Schokdempers oud alko chassis ivm Tempo 100

Gestart door Blackraven, april 25, 2012, 11:13:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

EdwinMerks

Citaat van: aerodeck op mei 28, 2013, 09:39:45 PM
Hoi,

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een HK Flyer uit 2001. Nu heb ik al eens naar de as gekeken en ik heb het idee dat ik deze bevestigingen op de as moet plaatsen om de al-ko schokdempers te kunnen monteren.

http://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h/stossdaempferhalter/alko-satz-schraubbare-stossdaempferhalter-im-polibeutel/a-1711/

Zijn er al meer leden die een dergelijke actie hebben uitgevoerd ? Zo ja, ik ben erg benieuwd of er nog meer aanpassingen nodig zijn om de schokdempers goed te kunnen monteren. Alvast hartelijk dank voor jullie reactie :-)

Kijk even naar mijn post 9 berichten terug. Daar staat wat je nodig hebt. Volgens mij heeft niemand het gedaan vanwege de kosten.

Yella

Ik heb een set onder onze Jamet gebouwd. Ik weet niet of dat chassis hetzelfde is. In ieder geval wel de plaatjes voor aan de as die je net liet zien. Maar aan het chassis horen ook nog 2 plaatjes . Rij eigenschappen zijn aanmerkelijk verbeterd. Kosten iets van Euro 85,- aanschaf en wat uurtjes prutsen onder de vw.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Blackraven

Nee, chassis is niet hetzelfde...
En die 2 plaatjes voor aan het chassis hebben we in dit topic maar 'Holtkamper-beugels' gedoopt, die je schijnbaar niet los kunt kopen buiten Holtkamper om...
Verder moet je dan wel al 4 gaatjes al op de juiste plek hebben in je chassisbalk en niet 3 op een rij, zoals ik, maar aangezien zijn wagen van 2001 is, zou hij wel eens geluk kunnen hebben.

Maar zoals EdwinMerks hierboven al aangaf, weten we precies wat er nodig is, alleen is de aanschaf van die holtkamper beugels inclusief dempers nogal aan de prijs.

aerodeck

Hmmm.... ik heb die versie met de 'drie gaten op een rij'... betekent dat einde oefening ?
Had: Holtkamper Flyer Membrane (2002)
Heeft: Aart Kok Livingstone T&T (2015)

Blackraven


Bosje

Bij Holtkampers zijn het geen plaatjes aan het chassis, maar chassisverbreders. Waarschijnlijk omdat er een ander type chassisconstructie wordt gebruikt dan normaal voor de standaard alko-assen, hierdoor steekt de as aan beide zijden van de constructie verder uit, waardoor verbreders nodig zijn om de ruimte op te vullen.

Schokdempers mogen zelfs bijna horizontaal liggen, maar niet naar binnen of buiten gebogen worden.

Dit maakt de bevestigingsconstructie van Holtkampers en bijv Jamet of Trigano verschillend.

Yella

Is er niet bij de metaalhandel een profiel te vinden wat er op lijkt? Als iemand zoiets vindt, kunnen anderen daar weer hun voordeel mee doen. HOltkamper boort ook de benodigde gaten in het chassis, dat zal dus wel kunnen. Overigens denk ik dat door het boren van gaten en vervolgens er weer een versterking opschroeven niet echt ten koste gaat van de sterkte van het chassis.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

EdwinMerks

#52
Het is gewoon...laten we zeggen "spijtig"dat Holtkamper die beugels gewoon niet tegen een redelijke prijs los levert.

Dus als medewerkers van Holtkamper dit forum volgen (en dat doen ze) bij deze een oproep om de beugels tegen een schappelijke prijs uit te leveren. Monteren doen we zelf wel.

Blackraven

Citaat van: jellejawa op mei 29, 2013, 06:35:27 PM
Is er niet bij de metaalhandel een profiel te vinden wat er op lijkt? Als iemand zoiets vindt, kunnen anderen daar weer hun voordeel mee doen. HOltkamper boort ook de benodigde gaten in het chassis, dat zal dus wel kunnen. Overigens denk ik dat door het boren van gaten en vervolgens er weer een versterking opschroeven niet echt ten koste gaat van de sterkte van het chassis.
Nogmaals: de oudere chassisbalken hebben daar 3 gaten op een rij en daar kun je die beugel niet zo 1 op 1 plaatsen zonder te boren, als je dan nog eens 4 gaten erbij gaat boren op het stuk waar er al 3 gaten zitten, ga je volgens mij echt het chassis verzwakken, verder vervalt officieel ook de typegoedkeuring van het chassis als je er in boort (maar in hoeverre onze wetshandhavers dat controleren...)

Ik ben nog steeds aan het kijken hoe ik dit het beste op kan lossen door die 3 gaten te gebruiken, zit aan een stuk kokerbalk of een U-profiel van ongeveer 15cm te denken.

De latere chassisbalken hebben daar ipv 3 gaten al 4 gaten (dus holtkamper boort daar verder niets) waar je wel zo die beugel op kunt bouten.

aerodeck

Ik denk dat ik ook eens in mijn vriendenkring ga navragen of iemand zoiets voor me kan maken  :P

@Blackraven: Nog even terugkomen op mijn eerdere vraag: heb jij deze dus wel gebruikt op de as:
http://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h/stossdaempferhalter/alko-satz-schraubbare-stossdaempferhalter-im-polibeutel/a-1711/

Want dan ga ik ze alvast bestellen...
Had: Holtkamper Flyer Membrane (2002)
Heeft: Aart Kok Livingstone T&T (2015)

Blackraven


aerodeck

OK, ik heb het idee dat er bij mij al 'ogen' op het uiteinde van de as zitten... zal eerst eens een foto maken.
Had: Holtkamper Flyer Membrane (2002)
Heeft: Aart Kok Livingstone T&T (2015)

aerodeck

Afgelopen zaterdag tijdens de bandenwissel (nieuwe bandjes !) even wat foto's gemaakt.
Ineens ook een aantal gaten in het chassis gespot die ik eerder nog niet had gezien ?!
Had: Holtkamper Flyer Membrane (2002)
Heeft: Aart Kok Livingstone T&T (2015)

berkevelda

Kind kan de was doen. Hulpstukje aan de as, demper tussen het chassis en het hulpstukje en klaar is Kees  :P

EdwinMerks

Citaat van: berkevelda op juni 03, 2013, 12:53:04 PM
Kind kan de was doen. Hulpstukje aan de as, demper tussen het chassis en het hulpstukje en klaar is Kees  :P

En dat gaat nou net niet...je hebt de "Holtkamper"beugel nodig de afstand tussen as en chassis te overbruggen. Was het maar zo makkelijk, dan hadden ze er bij mij al lang onder gezeten. Die beugel is ook alleen via Holtkamper te koop.