Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Roadmaster => Topic gestart door: Fast1978Eddie op augustus 19, 2012, 04:14:02 PM

Titel: KLAPBAND
Bericht door: Fast1978Eddie op augustus 19, 2012, 04:14:02 PM
Vannacht terug gekomen uit Frankrijk, en vlak voor Dijon om 23.00 uur een hoop herrie...kijk in de zijspiegel en zie een vonkenregen. Mijn vrouw reed, en ik riep: het gaat niet goed!! Snel de vluchtstrook op, kids achter de vangrail en ik de schade opnemen. Rechterband van de VW Family S geklapt, helemaal aan flarden. Pas 2 jaar oud de bandjes. ANWB gebeld.. Mag niets doen, moet eerst van de snelweg af en moet dus 112 bellen. Met gebrekkig Frans/ Engels duidelijk gemaakt wat er loos is en waar ik sta. Binnen een half uur hulp ter plekke. De Depannage man heeft het reservewiel geplaats en achter ons aan naar een benzinepomp. Daar heeft hij de banden op druk gezet. Ik gaf aan dat ik dacht 2,8 bar....veel te weinig zei hij. Moest 3,5 zijn! We durfden niet sneller dan 90-95 naar huis te rijden. De band is bij een snelheid van niet hoger dan 100 km per uur geklapt! Wel het vernoemen waard dat het 38 graden was die dag en het asfalt loei heet. Op welke bandenspanning rijden jullie???
Iemand ervaring met een klapband?
Titel: KLAPBAND
Bericht door: Patrickvanw op augustus 19, 2012, 04:17:36 PM
Geen ervaring mee ( gelukkig en ik klop het af ) banden flyer 2,4 volgens mij is boven de 3 veeeels te hoog!!
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: famahbaas op augustus 19, 2012, 04:33:51 PM
Heb ik ook naar gezocht deze zomer en er werd aangeraden idd 3,5 bar!

M`n zus en zwager zijn er mee naar frankrijk geweest en hebben wel ca 120 gereden.

Vouwwagen trigano olympe 2010.

Niks aan de hand.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Stori op augustus 19, 2012, 04:36:45 PM
Wij helaas wel ervaring met klapbanden en die meneer van de pechverhelping heeft gelijk hoor. Minstens 3.5 bar druk.
Wij hadden na enkele jaren zelfs 2 reservebanden bij en dat bleek bij een rit van 1000 km nog niet genoeg. Wij wisten alle bandenhandelaars langs de Autoroute du Soleil wonen. De leeftijd speelde bij die "kruiwagenbandjes" geen rol. We vertrokken met 4 nieuwe 8 pli Michelin bandjes en zelfs dat volstond niet, als het je een troost mag wezen.
Bij het eerste rare gevoel in het stuur, wisten we het al. We reden niet meer tot op de velg. Maar daarom schrijf ik hier wel vaker: een klapband met een vw is geen ramp in tegenstelling tot een caravan. Maar leuk is anders natuurlijk.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: gaan op augustus 19, 2012, 04:41:24 PM
Maximale druk voor je band staat op de zijkant in PSI
En die kun je omrekenen naar bar.

Een hulpje in deze link

http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/psi_bar_omrekenaar.htm (http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/psi_bar_omrekenaar.htm)

Wij hebben 165r13C banden, die C staat voor Commecial, ook voor vrachtwagentjes of busjes
Onze banden horen op 4,5 bar te staan om goed strak te staan.
Er zijn ook 165r13 banden te koop met voeldoende draagvermogen maar die mogen dan maar rond de 2,5-3 bar hebben

Dus gewoon even op de banden kijken en dan weet he wat het beste is.
Of navragen bij de bandenspecialist.

Het is ook niet altijd goed om de banden te hard op te pompen omdat je kar dan kan gaan stuiteren of dat je lagers te veel klappen krijgen, iets zachtere banden dempen namelijk ook.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: papajur op augustus 19, 2012, 05:08:33 PM
Ik heb banden van Roadmaster in Goirle eronder zitten.
2,4 bar max / max 140 km/h


Je kunt natuurlijk altijd de pech hebben om ergens in te rijden (Glas/Spijker/......)
Onder een RM zit toch altijd een reserve wiel?
Was dat niet sneller geweest(=minder tijd op de vluchtstrook)
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Tago Herman op augustus 19, 2012, 05:17:43 PM
Op onze Tago Settler bandenmaat 155/70/13 wordt geadviseerd 2,5 bar, max. snelheid 140 km/u.

Maar banden kunnen ook klappen door andere oorzaken, b.v. beschadiging van de wang door b.v. een stoeprandje pakken.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: bosi op augustus 19, 2012, 05:22:35 PM
Naast de banden spanning is ook de snelheid catagory van belang, deze bepaald hoe hard je met de band mag rijden.

