Dit jaar zijn we genoodzaakt om voor het eerst sinds jaren te gaan reizen op zwarte zaterdag, baal dervan als een stekker maar het is niet anders.. Heb ook totaal geen ervaring met zwarte zaterdag, vandaar even dit draadje gestart.
Effin, mijn idee is om zaterdag 6-8 te vertrekken om 05.00 uur vanuit Twente, Duitsland-> Dusseldorf-> Keulen-> Bitburg-> Luxemburg-> Dyon, met als bestemming een hotel in Lyon. Dit is voor ons iets minder dan 1000 klm en dus een flinke rit. Ik hoop erop dat het in noorden nog niet zo druk zal zijn tegen de middag wanneer we daar zullen rijden. Ik verwacht dan zo rond max 19.00 bij Lyon aan te komen, waar op dat tijdstip de files weg zijn getrokken. De volgende dag weer vroeg weg na het ontbijt voor het laatste stuk naar de Cote dazur
Volgens de verwachting op BisonFute moet het redelijk te doen zijn in het noorden rond de tijden dat we daar zitten, maar goed het blijft koffiedik kijken natuurlijk. De 2e reisdag zou volgens BisonFute juist meer vertraging moeten opleveren op de route soleil :X Ik hoop dan uiteindelijk tegen het einde van de middag aan te komen op de camping aan de Cote dazur.
Ben ik rieel met deze verwachting denken jullie? Ik moet er wel bij zeggen dat wij stevige doorrijders zijn en niet uren blijven hangen bij een (tank)pauze, maar vaak met een 30 minuten wel weer op weg zijn. Ben benieuw!
Toen wij voornamelijk op zaterdag reden, namen we nooit de betaalautostrades, vooral omdat deze niet veel sneller zijn dan de alternatieve wegen, en deze extra tijd op die zaterdagen meestal verloren gaan aan files. Dat was nog voor we met de klapper op trok waren. Wij vertrokken meestal rond 7.30 en reden dan vaak tot 21 uur door. Ook wij deden nooit pauzes die veel langer dan 30 minuten waren.
Hoeveel je dan aflegt, hangt veel af van de wegen en waar je naar toe gaat. Als we naar de Alpen gingen, was 900 à 1000 km realistisch. Pyreneeën en Gigondas hebben we op die wijze een keer gedaan van uit Brussel in één trek.
Meestal reken ik iets van een gemiddelde van 72 km/h op gewone RN wegen. Echter er zijn ook grote stukken waar het eveneens dubbel baan is en je max 110 mag rijden bij geen regenweer. Daar rekende ik met een gemiddelde van 95 km/h. In bergachtige streken eerder maar een 50 km/h.
We hebben ook een keer rond 17 uur Lyon op een dergelijke dag gepasseerd en dat was nog zwaar aanschuiven. Sindsdien zoek ik eerder altijd op dergelijk dagen naar alternatieve wegen die Lyon meiden als de pest. (Het meer van Annecy is ook zo'n locatie waar je me nooit zult zien op een zaterdag in het groot verlof, met redelijk wat omrijden win je daar altijd tijd en veel minder frustraties)
Dank voor je reactie Friedel! Laat het nou wel zo zijn dat ons overnachtingshotel aan de oost kant ligt van Lyon en pakken dan de A46-A42. Ik moet er dus redelijk vroeg af, voor onze eindbestemming, maar snap heel goed wat je zegt...Het blijft koffiedik kijken maar viond het fijn om jullie ervaringen te lezen, wellicht dat we dan alsnog voor een andere route kiezen, door er bv pas bij Mulhouse in DLD af te gaan en dan via de Jura af te zakken... KK
Route die ik altijd goed gevonden heb en vlot reed was Metz, Nancy, Epinal, Vesoul, Beçanson en zo verder naar Lyon. Je komt dan al een beetje oostelijk naar Lyon gebold.
Een redelijk goede tool om dergelijke routes uit te stippelen vindt ik:
http://www.routenet.be (of .nl)
Als je de alternatieve wegen wilt nemen en niet de supperdrukke autostrades duid ik aan dat ik de tolwegen vermeid.
Vanuit Enschede (weet niet juist waar in Twente je woont) kom ik dan op 904 km tot hartje Lyon uit, en voorziet hij 11 uur op de weg. Je kan ook kiezen voor auto met aanhangwagen. Voor stukken in Nederland en Duitsland is hij dan redelijk acurraat, voor Frankrijk is hij dan een stuk pessemistischer dan realiteit en lijkt hij er van uit te gaan dat je een zware caravan aan het sleuren bent. In dat geval geeft hij aan dat je 13 uur op de baan zult zijn. Reallistisch lijkt me dan het midden tussen die twee, 12 uur onderweg.
