Gisteren onze nieuwe Malawi opgehaald bij De Wit. Zo trots als een aap natuurlijk :>
Rij ik vanmiddag over een flinke drempel, waarna het frame van het reservewiel los schiet. Het wiel bleef wel zitten maar valt met frame en al naar beneden en schuurt al rammelend over straat..
Ik heb de sluiting iets strakker aangedraaid en hoop dat het nu niet meer voorkomt. Ben wel benieuwd of dit bij jullie ook wel eens is voorgekomen?
Ik ben het gehele frame met reservewiel van onze Holtkamper Cocoon afgelopen jaar onderweg naar de stalling kwijt geraakt. Zelf niet gemerkt. Mijn vader belde om te vragen of het ons reservewiel was die tegen de lantaarnpaal stond. Weet niet of de constructie hetzelfde is maar het komt dus vaker voor.
Kan je hem niet op een of andere manier voorzien van een borging?
Wel heel bijzonder trouwens hoor dat dat gebeurt. Heb je al contact gehad met De Wit?
Citaat van: JLuttikholt op mei 09, 2015, 10:31:44 PM
Ik ben het gehele frame met reservewiel van onze Holtkamper Cocoon afgelopen jaar onderweg naar de stalling kwijt geraakt. Zelf niet gemerkt. Mijn vader belde om te vragen of het ons reservewiel was die tegen de lantaarnpaal stond. Weet niet of de constructie hetzelfde is maar het komt dus vaker voor.
En als je ze nodig hebt zitten ze enorm vast. :(
Wel vreemd alles, ik zou gewoon terug naar de Wit gaan.
Wij hebben het ook een keer gehad. Blijkbaar schuurde de metalen beugel al een tijdje over de grond want het was bloedheet geworden ::) dit was onderweg van de stalling naar huis, de boel weer vastgezet en het is ( tot nu toe :P) niet meer voorgekomen.
Dank voor jullie reacties. Zo te horen gebeurt het wel vaker.. Je staat wel vreemd te kijken moet ik zeggen. Bij Cabanon is het een kliksluiting die je eerst op spanning moet zetten met een soort vleugelmoer. Toen de wielbeugel los schoot, kon ik de vleugelmoer nog een paar slagen vaster zetten. Kennelijk zat deze niet voldoende strak, zodat de kliksluiting te los zat.
Hier ook één keer gehad met onze europa camper/cabanon en vrolijk doorgereden. Band lag gelukkig nog in de beugel maar de beugel was totaal versleten. We hebben een nieuwe beugel moeten kopen.
Bij ons gebeurde dit op de dag dat we 'm (tweedehands Malawi) hadden gekocht, bij het met de hand oprijden van de oprit (dissel eerst). Knal, reservewiel op de stoep en alles stond klemvast :D
Wel aan het twijfelen of ik dat onderdeel met de vleugelmoer moet vervangen nu, het lijkt niet beschadigd maar ja? Van de andere kant volgens mij komt die los doordat de (stoeprand en de) beugel de band enigszins indrukt waardoor er ruimte ontstaat voor loshaken. Ik ga in ieder geval wel een extra borging verzinnen voor langere stukken... aparte thuiskomen met je nieuwe aanwinst zo.
Nog niet gehad, maar voor we op vakantie gaan ga ik dus wel even goed checken of íe goed vast zit :P
Heb inmiddels ook reactie van De Wit binnen. Zij geven aan dat dit niet helemaal te voorkomen is en adviseren om zo zacht mogelijk over een drempel te rijden, zodat de reservewielbeugel de grond niet raakt. Waarvan akte.
En even de bevestiging checken voordat je op reis gaat, lijkt mij inderdaad ook een strak plan kph!
Citaat van: dickp op mei 11, 2015, 07:29:08 PM
Heb inmiddels ook reactie van De Wit binnen. Zij geven aan dat dit niet helemaal te voorkomen is en adviseren om zo zacht mogelijk over een drempel te rijden, zodat de reservewielbeugel de grond niet raakt. Waarvan akte.
En even de bevestiging checken voordat je op reis gaat, lijkt mij inderdaad ook een strak plan kph!
Serieus? Wat een slappe smoes. Natuurlijk is dit te voorkomen, je kan het ophangsysteem aanpassen met een borgpin of iets dergelijks. Maar kennelijk is men bang dat het veel geld gaat kosten.
En het advies om dan zo zacht mogelijk over een drempel te rijden is dus een oneindig excuus, want is dat stapvoets? Kruipend? En als hij toch loslaat heb je dus altijd te hard gereden.
Het systeem deugt gewoon niet en de verkoper doet alsof er niks aan de hand is.
