Vandaag, na een heerlijk weekje op de camping,zelf schokbrekers onder de Astro gemonteerd. Ben een klein uurtje bezig geweest en het ging super makkelijk.
Het is ook vrij simpel. Ik moest in het onderstel van de Jametic nog gaten boren en was dus iets langer bezig.
Hallo gateman,
Uit welk jaar is jouw Astro ( maakt dat uit?). Welk type schokbrekers moeten eronder en waar heb je ze besteld?
Als het zo eenvoudig is wil ik ze er ook onder zetten :J
Citaat van: thasala op mei 02, 2014, 07:06:28 AM
Hallo gateman,
Uit welk jaar is jouw Astro ( maakt dat uit?). Welk type schokbrekers moeten eronder en waar heb je ze besteld?
Als het zo eenvoudig is wil ik ze er ook onder zetten :J
Mijn Astro komt uit 2010. Belangrijk is dat er al "verbreders" op de wagen zitten zoals je op foto 1 ziet. Bij de nieuwe wagens (ik denk vanaf 2010) zitten deze er standaard op. Holtkamper wil deze niet los verkopen. Ik heb ze hier aangeschaft http://www.easonderdelen.nl/aanhangwagens/asschokdempers.html Er zit een filmpje bij hoe ze gemonteerd moeten worden. Gister een stuk met de wagen gereden en ik merk zeker verschil.
Citaat van: gateman op mei 03, 2014, 10:49:35 AM
Mijn Astro komt uit 2010. Belangrijk is dat er al "verbreders" op de wagen zitten zoals je op foto 1 ziet. Bij de nieuwe wagens (ik denk vanaf 2010) zitten deze er standaard op. Holtkamper wil deze niet los verkopen. Ik heb ze hier aangeschaft http://www.easonderdelen.nl/aanhangwagens/asschokdempers.html Er zit een filmpje bij hoe ze gemonteerd moeten worden. Gister een stuk met de wagen gereden en ik merk zeker verschil.
Hm, heb dus geen verbreders er op zitten, zal dan inderdaad vanaf 2010 er standaard op zitten. Maar eens kijken hoe ik dat oplos...
Er is volgens mij al eens iemand hier op het forum geweest die zelf iets had gemaakt.
Citaat van: jellejawa op mei 03, 2014, 12:14:02 PM
Er is volgens mij al eens iemand hier op het forum geweest die zelf iets had gemaakt.
Als je kunt lassen moet het niet zo moeilijk zijn.
Citaat van: gateman op mei 03, 2014, 04:30:29 PM
Als je kunt lassen moet het niet zo moeilijk zijn.
Of ff een stuk metaal in de juiste vorm laten persen. Als je de maten weet lijkt het me goed te kunnen.
De as verbreders heb ik vandaag aangeschaft via Holtkamper. Deze levert ze dus blijkbaar wel los!
Ik had ze een mail gestuurd met de vraag en keurig antwoord gekregen dat ze op voorraad liggen en gehaald of opgestuurd kunnen worden.
Ze kosten € 45,- per set (dat dan weer wel ::) ) Ik kan in ieder geval weer verder, nu de schokbrekers nog bestellen.
misschien overbodig om te melden... https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/
Prima bevallen, snelle levering..
Goede tip, toch weer € 12,50 per schokbreker goedkoper als de Wit
Citaat van: Kien op mei 08, 2014, 04:36:49 PM
misschien overbodig om te melden... https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/
Prima bevallen, snelle levering..
+1
Citaat van: Kien op mei 08, 2014, 04:36:49 PM
misschien overbodig om te melden... https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/
Prima bevallen, snelle levering..
En besteld inclusief bevestiging aan as, zie voorbeeld foto van een andere vouwwagen.
Zijn dit de zwaardere schokbrekers tot 1900 kg of zoiets ongeveer? Of hebben ze die zwarte inmiddels ook voor lichtere wagens?
Citaat van: jellejawa op mei 08, 2014, 05:51:58 PM
Zijn dit de zwaardere schokbrekers tot 1900 kg of zoiets ongeveer? Of hebben ze die zwarte inmiddels ook voor lichtere wagens?
Geen idee, deze foto's zijn van een andere vouwwagen die ik als voorbeeld heb gebruikt voor de bevestiging aan de as. Ze komen uit dit topic http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=9136.60
Ik heb zelf de groene (tot 900Kg) besteld, de zwarte van Al-Ko zijn tot 1500Kg
Citaat van: thasala op mei 08, 2014, 06:55:14 PM
Geen idee, deze foto's zijn van een andere vouwwagen die ik als voorbeeld heb gebruikt voor de bevestiging aan de as. Ze komen uit dit topic http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=9136.60
Ik heb zelf de groene (tot 900Kg) besteld, de zwarte van Al-Ko zijn tot 1500Kg
OK.
