangezien dit een banden topic is reageer ik hier maar even, tenzij dit een alleen als generiek informatie post was bedoeld.


Wij willen sowieso onze Pennine Pullman voorzien van nieuwe banden. Ze zijn van 2006 en gaan volgend jaar het zevende jaar in. Volgengs mij staat er 5/6 jaar voorbanden, maar aangezien wij afgelopen jaar een horror verhaal van mensen op de camping hebben gehoord die dus banden hadden van 7 jaar oud................ (Twee klapbanden bijna tegelijkertijd)
Daarnaast is het zo dat we overwegen om ook voor deze klapper weer een Tempo 100 keuring aan te vragen en die hebben als eis: max 5 jaar oud.

De banden die er nu omheen liggen zijn 155/80R13 79T, de banden zijn dus geschikt t/m 437Kg en 190KM/u. Dit zijn dus gewone auto banden. Tijdens de import keuring heb ik met het RDW gepraat en zij gaven het advies ietsje hoger te gaan zitten qua loadindex. Wat er onder zit is prima, maar de marge is klein aangezien de klapper tot 900 kilo mag worden beladen.

Nu heb ik even zitten zoeken naar lichte vrachtautobanden/bestelbusbanden. Volgens mij zijn dat de zogenaamde versterkte banden. Zo heb ik bijvoorbeeld de Maxxis CR966 155/80R13 84N gevonden. De load staat voor 500 kg en de snelheid tot 140 km/h. Aangezien wij nooit boven de 120 uitkomen zit die snelheid wel goed. Maar hoe zou het zitten met de band op zich.
Banden met een hogere loadindex zijn stugger. Kan het dan ook zo zijn dat als de klapper te ligt is deze gaat stuiteren? Hij weegt leeg trouwens 770kg.......

Wie kan hier wat meer over zeggen. Mijn eigen gevoel zegt dat bovengenoemde band moet kunnen.


Tago Herman

Naar aanleiding van deze topic;

1)  Voor het draagvermogen moet je kijken naar het ledig gewicht, vermeerdert met het laadvermogen.
2)  Een bandenspanning van 3,5 tot 4 bar geldt voor Transportbanden, let er dan ook op dat er een ventiel voor hoge druk wordt              gebruikt. Een normaal ventiel kan uit de velg springen bij deze druk, voor een gewone band is een spanning van 2 tot 2,5 bar voldoende, maar inderdaad, kijk naar de gebruiksaanwijzing van de wagen.
3) Een vouwwagen of een caravan zijn niet te vergelijken, het ledig gewicht + het laadvermogen van een vouwwagen zal max. rond de 900 / 1000 kg liggen, een caravan begint vaak met 1200 leeg gewicht, dus heb je een heel andere band ( inderdaad, de transportband) nodig.   
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

mischa72

Wat ik een beetje mis in dit topic (en wat ik me ook afvraag) is hoe om te gaan met de banden tijdens de stallingsperiode. Moet je de vouwwagen dan met de banden van de grond zetten of kun je hem gewoon op de banden laten staan. Als je hem met de banden van de grond moet zetten, hoe doe je dat dan het beste? Kun je de VW op pootjes zetten of zijn ze daar niet voor geschikt?

Groeten,
Mischa

Alex

Tja hier zul je geen sluitend antwoord over krijgen.
Men zegt op poten dus van de grond af.
Maar ik doe dit nooit en heb eigenlijk nog nooit ergens last van gehad.

Misschien word de wagen vaker verzet in de stalling dan ik denk. ;)
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Yella

Vw staat hier thuis in de garage. Haal ieder jaar wel eens de wagen naar buiten. Ik merk met een krijtje altijd de banden op het laagste punt. Als ik dan de wagen terug zet zorg ik dat de banden met een ander punt op de grond staan. Dan wordt het stil staan in ieder geval nog een beetje verdeeld over de band.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Kien

Als ze vervangen moeten worden even kijken op popgom.nl.. scheelde mij 40 euro per band!!!

Yella

Hmm, voor onze Jamet is de maat 135/80/R13 helaas al niet leverbaar.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

mischa72

Citaat van: jellejawa op januari 10, 2013, 06:42:27 AM
Hmm, voor onze Jamet is de maat 135/80/R13 helaas al niet leverbaar.

Waar heb je gekeken dan? Kijk eens op www.autobandenmarkt.nl , daar staan slechts 19 mogelijke banden op !!

Anders neem je een 145/70-13 of zo? Komt allemaal niet zo nauw, als het maar in de bak past.

Groeten,
Mischa

Yella

Citaat van: mischa72 op januari 10, 2013, 07:40:34 AM
Waar heb je gekeken dan? Kijk eens op www.autobandenmarkt.nl , daar staan slechts 19 mogelijke banden op !!

Anders neem je een 145/70-13 of zo? Komt allemaal niet zo nauw, als het maar in de bak past.

Groeten,
Mischa
Ik had gekeken op de eerder voorgestelde site van popgom.nl. Breder lijkt me niet verstandig gezien de zeer krappe ruimte in de wielkasten van de Jametic. Heb nu nog geen banden nodig, maar over een paar jaar wel. En kijk dus alvast even rond. Kan dan alles tijdig en in alle rust regelen. en belangrijk; goedkope banden zoeken i.p.v. op het laatste moment voor een dure optie moeten kiezen omdat het nodig is.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Yella

Citaat van: mischa72 op januari 10, 2013, 07:40:34 AM
Waar heb je gekeken dan? Kijk eens op www.autobandenmarkt.nl , daar staan slechts 19 mogelijke banden op !!

Anders neem je een 145/70-13 of zo? Komt allemaal niet zo nauw, als het maar in de bak past.

Groeten,
Mischa
Inderdaad mogelijkheden zat en voor nette prijzen. Tussen 30 en 40 euro per stuk.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

mischa72

Hou er wel even rekening mee datje ze daarvoor op de mat hebt liggen, dus je moet daar wel nog wat bij optellen voor het op de velg leggen en balanceren.

Daarnaast zou je even kunnen kijken of je weg komt met je asdruk (draagvermogen per band). Ik verwacht hier echter geen grote problemen.

Gr. Mischa