Cabanon Manga tempo 100 keuring

Gestart door Kien, februari 10, 2014, 09:44:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kien

Heeft er iemand ervaring met het tempo 100 keuren van een Manga?
Ben benieuwd wat het kost en of het zelf te doen is.
Dit jaar naar Frankrijk via Duitsland.
Zelf denk ik dat ik wel heeeel vaak een boete kan betalen voordat het uit kan maar ik ben benieuwd naar ervaringen/meningen.

Drikusniet

De keruing zelf kun je laten doen door Dekra, kosten 111,-. Hiervoor kun je 2x te snel rijden. Dus niet hééél vaak. :#

GJT

Niet helemaal: Onze voormalige Mercury (2009, met ALKO as) was niet voorbereid op de montage van schokbrekers. Hiervoor moesten ze bevestigingspunten lassen. Ik heb het destijds maar gelaten voor die paar honderd kilometer die we incidenteel in alle vroegte door Duitsland reden.

KlapJoeri

Ik zou sowieso even bij de Wit navragen of hij aan de eisen voor de keuring voldoet....
The cold never bothered me anyway.....

Kien

Ben benieuwd of iemand de kosten van de schokbrekers weet...

Yella

Voor onze Jametic was ik iets van 88 euro kwijt voor een set schokbrekers incl. bevestigingsmateriaal. Zelf gemonteerd, was erg simpel. Wij reden overigens zonder keuring door Duitsland. ca. 100 km/uur. Goed opletten en niet onnodig llinks blijven rijden. Eigenlijk gewoon zorgen dat je niet opvalt. Snel de vrachtwagens voorbij en weer naar rechts. Bij ons is het zo 2 jaar lang goed gegaan.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Yvonne01

#6
Wij hebben voor onze schokbrekers vorig jaar 125 euro betaald, daarvoor werden ze er ook onder gezet!
Ze zitter er niet standaard onder als je mhem koopt.
Bij pauw in heerhugowaard hebben ze een aantal dagen tempokeuring, dacht gezien te hebben rond 100 euro

RonvanTilburg

Als je "netjes" 100 rijd kun je idd vaak bekeurd worden, tarieven zijn een stuk lager dan in Nederland!
Onderstaand schema is van de ANWB site.
Buiten de bebouwde kom
Boete bij snelheidsoverschrijding:
tot 10 km/h: € 10.
11-15 km/h: € 20.
16-20 km/h: € 30.
21-25 km/h: € 70.
26-30 km/h: € 80.
31-40 km/h: € 120.
41-50 km/h: € 160.
51-60 km/h: € 240.
61-70 km/h: € 440.
meer dan 70 km/h: € 600.
Vanaf 31 km/h kan een ontzegging van 1 tot 3 maanden worden opgelegd en worden tevens strafpunten toegekend.

Dus als je netjes rijd kun je al gauw 7x geflitst worden voor de kosten van schokbrekers en tempo 100 keuring :O
Afgezien nog van de toename van je brandstof verbruik

Yella

Mooie berekening. Wij hebben overigens geen Tempo 100, maar wel schokbrekers gemonteerd. Die heb ik puur gemonteerd om de stukken betere wegligging van de vw en dus betere veiligheid. Veiligheid vonden wij belangrijker dan de kans om een boete te ontlopen.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

RonvanTilburg

Veiligheid voorop!

Maar beter een vw zonder schokbrekers die goed geladen is dan een met schokbrekers die je gewoon vol gooit en nergens naar kijkt!


abbes008

Zonde van het geld die keuring en ook nog een lelijke sticker achterop en alleen geldig voor duitsland.
Groeten,

Erik

GJT

Citaat van: RonvanTilburg op februari 11, 2014, 08:00:39 PM

Dus als je netjes rijd kun je al gauw 7x geflitst worden voor de kosten van schokbrekers en tempo 100 keuring :O

Misschien heb ik het fout hoor, dus corrigeer me alstublieft maar...
Je moet aangehouden worden. Flitsen doen ze in Duitsland namelijk van voren en daar zie de sticker niet... Bovendien zegt een sticker zelf niets. Keuringsdocumenten zullen ze volgens mij moeten inzien. De keuring is namelijk altijd geldig, los van het trekkend voertuig zolang deze maar aan de eisen voldoet. Ze kunnen dit dus niet controleren op basis van kenteken..
Conclusie is dat flitsers voor aanhangers op >100 moeten zijn afgesteld.. ?