Kun je in deze link vinden:  http://hanzier.nl/toonlink.php?id=3862 (http://hanzier.nl/toonlink.php?id=3862)

Het is zelfs zo dat als je harder rijdt dan je snelheid catagory toelaat en je wordt in Frankrijk aangehouden, kun je rekenen op een flinke boete gerekend vanaf de snelheid catagory van je VW banden.
Daarnaast is juiste de banden spanning van wezelijk belang, maar denk ook aan een gelijkmatige belading (ook al heb je aan 1 zijkant veel ruimte, scheef beladen kan overbelasting van je banden veroorzaken), ook de maximaal gewicht klasse van je banden telt hierin mee, helemaal aan de bovengrens gaan zitten en je marge wordt wel erg klein. Voor de gemiddelde VW is een belading van 350 kg per wiel wel een maximum.
Heet lopende wiellagers of oploprem, maar ook droogte scheurtjes (zelf na 2 jaar door erg droge opslag) of een vierkant vlak door met te zachte banden stallen, kan ervoor zorgen dat je een klapband krijgt of dat het hele loopvlak van je band afgaat.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: bensi op augustus 19, 2012, 09:45:07 PM
Citaat van: Fast1978Eddie op augustus 19, 2012, 04:14:02 PM
Vannacht terug gekomen uit Frankrijk, en vlak voor Dijon om 23.00 uur een hoop herrie...kijk in de zijspiegel en zie een vonkenregen. Mijn vrouw reed, en ik riep: het gaat niet goed!! Snel de vluchtstrook op, kids achter de vangrail en ik de schade opnemen. Rechterband van de VW Family S geklapt, helemaal aan flarden. Pas 2 jaar oud de bandjes. ANWB gebeld.. Mag niets doen, moet eerst van de snelweg af en moet dus 112 bellen. Met gebrekkig Frans/ Engels duidelijk gemaakt wat er loos is en waar ik sta. Binnen een half uur hulp ter plekke. De Depannage man heeft het reservewiel geplaats en achter ons aan naar een benzinepomp. Daar heeft hij de banden op druk gezet. Ik gaf aan dat ik dacht 2,8 bar....veel te weinig zei hij. Moest 3,5 zijn! We durfden niet sneller dan 90-95 naar huis te rijden. De band is bij een snelheid van niet hoger dan 100 km per uur geklapt! Wel het vernoemen waard dat het 38 graden was die dag en het asfalt loei heet. Op welke bandenspanning rijden jullie???
Iemand ervaring met een klapband?
gelukkig dat er verder geen problemen zijn ontstaan. Wat voor maat wielen ligt er onder de Roadmaster ? 10 of 13?
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: wijnand op augustus 19, 2012, 09:56:09 PM
Het verschil tussen 2,8 en 3,5 bar zal zeker de klapband niet hebben veroorzaakt. Juist vanwege de hoge temperaturen (dan stijgt die 2,8 al snel boven de 3 bar). Het komt eerder door een veel lagere bandenspanning (1,5 of lager), of door een niet eerder opgemerkte beschadiging (keer een stoeprand geraakt, over flink was glas gereden, etc). Er is iets serieus mis geweest (beschadiging van de constructie van de band, die je aan de buitenkant helemaal niet hoeft te kunnen zien), een klapband krijg je niet zomaar. Bij 100km/h speelt de snelheidsindex van de banden niet zo'n rol, die snelheid kunnen ze allemaal aan. Onze vouwwagen heeft 165 banden, 13" en die staan op ongeveer 3 bar. Maar gisteren op de autobahn kwam me een dwaas voorbij met zo'n aanhangertje van een vierkante meter groot op stepwieltjes met een gangetje van 150km/h. Dan is het inderdaad de goden smeken om een klapband. Maar bij 100km/h speelt dat geen rol. Verder geen schade?
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Fast1978Eddie op augustus 20, 2012, 07:03:13 AM
Verder geen schade!

Om even terug te komen op Papajur: Ja er zit een reserveband onder, maar ik ga zelf echt niet midden in de nacht onder mijn VW liggen. Ik heb genoeg vrachtwagens half over de vluchtstrook zien zwalken. En ik stond daar prima met een graadje of 23 en droog weer.  Verder zal het niet meevallen de vouwwagen op te krikken als hij vol is! De hulpdienst heeft een hydraulische krik van 2,5 ton en was binnen 10 minuten klaar en het wachten duurde ook minder dan 30 minuten. Ik zet mijn leven niet op het spel voor een wachttijd van 1 uur!

Verder is de druk van 2,8 naar 3,5 bar wel van wezenlijk belang voor de temperatuur. Bij 2,8 bar werden de banden erg warm zeg maar gerust heet, bij 3,5 bar werden ze slechts handwarm!!
Ik heb nu een jaar de tijd om eens uit te zoeken hoe of wat het beste is om!!
Bedankt voor de reacties en tips!
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Miss BBQ op augustus 20, 2012, 10:25:03 AM
Citaat van: bensi op augustus 19, 2012, 09:45:07 PM
gelukkig dat er verder geen problemen zijn ontstaan. Wat voor maat wielen ligt er onder de Roadmaster ? 10 of 13?

13"
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Lutgerink op augustus 20, 2012, 11:09:27 AM
Wij hebben voor de verandering 2 klapbanden in een half uur gehad op de terugreis uit Frankrijk.
Ik had de banden op 3,5 bar. De maat wielen op mijn AK Parade zijn 145/70/13" en productiedatum is mei 2007 Merk Dayton.
De bandenspanning van 3,5 bar is prima, dit is ook bevestigd door het bandencentrum nog in Frankrijk. Ik heb de VW overgenomen van mensen welke de bandenspanning op 4,5 bar hadden staan! Zij hadden ooit in Tsjechië een klapband gehad (niet zo gek met 4,5 bar). Daar hadden zij bovenstaande banden er op laten leggen. Na 5 jaar de banden op 4,5 bar te hebben gehad zijn inwendig de "play's" wellicht beschadigd, van elkaar afgekomen. Aan de buitenkant was er aan de band niets te zien.
Maar goed na 2 keer geschrokken te zijn hadden we binnen het uur er weer 2 nieuwe Michelin banden onder voor net iets over de 100 eurie in totaal. en de bandjes op 3,5 bar gezet. Kunnen wij de komende jaren weer met een veilig gevoel op weg.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Taan op augustus 20, 2012, 11:38:11 AM
Citaat van: Fast1978Eddie op augustus 20, 2012, 07:03:13 AM
Verder geen schade!