Dus als je rond 19 uur wenst te arriveren, er van uit gaat in totaal één uur aan pauzes te nemen, dan moet je ongeveer rond 6 uur in de ochtend op de baan zijn. Uit mijn ervaring moet dat redelijk realistisch zijn via die route. Er nog nauwelijks fille meegemaakt, ook op erg zwarte zaterdagen.
Citaat van: FriedelP op juni 13, 2016, 10:26:29 AM
Route die ik altijd goed gevonden heb en vlot reed was Metz, Nancy, Epinal, Vesoul, Beçanson en zo verder naar Lyon. Je komt dan al een beetje oostelijk naar Lyon gebold.
Een redelijk goede tool om dergelijke routes uit te stippelen vindt ik:
http://www.routenet.be (of .nl)
Als je de alternatieve wegen wilt nemen en niet de supperdrukke autostrades duid ik aan dat ik de tolwegen vermeid.
Vanuit Enschede (weet niet juist waar in Twente je woont) kom ik dan op 904 km tot hartje Lyon uit, en voorziet hij 11 uur op de weg. Je kan ook kiezen voor auto met aanhangwagen. Voor stukken in Nederland en Duitsland is hij dan redelijk acurraat, voor Frankrijk is hij dan een stuk pessemistischer dan realiteit en lijkt hij er van uit te gaan dat je een zware caravan aan het sleuren bent. In dat geval geeft hij aan dat je 13 uur op de baan zult zijn. Reallistisch lijkt me dan het midden tussen die twee, 12 uur onderweg.
Dus als je rond 19 uur wenst te arriveren, er van uit gaat in totaal één uur aan pauzes te nemen, dan moet je ongeveer rond 6 uur in de ochtend op de baan zijn. Uit mijn ervaring moet dat redelijk realistisch zijn via die route. Er nog nauwelijks fille meegemaakt, ook op erg zwarte zaterdagen.
Bedankt voor de tip!~Ik kijk vaak via GoogleMaps, maar die wisselt nog wel eens van route op de een of andere manier...Ik ga meteen even kijken!
Ik denk dat je inschatting wel correct is. Het enige wat je niet in de hand hebt is een pech/ongeval waardoor er files ontstaan en een beetje regen veroorzaakt wat meer stremming. Succes met de reis en probeer er geen wedstrijd van te maken, want dat kan je vakantie aardig vergallen :J
Gebruik google maps ook vaak voor kortere trajecten in te schatten. Houd ook rekening met verkeer en daardoor vaak verschillende routes, maar daar heb je minder aan bij plannen op langere termijn. Soms ook iets te optimistisch qua inschatten.
Voor vakantieplanning gebruik ik beiden, maar ook de ouderwetse kaarten en daarmee aan het rekenen gaan. Je kan dan ook nog wat op eigen ervaring met bepaalde regio's putten om de juiste route te zoeken.
Daar heb je helemaal gelijk in Reeseend! Het is voor ons geen sport om er zo snel mogelijk te komen hoor, wanneer de voordeur van huis op slot gaat begint onze vakantie ook meteen in de auto, de reis ernaar toe is voor ons feest met allerlei lekker dingetjes en hapjes onderweg :K :>
Nog 8 weekjes aftellen :#
Uiteraard kan je, net als velen, op zaterdag rond 06:00 uur vertrekken. Dat geeft je in ieder geval de garantie dat je niet alleen rijdt :#
Garanties krijg je absoluut niet maar ik denk dat je 4 opties hebt:
1. Dat doen jullie al door voor een deel een afwijkende route te nemen (A61-A48-A1) maar de A31 in Frankrijk is druk. Aangezien jullie richting de Cote d'Azur kan je de route door Duitsland nog verder door trekken over de A5 (Heidelberg/ Straatsburg) en de A36 (Besancon). Want volgens mij kan je Frankrijk beter zoveel mogelijk proberen te ontwijken op de route du Soleil.
2. Optie 2 is de reistijd aanpassen. Wij vertrekken juist ná alle ellende dus laat op de ochtend en dan hobbelen we overal achteraan. En op het moment dat het druk wordt stoppen we. De volgende dag vertrekken we op tijd en rijden dan weer achter iedereen aan. Dat kost meer tijd maar levert geen file stress op. Goed luisteren naar de file info is wel belangrijk.
