Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen techniek en onderhoud  (gelezen 77027 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.270
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.062
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #136 Gepost op: juli 02, 2023, 10:11:52 pm »

Allemaal tamelijk stellig gesteld. Ik heb zelf geen idee wat een bovag-beurt inhoud, ik vermoed hier niemand.

Ik vind het allemaal prima. Laat iedereen mooi betalen. Riempje vervangen bij de fietsenmaker: 470 euro. Even opgezocht, het riempje zelf koop je voor 65 euro. Vervanging duurt 10 minuutjes. Mensen worden momenteel echt genaaid waar ze bij staan en dat durf ik inderdaad heel stellig te beweren. En het mooiste is, dat mensen het nog allemaal gaan goedpraten ook.

En dit:
Het prettige van dit soort clausules is dat er geen discussie (met dure expertiserapportage) is: de beurt is nl wel of niet uitgevoerd en dat kan je middels een factuur aantonen.
is natuurlijk zeer discutabel. Een aanhanger kent geen wettelijke APK. De verzekeraar probeert dat dus wel af te dwingen middels clausules. Wat willen we dan nog meer door verzekeraars op die manier gaan laten afdwingen? Verplichte jaarlijkse controle door een arts? Ieder jaar een verplichte bouwtechnische keuring voor je huis? ALs er schade is en de verzekeraar kan aantonen dat dat te wijten is aan extreme verwaarlozing, dan is dat al uitgesloten. Je hoeft dat niet van te voren te bewijzen dat het niet zo is. Op eigen (enorme) kosten. Het is überhaupt maar de vraag hoeveel mogelijke schades er überhaupt vermeden zijn met die Bovag controle. Het gros van de schades treedt gewoon nog steeds op door zaken als verkeerd beladen, ongevallen op de camping zelf en natuurgeweld. Nemen we dat ook op in de clausule? Iedere dag verplicht het weer opvragen en bij niet op tijd inklappen geen verzekering? Dubieus.
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2023, 10:20:33 pm door sanderv »
Gelogd

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #137 Gepost op: juli 03, 2023, 08:10:27 am »

Tja, als je zelf de kennis, vaardigheid en middelen (wie heeft thuis een balanceermachine of apparatuur om een gasinstallatie door te meten?) hebt en je hebt er ook nog de tijd voor over dan is zelf doen altijd goedkoper. Dat is geen discussie. Dat een bedrag hoog uit valt als je iets uitbesteed is ook logisch; er komen manuren bij, marge op materiaal en andere kosten die men moet maken om te kunnen blijven bestaan. Een garageboer moet er ook van leven, dat is echt niet zomaar naaierij.
Daarnaast vervangen ze dingen vaker preventief of omdat het wettelijk moet, daar waar je dat zelf wellicht niet zou doen zolang je geen directe klachten hebt. Zo heb je ook hele volksstammen die een maximum leeftijd van banden onzin vinden en ze pas vervangen wanneer het canvas zichtbaar wordt, in zo'n geval ben ik wel weer blij als een garage daar een duwtje in de goede richting geeft.  :#

bovag onderhouds beurt
afgelopen week de rekening gehad van bovag beurt geschrokken 500,euro
bovag beurt 149,-
set vetkeeringen 18.35
set vetdopjes splitpennen 2,50
kunstof remstanggeleider/verlenger alko 10,50
reinigen wielremmen en vervangenwiellagervet len r   30,-
2 balanceren vouwwagenwiel  18,-
gangbaarmaken en smeren remkabels 24,50
smeer en reinigings midelen bij ohb 9,5
milieukosten bij ohb 11,-
gasslang 8x2000  12,30
gasdrukregelaar15,5
1 uur arbeid   65,-
transportkosten32,50 van en naar de stalling
alles ex btw

totaal 478,- euro
advies twee nieuwe banden in januari  bj banden 2017
we schrokken van de prijs hadden verwacht 150 euro bovag beurt en beetje klein materiaal
gebeld maar niet echt antwoord gekregen vonden prijs normaal
nu gemaild voor uit leg we wachten nog op uitleg
wat doen ze voor 150 euro bovag beurt ?
wielen balanceren ?
niet gebeld overkosten
wat zijn jullie kwijt voor beurt dit normaal
onderhoudt aan auto goedkoper en heel wat meer bewegende delen aan
Als de beurt van mijn auto maar 500 is dan juich ik er een rondje omheen. ;)