Om even terug te komen op Papajur: Ja er zit een reserveband onder, maar ik ga zelf echt niet midden in de nacht onder mijn VW liggen. Ik heb genoeg vrachtwagens half over de vluchtstrook zien zwalken. En ik stond daar prima met een graadje of 23 en droog weer.  Verder zal het niet meevallen de vouwwagen op te krikken als hij vol is! De hulpdienst heeft een hydraulische krik van 2,5 ton en was binnen 10 minuten klaar en het wachten duurde ook minder dan 30 minuten. Ik zet mijn leven niet op het spel voor een wachttijd van 1 uur!

Verder is de druk van 2,8 naar 3,5 bar wel van wezenlijk belang voor de temperatuur. Bij 2,8 bar werden de banden erg warm zeg maar gerust heet, bij 3,5 bar werden ze slechts handwarm!!
Ik heb nu een jaar de tijd om eens uit te zoeken hoe of wat het beste is om!!
Bedankt voor de reacties en tips!

Ik snap dat je niet zelf op de vluchtstrook gaat lopen klussen. Bloedlink!

Overigens heb je geen krik nodig voor je roadmaster. Je kunt hem gewoon op zijn uitvalpoten zetten net als op de camping.

Bij roadmaster hebben ze ook nog een truukje. Je zet de uitval poot die voor de lekke band zit uit en dan kun je hem aan de keuken optillen. Nou ik heb dat laatst geprobeerd en dat valt niet mee.
Het gaat wel, maar je hebt wel nog een balk nodig om eronder te zetten zodat je je wiel kunt gaan wisselen. Daarnaast vind ik dat niet echt veilig.

Weet zo'n hulpdienst overigens wel waar je een krik moet plaatsen bij al die types vouwwagens? Ik neem aan dat er makkelijk schade kan onststaan als je dat op de verkeerde plek doet.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: jackodb op augustus 20, 2012, 11:43:58 AM
Citaat van: Taan op augustus 20, 2012, 11:38:11 AMWeet zo'n hulpdienst overigens wel waar je een krik moet plaatsen bij al die types vouwwagens? Ik neem aan dat er makkelijk schade kan onststaan als je dat op de verkeerde plek doet.

Zo'n hulpdienst misschien niet altijd. Maar je kunt natuurlijk wel de uitval-poten aanwijzen zodat deze op de krik landen.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: toon240 op augustus 20, 2012, 12:27:51 PM
Klopt het dat je om de drie jaar je banden moet vervangen?

Ik heb voor we vertrokken naar Oostenrijk ook nieuwe banden gekocht, ook wij hadden een klapband gehad toen ik hem van mijn huis naar m`n garagebox ging brengen.
De hulp dienst adviseerde mij ook om niet te gaan staan klooien op de vluchtstrook!
Mijn banden staan ook op 3,5 en dat heeft de bandenhandel gedaan waar ik ze gekocht heb.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Lutgerink op augustus 20, 2012, 12:41:51 PM
Wanneer moet ik mijn banden vervangen?

( Bron : http://www.michelin.nl/banden/leren-delen/koopgids/wanneer-moet-ik-mijn-banden-vervangen (http://www.michelin.nl/banden/leren-delen/koopgids/wanneer-moet-ik-mijn-banden-vervangen) )


Regelmatig gecontroleerde banden gaan langer mee
Het is een goed idee om uw banden wekelijks te controleren op profieldiepte, algemene staat, bandenspanning, schade van de zijwanden en tekenen van onregelmatige slijtage. Twijfelt u, vraag dan advies aan een ervaren bandenspecialist die u zal kunnen zeggen of de band geschikt is voor verder gebruik.

Zes redenen om uw banden te vervangen
We hebben hieronder zes belangrijke redenen opgesomd om ernstig te overwegen om uw banden te vervangen. In bepaalde situaties kan een band worden gerepareerd. Het repareren van Michelin-banden moet worden voorafgegaan door een zorgvuldig onderzoek van alle zones van de band, binnen en buiten, door een ervaren specialist. De verwijdering van de band van het wiel is essentieel omdat interne schade niet zichtbaar is bij een gemonteerde band.

