Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.  (gelezen 10952 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nikkel1964

  • Gast
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #15 Gepost op: april 19, 2012, 10:32:46 pm »

Wat gaat het een beetje kosten bij elkaar?
Zonnepaneel, bevestiging, accu, verdeler, eventueel lader.....

Dat kon nog wel eens tegenvallen...

En het hangt heel erg af van het gevraagde vermogen. Stel, je gebruikt alleen LED-licht, bij elkaar zo'n 36 Watt. Dan heb je om dat drie uur te laten branden bij elkaar 9Ah nodig aan accu-capaciteit. (36 Watt = 3A bij 12V per uur, dus 9A voor 3 uur).

Een klein camping opvouw-zonnepaneeltje van 18W kost iets meer dan 100 euro. Een regelaar iets van drie tot vijf tientjes, een kleine geschikte accu ook zoiets. Dan zit je voor een klein setje al op 200 euro. Ga je naar de grote(re) gel-accu's dan zit je alleen daar al tegen iets van 200 euro aan te hikken.

Ik heb de prijzen niet opgezocht, het geeft even de orde van grote aan. Vandaag toevallig naar grotere setjes zitten kijken (http://www.ikwilzonneenergie.nl/epages/61494231.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61494231/Categories/%22Zonnepanelen-sets%20voor%20boot%2C%20camper%20en%20tuinhuis.%22) en die setjes beginnen bij bijna 500 euro.
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #16 Gepost op: april 19, 2012, 10:38:19 pm »

Dat kon nog wel eens tegenvallen...

En het hangt heel erg af van het gevraagde vermogen. Stel, je gebruikt alleen LED-licht, bij elkaar zo'n 36 Watt. Dan heb je om dat drie uur te laten branden bij elkaar 9Ah nodig aan accu-capaciteit. (36 Watt = 3A bij 12V per uur, dus 9A voor 3 uur).

Een klein camping opvouw-zonnepaneeltje van 18W kost iets meer dan 100 euro. Een regelaar iets van drie tot vijf tientjes, een kleine geschikte accu ook zoiets. Dan zit je voor een klein setje al op 200 euro. Ga je naar de grote(re) gel-accu's dan zit je alleen daar al tegen iets van 200 euro aan te hikken.

([

Zet je dat af tegen minimaal ?2,50 perdag voor stroom en je aantal kampeerdagen , dan weet je hoe snel je het heb terug verdient
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #17 Gepost op: april 19, 2012, 10:45:19 pm »

Als ik met 500 euro voor een setje reken en vergelijk met 2,50 euro p.d. op de camping.
Is 200 kampeer dagen, ik kampeer meestal ca 30 dagen per jaar, 6-7 jaar

Gelukkig heb ik een opwindbare radio  :J, want dat zonne-energie verhaal gaat het voor mij niet worden denk ik.

En een gaslamp, olielamp of kaarsjes zijn ook wel gezellig
« Laatst bewerkt op: april 19, 2012, 10:48:14 pm door gaan »
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Richard

  • Gast
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #18 Gepost op: april 19, 2012, 10:49:46 pm »

Als ik met 500 euro voor een setje reken en vergelijk met 2,50 euro p.d. op de camping.
Is 200 kampeer dagen, ik kampeer meestal ca 30 dagen per jaar, 6-7 jaar

Gelukkig heb ik een opwindbare radio  :J, want dat zonne-energie verhaal gaat het voor mij niet worden denk ik.

En een gaslamp, olielamp of kaarsjes zijn ook wel gezellig
paar celletjes meer en je bent eenenergie leverancier op de camping loop je binnen...... ::)
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #19 Gepost op: april 19, 2012, 10:50:43 pm »

Het is ook meer een oplossing voor als je veel op campings zonder stroom komt en toch (een beetje) elektra wilt gebruiken. Of voor campers die graag "in het wild" leven. Als je een redelijke stroomafname hebt sta je toch voor een forse investering.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #20 Gepost op: april 19, 2012, 11:53:46 pm »

