Schokbrekers gemonteerd Holtkamper Astro

Gestart door gateman, mei 02, 2014, 12:12:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

gateman

Citaat van: thasala op mei 17, 2014, 11:01:48 PM
Hallo gateman, ik ga er morgen mee bezig, alle materialen zijn inmiddels binnen.
Ik zag dat bij mijn astro aan de rechterzijde bij een gat waar de chassis verbreder moet worden vastgezet een zwart doosje (doorschakelingen electra) voor het gat zit. Zat dit bij jou ook in de weg? Zoja hoe heb je dit aangepast?

Ik heb daar niet opgelet. Mede omdat de verbreder er al op zat heb ik geen problemen daar mee gehad. De Astro staat weer even in de stalling dus kan het ook niet checken voor je. Sorry!

sanderv

Citaat van: gateman op mei 12, 2014, 12:39:09 AM
...........laatste keer  :H maar wat is het verschil...................

Goede vraag, ben ik ook wel benieuwd naar. Dat je bij veren gaat kijken naar de af te veren massa is heel logisch, maar de demper? Ik heb dat ook nooit begrepen, is vast een heel goede reden voor.

thasala

Alles zit gemonteerd.
Het zwarte doosje heb ik bij de popnagels losgeboord en de gaatjes afgeplakt. Het doosje zelf zit precies klem tussen de bouteinden.
Tussen het chassis en het doosje heb ik de ruimte opgevuld met armaflexplaat (zacht waterbestendig isolatiemateriaal) en vastgezet om de chassisbalk met tie-rips.

Bij de chassisverbreder moest ik nog wel een hoekje eruitzagen omdat een steun in de weg zat (zie foto).
Nu alleen nog laten keuren.

Tijd voor  bier

gateman

Citaat van: thasala op mei 18, 2014, 12:25:42 PM
Alles zit gemonteerd.
Het zwarte doosje heb ik bij de popnagels losgeboord en de gaatjes afgeplakt. Het doosje zelf zit precies klem tussen de bouteinden.
Tussen het chassis en het doosje heb ik de ruimte opgevuld met armaflexplaat (zacht waterbestendig isolatiemateriaal) en vastgezet om de chassisbalk met tie-rips.

Bij de chassisverbreder moest ik nog wel een hoekje eruitzagen omdat een steun in de weg zat (zie foto).

Tijd voor  bier

Proost en keurig gedaan!

thasala

Citaat van: thasala op mei 18, 2014, 12:25:42 PM

Zondagavond de gegevens naar Dekra gemaild, maandagmorgen belden ze "er is een inspecteur in de buurt, kan hij gelijk langskomen" Bijna binnen 24 uur gemonteerd en goedgekeurd  8)

Kan de tempo 100 sticker mooi naast deze
Citaat van: GJT op september 02, 2013, 10:03:29 PM

Blackraven

Citaat van: sanderv op mei 18, 2014, 12:15:55 PM
Goede vraag, ben ik ook wel benieuwd naar. Dat je bij veren gaat kijken naar de af te veren massa is heel logisch, maar de demper? Ik heb dat ook nooit begrepen, is vast een heel goede reden voor.
Het gaat om het minimum en maximum te dempen gewicht.
De groene gaat van 0-900kg, wat dus ruim binnen het normale bereik voor een vouwwagen valt.
Zie ook deze link, voor een foldertje van Al-Ko.

sanderv

Citaat van: Blackraven op mei 21, 2014, 12:22:46 AM
Het gaat om het minimum en maximum te dempen gewicht.
De groene gaat van 0-900kg, wat dus ruim binnen het normale bereik voor een vouwwagen valt.
Zie ook deze link, voor een foldertje van Al-Ko.

Nee, dat snap ik. Maar wat is technisch het verschil, zeker bij een hydraulische demper? Bij een autoschokdempers is er nog enige sprake van tegendruk door de dempers (zonder dempers, maar met veren onder de achteras van een auto staat deze wat lager), maar bij aanhangersdempers speelt dat niet. Dat zijn puur dempers, dus zuigers met een gaatje in een oliebad. De aanhanger wordt gedragen door (blad)veren of een torsieas, de dempers dempen de trilling uit tot een gedempte trilling. Het enige wat ik me kan bedenken is dat dempers voor een zwaardere aanhanger (veel) meer interne weerstand hebben, dus een kleiner gat in dikkere olie. Maar is dat ook zo? Ooit iemand die dingen met de hand met elkaar vergeleken?

martijn.steinvoorte

Kun je onder elke holtkamper dempers plaatsen? Of kan het pas vanaf een per paalde leeftijd?

thasala

Weet ik zo niet, hangt van het chassis af denk ik. Ik heb ze op een Astro 2009 gezet en moest daar chassis verbreders opzetten. (Bij Holtkamper gekocht) Je kan het altijd navragen bij Holtkamper.
Bij mij zaten de montagegaten voor de verbreders al in het chassis.