1. Een lekke band
Moderne banden zijn zeer sterk en kunnen vrijwel alles aan. Toch kan een band lek raken. Een bandenspecialist moet uw band controleren na een lek om verborgen gebreken op te sporen die uw band onherstelbaar kunnen maken.
Veiligheidsprocedures wanneer u lek rijdt:
Neem altijd uw veiligheid en die van uw passagiers in acht, ga naar de kant van de weg en stop op een veilige plaats
Trek de handrem aan
Zet de auto in de laagste versnelling en zet de motor uit
Zet de knipperlichten aan
Draag een gele veiligheidsvest
Plaats een gevarendriehoek langs de weg 100 meter achter de auto
Uw veiligheid komt eerst - altijd! Nuttige tips om een lekke band te verwisselen
Trek stevige handschoenen aan.
Leg een vuilniszak in uw kofferbak voor het geval dat de band die u vervangt onder de modder zit!
Neem een stevige plank om uw krik op te zetten als de bodem te zacht is - uw krik zou daarin kunnen wegzakken.
Smeer indien mogelijk de schroefdraad van de tapeinden lichtjes om ze gemakkelijker te kunnen verwijderen (vaseline of zelfs handcr?me kunnen in geval van nood ook dienen).
De teruggeplaatste band is misschien onvoldoende opgepompt, rijd dus niet te snel
Ga naar het dichtstbijzijnde tankstation en pomp de band goed op
Slecht aangedraaide wielmoeren kunnen de remschijven of het wielbevestigingssysteem beschadigen
Gebruik een momentsleutel om de moeren met het juiste aanhaalmoment aan te draaien.
Heeft u geen momentsleutel of heeft u de wielmoeren met de hand vastgezet, laat ze dan zo spoedig mogelijk door een bandenspecialist nakijken om zeker te zijn van het juiste aanhaalmoment.
Correct vastgezette wielmoeren zijn ook gemakkelijker te verwijderen.

2. Wanneer uw banden versleten zijn tot aan de wettelijke slijtagegrens
Controleer uw banden regelmatig op slijtage. Hoe doet u dat? Op deze eenvoudige manier spoort u gemakkelijk bandenslijtage op.

Als het oppervlak van het loopvlak gelijk is met deze verhogingen, is de profieldiepte waarschijnlijk zeer dicht bij de wettelijke grenswaarde van 1,6 mm. Of eronder! Michelin raadt u ten zeerste aan om uw banden te vervangen voordat deze grenswaarde is bereikt. De banden zijn misschien niet veilig genoeg meer en in wettelijke overtreding.

Zelfs als de resterende profieldiepte meer is dan 1,6 mm moet u uw snelheid en rijstijl aanpassen aan de externe omstandigheden, vooral op nat wegdek.
Michelin winterbanden hebben een teken in de vorm van een sneeuwvlokje om de plaats van extra sneeuwslijtage-indicatoren aan te geven. Deze indicatoren zijn 4 mm hoog. Voor optimale grip op sneeuw, zowel bij remmen als bij optrekken, vervang uw winterbanden zodra ze versleten zijn tot aan het niveau van de sneeuwslijtage-indicatoren.

3. Als uw band tekenen van veroudering vertoont
Banden hebben geen voorspelbare houdbaarheid. Het doet er niet toe wanneer ze werden gemaakt. Ze verouderen zelfs wanneer ze niet of maar af en toe worden gebruikt. De houdbaarheid van banden wordt door vele factoren be?nvloed, zoals temperatuur, onderhoud, opslagomstandigheden en gebruik, belasting, snelheid, spanning, alsook rijstijl. Deze factoren hebben een belangrijke invloed op de verwachte houdbaarheid van uw banden.
Besteed regelmatig aandacht aan uw banden
Daarom raadt Michelin alle bestuurders aan om regelmatig aandacht te besteden aan het uiterlijk van hun banden om tekenen van veroudering of vermoeidheid op te sporen. Het kan hier gaan om barsten in het rubber van het loopvlak, de schouder en de hielzone, plus vervorming, enz. Overmatige veroudering van banden kan leiden tot verlies van grip. Michelin raadt ook aan om alle banden, inclusief reserveband, regelmatig door een bandenspecialist te laten controleren. Hij zal u zeggen of uw banden nog verder kunnen worden gebruikt.

Hoe oud is té oud? De vijfjarentest
Na vijf jaar of meer in gebruik moeten uw banden minstens een keer per jaar grondig worden gecontroleerd. Volg de aanbevelingen op van de autofabrikant aangaande het vervangen van de oorspronkelijke bandenuitrusting. Uit voorzorg raadt Michelin aan om banden die 10 jaar na hun fabricagedatum (zie hoe u de zijwand van een band moet lezen) nog niet vervangen zijn, door nieuwe banden te vervangen. Zelfs al lijken ze nog bruikbaar en zijn ze nog niet versleten tot aan de slijtage-indicator.


4. Als uw band beschadigd is
Uw band kan ernstig beschadigd worden bij aanraking met harde voorwerpen op de weg, zoals een stoeprand, een kuil of een scherp voorwerp. Elke zichtbare perforatie, snede of vervorming moet grondig worden gecontroleerd door een bandenspecialist. Alleen hij kan zeggen of de band kan worden gerepareerd of moet worden vervangen. Gebruik beschadigde banden of banden die leeg gelopen zijn nooit zonder de hulp van een vakman. Dit zou de veiligheid van uw banden in het gedrang brengen. Een controle door een vakman is absoluut nodig omdat interne schade niet zichtbaar is als de band gemonteerd is.

De band kan absoluut niet worden gerepareerd in de volgende situaties
Gaatjes in de zijwand
Hieldraad zichtbaar of vervormd
Loskomen van rubber of karkasdraden
Vouwen in rubber of karkasdraden
Schade door koolwaterstoffen of corrosieve stoffen
Schuren of marmering van binnenrubber door rijden met te lage bandenspanning
5. Als u abnormale slijtage opmerkt
Abnormale ongelijke bandenslijtage - plaatselijk, in het midden, aan de randen - wijzen vaak op een mechanisch probleem, zoals verkeerde wieluitlijning, of een probleem met de balancering, ophanging of transmissie. Het kan ook dat u met de verkeerde bandenspanning rijdt. Merkt u abnormale slijtage op, neem dan contact op met uw bandenspecialist.