Bij ons zit een simpele bout, met daarop een zelfborgende moer als borgpin. Simpel en effectief. Was zo door de dealer zo al geregeld.
Klinkt goed Drikusniet. Als je een foto kunt uploaden houd ik me aanbevolen!
Citaat van: Drikusniet op mei 11, 2015, 10:40:39 PM
Bij ons zit een simpele bout, met daarop een zelfborgende moer als borgpin. Simpel en effectief. Was zo door de dealer zo al geregeld.
Bedoel je in plaats van de "haarspeld"? Zo ja, dat lost het probleem niet op. Zo nee ben ik ook benieuwd :)
Is denk ik hetzelfde als de 'haarspeld'. Maar dan begrijp ik niet hoe het loskomt. Komt de wielophanging los terwijl de haak op zijn plaats blijft?
Citaat van: Drikusniet op mei 12, 2015, 08:26:27 AM
Is denk ik hetzelfde als de 'haarspeld'. Maar dan begrijp ik niet hoe het loskomt. Komt de wielophanging los terwijl de haak op zijn plaats blijft?
Ja, denk aan sluiting van een weckpot. Als daar een dik rubber onder het deksel ligt kun je door het deksel naar beneden te duwen, de klem loshalen zonder de hendel over te halen. Hier geldt hetzelfde: bij opwaartse kracht op de wielhouder wordt de reserveband licht ingedrukt waardoor de klem losschiet terwijl borgpen gewoon op zijn plek blijft. Dit wordt nog geholpen doordat de band naar achteren wordt geschoven door contact met de ondergrond. Stom systeem dus.
Ok, duidelijk. Moet dan maar eens goed gaan kijken en hopelijk een makkelijke oplossing uitdenken. 'Leuke' uitdaging. Als ik wat weet, laat ik het weten.
Gisteren onze de Malawi 2.0 naar de stalling gebracht. Nadat ik de VW losgekoppeld had hoorde ik een schurend geluid. Het zal toch niet..... Ja hoor, klem bevestig was losgeschoten van het beugeltje (hangslot zat er nog op) en beugel met reserve wiel hing op de grond. Gezien de slijtageplek maar een kort stukje maar toch! Het zal op de snelweg gebeuren; dan heb je toch een probleem! aangezien ik dit draadje al gelezen had, heb ik, nadat we de vouwwagen nieuw bij de dealer vandaan kwam, gelijk de borgmoer nog een paar slagen kunnen geven en afgesloten met een hangslotje. Blijkbaar toch niet voldoende. Wanneer ik de vw de volgende keer op ga halen moet ik toch maar gaan kijken of ik geen extra bevestiging aan kan brengen. De waarschuwing om voorzichtig over hobbeltjes te rijden is uiteraard niet altijd uitvoerbaar.
Ben benieuwd of er nog meer mensen last van hebben.
Gelukkig hebben wij dit nog nooit gehad. zal het maar even controleren voordat we weggaan ::).
Bij ons zit er door de weckpotsluiting een bout met een moer met plastic borging.
Citaat van: Jeroenk op augustus 06, 2017, 11:31:08 AM
Gelukkig hebben wij dit nog nooit gehad. zal het maar even controleren voordat we weggaan ::).
Bij ons zit er door de weckpotsluiting een bout met een moer met plastic borging.
Waar Jeroen een boutje heeft bevestigd, heb ik een hangslotje hangen. Dat blijft dus hetzelfde. Het was bij mij niet zo dat de klem was losgesprongen, maar het (driehoekige) oogje was direct van het haakje af gekomen terwijl de borging (boutje of hangslotje) er nog gewoon op zat. Ik weet dat je het oogje kan verstellen, dwz strakker kan zetten. Dit had ik ook gedaan maar blijkbaar toch niet ver genoeg....
oh zo :? dat is niet zo mooi. dank je dat het het nog even verduidelijkt.
Het was mij ook opgevallen dat de haakjes, van de borging van het reservewiel maar ook de keuken erg kort zijn. Bij onvoldoende spanning springen deze los. Dit is mij overkomen bij de keuken...
Bij die keuken beugeltjes kan je een stukje draad door een gaatje priegelen. Kan hij daarna niet open schieten.
Verstuurd vanaf mijn Y635-L21 met Tapatalk
Is inderdaad simpel op te lossen met een borgclip (haarspeld).
De Wit adviseerde ons bij de uitgebreide oplevering om er een klein hangslotje aan te hangen.
Dan kan het reservewiel ook niet 'geleend' worden! Prima oplossing!
Zou iemand een foto kunnen maken van dat er allemaal uit ziet? Want ik kan mij er niet echt een plaatje van voorstellen.
Ik vind het trouwens wel bijzonder dat een groot merk als Cabanon dit soort ontwerpfouten maakt. Borgpennen zijn er speciaal voor om te zorgen dat iets niet loslaat dan zou het niet nodig moeten zijn om de borgpen weer te gaan borgen met een ijzerdraadje of haarspel.
Goedendag,
Ook wij herkennen dit! Het gebeurde bij ons 2 keer. Zwaar irritant en je schaamt je rot. Heb je een gloednieuwe Malawi 2.0, ben je zo trots als een aap :> en knalt dat ding zomaar op straat.
Oorzaak:
Als, bij een drempel, de reservewieldrager de grond raakt, komt deze omhoog en schiet deze uit zijn sluiting.
Oplossing is simpel
Ik heb 2 tyreraps over de klem gezet.
De gehele vakantie geen problemen met gehad en je ziet en (bijna) niets van.
TOP!
Heb je een kniptang zo bij de hand voor het geval je het wiel moet wisselen?
Hierbij ter verduidelijking nog een fotootje.
Ik heb de beugel bij B vergrendeld met een hangslotje (boutje of haarspeld), maar de aansluiting bij A is toch losgekomen. Wanneer ik de bevestiging aandraai, om de vergrendeling "strakker" te zetten, gaat de bevestigingsplaat bij C wijken omdat er teveel spanning op staat.
Ik heb de beugel nu extra bevestigd met een kort spanbandje tussen beugel en chassisbalk. Zie je niks van en ik heb nu zekerheid dat het niet fout kan gaan.
Waar bij jullie het hangslot zit, zit bij ons een borgpen. Eigenlijk nog geen problemen mee gehad. Behalve dan de veer van de borgpen die zo strak is dat als hij terugschiet en je vingers er tussen zit, dat best pijnlijk kan zijn. :I
Citaat van: KenJo op mei 11, 2015, 10:21:30 PM
Serieus? Wat een slappe smoes. Natuurlijk is dit te voorkomen, je kan het ophangsysteem aanpassen met een borgpin of iets dergelijks. Maar kennelijk is men bang dat het veel geld gaat kosten.
En het advies om dan zo zacht mogelijk over een drempel te rijden is dus een oneindig excuus, want is dat stapvoets? Kruipend? En als hij toch loslaat heb je dus altijd te hard gereden.
Het systeem deugt gewoon niet en de verkoper doet alsof er niks aan de hand is.
dat ben ik wel met je eens... ik vind het best een serieus issue. wat nou als je op een 80km weg of op de snelweg opeens een kuil, gat oid tegenkomt..
Nou ik de afbeelding zie vraag ik me iets af....hebben jullie een keuken erop of niet? Bij ons zit volgens mij de keuken tegen punt A (handig dus als je moet wisselen bedenk ik me nu) maar dat houdt dan ook dat losschieten tegen. En ja, het is niet iets dat je mee wilt maken als je met 120 over de peage rijdt.
Het kan nog erger... Zie deze https://youtu.be/UqU9Ad0bui8
Citaat van: Koenta_kinte op augustus 28, 2017, 05:00:58 PM
Nou ik de afbeelding zie vraag ik me iets af....hebben jullie een keuken erop of niet? Bij ons zit volgens mij de keuken tegen punt A (handig dus als je moet wisselen bedenk ik me nu) maar dat houdt dan ook dat losschieten tegen. En ja, het is niet iets dat je mee wilt maken als je met 120 over de peage rijdt.
Wij hebben de versie zonder keuken. De bevestiging zit dus bij ons open en bloot.....
Bij onze Chamonix (v2017) schoot het wiel dus ook los onderweg, ook na een drempel.
Het boutje zat dus ook gewoon nog vast en het bevestigings-oog was door de drempel van het haakje geduwd.
Stonden we om 4.00 's ochtends eerst het boutje los te draaien (sleutel 10 gelukkig bij de hand). Dan het bevestigings-oog-ding maar iets vaster aandraaien en weer vast klikken en het bout je weer aandraaien. Een slotje ipv bout en moertje had hier veel tijd gescheeld.
Heeft iemand een foto van hoe de genoemde tie-wraps of spanband zit om weer met een veilig gevoel te rijden met reserve wiel?
Voor de zekerheid heb ik het nu even zo:
(http://i66.tinypic.com/b67gjm.jpg)
Bij ons nog niet overkomen de laatste 7 jaar. Manlief heeft 6 jaar geleden toen hij de constructie zag er een tyrib door hem getrokken. Momenteel staat alles nog uitgeklapt op onze vakantie bestemming maar zal er aan proberen te denken om een foto te maken bij het inklappen.
Vandaag even bij de Wit geweest voor een onderhoudsbeurtje. Daar het verhaal verteld dat het reserwielframe bij ons was losgeschoten. Er is (gratis) een sluithaakje vervangen met een langer lipje. Probleem zo nu dus opgelost moeten zijn.
Ah kijk dit is info waar ik wat mee kan: als ik mijn nieuwe vouwwagen (Cabanon Monaco) ophaal zal ik dit meteen ff goed nalopen en zo nodig direct laten aanpassen bij De Wit. Ben benieuwd of ze dit misschien wel zowiezo hebben gedaan.
Met het bevestigingssysteem van het reservewiel blijft het tobben hier. Nadat het reservewiel al eens onder de vouwwagen is losgegaan en is meegesleept is het nu helemaal afgebroken.
Bij het ophalen bij de stalling hing het wiel er los onder.
Het lijkt alsof het haakje dat op het frame zit er wellicht afgedrukt is terwijl de vouwwagen een helling in de stalling is opgereden.
(https://i.ibb.co/3BX4dP9/IMG-20190525-124813868.jpg) (https://ibb.co/LnwYRsX)
Nu maar het wiel en de kooi ervan afgehaald en dan na Hemelvaart een nieuw ding erop laten zetten zodat het wiel weer vastgezet kan worden.
Toch nog maar even over het reservewiel. Het liefst zou ik het 'haakje' (A) vervangen door een exemplaar dat aan de voorkant wat hoger is. Iets meer richting U-vorm zeg maar.
Zoiets moet toch wel ergens te krijgen zijn? Heeft iemand dit misschien al gedaan?(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190612/6e2c03a01798f141e5420f7026f9f627.jpg)
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
Niet gedaan, maar...
Als je het haakje vanaf de onderkant omhoog tikt zal de kromming ook anders worden. Daarna evt de "bovenkant" weer iets open buigen.
Daarna waarschijnlijk de sluiting opnieuw even afstellen.
Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Citaat van: dickp op juni 12, 2019, 07:34:25 PM
Toch nog maar even over het reservewiel. Het liefst zou ik het 'haakje' (A) vervangen door een exemplaar dat aan de voorkant wat hoger is. Iets meer richting U-vorm zeg maar.
Zoiets moet toch wel ergens te krijgen zijn? Heeft iemand dit misschien al gedaan?(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190612/6e2c03a01798f141e5420f7026f9f627.jpg)
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
Is die haak nou geklonken met aluminium popnagels?? Een constructie waar ik zelf nooit voor gekozen zou hebben eerlijk gezegd.
Popnagels bestaan ook in staal en RvS en is dan ook een sterke manier om iets te bevestigen. Kwestie van de juiste popnagel voor de klus.
Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Citaat van: Theu op juni 12, 2019, 11:52:57 PM
Popnagels bestaan ook in staal en RvS en is dan ook een sterke manier om iets te bevestigen. Kwestie van de juiste popnagel voor de klus.
Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
nou, als ik de foto van sneeuwgors zo bekijk vraag ik me dat hier oprecht af.
Ik heb het haakje eraf gehaald en dit vervolgens in een bankschroef met de beugel eronder om die beugel heen 'gesmeed' met een hamer. Hij is nu hoger. Daarna weer vastgezet met aluminium popnagels. Kan natuurlijk ook met stalen popnagels of M5 schroeven.
Citaat van: Drikusniet op juni 13, 2019, 08:51:48 AM
Ik heb het haakje eraf gehaald en dit vervolgens in een bankschroef met de beugel eronder om die beugel heen 'gesmeed' met een hamer. Hij is nu hoger. Daarna weer vastgezet met aluminium popnagels. Kan natuurlijk ook met stalen popnagels of M5 schroeven.
Ik zou dit altijd bouten. En dan vind ik M5 nog weinig.
Citaat van: Drikusniet op juni 13, 2019, 08:51:48 AM
Ik heb het haakje eraf gehaald en dit vervolgens in een bankschroef met de beugel eronder om die beugel heen 'gesmeed' met een hamer. Hij is nu hoger. Daarna weer vastgezet met aluminium popnagels. Kan natuurlijk ook met stalen popnagels of M5 schroeven.
Dank voor de tip!
Ik ben er inmiddels achter hoe zo'n ding heet. Het is een haak voor een eierkistsluiting. Sommigen noemen het ook wel een tegenstuk haak.
Nu eens kijken waar ik zo'n ding op de kop kan tikken (mooie beeldspraak in dit kader;)
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
Hmm toch maar eens kijken als ik de mijne over een paar weekjes uit de stalling haal....