Tja, als ik ooit echt in de rimboe terecht kom, zet ik m'n koelkast wel op gas, gaslampje aan en m'n telefoon laad ik wel op in de auto, daar zit tenslotte een generator in :)
Kamperen is overleven zeg ik dan maar... en dan tenslotte een goed glas  W: om te genieten van al die luxe  ;)
Gelogd

sarah

  • Gast
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #21 Gepost op: april 21, 2012, 10:43:12 pm »

ok ben een paar dingen aan het doornemen voor de eerste keer klappen, en lees deze topic. Maar (vergeet niet ik heb nog nooit eerder geklapt ::)) ik kan mij geen voorstelling krijgen van koelkast op gas.... :( Ik ken alleen maar het idee van koelkast met een stopcontacr. Koken op gas... ja dat ken ik wel. Misschien dat iemand dat kan uitleggen alsof je het aan een 3-jarig kind uitlegt?????????????????
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #22 Gepost op: april 21, 2012, 10:53:19 pm »

ok ben een paar dingen aan het doornemen voor de eerste keer klappen, en lees deze topic. Maar (vergeet niet ik heb nog nooit eerder geklapt ::)) ik kan mij geen voorstelling krijgen van koelkast op gas.... :( Ik ken alleen maar het idee van koelkast met een stopcontacr. Koken op gas... ja dat ken ik wel. Misschien dat iemand dat kan uitleggen alsof je het aan een 3-jarig kind uitlegt?????????????????

Afblijven gevaarlijk...dat is wat ik tegen een drie-jarige zou zeggen..
bedoel je echter een 30 jarige ...dan ligt de situatie iets anders...

achter de koelkast is een buisje waar op je de gasslang aansluit en dichtklemt gasfles opendraaien en met een elektrische ontsteker aanmaakt... netzoals een skotelbraai bijvoorbeeld.
en koelt heel erg goed beter als stroom...
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #23 Gepost op: april 21, 2012, 11:42:04 pm »

ok ben een paar dingen aan het doornemen voor de eerste keer klappen, en lees deze topic. Maar (vergeet niet ik heb nog nooit eerder geklapt ::)) ik kan mij geen voorstelling krijgen van koelkast op gas.... :( Ik ken alleen maar het idee van koelkast met een stopcontacr. Koken op gas... ja dat ken ik wel. Misschien dat iemand dat kan uitleggen alsof je het aan een 3-jarig kind uitlegt?????????????????

Het klinkt gek, maar het principe van een koelkast is gebaseerd op het produceren van warmte. Dat kun je doen met elektra maar dus ook met gas.

http://www.bakhuiskoudetechniek.nl/caravankoelkasten.htm
Gelogd

oscar

  • Gast
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #24 Gepost op: april 25, 2012, 10:00:36 pm »

Hoi hier een accu suggestie
Ik zou voor een Optima yellow top accu gaan.

Ik heb hier zelf hele goede ervaringen mee. Dit zijn gel accu's en zijn gemaakt om langdurig een constante spanning en stroom te kunnen leveren.
Ik zelf had er 11 in een Fiat panda die gebruikt werd voor BD drag wedstrijden. (dit was een competitie om zoveel mogelijk decibels de maken met een audio installatie maar goed doet niet te zake).
Het voordeel van deze accu is dat je hem opgeladen weg kunt zetten en na 250 dagen een auto nog gegarandeerd er mee kunt starten, en je kunt ze op elke plek monteren zelfs op de kop.
Hier een link.

http://www.accudienst.nl/prod/58238/optima-yellow-top-yt-s-4.2-accu-12v-55ah20h-254x172x173x200.html?mpid=54825#-omschrijving



Gelogd

sarah

  • Gast
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #25 Gepost op: april 25, 2012, 11:52:13 pm »

Bedankt voor de uitleg en de 5 jaar jongere schatting mr roadmaster :zw
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: tips mbt elektra aanleggen in een klapper.
« Reactie #26 Gepost op: april 26, 2012, 06:17:31 pm »

Bedankt voor de uitleg en de 5 jaar jongere schatting mr roadmaster :zw
:O :#
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal