Vouwwagenclub.info
(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Cabanon => Topic gestart door: Kien op februari 10, 2014, 09:44:55 pm
-
Heeft er iemand ervaring met het tempo 100 keuren van een Manga?
Ben benieuwd wat het kost en of het zelf te doen is.
Dit jaar naar Frankrijk via Duitsland.
Zelf denk ik dat ik wel heeeel vaak een boete kan betalen voordat het uit kan maar ik ben benieuwd naar ervaringen/meningen.
-
De keruing zelf kun je laten doen door Dekra, kosten 111,-. Hiervoor kun je 2x te snel rijden. Dus niet hééél vaak. :#
-
Niet helemaal: Onze voormalige Mercury (2009, met ALKO as) was niet voorbereid op de montage van schokbrekers. Hiervoor moesten ze bevestigingspunten lassen. Ik heb het destijds maar gelaten voor die paar honderd kilometer die we incidenteel in alle vroegte door Duitsland reden.
-
Ik zou sowieso even bij de Wit navragen of hij aan de eisen voor de keuring voldoet....
-
Ben benieuwd of iemand de kosten van de schokbrekers weet...
-
Voor onze Jametic was ik iets van 88 euro kwijt voor een set schokbrekers incl. bevestigingsmateriaal. Zelf gemonteerd, was erg simpel. Wij reden overigens zonder keuring door Duitsland. ca. 100 km/uur. Goed opletten en niet onnodig llinks blijven rijden. Eigenlijk gewoon zorgen dat je niet opvalt. Snel de vrachtwagens voorbij en weer naar rechts. Bij ons is het zo 2 jaar lang goed gegaan.
-
Wij hebben voor onze schokbrekers vorig jaar 125 euro betaald, daarvoor werden ze er ook onder gezet!
Ze zitter er niet standaard onder als je mhem koopt.
Bij pauw in heerhugowaard hebben ze een aantal dagen tempokeuring, dacht gezien te hebben rond 100 euro
-
Als je "netjes" 100 rijd kun je idd vaak bekeurd worden, tarieven zijn een stuk lager dan in Nederland!
Onderstaand schema is van de ANWB site.
Buiten de bebouwde kom
Boete bij snelheidsoverschrijding:
tot 10 km/h: € 10.
11-15 km/h: € 20.
16-20 km/h: € 30.
21-25 km/h: € 70.
26-30 km/h: € 80.
31-40 km/h: € 120.
41-50 km/h: € 160.
51-60 km/h: € 240.
61-70 km/h: € 440.
meer dan 70 km/h: € 600.
Vanaf 31 km/h kan een ontzegging van 1 tot 3 maanden worden opgelegd en worden tevens strafpunten toegekend.
Dus als je netjes rijd kun je al gauw 7x geflitst worden voor de kosten van schokbrekers en tempo 100 keuring :O
Afgezien nog van de toename van je brandstof verbruik
-
Mooie berekening. Wij hebben overigens geen Tempo 100, maar wel schokbrekers gemonteerd. Die heb ik puur gemonteerd om de stukken betere wegligging van de vw en dus betere veiligheid. Veiligheid vonden wij belangrijker dan de kans om een boete te ontlopen.
-
Veiligheid voorop!
Maar beter een vw zonder schokbrekers die goed geladen is dan een met schokbrekers die je gewoon vol gooit en nergens naar kijkt!
-
Zonde van het geld die keuring en ook nog een lelijke sticker achterop en alleen geldig voor duitsland.
-
Dus als je netjes rijd kun je al gauw 7x geflitst worden voor de kosten van schokbrekers en tempo 100 keuring :O
Misschien heb ik het fout hoor, dus corrigeer me alstublieft maar...
Je moet aangehouden worden. Flitsen doen ze in Duitsland namelijk van voren en daar zie de sticker niet... Bovendien zegt een sticker zelf niets. Keuringsdocumenten zullen ze volgens mij moeten inzien. De keuring is namelijk altijd geldig, los van het trekkend voertuig zolang deze maar aan de eisen voldoet. Ze kunnen dit dus niet controleren op basis van kenteken..
Conclusie is dat flitsers voor aanhangers op >100 moeten zijn afgesteld.. ?
-
Geen idee hoe ze in Duitsland flitsen, als ze idd van voor flitsen heb je gelijk dan moeten ze staande houden voor een controle van je papieren.
In de papieren staat ook dat sticker niet geldig is zonder het keuringsbriefje!
Ik ga altijd naar Frankrijk en rij niet in Duitsland, echter op onze vw zat een tempo 100 keuring
-
Op grote delen mag je met een aanhanger overdag niet eens inhalen. Rij je met je tempo 100 sticker achter de vrachtwagens :) Doe het zelf zonder sticker, rij altijd 100 km/uur en nog nooit problemen gehad.
-
Vandaag even rond gebeld voor de Tempo 100 keuring en hoe dat nu in elkaar zit...
Om een keuring te kunnen laten doen moet je aan de volgende punten voldoen:
De auto moet zijn voorzien van een ABS-remsysteem;
De caravan of aanhanger moet gekeurd worden;
De caravan of aanhanger moet voorzien zijn van:
- een oplooprem;
hydraulische schokdempers;
banden met de juiste Load-index; banden met een juiste snelheidscodering (letters H t/m Z in het kenmerk);
banden die niet ouder zijn dan 6 jaar - zie de laatste 2 cijfers achter het kenmerk DOT#### op de band;
een antislingerkoppeling, voorzien van E-keurmerk.
Heeft uw caravan of aanhanger geen antislingerkoppeling, dan geldt het volgende:
- Het maximaal beladen caravangewicht mag ten hoogste 80% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen;
Het maximaal beladen aanhangergewicht mag ten hoogste 110% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen.
Beschikt uw caravan of aanhanger wél over een antislingerkoppeling dan:
- mag het maximaal beladen caravangewicht ten hoogste 100% zijn van het ledig autogewicht (massa rijklaar);
mag het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 120% zijn van het ledig autogewicht (massa rijklaar).
Deze info komt van: TÜV NORD Mobilität GmbH & Co. KG I: http://www.tuv-nord.com/en/mobiliteitsdiensten/tempo-100-108741.htm (http://www.tuv-nord.com/en/mobiliteitsdiensten/tempo-100-108741.htm)
Een punt om je vw te laten keuren door de TUV in Nederland is plaatselijke BOVAG caravan dealer/garage... Kosten tussen de 150,-- en de 200,-- al na gelang wat de BOVAG garage er voor wenst te ontvangen vermeerderd met de TUV nl kosten.
Een andere optie is de keuring aan huis!!!! Deze word door de DEKRA gedaan. compleet met de sticker, en certificaat... kosten tussen de 150,-- en de 200,-- euro
De derde optie is de Do it Yourself optie...
Wat voor de grensstreek bewoners een tip is (van een bovag Caravan keur bedrijf gekregen) Doe het zelf!!!! :K
m.a.w. zoek even uit waar je TUV keuring in Duitsland kunt laten doen.
Op de gewenste/geplande dag vroeg uit de veren en naar het keurstation...in Duitsland... voor ong. 25 rennen ze even om je vouwwagen heen en kijken of je aan de eisen voldoet.
Zo ja, dan krijg wat papierwerk mee en moet je naar een keurings/inschrijvings kantoor (men verteld bij de TUV welke het dichtst bij is) vervolgens kost het je nog een paar gebroken tientjes voor de sticker en je certificaat en klaar is Klapkoare... :>
Al met al, als het zelf doet ben je driekwart goedkoper uit dan als je het laat doen....
Nu nog een adresje versieren voor betaalbare schokdempertjes en wat maatwerk voor de div. vouwwagens bedenken die "schijnbaar" geen schokdempertjes gemonteerd kunnen krijgen...
De bandjes... tja daar mag je zelf voor zorgen en de gestabiliseerde koppeling lijkt niet een echte noodzaak (scheelt toch 324 euro..)
Ik zie een bedrijfsmodel ontstaan...vanavond dus met schertsboek op schoot een basic universele schokdemper mount bedenken :K ::) :# heb al een paar ideetjes :J
Tot zover mijn relaas/geraaskal/idiootrie
Greets
Ad
-
[/quote]
Een andere optie is de keuring aan huis!!!! Deze word door de DEKRA gedaan. compleet met de sticker, en certificaat... kosten tussen de 150,-- en de 200,-- euro
Al met al, als het zelf doet ben je driekwart goedkoper uit dan als je het laat doen....
[/quote]
Vorig jaar is de Dekra bij mij aan huis geweest voor 111,- Euro. Ik weet niet of deze prijs voor dit jaar nog geldt.
Maar voor dat geld en die 15 minuten die het me kost kan ik niet naar Duitsland rijden!
-
Onze redelijk nieuwe vouwwagen voldoet aan alle eisen en toch doen we het niet.
We verwachten dat de bekeuring lager is dan alle kosten die je maakt voor een tempo 100 keuring.
We nemen het risico en zo niet dan komen we er wel overheen hoop ik.
-
Onze redelijk nieuwe vouwwagen voldoet aan alle eisen en toch doen we het niet.
We verwachten dat de bekeuring lager is dan alle kosten die je maakt voor een tempo 100 keuring.
We nemen het risico en zo niet dan komen we er wel overheen hoop ik.
Wij gokken het er ook op.
-
Ach mijn wagen voldoet aan alle eisen. Maar ik doe geen tempo 100 km keuring. Het gaat maar om 20 km verschil dus hiervoor zoveel moeite voordoen zie ik niet zitten. En belangrijker ik heb vakantie dus lekker rustig aan.
-
En je vakantie interesses kunnen zo ineens wijzigen. we zijn met de vw 2x naar Oost Europa geweest, door Duitsland dus. En nu al weer 2x naar Frankrijk en komend jaar ook weer naar Frankrijk. Die Tempo 100 is alleen specifiek door Duitsland, dus mij daarvoor te duur.
-
Heeft er iemand ervaring met het lassen van de bevestigingspunten aan de torsie-as?
We hebben een AL-KO as en denken er aan om schokbrekers te gaan monteren.
Tips zijn welkom.
Het rijgedrag van de vouwwagen is goed maar we denken eraan om volgend jaar een imperial aan te schaffen en zijn dus windgevoeliger en zwaarder beladen.
Tempo 100 keuring is dan een logische stap.
-
Wij doen het wel. We wonen vlakbij Duitsland dus ook richting Frankrijk komen we door Duitsland. Bovendien gaan we de komende jaren ook naar Oostenrijk, Kroatie en Zwitserland. Weekeindje weg in Duitsland is ook zeker een optie. De vouwwagen is nieuw, dus we verwachten nog heel wat grote en kleine reizen te maken.
-
Maar die keuring is dat dan eenmalog of moet dat ook jaarlijks?
-
Maar die keuring is dat dan eenmalog of moet dat ook jaarlijks?
Eenmalig. Daarna ben je als eigenaar verantwoordelijk om aan de eisen te blijven voldoen (leeftijd banden, eisen trekkend voertuig).
-
O ok dat veranderd wel wat.
-
Op de prijslijst van de Wit staat het goor 125 euro. Ik neem dus aan dat zij de keuring verzorgen?
Dat kan je dan beter doen...?...
-
Wij laten het inderdaad doen bij De Wit, voordat wij hem ophalen begin april. Is al geregeld.
-
O dat scheelt :-) ik ga ff een mailtje sturen.
-
169 euro bij vcs voor de schokbrekers exclusief keuring......
Pfffff zal zelf even gaan rondkijken.
-
Vandaag even rond gebeld voor de Tempo 100 keuring en hoe dat nu in elkaar zit...
Om een keuring te kunnen laten doen moet je aan de volgende punten voldoen:
De auto moet zijn voorzien van een ABS-remsysteem;
De caravan of aanhanger moet gekeurd worden;
De caravan of aanhanger moet voorzien zijn van:
- een oplooprem;
hydraulische schokdempers;
banden met de juiste Load-index; banden met een juiste snelheidscodering (letters H t/m Z in het kenmerk);
banden die niet ouder zijn dan 6 jaar - zie de laatste 2 cijfers achter het kenmerk DOT#### op de band;
een antislingerkoppeling, voorzien van E-keurmerk.
Heeft uw caravan of aanhanger geen antislingerkoppeling, dan geldt het volgende:
- Het maximaal beladen caravangewicht mag ten hoogste 80% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen;
Het maximaal beladen aanhangergewicht mag ten hoogste 110% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen.
Beschikt uw caravan of aanhanger wél over een antislingerkoppeling dan:
- mag het maximaal beladen caravangewicht ten hoogste 100% zijn van het ledig autogewicht (massa rijklaar);
mag het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 120% zijn van het ledig autogewicht (massa rijklaar).
Deze info komt van: TÜV NORD Mobilität GmbH & Co. KG I: http://www.tuv-nord.com/en/mobiliteitsdiensten/tempo-100-108741.htm (http://www.tuv-nord.com/en/mobiliteitsdiensten/tempo-100-108741.htm)
Een punt om je vw te laten keuren door de TUV in Nederland is plaatselijke BOVAG caravan dealer/garage... Kosten tussen de 150,-- en de 200,-- al na gelang wat de BOVAG garage er voor wenst te ontvangen vermeerderd met de TUV nl kosten.
Een andere optie is de keuring aan huis!!!! Deze word door de DEKRA gedaan. compleet met de sticker, en certificaat... kosten tussen de 150,-- en de 200,-- euro
De derde optie is de Do it Yourself optie...
Wat voor de grensstreek bewoners een tip is (van een bovag Caravan keur bedrijf gekregen) Doe het zelf!!!! :K
m.a.w. zoek even uit waar je TUV keuring in Duitsland kunt laten doen.
Op de gewenste/geplande dag vroeg uit de veren en naar het keurstation...in Duitsland... voor ong. 25 rennen ze even om je vouwwagen heen en kijken of je aan de eisen voldoet.
Zo ja, dan krijg wat papierwerk mee en moet je naar een keurings/inschrijvings kantoor (men verteld bij de TUV welke het dichtst bij is) vervolgens kost het je nog een paar gebroken tientjes voor de sticker en je certificaat en klaar is Klapkoare... :>
Al met al, als het zelf doet ben je driekwart goedkoper uit dan als je het laat doen....
Nu nog een adresje versieren voor betaalbare schokdempertjes en wat maatwerk voor de div. vouwwagens bedenken die "schijnbaar" geen schokdempertjes gemonteerd kunnen krijgen...
De bandjes... tja daar mag je zelf voor zorgen en de gestabiliseerde koppeling lijkt niet een echte noodzaak (scheelt toch 324 euro..)
Ik zie een bedrijfsmodel ontstaan...vanavond dus met schertsboek op schoot een basic universele schokdemper mount bedenken :K ::) :# heb al een paar ideetjes :J
Tot zover mijn relaas/geraaskal/idiootrie
Greets
Ad
Idee al uitgewerkt Ad? O0
-
Wij laten dit jaar de hydraulische veren monteren onder onze Safari. Volgend jaar waarschijnlijk de keuring (als we de vakantiebestemming ergens achter Duitsland plannen ten minste).
Kunnen we de uitgave mooi spreiden.
Ik ga er ergens vanuit dat de polizei kijkt naar de combi. Rij je "te hard" en zit er zo'n sticker op dan zal het allemaal wel loslopen. Heb het idee dat als je geen sticker hebt (als je de keuring niet hebt laten doen) en je rijd dan te hard dat ze je wel staande zullen houden.
En met die sticker rijden wij alsnog 10/15 kilometer per uur "te hard". Je hebt het dan al snel over bijna 30 kilometer per uur als je de keuring niet zou hebben laten doen. Er zijn vast grenzen aan wat de Duitse politie, die ik niet als de meest flexibele heb leren kennen, toelaatbaar acht.
Maar het is net als met die vignetten uit Zwitserland... De één heeft er totaal geen bezwaar tegen om de regels, hoe krom wellicht ook, aan z'n laats te lappen... De ander probeert zoveel mogelijk gewoon de regeltjes te volgen.
Ik heb een agent eens horen zeggen: ja maar, u bent hier te gast. Wat u thuis doet moet u zelf weten, hier gelden onze regeltjes.
En dat deed me er wel een beetje aan denken dat wij als Nederlanders al niet zo'n beste naam hebben in het buitenland... Ik hoef niet meer zo nodig stereotype bevestigend bij te dragen aan ons imago in het buitenland.
-
Je kunt het ook via internet rechtstreeks bij Dekra NL regelen: http://www.dekra-claims-and-expertise.nl/nl/tempo-100 (http://www.dekra-claims-and-expertise.nl/nl/tempo-100)
De kosten zijn wat lager als hierboven gemeld: € 111,- voor NL en € 158,- voor BE. Daarvoor komen ze bij je thuis langs, dus je hoeft nergens naar toe te rijden.
Bij o.a. dit adres in duitsland zijn een stel dempers 25,- plus verzendkosten: https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/ (https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/) Onder de onze zitten de blauwe (t/m 1300 kg) van de dealer, alhoewel de vouwwagen zelf maar een maximum gewicht heeft van 700 kg. Onder de vorige zaten (geloof ik) de rode (t/m 900 kg).
Voor zover ik weet hebben ze ook de beugels die je wellicht nodig hebt. Je moet dan wel weten welk servicenummer je as heeft (staat ergens op de achterkant van de rem), dan kunnen ze het vast wel voor je opzoeken.
-
Je kunt het ook via internet rechtstreeks bij Dekra NL regelen: http://www.dekra-claims-and-expertise.nl/nl/tempo-100 (http://www.dekra-claims-and-expertise.nl/nl/tempo-100)
De kosten zijn wat lager als hierboven gemeld: € 111,- voor NL en € 158,- voor BE. Daarvoor komen ze bij je thuis langs, dus je hoeft nergens naar toe te rijden.
Bij o.a. dit adres in duitsland zijn een stel dempers 25,- plus verzendkosten: https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/ (https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/) Onder de onze zitten de blauwe (t/m 1300 kg) van de dealer, alhoewel de vouwwagen zelf maar een maximum gewicht heeft van 700 kg. Onder de vorige zaten (geloof ik) de rode (t/m 900 kg).
Voor zover ik weet hebben ze ook de beugels die je wellicht nodig hebt. Je moet dan wel weten welk servicenummer je as heeft (staat ergens op de achterkant van de rem), dan kunnen ze het vast wel voor je opzoeken.
Ik heb inmiddels alle nummers te pakken van de as maar ben benieuwd of ik er nog meer bij moet hebben, bevestigingsmateriaal ect.
Bij De Wit zit een setje inclusief bevestigingsmateriaal op 112,90.
Weet iemand hoe de schokbrekers aan de wagen worden bevestigd?
-
@ Kien,
Ik heb een Malawi. Waarschijnlijk is het hetzelfde onderstel, dus ik kan kijken naar mijn nummers (zodat je weet of het inderdaad hetzelfde is), en een foto van de beugels maken. Dat duurt alleen nog wel even, want ik ben momenteel niet in het land. Is dat een optie?
-
Een goed idee! Dank..
-
Op de prijslijst van de Wit staat het goor 125 euro. Ik neem dus aan dat zij de keuring verzorgen?
Dat kan je dan beter doen...?...
Klopt de keuring is € 125 bij de Wit, maar als je wagen nog geen schokdempers er op heeft komt daar € 169 voor bij..
Ik heb bij aankoop gelijk alles maar laten doen..
-
Ik heb afgelopen weekend hulpveren onder de Seat Leon gezet.. Kosten 122 euro en een 30 minuten tijd, snel ivm combi bandenwissel. A merk. Dit zou bij de dealer 360 euro kosten(dezelfde veren) Volgens mij kosten die veren rond de 30 euro per stuk. Ik wacht even de foto af om te zien welke bevestigingsmiddelen er nog bij komen, maar ik verwacht niet veel extra kosten....
-
@ Kien,
Hierbij de beloofde foto's. Ik heb alleen niet de blauwe, maar groene schokdempers. Zoals je ziet is het vastgezet met bouten. Dit is alles zo gedaan door de dealer.
Het ETI-nummer is 811 285
-
de groene zijn feitelijk ook de juiste, tot 900 kg. Op onze Jametic zat het ook zo bevestigd en werkte prima.
-
Dank voor de foto's en de uitleg.. Even wachten tot het weer wat beter wordt, dan de klapkar maar eens onderzoeken....
-
Klopt de keuring is € 125 bij de Wit, maar als je wagen nog geen schokdempers er op heeft komt daar € 169 voor bij..
Ik heb bij aankoop gelijk alles maar laten doen..
Wij hadden sowieso voor de schokdempers gekozen.
Nu ook de Wit gevrasgd om d keuring te doen. :-)
-
Bedankt voor de foto`s !
We hebben een Cabanon Mercury die we graag willen voorzien van schokbrekers.
We zijn al erg tevreden over de wegligging van het karretje maar denken aan een Imperial, en dus hoger en iets zwaarder beladen.
Schokbrekers is een stukje veiligheid kopen die we hopelijk niet nodig hebben.
Tempo 100 keuring? Voorlopig niet dat kan altijd nog....
Ik heb al een “ Groen AL-KO setje met beugels” besteld via een Duitse website kosten waren ca. EUR 60,=
Nu nog de tijd vinden voor de montage O0
Bij de nieuwe vouwwagens is het monteren een relatief eenvoudige handeling.
Voor de eerste Mercury`s moet de beugel eraan gelast worden iets meer werk dus.
Heb je al gereden met de vouwwagen? Merk je een verbetering?
-
Heb net twee beugeltjes gekocht.... Voorgeboord en gegalvaniseerd. Nu nog een paar gaten boren in de draagbalken van de klapper..
Iemand een tip hoe je het beste kunt voorkomen dat de boorgaten gaan roesten?
-
Heb net twee beugeltjes gekocht.... Voorgeboord en gegalvaniseerd. Nu nog een paar gaten boren in de draagbalken van de klapper..
Iemand een tip hoe je het beste kunt voorkomen dat de boorgaten gaan roesten?
Zinkspray.
-
Had ik ook al gedacht.. Dacht zelf ook aan een klodder tektiel erbij....
-
Zinkspray en als dat droog is zuurvrije vaseline. Tectyl is troeo, krijg je niet makkelijk weg.
-
Zo, onderdelen besteld bij https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h Heb 900 kg dempers besteld, volgens mij bestaan de 750 kg niet meer......
Auto heeft inmiddels hulpveren, vouwwagen binnenkort schokbrekers..
Wordt vervolgd..
-
Ik ga voor maximaal 19 km/h te hard in Duitsland zonder tempo 100. Dan nog de meet correctie erbij en dan rij je 110 op de teller.
Ik schat de kans zeer klein dat ze me daarvoor gaan staande houden. Sowieso is tempo 100 op een Roadmaster niet mogelijk.
De veiligheid geloof ik echt wel. 120 door Frankrijk gaat ook uitstekend en dit jaar hebben we een kleine 200 kilo minder bagage mee.
Op een caravan van 1000+ kilo met een even zo grote auto snap ik deze keuring wel, maar met een vouwwagen die de helft van je auto weegt is het geneuzel.
-
Ik ga voor maximaal 19 km/h te hard in Duitsland zonder tempo 100. Dan nog de meet correctie erbij en dan rij je 110 op de teller.
Ik schat de kans zeer klein dat ze me daarvoor gaan staande houden. Sowieso is tempo 100 op een Roadmaster niet mogelijk.
