Waarde klappers,
Dit jaar voor het eerste met een klapper op pad geweest; een RM family S. Uitermate goed bevallen!!
Minder slim was dat ik de tent na thuiskomst opnieuw opgezet heb; vanwege het rustige weer zonder haringen. Voorzijde naar het Oosten; wat kan er gebeuren??
Het antwoord is;
Een flinke windvlaag uit het Oosten die de voortent, inclusief 80 cm verlengstuk, keurig optilt en over de wagentent legt.
Gevolg: ongeveer eenderde van de stokken; waaronder die van de wagentent, verbogen. De staanders en hoekstukken lijken in orde.
Ook het tentdoek van de wagentent is beschadigd maar daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Had al eerder van scheurtjes laten repareren door De Groene Klok in Almelo en de kosten daarvan vielen me enorm mee (30 euro totaal voor zes kleine reparaties).
Het betreft een family S uit 2004 die verder nog in prima staat is. Wil 'm dus graag herstellen, mits economisch een beetje reëel.
Iemand ervaring met hoe eea het best te herstellen?
Met als aandachtspunt:
- vooral de stokken (met hoekstuk) van de wagentent zijn misschien wat lastig te vinden
- is het verstandiger meteen alles te vervangen (om te voorkomen dat je er op vakantie achter komt dat 'niets meer past'?
- zijn de stokken van een 'afgeschreven' family S van eerdere jaargangen hetzelfde?
Enfin; geen haast: hoef er pas volgend jaar weer mee op pad. Heb ook RM in Goirle om advies gevraagd en, uiteraard een berichtje in 'gevraagd' gezet (http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=17095.0)
Hou me aanbevolen voor tips en adviezen!
Ik zou hem persoonlijk toch eens bij Roadmaster laten nakijken. Dan ben je zeker en kun je met een gerust hart weer vrolijk rondtoeren.
Inderdaad even na laten kijken door Roadmaster. En die kan je dan vertellen wat het beste is.
Kleine update:
Ik heb, mede op advies hierboven, uiteindelijk de VW door roadmaster laten herstellen.
Reden:
- lastig elders vervangende stokken te vinden - ook het wagenframe was totaal verbogen
- verschillende doekreparaties; Ad gaf desgevraagd aan dat 'derden' doekherstellers vrijwel nooit beschikken over het WTF doek (en dat bleek correct)
- de zekerheid dat het ook goed gebeurt
Na initieel onderzoek door RM kreeg ik een duidelijke kostencalculatie; die overigens toch wel een stuk hoger uitviel dan ik verwacht had. Totaal was ik voor het schadeherstel zo.n 1300 euro kwijt. De helft aan nieuwe buizen (alleen het wagenframe is al 363,-), de andere helft aan doekreparatie.
Het gaat om een RM uit 2004, die ik in 2014 kocht voor 1750 euro; en dat levert dus even de twijfel of zo'n dure reparatie wel economisch verantwoord is. Maar soit; ik had 'm ook vrij voordelig aangeschaft dus toch maar door zie zure appel heen gebeten.
Saillant detail: ik moest enkele maanden terug een bank ophalen die m'n dochter via marktplaats gekocht had.... en kwam terug met een caravan.... De verkoper had zodanig acuut ruimtegebrek dat ik ook die voor een habbekrats mee kon nemen. Maar tsja.. ofschoon ik héél even getwijfeld heb: wat moet je met een caravan als je zo'n mooie, ruime roadmaster hebt?? Dusss... de caravan werd snel weer verkocht; en van de winst daarop kan ik precies de reparatie van de RM betalen ;). You win some, you lose some.. :>
Enfin, afgelopen zaterdag de wagen, geheel hersteld, weer in Goirle opgehaald, vriendelijk door Ad geholpen.
Ander dingetje, wellicht relevant:
De vorige eigenaar had een prachtige 'kist' op de wagen gebouwd. Op de deksel MDF wanden van zo'n 50 cm hoog, met een dekzeil erover. Echt heel fraai gedaan en heel praktisch. We konden zo makkelijk in die bak twee fietsen, zes stoelen en twee tafels meenemen. Had wel een beetje twijfel over het totaalgewicht, maar heb 't er toch op gewaagd, afgelopen zomer.