Om ongelijke slijtage te voorkomen, laat uw wielen om de zes maanden uitlijnen en balanceren. Dit zal ook de levensduur van het loopvlak verlengen en u comfortabeler laten rijden. Een andere manier om de profieldiepte gelijk te houden, is uw wielen regelmatig van positie te verwisselen.


Veel voorkomende oorzaken van abnormale bandenslijtage
Slijtage aan een kant: een niet gebalanceerd of niet uitgelijnd wiel.
Slijtage aan beide kanten: te lage bandenspanning.
Slijtage in het midden van het loopvlak: te hoge bandenspanning.
6. Als ze niet geschikt zijn voor uw voertuig
Voor de beste all-round prestaties moet hetzelfde type band worden gebruikt op de vier wielen. Banden van verschillende afmetingen, type of slijtagegraad kunnen de bestuurbaarheid en de stabiliteit van het voertuig nadelig be?nvloeden.

Gebruik nooit radiaalbanden en niet-radiaalbanden samen
Gebruik radiaalbanden en niet-radiaalbanden niet samen op een voertuig. Kan dit niet worden vermeden, gebruik dan nooit radiaalbanden en niet-radiaalbanden op dezelfde as. Als twee radiaalbanden en twee niet-radiaalbanden op een voertuig worden aangebracht, moeten de twee radiaalbanden op de achteras en de twee niet-radiaalbanden op de vooras worden gemonteerd.

Er zijn veel manieren om de juiste banden voor uw voertuig te vinden. Weet u niet zeker welke banden geschikt zijn voor uw voertuig, gebruik dan onze bandenzoeker. We raden aan om volgens het voertuig te zoeken. U kunt ook zoeken volgens bandenmaat of de Michelin bandnaam. Al deze elementen zullen helpen bij het bepalen van het veiligste type band voor uw auto en moeten met uw bandenspecialist worden besproken
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: gaan op augustus 20, 2012, 12:45:09 PM
Om de drie jaar vervangen is wel erg overdreven.
Er wordt geadviseerd, en vanuit verzekerkingen soms verplicht, om de banden na 6 jaar te wisselen.

Maar als de verzekering er geen eis stelt blijft het bij advies.

Er zullen meer dan genoeg aanhangers, caravans en klapper rondrijden met banden die veel ouder zijn en 'er nog goed uit zien'
Het profiel zal nooit het probleem zijn omdat maar uitdrogen of beschadigingen aan de wand zijn vaak niet zichtbaar aan de buitenzijde maar aan de binnenzijde.
Als je droogteschreurtjes aan de buiten zijde ziet dan is het zeker tijd om te vervangen.

Om banden langer goed te houden heb ik vorig jaar de banden inclusief velg vervangen.
De oude die nu 8 jaar zijn gebruik ik voor de stalling en als reservewiel.
Voordat hij de stalling in gaat wissel ik de 'goede' banden met de oude en leg de 'goede' op de vloer tussen de kasten (liggen ze thuis ook niet in de weg).
Wanneer ik hem van de stalling ophaal wissel ik thuis de stallingsbanden voor de goede en controleer gelijk even de trommels.

Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: wijnand op augustus 20, 2012, 01:46:20 PM
Wanneer je een Tempo 100 sticker hebt mogen de banden niet ouder zijn dan 6 jaar. Maar ook vanwege veroudering zou ik ze niet langer laten zitten. Beginnende scheurtjes zijn lang niet altijd zichtbaar en zitten ook vaak aan de binnenkant van de band. En daar komt bij dat ik voor pakweg 16 euro per jaar geen ellende wil.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: toon240 op augustus 20, 2012, 02:13:19 PM
Is het toegestaan een wat grotere velg onder de wagen te zetten wanneer dit mogelijk is?
Geeft ook minder kans op een klapband zou je zeggen.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: jackodb op augustus 20, 2012, 02:18:18 PM
Citaat van: toon240 op augustus 20, 2012, 02:13:19 PM
Is het toegestaan een wat grotere velg onder de wagen te zetten wanneer dit mogelijk is?
Geeft ook minder kans op een klapband zou je zeggen.
Die vraag heb ik ook, maar heet leek me een beetje  :off
Begin dit jaar de complete 10" wielen vervangen, omdat deze maat er ook al onder zat bij aankoop. Maar waarschijnlijk passen er ook wel 13" onder. Scheelt zowiezo bij warmwordende lagers, lijkt me.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: gaan op augustus 20, 2012, 02:25:08 PM
Citaat van: jackodb op augustus 20, 2012, 02:18:18 PM
Die vraag heb ik ook, maar heet leek me een beetje  :off
Begin dit jaar de complete 10" wielen vervangen, omdat deze maat er ook al onder zat bij aankoop. Maar waarschijnlijk passen er ook wel 13" onder. Scheelt zowiezo bij warmwordende lagers, lijkt me.