De veiligheid geloof ik echt wel. 120 door Frankrijk gaat ook uitstekend en dit jaar hebben we een kleine 200 kilo minder bagage mee.
Op een caravan van 1000+ kilo met een even zo grote auto snap ik deze keuring wel, maar met een vouwwagen die de helft van je auto weegt is het geneuzel.
Het risico is niet het staande houden, dat risico is te nemen.
Het gaat er meer om wanneer er wat gebeurt en men kan vaststellen dat je te hard gereden hebt, dan kan het verzekeringstechnisch wel eens vervelend aflopen.
En met 110 km/h rij je volgens mij in Duitsland 30 km/h te hard!
-
110 op de teller is bij mij 103/4 in het echt. Dan de meetcorrectie eraf en je zit precies op 100 met nog een kleine veilige marge.
-
Let op mensen, er komt een mega groot lelijk "100" bordje achterop je mooie vw.
1 geluk je kunt het zeil er over heen doen :-)
-
Zo, de schokdempers heb ik er onder.. Viel me qua tijd tegen (geen goed materiaal meer) Gaten geboord in chassis, drie laagjes zinkspray er over, vrijdag de schokbrekerhouders er onder schroeven.
(na eerst eens een beste klodder zuurvrije vaseline voor extra bescherming, dank voor de tip)
-
Vreemd trouwens dat al die aanhangerdempers op de uitgaande slag moeten dempen. Bij auto's is dat nooit zo. Constructief gezien zou ik het logischer vinden dat schokdempers naar achter gemonteerd worden, dus een aanlasoog aan de as naar beneden en dan de schokdemper naar achteren omhoog aan het chassis.
-
Ik zie trouwens dat bij zo'n Cabanon aan de bovenzijde ook ogen zitten op de as. Kan de demper dan ook aan de bovenzijde gemonteerd worden, wijzend naar achteren? Dan zitten de dempers veel beter beschermd boven de as, in plaats van als laagste punt onder de vw uitstekend. Ik ben aan het kijken of ik voor een oude Camplet zoiets voor elkaar kan krijgen. Alleen heb ik helaas veel minder ruimte ter beschikking.
-
110 op de teller is bij mij 103/4 in het echt. Dan de meetcorrectie eraf en je zit precies op 100 met nog een kleine veilige marge.
Klopt wel hoor. Moet een GPS snelheidsbepaling maar eens naast je km teller houden. GPS is dan de werkelijke snelheid. Ligt altijd 5-10 procent lager als de km teller.
Verder zijn de boetes in Duitsland bij kleine overtredingen vrij laag. Dus wat dat betreft kun je wel wat gokken.
En voor de verzekeraars volgens mij achteraf ook moeilijk te bewijzen dat je iets te hard rijdt.
Dus ik rijd in Duitsland (met Tempo100) op de teller soms tot max 120..... in de praktijk zal je dan nooit voor meer dan 10km bekeurd worden.
-
Klopt wel hoor. Moet een GPS snelheidsbepaling maar eens naast je km teller houden. GPS is dan de werkelijke snelheid. Ligt altijd 5-10 procent lager als de km teller.
Zal in veel gevallen wel aardig kloppen (5% dan, 10% is echt heel veel hoor!), maar zeker niet altijd: mijn 320d doet 128 op de GPS bij 130 op de teller, da's nog geen 2% :X
-
Ik heb ooit begrepen dat het wettelijk maximaal 10procent mag afwijken dat de teller teveel aangeeft. Te lage snelheid aangeven mag niet.
Omdat zaken als bandenslijtage invloed hebben op de werkelijke snelheid (de kilometerteller is afhankelijk van het aantal omwentelingen van de wielen) zorgen de meeste autofabrikanten ervoor dat de afwijking rond de 5procent ligt. Afwijking kan dus met minder profiel op de bandjes groter zijn en met nieuwe banden kleiner, maar altijd wettelijk tussen de 0-10procent.
Sorry ik ga :off geloof ik ::)