Ad was echter heel stellig: die kist was geen goed plan. Onnodig zwaar, waardoor er weinig laadvermogen overblijft; gewicht hoog en windvanger. De zijwaartse schommeling daardoor zou het onderstel niet ten goede komen. Dringend advies de bak te verwijderen...
Bovendien maakte die zware houten kist de deksel loeizwaar: zelfs met z'n twee-en openklappen een heftige klus. Dus... nogmaals een appeltje doorgebeten en gisteren die bak gedemonteerd (en inderdaad: alleen het hout woog al zo'n 70 kg).
Bij Ad meteen een imperial-doortreksetje meegenomen en twee fietsdragers gemonteerd. Nu nog ff een dakkoffer vinden voor het campingmeubilair en we kunnen weer op pad.
Moraal van het verhaal: als een vouwwagen zichzelf wil opvouwen is dat een kostbare zaak: altijd haringen plaatsen! O0
mooi verhaal, ondanks voor jou een zure appel, leuk voor ons om te lezen en het moraal van het verhaal is duidelijk!!
Inderdaad dure business. Maar goed, hij is weer kampeerwaardig. Weet jij wat de kosten waren van dat imperiaalsetje? Ben ik wel benieuwd naar.
Dat was 199 euro. Ook al niet goedkoop, maar je kunt het er zelf niet voor maken. Montage is een kwestie van twee gaatjes boren (voor de extra 'pootjes') en wat los en vast schroeven.
Zie foto.
Ik had je Roadmaster gezien bij Ad. En ik had al zo iets van gaat dat goed. Maar fijn dat hij nu gemaakt is en Ad is niet goedkoop maar je krijgt er kwaliteit voor terug.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Ik moet zeggen: WW WW WW ik heb er alleen maar waardering voor dat je bereid bent zoveel geld te investeren in de klapper. Ik denk dat er maar weinig zijn die dat zouden doen. Ik vind de prijs van 363 euro voor het frame trouwens nog mee vallen. Waar is de rest van het bedrag in opgegaan?
De beslissing om de bak te verwijderen is heel goed geweest. 70kg aan hout is nodeloos veel gewicht en dan kan het pratisch zijn om veel in op te bergen. Maar dan moet de bak wel veilig zijn en bij onverwachte stuurbewegingen of hard remmen niet uit elkaar scheuren of het frame van de wagen verbuigen.
Dan is de keuze van een imperial met fietsendrager en dan straks een dakkoffer een véél veiligere keuze. Daarnaast weegt dat bij elkaar nooit 70kg dus naast dat het veel stabieler en steviger is ook nog lichter.
Citaat van: KenJo op juni 27, 2016, 04:30:47 PM
Waar is de rest van het bedrag in opgegaan?
In rook ;)
Maar, als je het precies wilt weten; zie onderstaand.
Ook al ben ik erg blij met m'n RoadMaster en keurig geholpen: ik vind het echt wel stevig aan de prijs. Neem bijv 150 euro voor de- en montage wagentent.. Heb dat zelf al eerder een keer gedaan; als je geen routine hebt een heel geknoei. Maar heb hier het gevoel dat toch wel een ruim uurtarief gerekend wordt.
Maar soit: soms kost iets wat het kost, temeer omdat je geen vergelijk/alternatief hebt.
Valt mee hoor. Ad neemt zijn tijd. En controleert alles dubbel. Hij wil zeker zijn dat het goed is. En dat de klant tevreden is. Hij is een pietje precies.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Het gros van het bedrag zit hem in ieder geval in materiaal. Dat heb ik wel eens anders gezien ::) dus wat dat betreft is dat wel netjes.
En 150,- voor een demontage én een montage vind ik niet veel hoor. Een monteur kost al gauw 60,- per uur dus 150,- is 2 1/2 uur arbeidsloon waarin het doek verwijderd moet worden, het tentframe gedemonteerd, het nieuwe frame gemonteerd, het (gerepareerde) tentdoek op het frame monteren en de boel controleren en aan de bon te zien hebben ze de rest van het frame ook gecontroleerd. Ik denk niet dat je dat gaat redden in 2 1/2 uur
En die andere tentreparaties zijn samen ook wel een hoop geld, maar als ik jou vertel dat wij offerte hadden opgevraagd om de luifel van onze kavango dicht te laten maken (zodat de voortent groter zou kunnen worden) kwam dat in de buurt van 1200,- euro.