Ik zou het overigens Cabanon kwalijk nemen als er in de nieuwe modellen geen oplossing voor is gevonden, of als de Wit geen "fix" kan bieden op oudere modellen.
Op zo'n cruciaal veiligheidsissue zou niemand zelf moeten hoeven klussen.
Zojuist op www.internet-automotive.com een 'ProPlus Spansluiting verstelbaar 115-125 mm inclusief tegenstuk
zilver in blister' gekocht. EUR 6,25 inclusief bezorgen.
In principe wil ik alleen het tegenstuk gebruiken. Dit lijkt wat hoger te zijn dan wat er nu op zit.
Ik ben benieuwd!
Citaat van: sanderv op juni 13, 2019, 05:16:40 PM
Ik zou dit altijd bouten. En dan vind ik M5 nog weinig.
2x M5 is sterker als je denkt en kan de krachten meer als aan.
Citaat van: Drikusniet op juni 13, 2019, 10:56:15 PM
2x M5 is sterker als je denkt en kan de krachten meer als aan.
Ik weet het, ik schroef geregeld wat vast :J
Maar desalniettemin vind ik twee maal m5 voor een reservewiel van een kilootje of 10 op een plek waar de grond af en toe best mee geraakt zal worden aan de lage kant. Deze constructie is bij onze Camplet toch aanzienlijk sterker én geborgd. Die borging mis ik hier ook. Naar mijn persoonlijke smaak is het allemaal te licht en te krap uitgevoerd. Zou ik zelf nooit zo gemaakt hebben.
Het enigste waar ik een probleem zie is dat de haak weinig overlap heeft. Als de ophanging van de onderkant wordt geraakt (bij een verkeersdrempel) kan de beugel iets omhoog en overheen gedrukt worden. Er komt dan geen extra kracht op het haakje, maar het geheel springt wel los. En een borging helpt dan ook niet. Vorig jaar in Parijs gehad. Vandaar dat ik de haak nu iets aangepast heb zoals beschreven.
Ik bedoel een borging naast deze haak, bv met een karabiner tussen chassis en reservewiel houder. Zoals theaterverlichting aan een truss geborgd wordt.
Ik zie in dit beperkte topic al diverse problemen met dit wiel voorbij komen, van los gesprongen kist sluiting tot volledig afgebroken slothaak. Situaties waarbij het niet ondenkbaar is dat het wiel achterblijft op het asfalt. Dan klopt de constructie niet en is er wat mij betreft meer nodig.
Nieuwe aanzetstuk erop gezet. Het verschil is minder groot dan ik had gedacht, maar de spanhendel ligt er nu wel een stuk beter in.
Foto's:
Eerste twee foto's van de oude situatie, laatste twee van de nieuwe. Middelste foto's: links het oude aanzetstuk, rechts het nieuwe. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190615/b9e5ea14085bcc547757ccd5a557afc3.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190615/2b31b04ab79a85f6976f460566d2287a.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190615/e4e0ac25b454f15d095c471d8b52087d.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190615/94d699e3ae738f1a4cbab58764843031.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190615/5f30e904591d915403a7455e155ad40d.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190615/3f8a6b402603b3bdbd2acf24560d6173.jpg)
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
Bij de laatste foto zie je pas goed hoe veel verschil het maakt. Hij zit er een stuk dieper in!
Citaat van: dickp op juni 15, 2019, 04:18:38 PM
Nieuwe aanzetstuk erop gezet. Het verschil is minder groot dan ik had gedacht, maar de spanhendel ligt er nu wel een stuk beter in.
Foto's:
Eerste twee foto's van de oude situatie, laatste twee van de nieuwe. Middelste foto's: links het oude aanzetstuk, rechts het nieuwe. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190615/b9e5ea14085bcc547757ccd5a557afc3.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190615/2b31b04ab79a85f6976f460566d2287a.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190615/e4e0ac25b454f15d095c471d8b52087d.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190615/94d699e3ae738f1a4cbab58764843031.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190615/5f30e904591d915403a7455e155ad40d.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190615/3f8a6b402603b3bdbd2acf24560d6173.jpg)
waar heeft u dit opzetstukje gekocht?
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
Citaat van: dickp op juni 13, 2019, 10:48:35 PM
Zojuist op www.internet-automotive.com een 'ProPlus Spansluiting verstelbaar 115-125 mm inclusief tegenstuk
zilver in blister' gekocht. EUR 6,25 inclusief bezorgen.
In principe wil ik alleen het tegenstuk gebruiken. Dit lijkt wat hoger te zijn dan wat er nu op zit.
Ik ben benieuwd!