Wij hebben een groene gasfles aangeschaft. Bij het vervoer lag die achterin de auto.
Nu heb ik al een paar keer gelezen dat een gasfles staand vervoerd moet worden.
Maar waarom dan? Kan het gevaar opleveren als ik hem liggend vervoer? Ik heb geen
disselbak. dus hij ligt gewoon tussen de bagage. Ik kan nergens een antwoord vinden
op de waarom vraag.
Groeten
Hans
Die vraag is al eens gesteld.
Je mag de fles gewoon liggend vervoeren, alleen bij gebruik moet deze staan omdat er anders vloeibaar gas uit komt.
Voor de zekerheid na aankomst even rechtop 'tot rust' laten komen, heb al eens meegemaakt dat toch nog restjes vloeibaar gas de slang in schoten na het recht op zetten.
ik ben jarenlang verkoper van gas geweest (bunkerstation voor de scheepvaart ) , het vervoeren van een liggende fles mag wel ,maar het gevaar dat hij rolt en het ventiel beschadigd moet je voorkomen .
Okay....
Bedankt voor de antwoorden. Ik hoef me dus niet ongerust te maken.
De auto is zo vol. Hij kan niet rollen.
Groetjes
Hans
die kleine groene flesjes passen mooi plat tussen voor en achterbank op de grond , maar... niet roken in de auto !!
Hoi Marijke,
Wij roken niet, maar bezondigen ons slechts aan M&M's.
Groeten,
Hans
Citaat van: Leeuwhans op augustus 02, 2012, 10:27:36 AM
De auto is zo vol. Hij kan niet rollen.
Ik heb de gasfles altijd in de vw liggen. Geeft mij (misschien onterecht) toch een veiliger gevoel dan in de auto.
Citaat van: Alberik op augustus 15, 2012, 08:18:02 PM
Ik heb de gasfles altijd in de vw liggen. Geeft mij (misschien onterecht) toch een veiliger gevoel dan in de auto.
Bij ons ook, wel altijd eruit halen bij stalling, maar kuisen hem toch steeds even op voordat we hem de loods induwen...
Hallo allemaal,
Of het wel of niet mag, kan zijn maar verstandig is het niet. Er zit behoorlijk wat druk in een fles. Hierdoor kan een fles gelanceerd worden. Dan kan hij beter de lucht in als hij staat. Als hij ligt vliegt die overal door heen.
Bij opslag van gasflessen (pgs15)en transport over de weg ( adr wetgeving) moeten gasflessen altijd rechtstandig worden opgeslagen of vervoerd.
Wij zetten de gasfles altijd in de vouwwagen recht op en zeker niet in de auto. Er zijn dingen die je niet in de hand hebt.
Groet jeroen
Bij ons ligt de fles in de vouwwagen.
Ze ligt tussen vanalles geklemd, zodat die niet kan gaan rollen.
We letten er wel op dat het koppelstuk nergens tegen kan stoten.
Bij aankomst op de camping, laden we eerst de fles uit, zo kan die een paar uurtjes rechtstaan voor we die gebruiken.
Bij thuiskomst, halen we de fles er ook weer uit.
Even nog een tip: let op de vervaldatum van je fles.
Citaat van: ferrarigirl666 op december 09, 2012, 07:23:25 PM
Bij aankomst op de camping, laden we eerst de fles uit, zo kan die een paar uurtjes rechtstaan voor we die gebruiken.
Waarom zou een liggende fles een paar uurtjes moeten staan voordat je hem weer kan gebruiken? Gas is gas en vult toch gewoon de hele ruimte die het tot beschikking heeft? Liggend, staand, op z'n kop...
Citaat van: Qwaqa op december 09, 2012, 08:33:22 PM
Waarom zou een liggende fles een paar uurtjes moeten staan voordat je hem weer kan gebruiken? Gas is gas en vult toch gewoon de hele ruimte die het tot beschikking heeft? Liggend, staand, op z'n kop...
Nee, dat is niet waar. In de fles is het gas vloeibaar, het moet verdampen voordat het de slang in gaat. Dat gebeurt vanzelf, de vloeistof zit onderin en de damp boven in en die damp stroomt de slang in. Een LPG-tank van een auto heeft een aparte verdamper, daarom mag/kan deze ook liggend gebruikt worden. De flessen voor op de camping hebben dat niet.
Je wilt voorkomen dat het nog vloeibare gas de slang in schiet, daarom is het geen slecht idee de fles even rechtop te laten 'rusten' voordat je 'm gebruikt. De vloeistof zakt hierdoor weer onderin de fles.