Bij Ad weet je dat het goed is en ja het kost een beetje.
Je wilt ook graag onbezorgd op vakantie toch?
Citaat van: olaf73 op juni 27, 2016, 08:59:11 PM
Je wilt ook graag onbezorgd op vakantie toch?
Zo is het ook. Ik wist ook tevoren wat de kosten waren. Ik vind het 'aan de prijs', maar heb dat er graag voor over als het vervolgens ook pico bello in orde is.
Helaas echter heb ik vanavond de wagen opgezet en constateer dat er toch wat zaken over het hoofd gezien zijn. Meest schokkend is een scheur van ruim 10 cm in het dak van de wagen, die kennelijl over het hoofd gezien is. Toegegeven: er zat ook een véél grotere scheur in, en die is prima verholpen. Maar hier ga ik toch ernstig nat van worden vrees ik. Dit alsnog laten herstellen betekent voor mij totaal 800 km rijden, terwijl er eigenlijk geen tijd meer voor is.
Het is niet het enige dat over het hoofd gezien is, maar de rest is mee te leven.
Mocht iemand suggesties hebben voor een één-zomer oplossing voor die scheur hou ik me aanbevolen.
Overigens zal ik hierover uiteraard contact op nemen met RM, maar ik ben hier op dit moment wel even heel erg vervelend van..
Oei! Hoe kan zo'n gat gemist worden??? In elk geval meteen contact opnemen met de schadehersteller, dat je niet na afloop te horen krijgt dat het ontstaan is tijdens de vakantie. Kun je meteen doorspreken wat te doen als noodoplossing. Als man kan ik je natuurlijk alleen het advies geven om dit tijdelijk dicht te trekken met een strip ductape binnen en buiten... Dat is tijdelijk voldoende waterdicht te krijgen en weer van doek te verwijderen zonder extra schade achter te laten. Ik heb ook wel eens zelf een tent dicht gestikt op vakantie, maar dat betrof een heel wat goedkoper tentje van de reisorganisatie. Die was keurig waterdicht, maar het was zeker niet onzichtbaar. Dat zou ik hier nu dus niet doen.
Au das balen
Maar wel goed dat je de wagen opgezet hebt en dat je hier niet pas op vakantie achter komt
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
He, dat is een tegenvaller. Hopelijk krijg je een goede tip voor tijdelijke oplossing. Succes!
Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Citaat van: Juttertje op juni 28, 2016, 08:10:23 AM
Hopelijk krijg je een goede tip voor tijdelijke oplossing.
Yep; Ad reageerde vanochtend vroeg al op mijn verdrietige mail van gisteravond laat. En die tip is zelfs zo eenvoudig dat ik het zelf had kunnen bedenken ;):
Aan binnen en buitenzijde beplakken met duct tape...
Citaat van: hansvaessen op juni 28, 2016, 11:35:24 AM
Yep; Ad reageerde vanochtend vroeg al op mijn verdrietige mail van gisteravond laat. En die tip is zelfs zo eenvoudig dat ik het zelf had kunnen bedenken ;):
Aan binnen en buitenzijde beplakken met duct tape...
[/quote
Zoals ik al zei op de vorige pagina, de mannenoplossing dus... :K
Ah, ja: ik had je reactie over het hoofd gezien. Lijkt me inderdaad een prima oplossing..
Gaat dat houden bij stevige regen? Daar heb ik mijn twijfels over. Op een polyester klein tentje heb ik het een keer gedaan en denk dat duct tape daar beter op pakt dan op katoen, maar ben niet zo technisch aangelegd. We hebben toen niet veel regen moeten verwerken, maar het kwam toch al los.
Weet niet wat de overeenkomst was met RM, was het om bepaalde schade te dekken die op gelijst is geweest in de overeenkomst of om de tent helemaal in orde te stellen op een bepaalde termijn. In het laatste geval is hij de overeenkomst niet nagekomen en dient hij dus in te staan voor een degelijke oplossing. Eventueel het bij jou oppikken en terugbrengen in begrepen of indien niet klaar tegen de overeengekomen tijd, moet hij er eentje huren voor jou.