Ligt aan de omloopmaat van het wiel, oftewel de totale diameter van de band.
Let op, als je een veel groter wiel gebruikt komt de hele wagenbak hoger te staan, daardoor ook de hele tent. Als je een kuipgrondzeil hebt kan dat lastig worden om netjes af te spannen en een vlakke kuip te hebben.
Maar het zal denk ik niet gauw zijn dat je er 10 cm grotere wielen onder zet dus het zal wel meevallen.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Taan op augustus 20, 2012, 02:31:50 PM
@gaan. Van 10 naar 13 inch heb je het dan over 4 hele centimeters. Dat zal wel meevallen denk ik.
Het lastige van wielen vervangen is de steekmaat (de afstand tussen de bouten) en de diepte van de velg. Bij sommige vouwwagens zijn dat geen veel voorkomende maten.

Als het past zou ik het altijd doen.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: gaan op augustus 20, 2012, 02:41:47 PM
Citaat van: Taan op augustus 20, 2012, 02:31:50 PM
@gaan. Van 10 naar 13 inch heb je het dan over 4 hele centimeters. Dat zal wel meevallen denk ik.
Het lastige van wielen vervangen is de steekmaat (de afstand tussen de bouten) en de diepte van de velg. Bij sommige vouwwagens zijn dat geen veel voorkomende maten.

Als het past zou ik het altijd doen.

Maar de 10 en 13 inch zegt alleen maar iets over de velgmaat zegt nog niets over de totale diameter van de band.
Maar ook dat zal inderdaad wel meevallen, als de band 4 cm groter is komt de wagen zelfs maar 2 cm hoger te staan.
De steekmaat zal inderdaad lastiger zijn, de et waarde komt meestal niet op een paar mm.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: jackodb op augustus 20, 2012, 02:58:07 PM
Net even de handleiding nagekeken. Uiteraard achteraf  ::)
Daar staat de bandenmaat 5,30 x 12.
Die 5.30 zegt met niet zo heel veel. 12, dat zal wel 12 inch betekenen.

Geen info over de steekmaat, maar dat is wel op te meten.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Lutgerink op augustus 20, 2012, 04:05:42 PM
Citaat van: jackodb op augustus 20, 2012, 02:58:07 PM
Net even de handleiding nagekeken. Uiteraard achteraf  ::)
Daar staat de bandenmaat 5,30 x 12.
Die 5.30 zegt met niet zo heel veel. 12, dat zal wel 12 inch betekenen.

Geen info over de steekmaat, maar dat is wel op te meten.

Steekmaat is alleen nodig als je de velg ook wil vervangen even als de ET maat en de J maat.
De bandmaat heeft ook nog een andere maat, namelijk het getal wat de breedte van de band aangeeft.
even een voorbeeld hieronder:

De bandenmaat staat aan de zijkant van uw band.

In het eerste plaatje hieronder een voorbeeld.
205 = Breedte
40 = Hoogte
17 = Inch
W = Snelheid (dit is een code en correnspodeerd met de bandenfabrikant zijn code)

Ook is de productiedatum van de band terug te vinden (vaak in een ovale vorm waarin een getal staat) bijvoorbeeld 2212 geeft aan dat de band gemaakt is in week 22 van 2012.

Velgen:

Steekmaat:
Bij een 4 en 6 gaats velg is dit makkelijk te meten omdat de gaten dan recht tegenover elkaar staan. Als je dan van het hart (midden) van het boutgat naar het hart van het boutgat er tegenover meet dan heb je de diameter.

Naafdiameter:
De naafdiameter is het gat in het midden van de velg. Deze maat wordt het zelfde gemeten als de steek dus in millimeters.
Op het voorbeeld hier onder zie je dat het naaf gat aan de binnenkant wordt gemeten.

ET waarde:
De ET waarde wordt gemeten vanuit het midden van het velg als je er een doorsnede van zou maken komt het zo eruit te zien als op de afbeelding hieronder.

J Maat:
J  (bijvoorbeeld J5), staat voor de hoorncode (vorm van velgbed), en de 5 voor de bedbreedte van velg in inch. 5J is dus 5 inch x 2,54 cm is 12.7 cm breed.


Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Fast1978Eddie op augustus 20, 2012, 04:13:41 PM
De hulpdienst heeft de krik onder 1 van de twee lengte(draag)balken van het frame geplaatst. Dit leek mij ook een geschikte plaats! Als ze de bak zelf maar niet als steunpunt gebruiken!
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Taan op augustus 20, 2012, 04:35:19 PM
Citaat van: jackodb op augustus 20, 2012, 02:58:07 PM
Net even de handleiding nagekeken. Uiteraard achteraf  ::)
Daar staat de bandenmaat 5,30 x 12.
Die 5.30 zegt met niet zo heel veel. 12, dat zal wel 12 inch betekenen.

Geen info over de steekmaat, maar dat is wel op te meten.

Uit interesse even wat opgezocht. Dit is een diagonaal band. Eigenlijk een ouderwets type.
5.30 is de breedte in inches. Een diagonaal band wordt veel sneller warm en....

CiteerEen klapband kan tal van oorzaken hebben, maar de meest voorkomende oorzaak is warmte (in tegenstelling tot een spijker/schroef zoals velen denken, alhoewel dit wel een indirecte oorzaak kan zijn). Een band die te warm wordt verliest z?n stevigheid (het rubber wordt ?week?). Bij voortdurende belasting ontstaat de kans op een klapband. Over het algemeen wordt een band te warm door een te hoge belasting en/of een te lage bandenspanning.

