Hallo mensen,
Ik ga binnenkort een nieuwe trekhaak onder mijn auto laten leggen en ik heb de keuze uit een 7 polige of 13 polige stekker. Met een 13 polige stekker is het wel veel minder werk, en dus goedkoper. Ik heb de Kavango van Aart Kok als vouwwagen waar een koelkast in zit. Mijn vraag is; wat hebben jullie voor stekkers? En heb ik met een 7 polige stekker alleen verlichting en remlichten of ook stroom voor het koelkastje onder het rijden?
ik zou er een 13-polige op aan sluiten en daar de klapper zonodig op aanpassen. Bij een 7-polige doos heeft contact 2 twee functies, namelijk zowel constante stroomdraad als mistachterlicht. De reden dat je zo vaak aanhangers met continu brandend mistachterlicht ziet...
Bij een 13-polige zijn dit verschillende polen.
http://www.trekhaken.com/electrisch_schema.html (http://www.trekhaken.com/electrisch_schema.html)
Wanneer je voor een 7 polige stekker kiest vervalt je mogelijk voor het aansluiten van een koelkastje.
De meningen hierover lopen nogal uiteen op het forum. Er wordt gezegd dat het bijna niet koelt op 12V. Maar mijn ervaring is dat na een dag rijden er toch wat ijs op het koel element zit. Dus het lijkt mij toch dat het iets afdoet. Er wordt door de fabrikant wel aangeraden de koelkast op te starten met 230V. Dat doen wij ook altijd trouw. Voordat we vertrekken heeft de koelkast toch wel enkele uren op 230V gedraaid. En de spullen die we erin stoppen komen uit de koelkast van thuis.
Er zijn ook verschillende kampeerders die flessen bevroren water mee nemen bij vertrek. Dit hebben wij in het verleden ook gedaan (het pre-vouwwagen tijdperk). En dat werk ook goed.
Maar wat ik wel prettig vind van het toch kunnen koelen onderweg is, als de niet van huis uit vertrek en niet de beschikken hebt over flessen bevroren water, de spullen toch lekker koel blijven. Ook bij het rondtrekken van de ene naar de andere plek of bij je reis naar huis.
Let op er zijn bij mij weten twee type 13 polige stekkers. Multicon west en Jager. Bij de Multicon West kan je gebruik blijven maken van de 7 polige steker op je aanhangertje of fietsendrager! Bij de Jager zal je een verloop nodig hebben.
Als je de mogelijkheid hebt ga dan altijd voor 13-polig. Is misschien nu iets duurder, maar op de lange termijn ben je blij dat je het gedaan hebt. En ga niet moeilijk lopen doen met mulicon of WeSt, gewoon Jaeger aanleggen. Dat is de huidige standaard.
De oude 7-polige willen, zoals Niels al aangaf, nog wel eens een constante stroom op de aansluiting voor het mistlicht zetten, dat was vroeger nog niet verplicht. Volgens het huidge aansluitschema heb je bij 7-polig geen constante draad, ook geen geschakelde overigens.
Een 13-polige heeft alles: verlichting, mistachterlicht, achteruitrijverlichting, permanente spanning en geschakelde spanning. Een adaptor van 13P-->7P heb je al voor een paar euro dus dan kun je meteen rijden. Later kun je dan, als je zin hebt, de bedrading op de vw aanpassen.
Ik heb onlangs de 7 polige stekker laten vervangen (door de dealer) voor een 13 polige jager. Uiteindelijk toch maar die centjes betaald omdat het gewoon lastig is elke keer weer de mistverlichting aan te doen én hij werkt dus niet als het contact uit is. Nu is de koelkast van de Kavango gewoon continue aan. Het kost misschien wat extra, maar ik vindt het de moeite waard.
Wij rijden mazda, ik was voor een nieuwe kabel + stekkerdoos 180 euro kwijt incl montage.
Altijd direct 13-polig doen, je bent dan meteen van je mistlicht/koelkast vraagstuk af.
Bestaande fietsdragers / aanhangers e.d. voorzie je van de nieuwe stekker voor een paar euro en je bent klaar. Een verloop is ook mogelijk.
Ik heb een 13 polige Multicon West er op laten zetten, kun je gewoon een andere aanhanger of fietsenrek gewoon op het bestaande stopcontact aansluiten.
Hierdoor geen gedoe met verloopstukken.
Tevens bevalt mij de multicon beter als de jaeger, oogt degelijker.
Ik zou bij een nieuwe trekhaak ook voor 13 polig gaan,maar ik heb nu een 7 polige aan de trekhaak.
Maar die is wel zo aangesloten (geen idee hoe) dat de mistlamp van de VW alleen aangaat als ik de mistlamp van de auto aan doe, die van de auto gaat dan (als de vw er aan hangt) NIET aan en van de vw wel. Hangt de vw er niet aan gaat uiteraard de mistlamp van de auto gewoon aan.
Nogmaals, ik weet niet hoe ze dat gedaan hebben maar het werkt prima.
Citaat van: Chrisje op oktober 01, 2013, 04:51:11 PM
Ik heb een 13 polige Multicon West er op laten zetten, kun je gewoon een andere aanhanger of fietsenrek gewoon op het bestaande stopcontact aansluiten.
Hierdoor geen gedoe met verloopstukken.
Tevens bevalt mij de multicon beter als de jaeger, oogt degelijker.
Kan zijn dat Multicon degelijker oogt, maar vroeger met Multicon had ik nogal eens dat ik contactspray moest gebruikken om alles aan het functioneren te krijgen.
Met Jaeger heb ik dat nog nooit meegemaakt. Sowieso vind ik de "klemming" van de stekker bij Jaeger veel beter.
Multicon heeft meerdere minpunten ten opzichte van Jaeger. De belangrijkste is dat er eigenlijk te weinig ruimte is voor de 6 extra contacten waardoor die een kleinere diameter hebben gekregen. Dit kan bij grotere stromen, zoals bij een koelkast, problemen geven met warmteontwikkeling.
Daarnaast zijn de stekkers van MultiCon minder goed verkrijgbaar en stukken duurder dan van Jaeger. Die paar euro voor een verloopje zijn peanuts vergeleken daarbij.
De draaikoppeling van Jaeger is zowel een nadeel als een voordeel. Voordeel is dat de verbinding stukken beter is, nadeel is dat ?ls de aanganger los schiet van de trekhaak de hele stekker naar de kl@te is, maar je zit op dat moment al met zoveel problemen en kosten dat die ook gewoon bij de verzekering geclaimd kunnen worden.
Dat regelen van de mistlamp wordt gedaan (normaal gesproken) door een klein schakelaartje in de stekkerdoos. Kijk maar eens goed dan zul je onderaan een klein drukknopje zien, als die wordt ingedrukt verbreekt dat het contact van de mistlamp van de auto. Laat dus ook nooit een verloop op de auto zitten, dan doet de mistlamp het niet meer.
Andere mogelijkheid is dat de CANBUS van de auto detecteerd dat er iets achter hangt en het dan via de boordcomputer regelt, maar dat is zeldzaam.
Aangezien er bij onze afgelopen 2 vouwwagens multicon stekkers onder zaten, hebben we ook gewoon een trekhaak met multicon west laten plaatsen. Hoewel de dealer er eerst een jaeger onder wilde zetten, en dit ook had gedaan, is deze nog omgewisseld voor een multicon. De vouwwagen is het enige wat er bij ons achter hangt, en om dan altijd met verloopjes te werken of de stekker van onze (nieuwe) vouwwagen gelijk te vervangen zag ik niet zitten.
Bedankt voor jullie tips en gedachten. Als ik het zo lees dan is de 13 polige dus te verkiezen boven de 7 polige. Begrijp ik het goed, dat het enige verschil is dat je met een 13 polig stroom voor een koelkast hebt en een mistachterlicht?
De vorige eigenaren van de Kavango gebruikten de optie om de koelkast tijdens het rijden te koelen niet omdat ze bang waren dat deze de accu leeg kon trekken bij pauzes. Ook vertelden ze ons dat als je de koelkast goed gekoeld (eventueel met koelelementen) aan de wagen in de ochtend koppelt, alles nog goed gekoeld is als je 6 uur later op de volgende camping aankomt. Is dit inderdaad zo? Hier hebben we uiteraard nog geen ervaring mee.
De link van Niels levert wellicht wat duidelijkheid.
7-Polig heeft
1. Richtingaanwijzer links
2. Mistlamp
3. Massa
4. Richtingaanwijzer rechts
5. Achterlicht rechts
6. Remlicht
7. Achterlicht links
Een 13-polige stekker heeft ten opzichte van een 7-polige extra:
8. Achteruitrijlampen
9. Permanente 12V
10. Geschakelde 12V
11. Massa voor 10
12. Niet toegewezen/aanhangerherkenning
13 Massa voor 9
Je kan de geschakelde 12V gebruiken voor de koelkast, maar je kan ook de permanente gebruiken en daar een relais tussen zetten wat schakelt als de spanning onder een bepaald niveau komt zodat de accu niet leeg getrokken wordt. (te koop bij vrijwel elke kampeerwinkel)
Als je de koelkast goed gekoeld in de vw zet dan kun je aan het eind van de dag nog steeds van een lekker koel welverdiend drankje te genieten.
Bedankt Avec, heel verhelderend. :)
Wij hebben zelf een Kavango met af fabriek 13 polig Jaeger. Koelkast mits voorgekoeld op 220 V blijft op 12V inderdaad koud.
De koelkast zit gewoon op de geschakelde draad pen 10 en 11, is de moter uit dan is de koelkast ook uit. Deze kan dus nooit de accu leegtrekken.
Wel een tip, als je het zelf gaat doen zou ik wel het stopcontact aan de auto aan de binnenkant vol smeren met vaseline. Dit zorgt ervoor dat in de winter de schroefjes en draden niet corroderen. Zelf gebruik ik vaseline spray. Dit spuit ik ook op dunnetjes op de contact zijde om dezelfde reden, dit heeft ook het voordeel dat de jaeger stekker makkelijker draait met aan en afkoppelen.
Citaat van: Cadillacfreak op oktober 01, 2013, 07:42:24 PM
De vorige eigenaren van de Kavango gebruikten de optie om de koelkast tijdens het rijden te koelen niet omdat ze bang waren dat deze de accu leeg kon trekken bij pauzes. Ook vertelden ze ons dat als je de koelkast goed gekoeld (eventueel met koelelementen) aan de wagen in de ochtend koppelt, alles nog goed gekoeld is als je 6 uur later op de volgende camping aankomt. Is dit inderdaad zo? Hier hebben we uiteraard nog geen ervaring mee.
Onze pauzes kosten geregeld een uurtje, en ik heb nog nooit mee gemaakt dat de accu leeg was. Dus dat is in ieder geval bij ons niet het geval. Ik heb geen idee wat het verbruik is van de koelkast, maar in principe zou je zo kunnen uitrekenen hoe lang het duurt voordat de koelkast de accu leeg trekt.
Nou heeft Theun1957 het erover dat de koelkast ook uit is als het contact van de auto uit is. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dat niet kan ontkennen of bevestigen. Nooit op gelet.
En wat betreft die 6 uur (dat de koelkast nog koud zou blijven) is absoluut niet waar! Zoals gezegd hadden wij eerst een 7 polige aansluiting (met verloopstekker) en ik was een keer vergeten de mistlamp aan te zetten. Toen we uiteindelijk na een ritje van 4 uur op de andere camping aan kwamen, kwamen we daar achter doordat ik een lauw pilsje uit de koelkast trok en de brie zo zacht was als een marshmallow. Gelukkig hadden we geen vlees mee!
Ik heb onze koelbox via pin 9 en 13 via de Jagerstekkerdoos van onze skoda fabia aangesloten, en heb er ter bescherming van de accu een spanning bewaker tussen zitten (in de disselbak), deze schakelt de spanning uit zodra deze onder de start spanning van de auto dreigd te komen, ( http://www.waeco.com/nl/3665_496.php?artOrigID=236&sprID=5 (http://www.waeco.com/nl/3665_496.php?artOrigID=236&sprID=5) ), deze zijn te koop bij vrijwel elke kampeershop.
Voordeel van het aansluiten via pin 9 en 13 is dat de bedrading op deze pin een aanmerkelijk stuk dikker is dan die via pin 10-11, de laatste bedraagd meestal niet meer dan 0.75 terwijl de bedrading via 9-13 (in ieder geval bij mij) 2.5 is. De permanemte spanning via pin 9-13 komt direct van de accu (bij de skoda zit er dan nog een apparte 25A zekering tussen), en je hebt dus geen verlies of overbelasting door te dunne bedrading. De spanning bewaker zorgt ervoor dat je nooit met een lege accu komt te staan, terwijl je koelbox toch lekker koel blijft. Je moet dan wel, zoals eerder al genoemd, de koelbox op 220V een nachtje voor koelen, dan houd hij het op 12V gedurende langere tijd goed bij.
Er bestaat een eenvoudig toestelletje, auto accu beschermer, te verkrijgen bij Conrad
http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html?search=MW+728 (http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html?search=MW+728)
Dit plaats je tussen je auto en de koelkast, deze schakelt automatisch de koelkast uit, als de spanning onder de 11,5 Volt komt, zo zal je auto batterij niet leeg lopen, en je koelkast toch koelen als de wagen stil staat (vooropgesteld dat je 13 polig hebt met constande stroomdraad uiteraard).