Indien die dingen op gelijst waren die gingen hersteld worden en deze stond er niet tussen, heb je uiteraard minder een verhaal, evenals je geen tijdspanne hebt afgesproken waartegen het klaar moest zijn om een vervangkampeermiddel te krijgen.
Maar als hij zo prijzig is, zou je toch een dergelijke service op zijn minst mogen verwachten denk ik. Er lijken daar toch al een aantal risico's mee in de prijs te zijn opgenomen.
Citaat van: FriedelP op juni 28, 2016, 02:53:04 PM
Gaat dat houden bij stevige regen? Daar heb ik mijn twijfels over. Op een polyester klein tentje heb ik het een keer gedaan en denk dat duct tape daar beter op pakt dan op katoen, maar ben niet zo technisch aangelegd. We hebben toen niet veel regen moeten verwerken, maar het kwam toch al los.
Maar had je toen tweezijdig getaped? Het idee is namelijk dat daar waar gat zit, de tape op elkaar plakt. En dat is echt wel dicht. De tape op het katoen hoeft niet echt te houden, alleen maar de tape niet door het gat te laten vallen. Heb zo zelfs ooit een gescheurde spijkerbroek voor een dag dicht getrokken. Stom genoeg toen wel eerst aan de buitenzijde getaped en toen pas uitgetrokken om de binnenzijde ook te tapen. Nu weet ik hoe harsen voelt... :I
Citaat van: sanderv op juni 28, 2016, 03:15:34 PM
Heb zo zelfs ooit een gescheurde spijkerbroek voor een dag dicht getrokken. Stom genoeg toen wel eerst aan de buitenzijde getaped en toen pas uitgetrokken om de binnenzijde ook te tapen. Nu weet ik hoe harsen voelt... :I
Dat heb ik ooit een keer bij een collega op een scheur op zijn knie gedaan
Die vond dat ook niet echt plezierig om los te krijgen :N
Kale knie, en harig tape :J
Citaat van: FriedelP op juni 28, 2016, 02:53:04 PM
Weet niet wat de overeenkomst was met RM
Simpel: "Wagen heeft stormschade, verbogen stokken en scheuren in het doek. Verder nakijken en herstellen wat nodig is". Wagen bij RM gebracht, daar is het benodigde werk en materiaal geïnventariseerd wat leidde tot een telefonische prijsopgave voor stokken resp. doekherstel.
Dus deze scheur hoorde daar echt wel bij. Is gewoon over het hoofd gezien. Kan ik me iets bij voorstellen; het is nogal een lomp gedoe met zo'n zeil onder de naaimachine. Van de andere kant: als ze na hermontage even de wagentent opgezet hadden zouden ze het meteen hebben gezien. Dat die eenvoudige controle kennelijk niet heeft plaatsgevonden is toch wat teleurstellend.
Maar soit; het gaat me niet om de formele discussie; het gaat me om een oplossing. Zowel op de korte termijn als na het seizoen. Voor de korte termijn lijkt de duct me afdoende; en dan zien we later wel verder.
Citaat van: ejpwg op juni 28, 2016, 03:24:36 PM
Kale knie, en harig tape :J
Je had het ook aan twee kanten moeten doen ;)
Ik betwijfel echt of je dat redt met alleen duct tape, zou er echt voor de vakantie even wat tear aid tegenaan doen, is wat duurder maar gegarandeerd waterdicht!
Citaat van: FriedelP op juni 28, 2016, 02:53:04 PM
Gaat dat houden bij stevige regen? Daar heb ik mijn twijfels over. Op een polyester klein tentje heb ik het een keer gedaan en denk dat duct tape daar beter op pakt dan op katoen, maar ben niet zo technisch aangelegd. We hebben toen niet veel regen moeten verwerken, maar het kwam toch al los.
Weet niet wat de overeenkomst was met RM, was het om bepaalde schade te dekken die op gelijst is geweest in de overeenkomst of om de tent helemaal in orde te stellen op een bepaalde termijn. In het laatste geval is hij de overeenkomst niet nagekomen en dient hij dus in te staan voor een degelijke oplossing. Eventueel het bij jou oppikken en terugbrengen in begrepen of indien niet klaar tegen de overeengekomen tijd, moet hij er eentje huren voor jou.