3. 's nachts gaan rijden. Als je rond 19 uur 's avonds vertrekt zijn alle files van die dag weg en als je een paar uur rijdt zodat je een voorsprong hebt op de rest kan je een hoop voorkomen. Nadeel is dat je vermoeid aankomt op de plaats van bestemming en dat je eigenlijk met z'n tweëen moet gaan rijden om het veilig te houden. Een F1 hotel kan je op elk moment van de dag binnen stappen als je een credit-card hebt. Ze hebben automaten bij de deur waar je kan betalen.
4. Een laatste optie is om gaan rijden. Ik rij namelijk liever dan dat ik in de file sta en de vakantie kost toch al geld genoeg dus een tank (80,- euro) extra om de kilometers te maken kan er ook nog wel bij. In een warme stinkende file staan is niet mijn favoriete bezigheid. Je zou dan over Zwitserland kunnen gaan (Bern - Geneve) dat is een kleine 200km om rijden of vanaf de A36 Besancon doorsteken richting Clermont Ferrand en over de A75 rijden.
Ik zou voor de Zwitserland (1404km) gaan denk ik want die geeft na Geneve nog een alternatief om de Route du Soleil te ontwijken. In totaal 1404km tegen 1267 vind ik heel redelijk en over Geneve is een vreselijk mooie route :J
Ik ga altijd vrijdagmiddag om 16:00 naar bed en slaap dan tot 20:00 uur. Vervolgens rijden wij door de nacht, lekker rustig, weinig vrachtwagens etc. Om een uurtje of 7 worden onze meiden wakker en dan zoeken wij een fijne parkeerplaats (niet met tankstation). Mijn vrouw ontfermt zich over de kinderen en ik slaap dan nog een uurtje of twee. Vervolgens de laatste kilometers naar onze bestemming.
Toen wij nog naar Nice op vakantie gingen met de klaphark was ik bij vertrek om 21:00 uur om 8:00 uur net voorbij Aix-en-Provence.
Maar je moet dan wel makkelijk en overal kunnen slapen.
Denk dat je nog een alternatief vergeet, toch voor het stuk tot lyon.
Luxemburg- Metz - Nancy (luxemburg - metz is druk, maar veelal vlot), vervolgens N-57 volgen naar Epinal, Vesoul, Besançon). Zeer rustige route en het overgrote deel is eveneens dubbel baan waar je wel geen 130, maar 110 moogt.
Is iets langer, maar ik denk dat bij een zwart weekend de reistijd overeenkomt met langs de A31.
Citaat van: TallGuy212 op juni 13, 2016, 12:41:31 PM
Ik ga altijd vrijdagmiddag om 16:00 naar bed en slaap dan tot 20:00 uur. Vervolgens rijden wij door de nacht, lekker rustig, weinig vrachtwagens etc. Om een uurtje of 7 worden onze meiden wakker en dan zoeken wij een fijne parkeerplaats (niet met tankstation). Mijn vrouw ontfermt zich over de kinderen en ik slaap dan nog een uurtje of twee. Vervolgens de laatste kilometers naar onze bestemming.
Toen wij nog naar Nice op vakantie gingen met de klaphark was ik bij vertrek om 21:00 uur om 8:00 uur net voorbij Aix-en-Provence.
Maar je moet dan wel makkelijk en overal kunnen slapen.
Wij zijn geen nacht rijders... heb het 1 keer gedaan maar voor ons nooit weer. Onze meiden slapen ook echt niet in de auto dus het wad en hele gezellige bedoeling **not**
Friedel, ik duik vanavond meteen weer even in de papieren kaarten in!
Tips om reis te versnellen zijn de telepeage, scheelt veel tijd bij de topploegen. Verder rijdend eten en alleen kort stoppen voor plassen en tanken. Ook meerdere chauffeurs versnelt de reis. Tenslotte zou ik vroeger vertrekken, ergens rond 3 of 4 uur in de ochtend, kun je flink wat kilometers maken en ben je voorbij Antwerpen en Brussel voor de drukte.
Telepeage is inderdaad geweldig, gewoon met 30 per uur door het poortje en weer door! Kost iets van 10Euro per jaar geloof ik.