Die 150 euro van de Bovag beurt is voor het nalopen van alle standaard controles en het administreren van het geheel, dus eigenlijk alleen de controle en geen reparaties. Daar gaat ook gewoon tijd in zitten en dat zit in het startbedrag. Alles wat verder gespecificeerd staat is dus meerwerk wat voortkomt uit die controle of heeft daarmee te maken (ook die arbeid).
Ik zou wel verwachten dat de garageboer vooraf even belt met wat er moet gebeuren en dat even overlegt en kan uitleggen. Of hadden jullie dat niet afgestemd? Want dan zou ik zeker vragen waarom zij bijvoorbeeld willen balanceren als je zelf niet met klachten bent gekomen. Was dit wellicht de eerste keer dat je bij deze garage kwam? Want dan doen ze ook nog wel eens dingetjes extra voor de zekerheid.

Het bedrag vind ik niet zo bijzonder gezien wat er gedaan is, maar gezien je schrik had je niet verwacht dat er iets moest gebeuren? Zitten er dan dingen tussen die recent ook gedaan zijn?
Qua bedragen zie ik persoonlijk geen heel rare dingen. Gasslang en regelaar kosten ook gewoon geld als je niet de allergoedkoopste kiest (dus bijv. met wél een afblaasbeveiliging).

Die transportkosten zijn vast naar een losse stalling neem ik aan? Mijn stalling heeft ook zo'n afspraak met de lokale kampeerkarrendealer, dan kan je hem gewoon op laten halen en brengen bij een beurt en hoef je zelf niet van stalling naar garage. Dat zou bij mij ook een paar tientjes kosten uit m'n hoofd.

Zelf had ik bij mijn eerste beurt nadat ik hem gekocht had ook een enorm bedrag, zo'n beetje het dubbele van jou nu. Maar dat was wel inclusief banden en remmen en er waren ook nog wat dingen echt stuk. Toen snapte ik ook waarom de vorige eigenaar er zo graag vanaf wilde.  :+
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.596
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Malawi 2.0
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #138 Gepost op: juli 03, 2023, 12:28:01 pm »

Ik was 300 euro en 20ct kwijt afgelopen week. Beurtje, wiellager smeermateriaal, klein beetje herstelwerk omdat de wagen van kij trekhaak aftetterde toen ik de laatste keer naar de stalling bracht. Wel wat gegoochel met btw.
Waarom dat is weet ik niet dat deed de vorige deed dat ook. Ziet er leuk uit die prijzen ex btw maar ik snap het niet richting een particulier.
Gelogd
Adventure Awaits

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #139 Gepost op: juli 03, 2023, 11:41:59 pm »

Het vervangen van banden blijft een héél hardnekkig verhaal. Vorig jaar was dat bij mij ook het geval "uw banden zijn 8 jaar oud en moeten vervangen worden" was de opmerking van de brave man aan de telefoon. Op de vraag of hij mij kon vertellen waar staat dat de banden na 8 jaar vervangen moeten worden komt er stotterend uit "dat is ons advies". En als je dan vervolgens reageert met "Dat is prima maar dan betaal je ook de helft van de kosten, want het is jouw advies" dan kan je een kop koffie krijgen, maar je moet vooral je mond houden.

Ik haal een liter verse melk bij de boer voor 99 cent, ik sleutel een stuk uitlaat onder mijn Ducato voor 76 euro en ik haal een kilo kippedijen bij de turk op het winkelcentrum voor 9 euro. Waar het om gaat is dat je betaald voor gemak en je vooral nooit naar een ander moet luisteren als hij de man van "wij van w.c. eend adviseren w.c. eend" is. Een garage verdient geld als jij betaald en hoe meer geld jij neer legt hoe dikker zijn boterham.