Ik zou die banden dus altijd vervangen voor radiaalbanden.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: jackodb op augustus 20, 2012, 04:48:14 PM
Citaat van: Taan op augustus 20, 2012, 04:35:19 PM
Ik zou die banden dus altijd vervangen voor radiaalbanden.

Even een misverstand uit de wereld helpen:
Die 5.30 x 12 staat in de handleiding van '89.

Op dit moment liggen de wielen erop: http://www.middelbos.nl/catalog/product/view/id/4707/s/vredestein-v47-500-10/category/583/ (http://www.middelbos.nl/catalog/product/view/id/4707/s/vredestein-v47-500-10/category/583/)

De vorige eigenaar had de 10" er opgelegd (zo'n 7 jaar geleden). En dit heb ik dan ook maar aangehouden voor nieuwe wielen.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: panevino op augustus 20, 2012, 10:04:58 PM
Ik begrijp die enorme verschillen in bandenspanning niet zo heel goed.... De HK Flyer van ons heeft redelijk normale 13" bandjes (165/70 R 13). Volgens mij niets bijzonders aan. Op de zijkant van de bak van de Flyer staat expliciet een sticker met daarop "max 2.4bar".
Als ik dat vergelijk met de hier genoemde 3.5 en 4 bar vind ik dat wel een erg groot verschil. Of is dat verschil niet zo groot?
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: JanW op augustus 20, 2012, 11:09:08 PM
De banden van mijn Roedmaster geven ook max 2.4 bar aan. Ik heb ze op 2.3 staan, ik moet wel zeggen dat er dan bij een geladen wagen (zeker niet overbeladen) best grote wangen aan de zijkant van de banden staan. Ik heb bij elke stop de tempertauur van de bamden vergeleken met die van de banden van de auto, zolang dit ongeveer gelijk is neem ik aan dat alles goed is.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: jackodb op augustus 21, 2012, 08:39:11 AM
Citaat van: JanW op augustus 20, 2012, 11:09:08 PM
De banden van mijn Roedmaster geven ook max 2.4 bar aan. Ik heb ze op 2.3 staan, ik moet wel zeggen dat er dan bij een geladen wagen (zeker niet overbeladen) best grote wangen aan de zijkant van de banden staan. Ik heb bij elke stop de tempertauur van de bamden vergeleken met die van de banden van de auto, zolang dit ongeveer gelijk is neem ik aan dat alles goed is.
Ik vond het ook nogal aan de hoge kant, maar na een telefoontje met de fabrikant van de band, kreeg ik het advies van een druk van 3 to 3,5 bar. Met een maximum van 4 bar.
Blijkbaar is dat voor kleine bandjes nodig voor zo'n gewicht.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Taan op augustus 21, 2012, 10:07:42 AM
Ik heb mijn roodmaster banden ook op de maximale druk, ik geloof 35 psi. Maar evengoed vind ik het nogal slap ogen. Ik kan de wagen vrij makkelijk heen en weer schommelen.
Maargoed, volgend voorjaar komen er nieuwe onder. Dan zal ik het wel bestuderen.

Een band met te hoge spanning heeft wat minder grip, maar ik denk niet dat ik daar ooit te kort ga komen. Ik vind het belangrijker dat de wagen stabiel ligt en dat de banden niet te heet worden.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: gaan op augustus 21, 2012, 10:32:05 AM
Citaat van: PaneVino op augustus 20, 2012, 10:04:58 PM
Ik begrijp die enorme verschillen in bandenspanning niet zo heel goed.... De HK Flyer van ons heeft redelijk normale 13" bandjes (165/70 R 13). Volgens mij niets bijzonders aan. Op de zijkant van de bak van de Flyer staat expliciet een sticker met daarop "max 2.4bar".
Als ik dat vergelijk met de hier genoemde 3.5 en 4 bar vind ik dat wel een erg groot verschil. Of is dat verschil niet zo groot?

Het verschil is zeker wel groot. De comstructie van de band bepaald wat erin mag aan druk.
Er zijn bijvoorbeeld ook voor jouw maat banden verkrijgbaar met de 'C' achter de maat wat dus betekent dat hij extra versterkt is en die druk aankan/nodig heeft.
Het heeft niet zozeer met draagvermogen te maken in de gewichtsklassen die de gemiddelde klapper of caravan nodig heeft zijn ze vaak in beide uitvoeringen verkrijgbaar.
Die 'C' staat zoals eerder genoemd voor 'Commercial' en is voor busjes, aanhangers en kleine vrachtwagens meer geschikt.
Als het goed is minder snel kans op een klapband.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: papajur op augustus 21, 2012, 12:29:29 PM
Citaat van: PaneVino op augustus 20, 2012, 10:04:58 PM
Ik begrijp die enorme verschillen in bandenspanning niet zo heel goed.... De HK Flyer van ons heeft redelijk normale 13" bandjes (165/70 R 13). Volgens mij niets bijzonders aan. Op de zijkant van de bak van de Flyer staat expliciet een sticker met daarop "max 2.4bar".
Als ik dat vergelijk met de hier genoemde 3.5 en 4 bar vind ik dat wel een erg groot verschil. Of is dat verschil niet zo groot?