Wij reden enkele jaren geleden ook op zwarte (in ieder geval donkerrode) zaterdag. Tot Dijon (A31) eigenlijk niets aan de hand, daar de A31 verlaten en filevrij via de A39/A40/A42/A432 verder richting Lyon. Groot voordeel is dat je zo het tolpoort knooppunt bij Villefranche omzeilt en nauwelijks hoeft om te rijden. Hou onderweg ook de berichten in de gaten. Zodra er iets gebeurt op de route staat er een dikke file en ben je het bokje.
Citaat van: KenJo op juni 13, 2016, 12:17:27 PM
...
4. Een laatste optie is om gaan rijden. Ik rij namelijk liever dan dat ik in de file sta en de vakantie kost toch al geld genoeg dus een tank (80,- euro) extra om de kilometers te maken kan er ook nog wel bij. In een warme stinkende file staan is niet mijn favoriete bezigheid. Je zou dan over Zwitserland kunnen gaan (Bern - Geneve) dat is een kleine 200km om rijden of vanaf de A36 Besancon doorsteken richting Clermont Ferrand en over de A75 rijden.
...
Wij doen de Clermont-Ferrand variant. Ook een mooie route en geen tol meer vanaf Clermont-Ferrand. Wij hebben als overnachtingscamping bij Camping Le Clos Auroy geboekt, in Orcet, net voorbij Clermont.
Mijn Frankrijkervaring met de auto ligt al weer wat jaartjes terug, maar we hebben altijd op zwarte zaterdag gereden via route du soleil. Wij vertrokken vaak rond 12 uur 's nachts en dan vanaf Lyon fijn de file in tot haast aan de Middellandse Zee kust. Voor ons werkte dat toen op zich goed. 1x zijn we een dag eerder vertrokken en hadden we een hotel geboekt bij Lyon. De volgende dag op tijd op en per direct vanaf het hotel aangesloten in de zwaarste file die we tot dan toe hadden meegemaakt. Wat een vergissing. Uiteindelijk waren we rond dezelfde tijd op onze plek van bestemming als we al die jaren daarvoor ook waren, maar ditmaal met 2 dagen reizen! Voor ons absoluut niet voor herhaling vatbaar dus.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar het lijkt erop dat de file vanaf Lyon al heel vroeg start en hoe verder de dag vordert, hoe minder deze dan wordt... Ons voornemen was dan ook om voortaan gewoon op zwarte zaterdag te gaan rijden zoals we gewend waren, of een dag eerder vertrekken met een overnachting al zo dicht mogelijk op de plek van bestemming.
Ik wens jullie alvast een goede keus en fijne vakantie toe en stel je er gewoon op in dat het een reis met vertraging wordt, dan valt het altijd mee
Arja, dat lijkt me inderdaad vreselijk, zo lang in de file staan!! :o
Onze Garmin heeft traffic info, mocht het de spuigaten uitlopen kunnen we op de 2e reisdag (zondag) altijd nog de a48 kiezen om vervolgens via de a51/e712/a51 naar Aix Provence te rijden...
En inderdaad, gewoon instellen op een hele lange reis, dan valt alles mee :+
Tja, er gaan veel wegen naar het zuiden. Mij lijkt jullie route zo gek nog niet.Je hebt in Duitsland op zaterdag ook veel kans op file. Clermont- Ferrand is een prachtige weg en rijdt heel fijn door op zondag maar best om als je naar de cote wilt. Ik raad je wel aan om vanaf Dyon via Bourg-en- Bresse (A39-A40) naar Lyon te rijden, die weg is normaliter erg rustig en amper om.
weep, dank je voor de tip!
Citaat van: AnnekeCornee op juni 13, 2016, 06:38:20 PM
Wij doen de Clermont-Ferrand variant. Ook een mooie route en geen tol meer vanaf Clermont-Ferrand. Wij hebben als overnachtingscamping bij Camping Le Clos Auroy geboekt, in Orcet, net voorbij Clermont.
4 jaar geleden met een tent daar gestaan en ik kan je melden "Een prima camping ook voor meer dan een nacht".
Citaat van: PenH op juni 13, 2016, 03:14:59 PM
Telepeage is inderdaad geweldig, gewoon met 30 per uur door het poortje en weer door! Kost iets van 10Euro per jaar geloof ik.
Wij reden enkele jaren geleden ook op zwarte (in ieder geval donkerrode) zaterdag. Tot Dijon (A31) eigenlijk niets aan de hand, daar de A31 verlaten en filevrij via de A39/A40/A42/A432 verder richting Lyon. Groot voordeel is dat je zo het tolpoort knooppunt bij Villefranche omzeilt en nauwelijks hoeft om te rijden. Hou onderweg ook de berichten in de gaten. Zodra er iets gebeurt op de route staat er een dikke file en ben je het bokje.