Als je gewoon ieder jaar alles wat kan bewegen invet en naloopt en her en der de techniek naloopt ( en het forum staat vol met tips en trucs) dan zijn kosten van 500 euro of meer echt niet nodig. Maar ja, wie doet dat tegenwoordig nog? Het bijvullen van een sproeitankje van de auto is nog te veel moeite: "de garage doet dat toch?"
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.908
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #140 Gepost op: juli 04, 2023, 07:28:08 am »

Zo doe ik dat ook. Veel mensen lijken het niet te kunnen en dan blijft er niets anders over dan het laten doen. En dat kost geld. Voor banden kun je ook gewoon naar de bandenboer om de hoek. Balanceren was volgens de bandenboer niet nodig. wat ik uiteindelijk heb gedaan om de banden van 14 jaar oud te vervangen, die er overigens onberispelijk uit zagen, was de complete velgen met bijna nieuwe zomerbanden van 3 jaar oud op velgen van mijn oude auto er onder te monteren. Passen perfect. ben er wel een aantal dagen mee bezig geweest om dit te bedenken en rond te bellen. Overig onderhoud als oplooprem smeren kun je prima zelf als je een vetspuit hebt. Slangen voor gas e.d. gewoon op tijd vervangen. Kosten vallen mee als je ff  oplet waar je het koopt.  En als je het zelf doet weet je ook hoe het zit en in welke staat alles is. Auto is een ander verhaal tegenwoordig.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

sammyvannorel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 467
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Monaco
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #141 Gepost op: juli 04, 2023, 08:59:44 am »

Zo doe ik dat ook. Veel mensen lijken het niet te kunnen en dan blijft er niets anders over dan het laten doen. En dat kost geld. Voor banden kun je ook gewoon naar de bandenboer om de hoek. Balanceren was volgens de bandenboer niet nodig. wat ik uiteindelijk heb gedaan om de banden van 14 jaar oud te vervangen, die er overigens onberispelijk uit zagen, was de complete velgen met bijna nieuwe zomerbanden van 3 jaar oud op velgen van mijn oude auto er onder te monteren. Passen perfect. ben er wel een aantal dagen mee bezig geweest om dit te bedenken en rond te bellen. Overig onderhoud als oplooprem smeren kun je prima zelf als je een vetspuit hebt. Slangen voor gas e.d. gewoon op tijd vervangen. Kosten vallen mee als je ff  oplet waar je het koopt.  En als je het zelf doet weet je ook hoe het zit en in welke staat alles is. Auto is een ander verhaal tegenwoordig.

Zonder een heel verhaal over banden op te hangen, ik ben na 6 jaar gewoon de 'sjaak' als ik door Duitsland wil rijden (met 100kmh) want anders is mijn temp100 keuring niet meer geldig. Krom daarbij is wel dat ik op autobanden rijdt die 7 jaar oud zijn, maar daar kraait geen haan naar. Overigens na een jaar of 6/7 wil je wel je banden wisselen, want als ze klappen heb je iets meer onderhoud aan je vouwwagen. Onderhoud is meestal preventief en daarom is het voor veel mensen slecht in te schatten wat wanneer aan de beurt is, tenzij er een checklist/tht datum op staat. Overigens was ik vorig jaar bij een aanhangerboer voor een onderstelbeurtje 150 in de btw kwijt inclusief 2 vetkeerringen, dus het kan wel voor een prima prijs (zijn overigens prijzen die ik hier in Ede veel hoor).
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #142 Gepost op: juli 04, 2023, 09:37:04 am »