Citaat van: NielsP op december 09, 2012, 09:11:29 PMJe wilt voorkomen dat het nog vloeibare gas de slang in schiet, daarom is het geen slecht idee de fles even rechtop te laten 'rusten' voordat je 'm gebruikt. De vloeistof zakt hierdoor weer onderin de fles.
Dat 'even'is ook echt maar heeeel even. Het schuimgedrag van vloeibaar butaan is vergelijkbaar met dat van pure alcohol. Schud een flesje alcohol en het schuim is in eeen fractie van een seconde weg. En de viscositeit van butaan is veel lager dan die van water. Dus in diezelfde fractie van een seconde zit er in de hals al geen druppel vloeibaar gas meer.
Citaat van: Frankie op december 10, 2012, 02:10:01 AM
Dat 'even'is ook echt maar heeeel even. Het schuimgedrag van vloeibaar butaan is vergelijkbaar met dat van pure alcohol. Schud een flesje alcohol en het schuim is in eeen fractie van een seconde weg. En de viscositeit van butaan is veel lager dan die van water. Dus in diezelfde fractie van een seconde zit er in de hals al geen druppel vloeibaar gas meer.
Toch heeft de praktijk wel eens anders uitgewezen. En de praktijk vind ik dan net even belangrijker dan de theorie in dit geval... ;) Zie een eerdere reactie van mij in dit topic, het effect van vloeibaar gas in de slang ken ik. Aangezien ik meestal niet direct begin met koken bij aankomst op de camping laat ik toch de fles even lekker rechtop staan voor gebruik.
Citaat van: NielsP op december 10, 2012, 07:54:44 AMhet effect van vloeibaar gas in de slang ken ik.
Ow... in de slang... da's wat anders. Ik ga uit van een losse tank. Als de tank aangekoppeld is zet je hem natuurlijk per definitie niet anders dan rechtop. :)
Ik draai altijd heel even voor het aansluiten de kraan van de gasfles open. Een halve seconde is genoeg om eventueel aanwezig vocht (kan - na een rit van uren tot dagen in de VW - net zo goed wat condens zijn natuurlijk. Ik heb het liever niet in mijn slang. Overigens heb ik altijd een stukje watervast MDF mee om de gasfles op te zetten (bij ons staat deze binnenin de tent achter het gasstel) omdat ik wel eens knap ongelijke plekken heb meegemaakt en liever zeker weet dat de gasfles rechtop blijft..
Ooit een kraan gezien die uit een hoge drukvat is gesprongen (wat een gasfles eigenlijk is). Nou die zie je niet zo snel, net zoals je een kogel ook niet ziet. Eigenlijk is dat de belangrijkste reden, want de kraan is in principe de zwakste schakel, en die wil je niet dwars door alles heen zien schieten. Maakt niet uit of het in de auto of in je vouwwagen is, hij schiet gewoon dwars door alles heen.
Citaat van: Drikusniet op maart 30, 2013, 06:56:53 PM
Ooit een kraan gezien die uit een hoge drukvat is gesprongen (wat een gasfles eigenlijk is).
Er is een levensgroot verschil tussen een hogedrukfles zoals duikflessen (200-300 atm) en een butagasfles (15 atm).
Citaat van: Drikusniet op maart 30, 2013, 06:56:53 PMwant de kraan is in principe de zwakste schakel, en die wil je niet dwars door alles heen zien schieten. Maakt niet uit of het in de auto of in je vouwwagen is, hij schiet gewoon dwars door alles heen.
Ik weet niet of er verschil is tussen de groene flessen en de campinggas flessen, maar de kraag van de aansluiting van een campinggasfles is versterkt en sterker dan de huid van de fles zelf. En de kraan van de gasfles zit bovendien, in tegenstelling tot bij bijvoorbeeld persluchtflessen niet aan de kant van de hoge druk, maar aan de kant van de lage druk. Bij Campinggas sluit de kogel de gastoevoer ook af op het moment dat je de drukregelaar verwijdert.
Dus als om welke reden dan ook de drukregelaar uit zijn schroefdraad geblazen zou worden, sluit de kogel de opening af.
Dat is dan ook precies de reden waarom campinggasflessen exploderen en geen continue steekvlam laten zien, die het gevolg zou zijn van het eruit blazen van de kraan:
(http://www.brandweer.nl/publish/pages/20567/gasexplosie1_1.jpg)
We gaan wel wat :off , maar toch wat aanvulling.
CiteerEr is een levensgroot verschil tussen een hogedrukfles zoals duikflessen (200-300 atm) en een butagasfles (15 atm).