Wij gebruiken ook de télépéage en dat werkt inderdaad goed.
Het enige waar je eventueel wel last van hebt is de file die ontstaat een paar kilometer voor de péage. Eens op het deel voor de betaalpoorten gaat het uiteraard sneller.
Het is echter geen garantie om probleemloos door de péage te gaan als er file is... spijtig genoeg
Via CF rijden vind ik toch wel iets teveel van het goede... Is inderdaad een prachtige route, maar wel heel veel om.
2e reisdag zal ook nog wel erg druk zijn, als alternatief maar de a48-a51-e712 in achterhoofd houden....
Telepeage is een goed idee, ga me er nog eens in verdiepen.
Zwarte zaterdag zou ik echt vermijden. Wij hebben twee jaar geleden op zwarte zaterdag (2 aug) gereden vanaf een klein plaatsje net boven Lyon tot aan Aix en provence. Bij elkaar ongeveer 350 km. We zijn om 8.00 uur vertrokken en kwamen om 19.30 uur aan. Tot Lyon ging het goed en daarna was het alleen maar file rijden. Zelfs binnendoor over de route nationaal geprobeerd, ook dit stond helemaal vast. Wij rijden nooit meer op zwarte zaterdag, dan maar een dagje later aankomen.
Mharst, wij rijden zaterdag in het noordelijke deel van Frankrijk waar het hopelijk mee gaat vallen. Zondags rijden we verder naar de cote. .
Wel ontzettend frustrerend dan zolang in de file staan. ...
Hebben er nog forumleden onlangs in Duitsland gereden over de 31-3-1-B51 bitburg?
Hie zit het met de wegwerkzaamheden op die route? valt het mee? Op de website van de ANWB zou er geen wegwerkzaamheden moeten zijn, maar dat betwijfel ik eigenlijk :P
Ik zou even op de Duitse variant van "van A naar Beter" kijken. Zal vast wel bestaan.
Vanuit Zuid Oost Drenthe ook de door jou voorgestelde route jaren gereden en ook op zwarte zaterdag. Nooit last gehad van zwarte zaterdag. Wij kwamen vaak tot aan Bougneville of Dijon. De 2e dag reden we dan door naar de Ardeche, drome of Provence. Ook reden we dwars door Lyon heen. De rondweg stond dan vaak vast.
Wij rijden al jaren in de nacht van zaterdag op zondag weg. Voordeel: geen file, (bijna) geen vrachtverkeer, niet zo veel drukte bij de tolpoorten. En zondagmiddag op tijd aankomen op de plaats van bestemming. Beetje brak maar na een hazenslaapje is dat zo weer over.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Citaat van: Spiegelbeeld op juni 13, 2016, 02:42:44 PM
Tips om reis te versnellen zijn de telepeage, scheelt veel tijd bij de topploegen. Verder rijdend eten en alleen kort stoppen voor plassen en tanken. Ook meerdere chauffeurs versnelt de reis. Tenslotte zou ik vroeger vertrekken, ergens rond 3 of 4 uur in de ochtend, kun je flink wat kilometers maken en ben je voorbij Antwerpen en Brussel voor de drukte.
Sorry... :off
Maar eten tijdens het rijden zou ik niet doen.
Dit is namelijk wettelijk verboden in Frankrijk (net als bijvoorbeeld een "oortje" voor handsfree bellen. Mag ook niet) :(
ik kies expres campings waar ik aan kan komen wanneer ik wil. Dus ook dit jaar weer op zondag (+-5.00 uur) rijden tot Millau en maandag de rest tot Platja d'aro. Op zondag is er geen vrachtverkeer en eigenlijk hebben we nog nooit file gehad (een kleine uitzondering daargelaten) Zelfs Parijs is in een fractie gedaan! Nachtrijden is voor mij ook geen optie, moeders rijdt niet en ik vind het snachts ook niet zo prettig bij de parkeerterreinen. Je kunt ook je hotel zo uitkiezen via Booking dot com dat je tot 18.00 uur gratis kan annuleren. Mocht je onverhoop toch vast staan boek je gewoon een ander onderweg..
Hotel is al geboekt bij Lyon. Ik denk ook wel dat het gaat lukken hoor...Vraag me nu eerder af hoe het gaat verlopen op reisdag 2 wanneer we verder moeten naar de Cote..