Indien die dingen op gelijst waren die gingen hersteld worden en deze stond er niet tussen, heb je uiteraard minder een verhaal, evenals je geen tijdspanne hebt afgesproken waartegen het klaar moest zijn om een vervangkampeermiddel te krijgen.
Maar als hij zo prijzig is, zou je toch een dergelijke service op zijn minst mogen verwachten denk ik. Er lijken daar toch al een aantal risico's mee in de prijs te zijn opgenomen.
Zo iets kan gebeuren. Om dan gelijk dit te doen werk je het bedrijf tegen je in het harnas. Roadmaster kennende is dit echt over het hoofd gezien. En ad zal hem wel op hebben gezet maar niet gezien. Die man doet alles in zijn eentje. Alleen voor het doek heeft hij iemand anders.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Citaat van: martijnmarleen op juni 28, 2016, 04:25:28 PM
Roadmaster kennende is dit echt over het hoofd gezien.
Tuurlijk. En waar gehakt wordt vallen spaanders. Overleg is dan de aangewezen weg. Mocht dat niet werken kun je alsnog formeel gaan kijken, maar daar was in deze volstrekt geen aanleiding toe.
Maarrr.. als ik deze tent pas op de vakantiebestemming had opgezet, met al dan niet naderende onweerswolk, zou ik toch echt even een paar piepjes over het geluid hebben moeten plaatsen... :O
Voor nu is het opgelost en zit er aan binnen en buitenzijde een keurig stukje tape. Dat ging 'très souple'. De tent wordt komend weekend gebruikt, en daarna pas over twee weken weer. Kunnen we mooi testen hoe lang de duct het houdt (en anders zit er nog wel meer op het rolletje..). Ik zal nog wel even laten weten hoe het met de tape gaat. Het goede nieuws: er valt genoeg uit de lucht momenteel ;)
En tussen het weekendje en de vakantie laten maken geen optie?
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Nee... Heeft primair te maken met afstand cq beschikbare tijd dezerzijds.
Citaat van: Klavertjes op juni 28, 2016, 04:09:15 PM
Ik betwijfel echt of je dat redt met alleen duct tape, zou er echt voor de vakantie even wat tear aid tegenaan doen, is wat duurder maar gegarandeerd waterdicht!
Ik denk dat je gelijk hebt..
Althans: qua duct is de ene duct-tape de andere niet.
Aanvankelijk had ik met twee versies het probleem dat de tape losliet. Bij de derde 'echte' duct tape (technotape) ging het wel goed.
Desalniettemin toch maar voor iets van een tientje een stukje tear-aid besteld. Maarrr... het was te weinig.
De malheur zette zich namelijk voort. Er waren namelijk nog wat plekjes vergeten; met name wat zwakke punten bij de kleine ritsjes. Daar zaten wat minieme inscheurinkjes. Bij de voortent allemaal gerepareerd; bij de luifel van de wagentent echter niet... Leek niet zo heel belangrijk, maar was het wel. Er stond een flinke wind afgelopen weekend en... helaas... nieuwe, nog veel grotere scheur!! Grrrrr...
Ondertussen wel even met het kleine stukje tear-aid gewerkt en inderdaad: da's geweldig spul! (alleen die kleine alcoholdoekjes zijn een beetje knullig; gelukkig heb ik daar een grote spuitfles voor..).
Enfin: als het goed is komt er morgen anderhalve meter tear-aid in de brievenbus en kan ik ook de laatste ellende verhelpen...
En ondertussen vandaag een dakkoffer opgehaald die ik voor héél weinig op een online veiling kon kopen; nog even en we kunnen op pad!
Op het klapweekend in mei ook meegemaakt dat de voortent over de wagenbak gewaaid was. Inderdaad ook wat kromme stokken, een kleine beschadiging van de tent en de deksel die wat ontzet was.
Stokken hebben we inmiddels vervangen bij RM. Deksel gaan we aankomend weekend weer een beetje proberen recht te buigen en dan ook meteen kijken of we de tent weer kunnen herstellen (binnenkant).
En dan op 6 augustus weer op pad. Die emperial verlengers lijken me wel erg handig, die kosten dus 199 euro?
Kleine update:
De tent is afgelopen winter voor herstel van de 'vergeten punten' teruggegaan naar Roadmaster. Deels is dat prima uitgevoerd, maar na opzetten bleek dat er ook weer nieuwe schade was ontstaan. Om een lang verhaal kort te maken: het doek is op verschillende plekken gewoon 'op'.