Natuurlijk zit er verschil tussen, alleen al omdat lucht in een duikfles niet kan ontbranden. Als het gas in een gasfles in temperatuur stijgt stijgt de druk in de fles gigantisch en kan zonder problemen ver boven die 15 atm uitkomen. Daarom mogen ze ook niet in de zon staan. Als het ontbrand, en dus nog veel warmer wordt, dan wordt de druk echt vele malen hoger. Gelukkig gebeurt dat laatste zelden. Maar is wel de reden dat als je merkt dat een gasfles heet is, er absoluut niets mee moet doen, en zorgen dat je zo snel mogelijk uit de buurt komt. Jammer dan van je spullen, maar je gezondheid is veel belangrijker.
CiteerIk weet niet of er verschil is tussen de groene flessen en de campinggas flessen, maar de kraag van de aansluiting van een campinggasfles is versterkt en sterker dan de huid van de fles zelf.
De technische details weet ik ook niet allemaal precies, maar de campinggaz flessen zijn alleen geschikt voor lagere drukken (=propaan). De aansluiting is dikkere, omdat je genoeg ruimte moet hebben voor de schroefdraad, anders is die verbinding niet sterk genoeg.
CiteerEn de kraan van de gasfles zit bovendien, in tegenstelling tot bij bijvoorbeeld persluchtflessen niet aan de kant van de hoge druk, maar aan de kant van de lage druk.
Bij de Campinggaz is dat inderdaad het geval (edit: weet ik eigenlijk niet zo zeker, maar kan het momenteel niet controleren, want ik ben niet thuis), maar die moet je bij het (los) vervoeren er ook altijd vanaf halen. Bij Groene flessen, zit daarvoor een beschermkraag om de kraan heen. Daarnaast zit de kraan bij dit soort flessen toch echt aan de hogedruk kant.
CiteerBij Campinggas sluit de kogel de gastoevoer ook af op het moment dat je de drukregelaar verwijdert.
Klopt, en dit is ook direct de veiligheidsklep voor het geval de druk in de fles te hoog wordt. Elk drukvat moet volgens wettelijke veiligheidsregels namenlijk een overdruk-beveiliging hebben. Bij de Groene gasfles, zit deze in de kraan ingebouwd.
De foto die je laat zien, is van een ontplofte gasfles. Dit gebeurt doordat het gas in de fles ontbrand, terwijl er zuurstof bij kan komen en dus ontploft. In zo'n geval werkt geen enkele veiligheidsklep, want de druk stijgt dan in een fractie van een seconde tot gigantische hoogtes en zo'n klein gaatje is dan niet voldoende om die druk op tijd kwijt te raken.
Er is mij geleerd dat de flessen altijd rechtop moeten worden vervoerd, en gebruikt om het simpele feit dat als de kraan (of kogel in de campinggaz) er uit vliegt, dat dat dan recht omhoog in de lucht gaat (minst gevaarlijk) en de fles dan ook niet zijdelings gelanceerd kan worden.
Over het algemeen gebeurt er gelukkig niets, maar een gasfles is nooit zonder gevaar. Zijdelings vervoeren, zou ik dan ook nooit doen, liever 'safe then sorry' zoals de engelsen zo mooi zeggen.
Interessante discussie, maar wel even het volgende. De gasfles is 1 gesloten ruimte dat betekent dat de druk binnenin overal gelijk is. Er is dus geen lage en hogedruk kant aan de fles. Ook trouwens niet bij zuurstofflessen.
Verschil is wel dat bij bv duikflessen de kraan onderop zit om praktische redenen. Dit kan ook er zit immers alleen lucht in en geen vloeistof zoals bij een gasfles
Ik heb ook nog een vraag die te maken heeft met het vervoeren van een gasfles.
Ik heb de gasfles altijd in de auto vervoerd, maar ik zie hier dat mensen de gasfles ook in de disselbak vervoeren. Wij hebben zelf een aluminium disselbak aangeschaft en wij willen graag ook de gasfles daarin vervoeren. Wordt het dan niet te warm als je 1000k in de zon rijdt? Hoe doen jullie dat?
Citaat van: Theun1957 op maart 31, 2013, 04:16:08 PM
Verschil is wel dat bij bv duikflessen de kraan onderop zit om praktische redenen. Dit kan ook er zit immers alleen lucht in en geen vloeistof zoals bij een gasfles
Wordt samengeperste lucht dan geen vloeistof zoals gas?
Citaat van: tituslivius op mei 02, 2013, 01:06:55 PM
... Wordt het dan niet te warm als je 1000k in de zon rijdt? Hoe doen jullie dat?