We shall see :#
de voorspelling van de franse website is dat het zondags ook druk zal zijn vanaf een uur of 8 sochtends.. Je doet er toch niks meer aan, gewoon in de auto stappen, verstand op nul en gaan. Stress in de auto is niet fijn en bedenk dat je nooit alleen in de file staat..
Ik sta liever alleen in de file.... Kan je tenminste gewoon doorrijden.:)23]
Stressen is gelukkig niet ons sterkste eigenschap :+
We hebben 1x een file mee gemaakt tussen Lyon en Orange, nou daar waren de koppelingsplaten niet blij mee! Geen helling te vinden maar stinken dat de auto deed! En dat bokkerige gedoe wat er dan vaak na komt....
Garage geeft niks gevonden, zegt ook dat er niks aan de hand is met de auto en dat dit "normaal"gedrag kan zijn..Er hangt nogal wat achter natuurlijk en alles in de auto plus een loeiende airco maakt eht voor de auto geen makkelijke opgave om 150 klm in zijn 1 kleine stukje steeds te moeten optrekken...
Achja, we zijn er toen gekomen en dat zal nu ook gebeuren :+ :#
ga er bij het eerste tankstation af..kijk of ze wifi hebben ergens..zoek de lengte vd file op en is het te lang, lekker wat eten, koffie en gewoon een uurtje pauze extra. ben je uitgerust en met een beetje geluk is de file ook gedeeltelijk al weg..
Citaat van: eriktiel op juni 30, 2016, 09:38:42 PM
ga er bij het eerste tankstation af..kijk of ze wifi hebben ergens..zoek de lengte vd file op en is het te lang, lekker wat eten, koffie en gewoon een uurtje pauze extra. ben je uitgerust en met een beetje geluk is de file ook gedeeltelijk al weg..
Altijd een goed idee!! :+
Wij gaan op vrijdag ochtend 29-7
We willen rond een uur of 03.00 in de ochtend vertrekken.
En hopen op deze dag ze ver mogelijk te komen zo dat we volgende dag zo min mogelijk hoeven te rijden.
Wij gaan richting de Dordogne..
Het verbaast mij elk jaar weer dat het meest besproken onderwerp de reistijd is. De een rijd aan 1 stuk door, dan ander scheurt 140 weer een ander doet het wel rustig aan. Vrachtwagenchauffeurs moeten zich aan een strenge reistijdenwet houden, zoveel uurtjes rijden en dan rust etc. etc. Maar het lijkt dat tijdens de vakantie alles mag en kan. Zo snel mogelijk het werk vergeten en in een ruk op volle snelheid naar de bestemming. Een eigen keuze, maar vaak onverantwoord in mijn ogen.
Wij doen er al jaren keurig 2 dagen over. Om de x uur even stoppen en voor de rest gewoon lekker met de stroom proberen mee te rijden. Kom je stukken relaxter aan, het is tenslotte vakantie. Toch??
Citaat van: DrLivingstone op juli 03, 2016, 12:16:54 PM
Het verbaast mij elk jaar weer dat het meest besproken onderwerp de reistijd is. De een rijd aan 1 stuk door, dan ander scheurt 140 weer een ander doet het wel rustig aan. Vrachtwagenchauffeurs moeten zich aan een strenge reistijdenwet houden, zoveel uurtjes rijden en dan rust etc. etc. Maar het lijkt dat tijdens de vakantie alles mag en kan. Zo snel mogelijk het werk vergeten en in een ruk op volle snelheid naar de bestemming. Een eigen keuze, maar vaak onverantwoord in mijn ogen.
Wij doen er al jaren keurig 2 dagen over. Om de x uur even stoppen en voor de rest gewoon lekker met de stroom proberen mee te rijden. Kom je stukken relaxter aan, het is tenslotte vakantie. Toch??
Zeer herkenbaar, de nodige brokken worden veroorzaakt door oververmoeidheid in combinatie met warmte. Zelf houden we aan het eerste stuk 3 uur rijden stoppen voor een bakkie. En dan om de 2 uur even een stop.
Citaat van: DrLivingstone op juli 03, 2016, 12:16:54 PM
Het verbaast mij elk jaar weer dat het meest besproken onderwerp de reistijd is. De een rijd aan 1 stuk door, dan ander scheurt 140 weer een ander doet het wel rustig aan. Vrachtwagenchauffeurs moeten zich aan een strenge reistijdenwet houden, zoveel uurtjes rijden en dan rust etc. etc. Maar het lijkt dat tijdens de vakantie alles mag en kan. Zo snel mogelijk het werk vergeten en in een ruk op volle snelheid naar de bestemming. Een eigen keuze, maar vaak onverantwoord in mijn ogen.