Ik heb nu besloten over te stappen op een Karsten tent, maar de Roadmaster-wagen en keuken te blijven gebruiken. Mocht er iemand belangstelling hebben voor de resterende onderdelen (stokken, incl wagententframe, luifel en luifelzijwand zijn nog in uitstekende staat; rest in matige conditie) - zie http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21226.0
En, inderdaad: een ietwat wrang gevoel over roadmaster: bij de herstel-offerte van 1500 euro gaf Ad van RM aan dat de tent verder zodanig prima was dat hij die investering zeker nog waard was. Een jaar later stelde hij echter dat het tentdoek zodanig op was dat het eigenlijk niet goed te herstellen was. Toch vrij kwalijk. Maar soit: you win some, you lose some..
WoW... Eerst een scheur vergeten, dan een verkeerde raad geven.. dat is een duur grapje. Weinig onprofessioneel. Kan je het geld niet terug krijgen van het materiaal? De buizen en zo zijn toch niet gebruikt?
Dit is anders helaas geen goede reclame..
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
Citaat van: metalpe op september 08, 2017, 06:12:14 PM
De buizen en zo zijn toch niet gebruikt?
Jawel; zelfs al twee jaar; in toelichting:
De hele wagen is vorig voorjaar naar RM gegaan, ondermeer om de (wind)schade/kwaliteit goed te kunnen beoordelen. Na genoemde offerte is ondermeer de nok door hen gerepareerd en zijn alle buizen van de wagentent vervangen.
Na retour bleek dat er nog diverse niet gerepareerde manco's waren; maar dat was pas vlak voor vakantie; geen tijd meer voor retour RM. Dus dat hebben we met ducktape en tear-aid opgelost (zie eerder in dit draadje). Vervolgens na de vakantie alsnog de tent weer opgestuurd aan RM. Ditmaal er niet naar toe gereden maar zelf de wagentent gedemonteerd.
Dat laatste had ik al eens eerder gedaan en was toen een koud kunstje. Ditmaal bleek echter dat de noklat met een soort van taai dubbelzijdig tape aan de de binnenzijde van de 'tunnel' aan de noklat vast zat. Dat is 100% zeker bij de reparatie door RM gebeurd; alle stokken van de wagentent waren immers vernieuwd!
Bij telefonisch contact met Ad daarover was de melding: dat is onmogelijk, dat doen we nooit.. Nou... dan zijn er kaboutertjes met een emmertje lijm in m'n wagentent geklommen oid... Enfin; ik heb de tent eraf gekregen en opgestuurd. En na 'reparatie' toch wederom afgelopen vakantie met de tear-aid aan de slag geweest. grrr.... Maar zodoende dus dat die stokken alweer twee zomers gebruikt zijn..
Ik weet dat Ad door velen op dit forum op handen gedragen wordt en had zelf ook een goed gevoel bij hem. Bovendien heeft hij gewoon een mooi product (hooguit 'ietwat' gedateerd).
Mijn indruk is echter dat Roadmaster inmiddels feitelijk ten grave gedragen is en dat de 'business-case' nu meer gericht is op het door uitzendkrachten laten herstellen van oude tenten; en daar rendement uit te halen. Zojuist lees ik op dit forum over het staken van productie van nieuwe tenten en dat sterkt mijn indruk. Het hoog houden van de goede naam is niet meer van belang.
Enfin, ik verwacht in deze niets meer van Roadmaster dus ga er ook geen energie meer in steken. De reden dan ik het hier meld is enerzijds vanuit ervaringsuitwisseling anderzijds omdat ik onderdelen over heb waaraan iemand misschien wat heeft.
In dat kader overigens enkele tips:
a. Mocht je een tweedehandsklapper willen kopen: controleer dan de kwaliteit van het doek. Dat kun je eenvoudig doen door een stukje dubbel te vouwen en dan te proberen het 'door te scheuren'. Merk je dat dat lukt (de draad 'breekt') dan is het doek op.
b. specifiek bij RM schijnt het dat vooral het rode doek kwetsbaar is voor 'vroegtijdige veroudering'
c. ook al is de tent kaduuk: je houdt er een beste gesloten aanhanger mét keuken aan over ;)