waarom mag je een gasfles niet liggend vervoeren?

Gestart door Leeuwhans, augustus 01, 2012, 12:28:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leeuwhans

Wij hebben een groene gasfles aangeschaft. Bij het vervoer lag die achterin de auto.
Nu heb ik al een paar keer gelezen dat een gasfles staand vervoerd moet worden.
Maar waarom dan? Kan het gevaar opleveren als ik hem liggend vervoer? Ik heb geen
disselbak. dus hij ligt gewoon tussen de bagage. Ik kan nergens een antwoord vinden
op de waarom vraag.
Groeten
Hans

spikehome

Die vraag is al eens gesteld.
Je mag de fles gewoon liggend vervoeren, alleen bij gebruik moet deze staan omdat er anders vloeibaar gas uit komt.

nikkel1964

Voor de zekerheid na aankomst even rechtop 'tot rust' laten komen, heb al eens meegemaakt dat toch nog restjes vloeibaar gas de slang in schoten na het recht op zetten.

marijke brinkman

ik ben jarenlang verkoper van gas geweest (bunkerstation voor de scheepvaart ) , het vervoeren van een liggende fles mag wel ,maar het gevaar dat hij rolt en het ventiel beschadigd moet je voorkomen .

Leeuwhans

Okay....

Bedankt voor de antwoorden. Ik hoef me dus niet ongerust te maken.
De auto is zo vol. Hij kan niet rollen.

Groetjes
Hans

marijke brinkman

die kleine groene flesjes passen mooi plat  tussen voor en achterbank op de grond , maar... niet roken in de auto !!

Leeuwhans

Hoi Marijke,

Wij roken niet, maar bezondigen ons slechts aan M&M's.

Groeten,
Hans

Alberik

Citaat van: Leeuwhans op augustus 02, 2012, 10:27:36 AM
De auto is zo vol. Hij kan niet rollen.
Ik heb de gasfles altijd in de vw liggen. Geeft mij (misschien onterecht) toch een veiliger gevoel dan in de auto.

GlobetrotterXXL

Citaat van: Alberik op augustus 15, 2012, 08:18:02 PM
Ik heb de gasfles altijd in de vw liggen. Geeft mij (misschien onterecht) toch een veiliger gevoel dan in de auto.

Bij ons ook, wel altijd eruit halen bij stalling, maar kuisen hem toch steeds even op voordat we hem de loods induwen...

Jeroenk

Hallo allemaal,

Of het wel of niet mag, kan zijn maar verstandig is het niet. Er zit behoorlijk wat druk in een fles. Hierdoor kan een fles gelanceerd worden. Dan kan hij beter de lucht in als hij staat. Als hij ligt vliegt die overal door heen.

Bij opslag van gasflessen (pgs15)en transport over de weg ( adr wetgeving) moeten gasflessen altijd rechtstandig worden opgeslagen of vervoerd.

Wij zetten de gasfles altijd in de vouwwagen recht op en zeker niet in de auto. Er zijn dingen die je niet in de hand hebt.

Groet jeroen

ferrarigirl666

Bij ons ligt de fles in de vouwwagen.
Ze ligt tussen vanalles geklemd, zodat die niet kan gaan rollen.
We letten er wel op dat het koppelstuk nergens tegen kan stoten.

Bij aankomst op de camping, laden we eerst de fles uit, zo kan die een paar uurtjes rechtstaan voor we die gebruiken.
Bij thuiskomst, halen we de fles er ook weer uit.

Even nog een tip: let op de vervaldatum van je fles.

Qwaqa

Citaat van: ferrarigirl666 op december 09, 2012, 07:23:25 PM
Bij aankomst op de camping, laden we eerst de fles uit, zo kan die een paar uurtjes rechtstaan voor we die gebruiken.
Waarom zou een liggende fles een paar uurtjes moeten staan voordat je hem weer kan gebruiken? Gas is gas en vult toch gewoon de hele ruimte die het tot beschikking heeft? Liggend, staand, op z'n kop...

nikkel1964

Citaat van: Qwaqa op december 09, 2012, 08:33:22 PM
Waarom zou een liggende fles een paar uurtjes moeten staan voordat je hem weer kan gebruiken? Gas is gas en vult toch gewoon de hele ruimte die het tot beschikking heeft? Liggend, staand, op z'n kop...

Nee, dat is niet waar. In de fles is het gas vloeibaar, het moet verdampen voordat het de slang in gaat. Dat gebeurt vanzelf, de vloeistof zit onderin en de damp boven in en die damp stroomt de slang in. Een LPG-tank van een auto heeft een aparte verdamper, daarom mag/kan deze ook liggend gebruikt worden. De flessen voor op de camping hebben dat niet.

Je wilt voorkomen dat het nog vloeibare gas de slang in schiet, daarom is het geen slecht idee de fles even rechtop te laten 'rusten' voordat je 'm gebruikt. De vloeistof zakt hierdoor weer onderin de fles.

Frankie

Citaat van: NielsP op december 09, 2012, 09:11:29 PMJe wilt voorkomen dat het nog vloeibare gas de slang in schiet, daarom is het geen slecht idee de fles even rechtop te laten 'rusten' voordat je 'm gebruikt. De vloeistof zakt hierdoor weer onderin de fles.
Dat 'even'is ook echt maar heeeel even. Het schuimgedrag van vloeibaar butaan is vergelijkbaar met dat van pure alcohol. Schud een flesje alcohol en het schuim is in eeen fractie van een seconde weg. En de viscositeit van butaan is veel lager dan die van water. Dus in diezelfde fractie van een seconde zit er in de hals al geen druppel vloeibaar gas meer.

nikkel1964

Citaat van: Frankie op december 10, 2012, 02:10:01 AM
Dat 'even'is ook echt maar heeeel even. Het schuimgedrag van vloeibaar butaan is vergelijkbaar met dat van pure alcohol. Schud een flesje alcohol en het schuim is in eeen fractie van een seconde weg. En de viscositeit van butaan is veel lager dan die van water. Dus in diezelfde fractie van een seconde zit er in de hals al geen druppel vloeibaar gas meer.

Toch heeft de praktijk wel eens anders uitgewezen. En de praktijk vind ik dan net even belangrijker dan de theorie in dit geval...  ;) Zie een eerdere reactie van mij in dit topic, het effect van vloeibaar gas in de slang ken ik. Aangezien ik meestal niet direct begin met koken bij aankomst op de camping laat ik toch de fles even lekker rechtop staan voor gebruik.