Het vervangen van banden blijft een héél hardnekkig verhaal. Vorig jaar was dat bij mij ook het geval "uw banden zijn 8 jaar oud en moeten vervangen worden" was de opmerking van de brave man aan de telefoon. Op de vraag of hij mij kon vertellen waar staat dat de banden na 8 jaar vervangen moeten worden komt er stotterend uit "dat is ons advies". En als je dan vervolgens reageert met "Dat is prima maar dan betaal je ook de helft van de kosten, want het is jouw advies" dan kan je een kop koffie krijgen, maar je moet vooral je mond houden.
Het verhaal is hardnekkig omdat het simpelweg klopt, jarenlang is geadviseerd om ze na zo'n zes jaar te vervangen en vaak was dat wel nodig ook. Dat die zes jaar achterhaald is door nieuwe productiemethoden en materialen is ook waar, vandaar dat het advies (bijv. van ANWB) tegenwoordig is om vanaf zes jaar periodiek door een specialist (dus niet buurman Sjonnie) te laten controleren of ze nog in orde zijn.
Het is dus niet meer puur vervangen vanwege de leeftijd, maar het ook zeker niet zo dat leeftijd geen rol speelt zoals velen willen doen geloven.

Daarnaast kunnen regels per land verschillen (zie tempo 100 hierboven) en doen verzekeringen ook nog wel eens moeilijk als er toch wat gebeurt. Hoewel over het algemeen vrij hypothetisch kan het zijn dat je dat risico toch probeert te vermijden.
Gelogd

fam smits 2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 84
  • Merk: kampeermiddel : holtkamper spacer
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #143 Gepost op: juli 04, 2023, 11:03:43 am »

hierbij een reactie van ons contact gehad met caravan dealer
slechte uit leg wat er nu gebeurd is staat op rekening is zijn uitleg
banden moesten gebalanceerd worden ook al gaan ze er naar halfjaar er af
bovagbeurt is inspectielijst met vinkjes dat kost het
ik moet niet zeuren
transport kosten snap ik is van de stalling naar garage
een goeie leer voor volgende keer prijsafspraak maken en niet terug naar deze dealer
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.062
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #144 Gepost op: juli 04, 2023, 11:17:33 am »

Kortom, je bent inderdaad genaaid. 'Er moest gebalanceerd worden'. Waarom? Welke aanwijzingen waren er? Geen kapotte lagers en jij hebt er niet in gevraagd, begrijp ik. 500 euro is gewoon heel veel geld, de meesten moeten er een paar dagen voor werken. Oftewel je zet een paar dagen werk om tegenover een uurtje werk, wat materiaal en afschrijving.
Voor wat betreft die tempo 100 (die wij ook hebben trouwens) heb ik me altijd afgevraagd hoe ze dat controleren. Snelheid controleren, actief staande houden en de dot codes langs lopen? Caravan voor caravan?
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #145 Gepost op: juli 04, 2023, 12:01:49 pm »

Ik ben benieuwd hoe het bij mij gaat. Ik heb alleen toestemming gegeven voor nieuwe banden en een nieuwe gasslang. De rest zal vallen onder de €185,-.
Gelogd

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #146 Gepost op: juli 04, 2023, 01:21:38 pm »

Kortom, je bent inderdaad genaaid. 'Er moest gebalanceerd worden'. Waarom? Welke aanwijzingen waren er? Geen kapotte lagers en jij hebt er niet in gevraagd, begrijp ik. 500 euro is gewoon heel veel geld, de meesten moeten er een paar dagen voor werken. Oftewel je zet een paar dagen werk om tegenover een uurtje werk, wat materiaal en afschrijving.
Waar komt het toch vandaan dat zoveel mensen er standaard vanuit gaan dat het naaierij is wanneer onderhoud geld kost en je zelf niet direct snapt waarom?