Wij doen er al jaren keurig 2 dagen over. Om de x uur even stoppen en voor de rest gewoon lekker met de stroom proberen mee te rijden. Kom je stukken relaxter aan, het is tenslotte vakantie. Toch??
Zo zie ik het ook. Ik zie hier snelheden voor bij komen waar ik van denk moet dat. Met mijn werk moet ik ook jagen en stevig doorrijden dus dan is de vakantie een relax moment. En als wij naar een land gaan dan een bepaalde kilometers zijn doen wij er meerdere dagen over. Lekker genieten.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Als een vrachtwagenchauffeur 15 uur achter het stuur zit spreekt men er schande van, maar naar het vakantieadres rijden is anders...
Heb in het verleden veel ongevallen gezien en dan sta je daar als je zelf niets mankeert. Einde vakantie! En hoewel dit door verschillende factoren kan gebeuren is oververmoeidheid een onderschatte oorzaak.
Wij doen het altijd op het gemak. Vorig jaar rond 15:00 uur al op de overnachtingscamping. Kinderen lekker zwemmen, biertje drinken dat is voor ons gevoel vakantie :) Volgende dag op het gemak weer verder
Wij doen ook lekker rustig aan, hou me aan de rijtijden wet voor vrachtwagens ( zelf chauffeur))
En leggen dan toch 800 km af de eerste dag, smorgens om uurtje of 5 weg en smiddags tussen 3 en 4 op de camping, vakantie begint om 5 uur smorgens bij het weg rijden!
Fijne veilige vakantie allemaal.
Gr Patrick
Het naar ginder rijden en terugkomen vindt ik toch minder vakantie. Dat is werken! Vraagt meer energie dan men denkt en vooral opperste concentratie. Ondanks dat ik tracht relax te rijden, het kruipt toch in de kleren en daarom noem ik het eerder werken.
Ik hou me ook altijd aan de opgegeven snelheden. Wij pauzeren één keer in de voormiddag, één keer 's middags en één keer in de namiddag. Bij langere verplaatsingen kan daar soms nog eens een stop extra bij zijn voor het avondeten. Komt op die wijze op ongeveer trajecten van 2,5 à 3 uur uit. Ben hier ook regelmatig op de baan en daar zitten ook regelmatig trajecten van 3 uur bij. Maar na 3 uur pauze vindt ik toch geen overbodige luxe.
Zelf geef ik ook de voorkeur aan de alternatieve routes. Minder filles en minder saai dan heel de tijd autostrade. Saaie routes doen mij althans sneller de concentratie verliezen. Dat heb ik niet op alternatieve routes. Dat gaat iets trager, maar veelal maakt het niet meer uit dan een paar uur verschil.
Hoelang we doorrijden hangt een beetje af van de bestemming. Wij moeten al minder ver voor vele gevallen dan jullie noorderburen. Maar als het traject een goede 900 km is gaan we dat niet opsplitsen in twee dagen. Dit jaar vermoedelijk Pyreneeën en een 1200 km voor de boeg. Denk ik ook de eerste dag ongeveer om 17 uur een camping te zoeken en de volgende dag verder te rijden. Dan zullen we vermoedelijk voor 16 uur op de camping zijn. De tweede dag vertrek je ook veel later omdat je terug moet inklappen. Wij staan meestal rond 6 uur op in de ochtend om dan te vertrekken om 7.30.
Eén keer hebben we het anders gedaan, was in het terugkomen van een reis waar we alleen maar 's middags een kwartier gestopt hebben. 's avonds in de auto gegeten terwijl we verder reden. Echter toen lag mijn schoonvader op sterven en we kregen zeer regelmatig verontrustende telefoontjes. Kwamen dus ook rapper terug van vakantie dan oorspronkelijk verwacht.
Regelmatig wat gesprekken houden met de reisgenoten helpt dan ook om een keer tijdelijk de aandacht ook op iets anders te richten wat dan weer de concentratie op de weg daarna verbeterde.
Echter ik zou het zeker niet meer opnieuw doen als er geen goede reden voor is.