In NL zijn we soms wel erg voorzichtig met gas. In la douce France staan de flessen bij wijze van spreken in de volle zon tegen een benzinepomp opgestapeld. Ik heb nog nooit gehoord van een gasfles die spontaan door warmte uit elkaar klapte. Mocht het toch gebeuren, heb ik dat liever in de disselbak dan in de auto... (hoewel het met allebei niet heel erg leuk lijkt).
Wel goed vastzetten, rechtop etc etc.
Citaat van: CEO op mei 03, 2013, 06:42:09 AM
In NL zijn we soms wel erg voorzichtig ....
Ik lees het ook andere sites. Zelfs op sites die de caravans verkopen hebben het over de gasfles in de disselbak. We gaan het meemaken. :nl
als het op veiligheid aan komt, dan moet je helemaal gen gas meenemen :H
Aangezien het toch als noodzakelijk wordt ervaren, is transport ook noodzakelijk.
fabrikanten zorgen over het algemeen voor plekken waar de gasfles rechtstandig vervoerd kan worden, bijv in het keukentje of disselbak (bij bijv carabahs), het probleem zit erin dat we graag meer meenemen, en dus een ipv een kleine fles een grote meenemen. ;)
Risico op ontploffen is erg klein, maar nooit afwezig, risico dat je een ernstig ongeluk krijgt is er ook, en nemen we ook voor lief.......
iedereen een veilig kampeerseizoen gewenst!! WW
@lutgerink
lucht wordt inderdaad nooit een vloeistof. Daarom staan luchtflessen ook onder zeer hoge druk ( 2 a 300 bar)
om toch een behoorlijke hoeveelheid mee te kunnen nemen
Citaat van: Theun1957 op mei 05, 2013, 05:43:46 PM
@lutgerink
lucht wordt inderdaad nooit een vloeistof. Daarom staan luchtflessen ook onder zeer hoge druk ( 2 a 300 bar)
om toch een behoorlijke hoeveelheid mee te kunnen nemen
Helemaal helder!
Citaat van: Theun1957 op mei 05, 2013, 05:43:46 PM
@lutgerink
lucht wordt inderdaad nooit een vloeistof. Daarom staan luchtflessen ook onder zeer hoge druk ( 2 a 300 bar)
om toch een behoorlijke hoeveelheid mee te kunnen nemen
Lucht wordt op enig moment wel degelijk vloeistof, maar alleen bij een temperatuur die niet zinnig of haalbaar is om bij duiken te gebruiken. :#
Een andere vraag, zou het een probleem kunnen zijn om de druk regelaar er op te laten zitten? Bij het er op en af halen van de regelaar gaat er bij mij steeds wat gas verloren.
Verstuurd van mijn Nexus 4
Omdat de situatie er niet bijstaat zijn er volgens mij 2 antwoorden mogelijk
Ja, dat kan een probleem zijn, om 2 redenen:
1) De drukregelaar steekt buiten de bescherming die op een glasfles zit en zou kunnen afbreken tijdens transport.
2) De drukregelaar zou kunnen lekken, maar dit speelt vooral, als de kraan niet (goed) is afgesloten & is geintegreerd zoals bijv. campinggaz.
Nee, is geen probleem als je de gasflessen goed dichtdraait en ze rechtop staand goed vastgezet zijn in een aparte ruimte.
Persoonlijk zou ik de regelaars eraf halen ivm veiligheid
OK, maar waarom zou volgens jou dan de veiligheid in geding komen?
Verstuurd van mijn Nexus 4
Citaat van: Qwaqa op mei 10, 2013, 11:53:40 PM
OK, maar waarom zou volgens jou dan de veiligheid in geding komen?
Verstuurd van mijn Nexus 4
Zie punt 1 van Drikusniet.
drukregelaar steekt buiten de "handvaten"
deze "handvaten" zijn nou toevallig ook de bescherming tegen het af/uit breken van de afsluiter......
dus lijkt me vanzelfsprekend dat je de drukregelaar er afhaalt :J
P.S. ik heb het nu over de groene 7.1 kg fles... , maar bij de campinggaz flesjes geldt dat omdat er geen sprake is van een vooraf gemonteerde uitstekende afsluiter, er geen beschermingskooi in de vorm van handvaten is geplaatst, dus ook hier geen drukregelaar laten zitten!
Wanneer je je gasflessen laat vullen komt er een maximale vulling van niet meer dan ongeveer 80% , dus ook wanneer er sprake is van externe verwarming bijvoorbeeld zon, er een behoorlijke buffer waarin de inhoud kan uitzetten.
Dus bij doe het zelf vulling met LPG, altijd wegen!! :I
als bijlage toegevoegd een foto van een "bolle" fles, foto afkomstig uit prive archief van mijn brandweer werkzaamheden :K