Als de communicatie nu echter ook niet prettig gaat en hij heeft niet even gebeld dat er fikse meerkosten aan zitten dan zou ik overigens inderdaad ook voor een andere partij gaan. Ik vind het prima als dingen moeten gebeuren en er meerkwerk is, maar dat doe je gewoon netjes in samenspraak tenzij je vooraf carte blanche geeft.
Citaat
Voor wat betreft die tempo 100 (die wij ook hebben trouwens) heb ik me altijd afgevraagd hoe ze dat controleren. Snelheid controleren, actief staande houden en de dot codes langs lopen? Caravan voor caravan?
Dat geldt voor alle regels op de weg, je komt bijna met alle overtredingen weg omdat de pakkans gewoon heel laag is. Of gebrek aan pakkans al genoeg is om regels te negeren moet je voor jezelf bepalen. Zelf heb ik het tempo 100 certificaat en brief niet in bezit, en strikt genomen moet je die bij je hebben anders is de keuring ook niet geldig bij controle. Tja, dat risico neem ik dan ook maar want ik heb ook weer geen zin om voor zo'n formaliteit een nieuwe aan te vragen.

Ik denk dat dergelijke regels ook meer zijn om als handvat te dienen als er wat mis gegaan is. Wanneer een ongeluk gebeurt en het blijkt dat je niet aan de voorwaarden voldeet en je dus strikt genomen te hard reed dan doet dat vast iets voor het vraagstuk aansprakelijkheid. ;)
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.062
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #147 Gepost op: juli 04, 2023, 04:20:45 pm »

Waar komt het toch vandaan dat zoveel mensen er standaard vanuit gaan dat het naaierij is wanneer onderhoud geld kost en je zelf niet direct snapt waarom?

Ik durf dat juist zo stellig te beweren omdat ik precies snap wat er voor het geld gedaan is. En dat is niet veel.
Onderhoud kost geld, maar ergens ga je de grens over dat het richting oplichting gaat. Zo veel geld voor zo weinig werk vragen, schuift wel hard in die richting.
Maar nogmaals, iedereen betaalt blijkbaar graag, dus consumenten voeden het zelf.
Gelogd

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #148 Gepost op: juli 04, 2023, 05:24:32 pm »

Ik durf dat juist zo stellig te beweren omdat ik precies snap wat er voor het geld gedaan is. En dat is niet veel.
Onderhoud kost geld, maar ergens ga je de grens over dat het richting oplichting gaat. Zo veel geld voor zo weinig werk vragen, schuift wel hard in die richting.
Maar nogmaals, iedereen betaalt blijkbaar graag, dus consumenten voeden het zelf.
Vraag en aanbod inderdaad, dat is al een stuk genuanceerder dan 'genaaid'. Als je bedragen optelt klopt het gewoon dus als je het te duur vindt zijn er dan twee mogelijkheden: of hij heeft dingen gedaan waar je het niet mee eens bent (bijv. balanceren, maar misschien was er echt een kleine onbalans en heb je dat zelf nooit gemerkt, is dat dan naaien?), of hij rekent tarieven die je te hoog vindt.
Dat laatste zie je helaas veel, het is erg druk in aanloop naar de vakanties  en alle garages zitten vol, dus ze kunnen prima een stevig tarief vragen. Een simpel gevolg van dat half Nederland ineens een sleurhut gekocht heeft en hem pas in het voorjaar gaat laten onderhouden.
Het is nu wachten dat de vouwwagen/caravan-hype wat inzakt en men ineens moet gaan concurreren om een volle agenda te krijgen, dan zal je mogelijk weer andere tarieven gaan zien. Aan de andere kant, een hoop dingen zijn ook gewoon duurder geworden dus misschien zijn deze tarieven wel gewoon nodig.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #149 Gepost op: juli 08, 2023, 06:35:43 am »

Wij hebben net een beurt gedaan in Lochem. De rekening was €400,-. Inclusief twee banden en een nieuwe gasslang. Er stond zo'n €50 op de rekening die  niet helemaal duidelijk was. 'Diverse werkzaamheden' noemen ze dat. Ik denk dat er in de beurt standaard een aantal zaken zitten en dat dit daar buiten viel en daarom rekening wordt gebracht. Ik ga er ook niet moeilijk over doen, maar als je op de prijslijst zet dat een beurt €185 euro kost, moet je eigenlijk niet zomaar €50 extra in rekening brengen.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal