Neuswiel raakt de drempel

Gestart door Gertjan De Meern, april 27, 2012, 09:53:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yella

Nog nooit meegemaakt met de Jametic achter onze Skoda Roomster en in 2 jaar toch al ruim 5000 km onder de banden. En inderdaad, het gehele neuswiel haal ik altijd zo hoog mogelijk dat het wieltje naast het frame komt te zitten. Ik dacht dat dit door iedereen werd gedaan. Aan de andere kant heeft een Roomster geen "lange kont" zoals veel combi's. De achterwielen staan ver naar achteren op het achter/onderstel van de Octavia.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

GJT

Het neuswiel van onze mercury is ook met zo'n systeem als hier eerder getoond snel te verwijderen. Ik heb het neuswiel maximaal (= een beetje scheef) omhoog en heb er zowel met onze huidige Avensis maar ook onze Astra H geen last van gehad. Ook niet met een volle kofferbak waarin ook een zware koelkasr staat. We hebben hier nogal hoge drempels in de wijk. De auto's zakten beide wel iets maar nooit problematisch. Disseldruk houd ik rond de 50 kilo.
Ik weet wel dat sommige wagens (o.a. de vorige generatie Avensis) wel hulpveren nodig hebben.
Bij problemen zou je echter het neuswiel moeten kunnen verwijderen.

mars

Citaat van: bosi op april 27, 2012, 10:37:03 PM
Tja bekend probleem, jullie seat cordaba, heeft het zelfde onderstel als mijn skoda fabia, zal maar zeggen de zelfde duitse mamma met of een italiaanse of tjechische pappa  :J . En met een aanhanger er achter hangt de kont wat door    :#
Wat bij mij helpt is het neuswiel, niet alleen zover mogelijk omhoog draaien maar de hele stang zover mogelijk omhoog trekken, zodat het wieltje half naast de dissel kom te hangen. Heb je een wat groter neuswiel, dan is het wellicht raadzaam om hem helemaal uit de klem te halen en hem in de disselbak te leggen.  :J

Een andere, wat meer dratische optie is om hulp veren op je seat (achter) te laten monteren, komt je auto aan de achterzijde ca 2 cm. omhoog en hangt bij belading of VW wat minder door. Kosten zijn inclusief montage ca ?300,-  :(

Prijs van een set MAD hulpveren voor de Seat ( HV-191678) is iets van 200 tot 225 euro. Montagetijd is ongeveer een uurtje, dus de prijs van 300 euro kan wel kloppen.
Lijkt veel geld, maar is wel een investering in je eigen veiligheid. Combi ligt veel stabieler op de weg, stuurt prettiger. In bergachtig gebied zal je hier nog meer plezier van hebben. ( grip voorwielen, vooral bij wegrijden).

bosi

Citaat van: jellejawa op april 28, 2012, 08:07:22 AM
Nog nooit meegemaakt met de Jametic achter onze Skoda Roomster en in 2 jaar toch al ruim 5000 km onder de banden. En inderdaad, het gehele neuswiel haal ik altijd zo hoog mogelijk dat het wieltje naast het frame komt te zitten. Ik dacht dat dit door iedereen werd gedaan. Aan de andere kant heeft een Roomster geen "lange kont" zoals veel combi's. De achterwielen staan ver naar achteren op het achter/onderstel van de Octavia.

Skoda roomster en octavia, delen het onderstel met de golf, is net wat stijver en hangt minder door, de fabia (en seat cordoba) delen het polo chasis.

Gertjan De Meern

@ ff en Alex, er zit gelukkig ook zo'n bevestiging bij ons op.  :J We gaan het neuswiel er dus gewoon af halen als we gaan rijden.

Dank voor het meedenken. Wellicht gaan we de extra veren toch ook laten monteren.

wijnand

Citaat van: bosi op april 28, 2012, 09:28:54 AM
Skoda roomster en octavia, delen het onderstel met de golf, is net wat stijver en hangt minder door, de fabia (en seat cordoba) delen het polo chasis.
Het onderstel zal ongetwijfeld iets stijver zijn, maar feit is dat doorhangen bij de Octavia (en zeker bij de combi) een serieus probleem is als je er iets achter hangt (of zwaar spul in de kofferbak hebt liggen). Het is niet voor niets dat de dealer mij de direct voorstelde hulpveren te monteren toen we het over de trekhaak kregen. Dit probleem speelt ook bij de Fabia/Cordoba en zal bij TS ook het probleem zijn.
Ik heb het toen eerst even aangezien, maar bij het minste of geringste raakte ik de drempel en zijn ze alsnog geplaatst. Voor onze Octavia kostte dat bij de dealer 215 euro (MAD veren, incl. montage) en is inderdaad de enige manier om het raken van de drempel te voorkomen. De opmerking van Mars over veiligheid en het veel prettiger rijden van de combinatie deel ik volledig.

Wat ik mij ook afvraag: volgens mij heeft het neuswiel ook een functie als de kar onverhoopt losraakt van de auto. Dan lijkt het mij niet handig als 'ie achter in de auto ligt...

Alex

Citaat van: wijnand op april 28, 2012, 10:29:54 AM

Wat ik mij ook afvraag: volgens mij heeft het neuswiel ook een functie als de kar onverhoopt losraakt van de auto. Dan lijkt het mij niet handig als 'ie achter in de auto ligt...
Denk dat dit wel meevalt.
als ik het wiel helemaal naar boven heb en de wagen ligt eraf heb je ook niks aan het wiel.
Mede omdat er een soort beugel opzit die dan eerder op de grond komt.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

bosi

Citaat van: wijnand op april 28, 2012, 10:29:54 AM

Veel  aanhangers (<450 kg) hebben niet eens een neus wiel, echter hebben vrijwel alle aanhangers (en dus ook VW) een v-vormige beugeltje net echter de dissel, aan de onderzkant, om te zorgen dat de dissel niet de grond raak na afkoppelen. Neuswiel is dus ook niet verplicht en je hebt hem alleen maar nodig om afgekoppeld te manouvreren.

Alberik

Vanwege dit probleem heb ik ook hulpveren van carsupport onder mijn Skoda Fabia laten zetten. Kosten inclusie montage was ? 180. Geen probleem meer gehad.

wijnand

Een neuswiel is inderdaad niet verplicht. Maar ik heb toch liever dat in geval van losschieten van de kar het neuswiel de weg raakt in plaats van een stalen valbeugel. De valbeugel zit er onder om te voorkomen dat delen van de handrem de weg raken en de rem door de breekkabel toch aangetrokken kan worden. Het neuswiel zit bij ons aan de linkerkant van de dissel wat de kar naar rechts stuurt mocht het fout gaan. Dan schiet 'ie dus in elk geval niet de weg over.  En het lijkt mij niet echt te voorspellen hoe een vouwwagen zich gaat gedragen als de valbeugel het asfalt raakt. Maar goed, het is allemaal hypothetisch, waarbij een ieder z'n eigen afwegingen maakt.

ScubaRider

Ehhhm ... het hele idee van een breekkabel is dat'ie -als de wagen loslaat van het trekkende voertuig- de rem aantrekt en dan breekt waardoor de wagen (uiteindelijk) stil op de weg komt te staan en niet als een ongeleid projectiel over de weg schiet.

Boompje

Maar dan is het wel zo prettig als de wagen dankzij het neuswiel tijdens het afremmen naar rechts stuurt, de vluchtstrook op bij voorkeur. Wij laten het neuswiel daarom ook zitten.
Quitters never win, winners never quit

Boes

ik heb het zelf nooit gehad maar wel werd me aan geraden bij de aanschaf omhet wieltje niet helemaal tegen de dissel aan te zetten.
zodat in het geval van een drempel raken niet gelijk het wieltje kaal word of dat happen er uit komen.

of bouw je auto om met air-ride, kom je met een druk op de knop over iedere drempel :J :H ;)

toch acht ik de kans dat je vw en/of auto er ongeschonde van af komt als je de breek kabel gebruikt waar hij voor dient.
ik vermoed dat de vw staat in no time stil staat op de weg maar de vrachtwagen achter je niet echt denk ik..
maar ook als hij de kant in zal gaan word hij er echt niet mooier van.

bosi

Citaat van: Boompje op april 28, 2012, 09:14:26 PM
Maar dan is het wel zo prettig als de wagen dankzij het neuswiel tijdens het afremmen naar rechts stuurt, de vluchtstrook op bij voorkeur. Wij laten het neuswiel daarom ook zitten.

Volgens mij zijn de meeste neuswiellen, zwenkwielen en is het dus niet te voorspellen welke kant de vouwagen heen vertrekt. Op mijn aanhanger (ongeremd) heb ik neusiel waarin in de stang van het neuswiel een uitsparing zit, waarin, als het neuswiel helemaal omhoog wordt gedraaid het wiel in 1 positie (vooruit) wordt vergrendeld. Op mijn VW heb ik dit niet.
Dus zie ik ook verder geen bezwaar om het neuswiel eraf te halen tijdens het rijden als het neuswiel drempels raakt.

Blackraven

Ik vraag me sowieso af of een vouwwagen dan nog wel wil sturen met geblokkeerde wielen vanwege een aangetrokken handrem...
Wat ik me overigens af begin te vragen is wat de hoogte van de kogel boven het wegdek is van de mensen die last hebben met hun neuswiel.