Die groene had ik ook onder de Jametic gezet. De zwarte zijn overigens wel goedkoper, maar lijken me niet de juiste keus.
Citaat van: thasala op mei 08, 2014, 04:27:16 PM
De as verbreders heb ik vandaag aangeschaft via Holtkamper. Deze levert ze dus blijkbaar wel los!
Ik had ze een mail gestuurd met de vraag en keurig antwoord gekregen dat ze op voorraad liggen en gehaald of opgestuurd kunnen worden.
Ze kosten € 45,- per set (dat dan weer wel ::) ) Ik kan in ieder geval weer verder, nu de schokbrekers nog bestellen.
Zo zie je maar. IK ben naar Bunnik gereden en daar werd mij toen verteld dat ik alleen de hele set kon afnemen. Dus verbreders, dempers, etc. Misschien ter info: Ik moest de wielen verwijderen van de wagen om goed zicht te krijgen. Bij wiel verwisselen met de normale krik komt het wiel niet hoog genoeg en moet je de twee moeren op het spatbord los draaien om genoeg ruimte te hebben. Ook handig voor onderweg ::)
Ik heb het idee dat je in Bunnik een stuk minder kunt regelen dan in Emmen.
Citaat van: thasala op mei 08, 2014, 04:58:28 PM
En besteld inclusief bevestiging aan as, zie voorbeeld foto van een andere vouwwagen.
Dat zijn de foto's die ik geplaatst heb. Ik heb destijds navraag gedaan bij Holtkamper welke schokbrekers zij adviseren. Hun voorkeur is de zwarte. Deze: https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h/stossdaempfer-alko/alko-universal-stossdaempfer-fuer-100-km-h-achsstossdaempfer-1500-kg/a-294/]. Binnen een paar dagen thuisbezorgd. Prijs was destijds ook € 22,95 per stuk + € 8,50 bezorgkosten. Overigens heb ik de verbreders bij Holtkamper in Bunnik gekocht. € 40 geloof ik.
Vandaar dus de zwarte, ik heb donderdag niet opgelet bij Holtkamper wat voor kleur schokbrekers er onder de vouwwagens tentrailers 8) zaten. Wel bijzonder, Holtkamper wijkt dan af van de advisering van al-ko en die (mag je aannemen) hebben er ook over nagedacht om deze gewichts indelingen te maken.
Om eerlijk te zijn weet ik ook niet meer welke kleur er onder de Cocoon in de showroom in Emmen zat. Heb er wel naar gekeken. En ja, ga er ook van uit dat HK de juiste monteert en adviseert.
Maar aan de andere kant lijken schokbrekers voor max. 1500 kg een beetje te zwaar. Of zouden ze juist lichter zijn omdat aanhangers tot 1500 kg over het algemeen tandemassers zijn en je er 4 nodig hebt?
Citaat van: EdwinMerks op mei 10, 2014, 10:29:45 PM
Dat zijn de foto's die ik geplaatst heb. Ik heb destijds navraag gedaan bij Holtkamper welke schokbrekers zij adviseren. Hun voorkeur is de zwarte. Deze: https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h/stossdaempfer-alko/alko-universal-stossdaempfer-fuer-100-km-h-achsstossdaempfer-1500-kg/a-294/]. Binnen een paar dagen thuisbezorgd. Prijs was destijds ook € 22,95 per stuk + € 8,50 bezorgkosten. Overigens heb ik de verbreders bij Holtkamper in Bunnik gekocht. € 40 geloof ik.
Ik vraag mij af wat de reden van Holtkamper is om deze te adviseren. AL-KO geeft toch duidelijk met de kleurcodering aan welk demper geschikt is voor welk gewicht. Waarom dempers die tot 1500 kg gaan terwijl de wagen max. 750 kg in gewicht is?
Citaat van: gateman op mei 11, 2014, 07:58:32 PM
Ik vraag mij af wat de reden van Holtkamper is om deze te adviseren. AL-KO geeft toch duidelijk met de kleurcodering aan welk demper geschikt is voor welk gewicht. Waarom dempers die tot 1500 kg gaan terwijl de wagen max. 750 kg in gewicht is?
Weet ik ook niet. Volgens mij is het ook allemaal niet zo spannend. Voordat ze de diverse kleuren met gewichtsklasses hadden waren het allemaal de zwarte. Daarna zijn pas de groene, rode en zwarte gekomen (naast de zwarte die er al waren en ik heb). Deze gaan
tot 1500kg dus ook geschikt. Ik heb gewoon het advies van Holtkamer gevolgd zonder er te veel over na te denken. Als de zwarte die ik heb niet meer geschikt zijn dan zou ALKO ze ook uit de handel halen lijkt me (en alleen nog de gekleurde leveren). Let wel...het zijn niet de zwarte octagons, die zijn inderdaad voor veel hogere gewichten.
Ik bedoel eigenlijk met mijn vraag. Waar zit het verschil in werking. Er zijn ook dempers die tot 2000 kg of meer gaan. Die zou je dan ook kunnen gebruiken? Wat zou dan het verschil in werking zijn. En bij een lichte wagen, werken ze dan überhaupt wel?
Citaat van: gateman op mei 11, 2014, 08:41:21 PM
Ik bedoel eigenlijk met mijn vraag. Waar zit het verschil in werking. Er zijn ook dempers die tot 2000 kg of meer gaan. Die zou je dan ook kunnen gebruiken? Wat zou dan het verschil in werking zijn. En bij een lichte wagen, werken ze dan überhaupt wel?
Ik merk het zeker. Klapper is rustiger achter de auto.
Citaat van: EdwinMerks op mei 11, 2014, 09:50:19 PM
Ik merk het zeker. Klapper is rustiger achter de auto.
:) Ik denk dat je de vraag nog niet begrijpt. Ik geloof zeker dat je het verschil merkt, dat merk ik ook. Waar ik nieuwsgierig naar ben: Alle dempers gaan
tot een bepaald gewicht maar wanneer zou je kiezen voor een demper die
tot 900 kg gaat en wanneer voor een demper die
tot 1500 kg gaat bij een wagen met een totaal gewicht van 750 kg. In theorie zou het beteken dat je elke demper onder de Holtkamper zou kunnen zetten. Of zie ik dat verkeerd? ::)
Citaat van: gateman op mei 11, 2014, 10:27:22 PM
:) Ik denk dat je de vraag nog niet begrijpt. Ik geloof zeker dat je het verschil merkt, dat merk ik ook. Waar ik nieuwsgierig naar ben: Alle dempers gaan tot een bepaald gewicht maar wanneer zou je kiezen voor een demper die tot 900 kg gaat en wanneer voor een demper die tot 1500 kg gaat bij een wagen met een totaal gewicht van 750 kg. In theorie zou het beteken dat je elke demper onder de Holtkamper zou kunnen zetten. Of zie ik dat verkeerd? ::)
Je ziet het wel goed denk ik (tot een bepaalde hoogte dan). In eerste instantie ging ik ook voor de groene totdat ik de beugels bij Holtkamper ging ophalen en ook zei dat ik groene aan wilde schaffen. Toen kwam hun opmerking over de zwarte en heb ik die besteld. De meeste gaan voor de groene dus mocht je daar een prettigere gevoel bij hebben zou ik dat gewoon doen.
Citaat van: EdwinMerks op mei 11, 2014, 10:48:07 PM
Je ziet het wel goed denk ik (tot een bepaalde hoogte dan). In eerste instantie ging ik ook voor de groene totdat ik de beugels bij Holtkamper ging ophalen en ook zei dat ik groene aan wilde schaffen. Toen kwam hun opmerking over de zwarte en heb ik die besteld. De meeste gaan voor de groene dus mocht je daar een prettigere gevoel bij hebben zou ik dat gewoon doen.
...........laatste keer :H maar wat is het verschil...................
Volgens Allko zou de groene het best passen bij gewichten tot 900lkg. Veereigenschappen zjjn beter afgestemd. Zal bij 750 kg watt soepeler zijn dan een veer die tot hogere gewichten gaat. Er zijn dacht ik wel grafieken te vinden op de site van Alko.
Citaat van: gateman op mei 02, 2014, 12:12:51 AM
Vandaag, na een heerlijk weekje op de camping,zelf schokbrekers onder de Astro gemonteerd. Ben een klein uurtje bezig geweest en het ging super makkelijk.
Hallo gateman, ik ga er morgen mee bezig, alle materialen zijn inmiddels binnen.
Ik zag dat bij mijn astro aan de rechterzijde bij een gat waar de chassis verbreder moet worden vastgezet een zwart doosje (doorschakelingen electra) voor het gat zit. Zat dit bij jou ook in de weg? Zoja hoe heb je dit aangepast?
Citaat van: thasala op mei 17, 2014, 11:01:48 PM
Hallo gateman, ik ga er morgen mee bezig, alle materialen zijn inmiddels binnen.
Ik zag dat bij mijn astro aan de rechterzijde bij een gat waar de chassis verbreder moet worden vastgezet een zwart doosje (doorschakelingen electra) voor het gat zit. Zat dit bij jou ook in de weg? Zoja hoe heb je dit aangepast?
Ik heb daar niet opgelet. Mede omdat de verbreder er al op zat heb ik geen problemen daar mee gehad. De Astro staat weer even in de stalling dus kan het ook niet checken voor je. Sorry!
Citaat van: gateman op mei 12, 2014, 12:39:09 AM
...........laatste keer :H maar wat is het verschil...................
Goede vraag, ben ik ook wel benieuwd naar. Dat je bij veren gaat kijken naar de af te veren massa is heel logisch, maar de demper? Ik heb dat ook nooit begrepen, is vast een heel goede reden voor.
Alles zit gemonteerd.
Het zwarte doosje heb ik bij de popnagels losgeboord en de gaatjes afgeplakt. Het doosje zelf zit precies klem tussen de bouteinden.
Tussen het chassis en het doosje heb ik de ruimte opgevuld met armaflexplaat (zacht waterbestendig isolatiemateriaal) en vastgezet om de chassisbalk met tie-rips.
Bij de chassisverbreder moest ik nog wel een hoekje eruitzagen omdat een steun in de weg zat (zie foto).
Nu alleen nog laten keuren.
Tijd voor bier
Citaat van: thasala op mei 18, 2014, 12:25:42 PM
Alles zit gemonteerd.
Het zwarte doosje heb ik bij de popnagels losgeboord en de gaatjes afgeplakt. Het doosje zelf zit precies klem tussen de bouteinden.
Tussen het chassis en het doosje heb ik de ruimte opgevuld met armaflexplaat (zacht waterbestendig isolatiemateriaal) en vastgezet om de chassisbalk met tie-rips.
Bij de chassisverbreder moest ik nog wel een hoekje eruitzagen omdat een steun in de weg zat (zie foto).
Nu alleen nog laten keuren.
Tijd voor bier
Proost en keurig gedaan!
Citaat van: thasala op mei 18, 2014, 12:25:42 PM
Nu alleen nog laten keuren.
Zondagavond de gegevens naar Dekra gemaild, maandagmorgen belden ze "er is een inspecteur in de buurt, kan hij gelijk langskomen" Bijna binnen 24 uur gemonteerd en goedgekeurd 8)
Kan de tempo 100 sticker mooi naast deze
Citaat van: GJT op september 02, 2013, 10:03:29 PM
(http://imageshack.com/scaled/medium/822/dtg7.jpg)
Citaat van: sanderv op mei 18, 2014, 12:15:55 PM
Goede vraag, ben ik ook wel benieuwd naar. Dat je bij veren gaat kijken naar de af te veren massa is heel logisch, maar de demper? Ik heb dat ook nooit begrepen, is vast een heel goede reden voor.
Het gaat om het minimum en maximum te dempen gewicht.
De groene gaat van 0-900kg, wat dus ruim binnen het normale bereik voor een vouwwagen valt.
Zie ook deze link (http://www.al-ko.co.uk/edit/files/downloads/al-ko-octagon-shock-absorbers-brochure-2012.pdf), voor een foldertje van Al-Ko.
Citaat van: Blackraven op mei 21, 2014, 12:22:46 AM
Het gaat om het minimum en maximum te dempen gewicht.
De groene gaat van 0-900kg, wat dus ruim binnen het normale bereik voor een vouwwagen valt.
Zie ook deze link (http://www.al-ko.co.uk/edit/files/downloads/al-ko-octagon-shock-absorbers-brochure-2012.pdf), voor een foldertje van Al-Ko.
Nee, dat snap ik. Maar wat is technisch het verschil, zeker bij een hydraulische demper? Bij een autoschokdempers is er nog enige sprake van tegendruk door de dempers (zonder dempers, maar met veren onder de achteras van een auto staat deze wat lager), maar bij aanhangersdempers speelt dat niet. Dat zijn puur dempers, dus zuigers met een gaatje in een oliebad. De aanhanger wordt gedragen door (blad)veren of een torsieas, de dempers dempen de trilling uit tot een gedempte trilling. Het enige wat ik me kan bedenken is dat dempers voor een zwaardere aanhanger (veel) meer interne weerstand hebben, dus een kleiner gat in dikkere olie. Maar is dat ook zo? Ooit iemand die dingen met de hand met elkaar vergeleken?
Kun je onder elke holtkamper dempers plaatsen? Of kan het pas vanaf een per paalde leeftijd?
Weet ik zo niet, hangt van het chassis af denk ik. Ik heb ze op een Astro 2009 gezet en moest daar chassis verbreders opzetten. (Bij Holtkamper gekocht) Je kan het altijd navragen bij Holtkamper.
Bij mij zaten de montagegaten voor de verbreders al in het chassis.