Overigens koelt een electrolux zeer behoorlijk op 12 Volt, beter uiteraard op 230V en nog beter op gas.
Maar wat is het verschil met het apparaatje wat Bosi al noemde, of is dit een gevalletje "dubbele informatie"?
Sorry,
Dit is inderdaad hetzelfde als Bosi meldt, ik had deze post niet gezien.
Citaat van: Cadillacfreak op oktober 01, 2013, 07:42:24 PM
Ook vertelden ze ons dat als je de koelkast goed gekoeld (eventueel met koelelementen) aan de wagen in de ochtend koppelt, alles nog goed gekoeld is als je 6 uur later op de volgende camping aankomt. Is dit inderdaad zo? Hier hebben we uiteraard nog geen ervaring mee.
Klopt maar gebruik geen koelelementen maar ingevrozen mineraalwater liter, kleine of 1,5l flessen. Wij doen er zelfs enkele sinaasflesjes van 250ml bij. Bij ons blijft alles zeker 24u - 48u koel tot in het zuiden (ijskast in whitbox van holtkamper). Hangt er natuurlijk van af hoeveel flesjes er in steekt en wat voor eten je meeneemt. Wij nemen alleen wat koude schotels mee, fruit, belegd brood en koude koffiedrank de rest wordt opgevuld met de ingevrozen drank. De ingevrozen drank is op dag twee bij aankomst lekker gekoelde drank bij onze eerste maaltijd ter plaatse. En onderweg sneuvelt er ook wel eens eentje ;)
Citaat van: NielsP op oktober 03, 2013, 10:08:22 AM
Maar wat is het verschil met het apparaatje wat Bosi al noemde, of is dit een gevalletje "dubbele informatie"?
Is exact het zelfde, alleen ander merk/model
nog even een aanvulling, je koelbox op 12 Volt zetten in je disselbak, tijdens het rijden, heeft natuurlijk alleen zin, als de koelbox zijn warmte voldoende kwijt kan. Zoals door vele holtkamper bezitters al is aangegeven hebben zij door de bouw van hun keuken (waar de koelbox instaat) nauwelijks ventilatie mogelijkheden en zal een koelbox het dus slecht doen, de afgegeven warmte van de koelbox (of dit nu een verdamper of compressor model is), kan niet worden afgevoerd. Wij hebben een disselbak met ventilatie roosters achterin ter hoogte van de radiator van onze electrolux verdamperkoelbox en dan werkt het prima.
Ik heb trouwens voor als we op lokatie staan 2 langs elkaar gekoppelde stille computerventilatoren met ingebouwde thermostaat (ingesteld op 30°C) boven op het radiator rooster liggen, ik heb op de koelbox een stekker verbinding gemaakt zodat ik de ventilatoren er simpel kan aansluiten en er weer afkan halen. Deze ventilatoren zijn vrijwel geruisloos en verbeteren de koeling van de verdamper aanzienlijk als de buiten temperatuur de 35°C voorbij gaat. Kan de ventilatoren alleen gebruiken als de koelbox op stroom staat, maar ik heb gemerkt dat als ik de koelbox op gas gebruik de koeling vaak toch al beter is.
Citaat van: bosi op oktober 04, 2013, 02:21:15 PM
Ik heb trouwens voor als we op lokatie staan 2 langs elkaar gekoppelde stille computerventilatoren met ingebouwde thermostaat (ingesteld op 30°C) boven op het radiator rooster liggen, ik heb op de koelbox een stekker verbinding gemaakt zodat ik de ventilatoren er simpel kan aansluiten en er weer afkan halen. Deze ventilatoren zijn vrijwel geruisloos en verbeteren de koeling van de verdamper aanzienlijk als de buiten temperatuur de 35°C voorbij gaat. Kan de ventilatoren alleen gebruiken als de koelbox op stroom staat, maar ik heb gemerkt dat als ik de koelbox op gas gebruik de koeling vaak toch al beter is.
Op gas werkt de boel inderdaad aanmerkelijk beter. Dat van die ventilatoren is een goede tip, zal eens in mijn 'magazijn' kijken of ik nog wat oude voedingen heb liggen.
Citaat van: Mieke op oktober 03, 2013, 07:16:19 PM
Klopt maar gebruik geen koelelementen maar ingevrozen mineraalwater liter, kleine of 1,5l flessen.
Dat is een hele goede tip, bedankt. :)