RonvanTilburg

Geen idee hoe ze in Duitsland flitsen, als ze idd van voor flitsen heb je gelijk dan moeten ze staande houden voor een controle van je papieren.

In de papieren staat ook dat sticker niet geldig is zonder het keuringsbriefje!

Ik ga altijd naar Frankrijk en rij niet in Duitsland, echter op onze vw zat een tempo 100 keuring

cewi

Op grote delen mag je met een aanhanger overdag niet eens inhalen. Rij je met je tempo 100 sticker achter de vrachtwagens :) Doe het zelf zonder sticker, rij altijd 100 km/uur en nog nooit problemen gehad.

klapkoare

Vandaag even rond gebeld voor de Tempo 100 keuring en hoe dat nu in elkaar zit...

Om een keuring te kunnen laten doen moet je aan de volgende punten voldoen:
De auto moet zijn voorzien van een ABS-remsysteem;
De caravan of aanhanger moet gekeurd worden;
De caravan of aanhanger moet voorzien zijn van:

  • een oplooprem;
    hydraulische schokdempers;
    banden met de juiste Load-index; banden met een juiste snelheidscodering (letters H t/m Z in het kenmerk);
    banden die niet ouder zijn dan 6 jaar - zie de laatste 2 cijfers achter het kenmerk DOT#### op de band;
    een antislingerkoppeling, voorzien van E-keurmerk.

Heeft uw caravan of aanhanger geen antislingerkoppeling, dan geldt het volgende:


  • Het maximaal beladen caravangewicht mag ten hoogste 80% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen;
    Het maximaal beladen aanhangergewicht mag ten hoogste 110% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen.

Beschikt uw caravan of aanhanger wél over een antislingerkoppeling dan:


  • mag het maximaal beladen caravangewicht ten hoogste 100% zijn van het ledig autogewicht (massa rijklaar);
    mag het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 120% zijn van het ledig autogewicht (massa rijklaar).

Deze info komt van: TÜV NORD Mobilität GmbH & Co. KG  I:  http://www.tuv-nord.com/en/mobiliteitsdiensten/tempo-100-108741.htm

Een punt om je vw te laten keuren door de TUV in Nederland is plaatselijke BOVAG caravan dealer/garage... Kosten tussen de 150,-- en de 200,-- al na gelang wat de BOVAG garage er voor wenst te ontvangen  vermeerderd met de TUV nl kosten.

Een andere optie is de keuring aan huis!!!! Deze word door de DEKRA gedaan. compleet met de sticker, en certificaat... kosten tussen de 150,-- en de 200,-- euro

De derde optie is de Do it Yourself optie...

Wat voor de grensstreek bewoners een tip is (van een bovag Caravan keur bedrijf gekregen) Doe het zelf!!!! :K
m.a.w. zoek even uit waar je TUV keuring in Duitsland kunt laten doen.
Op de gewenste/geplande dag vroeg uit de veren en naar het keurstation...in Duitsland... voor ong. 25 rennen ze even om je vouwwagen heen en kijken of je aan de eisen voldoet.
Zo ja, dan krijg wat papierwerk mee en moet je naar een keurings/inschrijvings kantoor (men verteld bij de TUV welke het dichtst bij is) vervolgens kost het je nog een paar gebroken tientjes voor de sticker en je certificaat en klaar is Klapkoare... :>

Al met al, als het zelf doet ben je driekwart goedkoper uit dan als je het laat doen....

Nu nog een adresje versieren voor betaalbare schokdempertjes en wat maatwerk voor de div. vouwwagens bedenken die "schijnbaar" geen schokdempertjes gemonteerd kunnen krijgen...
De bandjes... tja daar mag je zelf voor zorgen en de gestabiliseerde koppeling lijkt niet een echte noodzaak (scheelt toch 324 euro..)

Ik zie een bedrijfsmodel ontstaan...vanavond dus met schertsboek op schoot een basic universele schokdemper mount bedenken  :K ::) :# heb al een paar ideetjes :J

Tot zover mijn relaas/geraaskal/idiootrie

Greets

Ad

Klik op het URL wereldbolletje om het ontwerpen en de bouw van mijn kampeer aanhanger (of Trailer Tent) te volgen.
Een meer jaren plan om uiteindelijk als "Overlander" de aarde te ontdekken.