KLAPBAND

Gestart door Fast1978Eddie, augustus 19, 2012, 04:14:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanW

De banden van mijn Roedmaster geven ook max 2.4 bar aan. Ik heb ze op 2.3 staan, ik moet wel zeggen dat er dan bij een geladen wagen (zeker niet overbeladen) best grote wangen aan de zijkant van de banden staan. Ik heb bij elke stop de tempertauur van de bamden vergeleken met die van de banden van de auto, zolang dit ongeveer gelijk is neem ik aan dat alles goed is.

jackodb

Citaat van: JanW op augustus 20, 2012, 11:09:08 PM
De banden van mijn Roedmaster geven ook max 2.4 bar aan. Ik heb ze op 2.3 staan, ik moet wel zeggen dat er dan bij een geladen wagen (zeker niet overbeladen) best grote wangen aan de zijkant van de banden staan. Ik heb bij elke stop de tempertauur van de bamden vergeleken met die van de banden van de auto, zolang dit ongeveer gelijk is neem ik aan dat alles goed is.
Ik vond het ook nogal aan de hoge kant, maar na een telefoontje met de fabrikant van de band, kreeg ik het advies van een druk van 3 to 3,5 bar. Met een maximum van 4 bar.
Blijkbaar is dat voor kleine bandjes nodig voor zo'n gewicht.

Taan

Ik heb mijn roodmaster banden ook op de maximale druk, ik geloof 35 psi. Maar evengoed vind ik het nogal slap ogen. Ik kan de wagen vrij makkelijk heen en weer schommelen.
Maargoed, volgend voorjaar komen er nieuwe onder. Dan zal ik het wel bestuderen.

Een band met te hoge spanning heeft wat minder grip, maar ik denk niet dat ik daar ooit te kort ga komen. Ik vind het belangrijker dat de wagen stabiel ligt en dat de banden niet te heet worden.

gaan

Citaat van: PaneVino op augustus 20, 2012, 10:04:58 PM
Ik begrijp die enorme verschillen in bandenspanning niet zo heel goed.... De HK Flyer van ons heeft redelijk normale 13" bandjes (165/70 R 13). Volgens mij niets bijzonders aan. Op de zijkant van de bak van de Flyer staat expliciet een sticker met daarop "max 2.4bar".
Als ik dat vergelijk met de hier genoemde 3.5 en 4 bar vind ik dat wel een erg groot verschil. Of is dat verschil niet zo groot?

Het verschil is zeker wel groot. De comstructie van de band bepaald wat erin mag aan druk.
Er zijn bijvoorbeeld ook voor jouw maat banden verkrijgbaar met de 'C' achter de maat wat dus betekent dat hij extra versterkt is en die druk aankan/nodig heeft.
Het heeft niet zozeer met draagvermogen te maken in de gewichtsklassen die de gemiddelde klapper of caravan nodig heeft zijn ze vaak in beide uitvoeringen verkrijgbaar.
Die 'C' staat zoals eerder genoemd voor 'Commercial' en is voor busjes, aanhangers en kleine vrachtwagens meer geschikt.
Als het goed is minder snel kans op een klapband.
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

papajur

Citaat van: PaneVino op augustus 20, 2012, 10:04:58 PM
Ik begrijp die enorme verschillen in bandenspanning niet zo heel goed.... De HK Flyer van ons heeft redelijk normale 13" bandjes (165/70 R 13). Volgens mij niets bijzonders aan. Op de zijkant van de bak van de Flyer staat expliciet een sticker met daarop "max 2.4bar".
Als ik dat vergelijk met de hier genoemde 3.5 en 4 bar vind ik dat wel een erg groot verschil. Of is dat verschil niet zo groot?

Ligt aan de band.Op mijn ex-vw(nu vanalles-en-nog-wat-aanhangertje)moet 5 bar in.
Maat 5.20x10??(geloof ik)
Dat zijn ook diagonaal-bandjes kunnen wel iets van 700/800kg per band hebben ::)

Dit gedaan met het idee hoe meer lucht in de band hoe langer het duurt voordat hij warm wordt.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

Lutgerink

Citaat van: PaneVino op augustus 20, 2012, 10:04:58 PM
Ik begrijp die enorme verschillen in bandenspanning niet zo heel goed.... De HK Flyer van ons heeft redelijk normale 13" bandjes (165/70 R 13). Volgens mij niets bijzonders aan. Op de zijkant van de bak van de Flyer staat expliciet een sticker met daarop "max 2.4bar".
Als ik dat vergelijk met de hier genoemde 3.5 en 4 bar vind ik dat wel een erg groot verschil. Of is dat verschil niet zo groot?

Het verschil kan groot zijn, het is belangrijk de voorgeschreven druk te hanteren. Wanneer er nieuwe banden opgezet worden, altijd even aangeven dat het voor een vouwwagen is en wat zij dan adviseren. De druk welke is aangegeven in de gebruiksaanwijzing of aan de zijkant van de vouwwagen net boven het wiel (iets wat je ook veel bij caravans ziet) is gebaseerd op de band welke er standaard op geleverd is en tot de maximaal voorgeschreven belading belast wordt.
Op vakantie in DE Parade :-)

Martin333

Hallo,

Beetje oud topic alweer maar wilde toch nog iets toevoegen.
Ook een klapband gehad met de Roadmaster.
Mij is verteld dat het waarschijnlijk aan het rubber ventiel lag, deze drogen ook uit en moet je dus ook laten vervangen als je de band vervangt. Ook jaarlijks visuele controle net als de banden.

Het rubber van het ventiel was bij mij waarschijnlijk al uitgedroogd, door het rijden wordt de velg warm, gaatje waar ventiel inzit zet inieminie beetje uit, daardoor ontsnapt er lucht, wordt de band zachter en de velg nog warmer etc.

Groet,
Martin

Taan

Bedankt voor de tip. Wij gaan binnenkort de banden laten vervangen. Dan neem ik meteen de ventielen mee.

NOOBrainer

ooit ook eens een klapband gehad, op die beroerde hobbel weg tussen brussel en luxemburg. voelde ineens een zachte ruk, en besloot maar even te stoppen. linkerband volledig aan gort... vervangen in het donker, net over de top van een heuvel.... soort van trauma aan overgehouden.. gelukkig lagen de vestjes en driehoek voor het pakken. maar eerlijk gezegd was dat meer toeval.. sindsdien ligt er voor het pakken: -
- een hoofdlamp
- gevarendriehoek
- (regen)jas of zeiltje
- telefoon
komende zomer komt er dan ook een sensor op de band, dan merk ik tenminste als ie zacht wordt. natuurlijk zal ie wel nooit meer leeglopen of klappen, maar t gaat om het gevoel...
zoiets bv http://www.amt.nl/Techniek/Onderstel/2010/1/Draadloos-bandenspanning-bewaken-AMT025974W/

Lutgerink

Atrium Enterprises levert bandenspanningcontrolesystemen voor personenauto?s, bestelauto?s, trucks, bussen, caravans en aanhangwagens. Nieuw is een draadloos werkend systeem, dat eenvoudig is uit te breiden van vier tot zeven sensoren.

Ik moest er wel even om lachen, een draadloos en (gelukkig) ook nog werkend systeem.

Maar goed, was even een persoonlijke noot.
Ziet er goed uit! Niet goedkoop, maar voor je gevoel wel beter.
Op vakantie in DE Parade :-)

PJenA

#40
Zou dit ook werken?
Is wel voor een motorfiets bedoeld maar ik heb maar twee wielen onder mn VW.


Lutgerink

Wat kosten deze? Lijken mij goedkoper iig.
Op vakantie in DE Parade :-)

Lutgerink

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/398763/LED-drukalarm-2-stuks

Deze zijn wellicht ook een optie (tot 5bar) en ja na 2 uurtjes rijden even rusten, kun je het goed in de gaten houden (doe ik nu ook altijd, meteen even met de hand voelen hoe warm de band is).
Op vakantie in DE Parade :-)

PJenA

Citaat van: Lutgerink op mei 07, 2013, 02:52:40 PM
Wat kosten deze? Lijken mij goedkoper iig.
(het woordje dit en het plaatje zijn klikbaar  ;)

Blackraven

Interessant topic mbt TPMS sensoren
ook klikbaar ;)
Altijd handig om mee te nemen in de overweging om zoiets aan te schaffen,
hoewel ik na het lezen van het verhaal toch denk dat het meer aan de ventielen lag, dan aan de sensoren...