Ligt aan de band.Op mijn ex-vw(nu vanalles-en-nog-wat-aanhangertje)moet 5 bar in.
Maat 5.20x10??(geloof ik)
Dat zijn ook diagonaal-bandjes kunnen wel iets van 700/800kg per band hebben ::)

Dit gedaan met het idee hoe meer lucht in de band hoe langer het duurt voordat hij warm wordt.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Lutgerink op augustus 22, 2012, 09:46:03 AM
Citaat van: PaneVino op augustus 20, 2012, 10:04:58 PM
Ik begrijp die enorme verschillen in bandenspanning niet zo heel goed.... De HK Flyer van ons heeft redelijk normale 13" bandjes (165/70 R 13). Volgens mij niets bijzonders aan. Op de zijkant van de bak van de Flyer staat expliciet een sticker met daarop "max 2.4bar".
Als ik dat vergelijk met de hier genoemde 3.5 en 4 bar vind ik dat wel een erg groot verschil. Of is dat verschil niet zo groot?

Het verschil kan groot zijn, het is belangrijk de voorgeschreven druk te hanteren. Wanneer er nieuwe banden opgezet worden, altijd even aangeven dat het voor een vouwwagen is en wat zij dan adviseren. De druk welke is aangegeven in de gebruiksaanwijzing of aan de zijkant van de vouwwagen net boven het wiel (iets wat je ook veel bij caravans ziet) is gebaseerd op de band welke er standaard op geleverd is en tot de maximaal voorgeschreven belading belast wordt.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Martin333 op mei 04, 2013, 12:53:40 PM
Hallo,

Beetje oud topic alweer maar wilde toch nog iets toevoegen.
Ook een klapband gehad met de Roadmaster.
Mij is verteld dat het waarschijnlijk aan het rubber ventiel lag, deze drogen ook uit en moet je dus ook laten vervangen als je de band vervangt. Ook jaarlijks visuele controle net als de banden.

Het rubber van het ventiel was bij mij waarschijnlijk al uitgedroogd, door het rijden wordt de velg warm, gaatje waar ventiel inzit zet inieminie beetje uit, daardoor ontsnapt er lucht, wordt de band zachter en de velg nog warmer etc.

Groet,
Martin
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Taan op mei 06, 2013, 01:18:53 PM
Bedankt voor de tip. Wij gaan binnenkort de banden laten vervangen. Dan neem ik meteen de ventielen mee.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: NOOBrainer op mei 06, 2013, 03:46:08 PM
ooit ook eens een klapband gehad, op die beroerde hobbel weg tussen brussel en luxemburg. voelde ineens een zachte ruk, en besloot maar even te stoppen. linkerband volledig aan gort... vervangen in het donker, net over de top van een heuvel.... soort van trauma aan overgehouden.. gelukkig lagen de vestjes en driehoek voor het pakken. maar eerlijk gezegd was dat meer toeval.. sindsdien ligt er voor het pakken: -
- een hoofdlamp
- gevarendriehoek
- (regen)jas of zeiltje
- telefoon
komende zomer komt er dan ook een sensor op de band, dan merk ik tenminste als ie zacht wordt. natuurlijk zal ie wel nooit meer leeglopen of klappen, maar t gaat om het gevoel...
zoiets bv http://www.amt.nl/Techniek/Onderstel/2010/1/Draadloos-bandenspanning-bewaken-AMT025974W/ (http://www.amt.nl/Techniek/Onderstel/2010/1/Draadloos-bandenspanning-bewaken-AMT025974W/)
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Lutgerink op mei 06, 2013, 04:08:31 PM
Atrium Enterprises levert bandenspanningcontrolesystemen voor personenauto?s, bestelauto?s, trucks, bussen, caravans en aanhangwagens. Nieuw is een draadloos werkend systeem, dat eenvoudig is uit te breiden van vier tot zeven sensoren.

Ik moest er wel even om lachen, een draadloos en (gelukkig) ook nog werkend systeem.

Maar goed, was even een persoonlijke noot.
Ziet er goed uit! Niet goedkoop, maar voor je gevoel wel beter.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: PJenA op mei 06, 2013, 04:35:24 PM
Zou dit (http://item.ebay.com/280985214225) ook werken?
Is wel voor een motorfiets bedoeld maar ik heb maar twee wielen onder mn VW.

(http://www.gozens.com/pictures/ebay/m6003o/img01.jpg) (http://item.ebay.com/280985214225)
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Lutgerink op mei 07, 2013, 02:52:40 PM
Wat kosten deze? Lijken mij goedkoper iig.
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Lutgerink op mei 07, 2013, 03:08:51 PM
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/398763/LED-drukalarm-2-stuks (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/398763/LED-drukalarm-2-stuks)

Deze zijn wellicht ook een optie (tot 5bar) en ja na 2 uurtjes rijden even rusten, kun je het goed in de gaten houden (doe ik nu ook altijd, meteen even met de hand voelen hoe warm de band is).
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: PJenA op mei 09, 2013, 05:44:13 PM
Citaat van: Lutgerink op mei 07, 2013, 02:52:40 PM
Wat kosten deze? Lijken mij goedkoper iig.
(het woordje dit (http://item.ebay.com/280985214225) en het plaatje zijn klikbaar  ;)
Titel: Re: KLAPBAND
Bericht door: Blackraven op mei 09, 2013, 08:27:03 PM
Interessant topic mbt TPMS sensoren (http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=15012)
ook klikbaar ;)
Altijd handig om mee te nemen in de overweging om zoiets aan te schaffen,
hoewel ik na het lezen van het verhaal toch denk dat het meer aan de ventielen lag, dan aan de sensoren...