4.00 wekker
dan aankleden etc..als we klaar zijn stappen we in en begint de vakantie...kan 4.45uur zijn maar ook 5.15...geen haast! ons Hotel is geboekt in Marvejols bij Millau. +- 1000 km. Daar kan ik aankomen wanneer ik wil. Dus geen haast, kan wel haasten maar wat moet ik om 15 uur in een hotel?? Probeer gewoon 2 uur te rijden..na Brussel 1e stop. Dan voor Parijs-vliegveld volle tank (wil niet op de parijsche ring zonder benzine te komen te staan!) En als we Parijs voorbij zijn gaat alles op zn dooie gemak...tis vakantie! éne keer rijd ik een uur tot stop...en dan weer 2 uur tot stop..ligt eraan hoe we ons voelen..Er komt hoe dan ook die bekende dip-hamer. En dan gewoon effe neer zetten die auto. Lekker een bakkie doen, wat wandelen..en weer verder..Op internet wat bezienswaardigheden opgezocht lang de snelwegen..
meestal een uur voor we bij het hotel zijn eten we bij de MAC..en bij het hotel doen we nog een bakkie..douchen en slapen.
Volgende ochtend douchen, ontbijt en rond 8 uur weer op pad..meestal na uurtje of 1,5 een bakkie doen (als de afdaling ná Millau erop zit..pfff) en dan meestal nog een stop of 3 tot Platja d'aro...waar we rond de middag hopen aan te komen...
Ons motto is geen haast...het is vakantie!!
Inderdaad lekker op je gemakje rijden.Zodra de deur dicht gaat gaat de vakantie dan ook echt al beginnen! Lekker dingetjes mee voor onderweg (stukje kaas, worst, kippepootjes, hamrolletjes met monchou, etc etc ::)) e gaan met die banaan!Wij rijden ook stukken van een uur drie en stoppen dan vaak even. Niet te lang, maar gewooon even de benen strekken en naar het toilet.
Aftellen is nu echt begonnen!! :K
Zijn wij de enigen die het rijden afwisselen? Wij rijden om en om, hebben dat ook altijd gedaan. Dus een uurtje of 3 rijden, stoppen, plassen etc en dan rijdt de ander 3 uur. Op die manier is het prima te doen om naar het zuiden te rijden. Wij gaan wel in 2 keer nu, zonder vouwwagen deden we dat in 1 keer.
Wij ook hoor!
Wij niet. Mijn vrouw houd niet van rijden met een aanhangwagen er achter...
Tja. Ik houd ook niet van rijden met de vouwwagen. Maar ik houd nog minder van rijden met maar 1 chauffeur dus tja.
ik rij ook alleen. Mijn vrouw rijd nooit met een kar erachter. En ik vind rijden heerlijk. Als mijn vrouw zou rijden zou ik me toch alleen maar stressen..
Ik rij ook alleen naar zuid Frankrijk met 3kids, dus bij toerbeurt mag er een naast papa zitten en de andere twee amuseren zich met een Dvd-tje.
Citaat van: Koenta_kinte op juli 03, 2016, 09:52:35 PM
Zijn wij de enigen die het rijden afwisselen? Wij rijden om en om, hebben dat ook altijd gedaan. Dus een uurtje of 3 rijden, stoppen, plassen etc en dan rijdt de ander 3 uur. Op die manier is het prima te doen om naar het zuiden te rijden. Wij gaan wel in 2 keer nu, zonder vouwwagen deden we dat in 1 keer.
Wij rijden ook om beurten, na elke ca. 2 1/2 uur wisselen we.
Wij rijden wel om de beurt, maar voor mij is het met de kar erachter toch echt na 2/2,5 uur maximaal klaar en mijn man kan ook na korte stop gewoon weer verder. In de praktijk start ik vaak en na de eerste stop mijn man verder, streven vaak niet naar meer dan 6 uur per dag, dus dat wil wel lukken zo!
Wij rijden ook om en om..
Ik ga beginnen denk ik, en mijn man daarna..
Onze ervaring van afgelopen zaterdag. Om 05.00 vertrokken vanuit Twente richting Lyon. Via Duitsland gereden, geen enkel oponthoud gehad tot aan ons hotel bij Lyon!! Om 16.00 daar al aangekomen en lekker gegeten. Volgende dag na een goed ontbijt, om 08.00 vertrokken om rond14.00 aan te komen bij Frejus wederom zonder oponthoud, sterker nog er was geen kip op de weg.... :H :H
Citaat van: superkoe32 op augustus 11, 2016, 09:06:49 PM
Onze ervaring van afgelopen zaterdag. Om 05.00 vertrokken vanuit Twente richting Lyon. Via Duitsland gereden, geen enkel oponthoud gehad tot aan ons hotel bij Lyon!! Om 16.00 daar al aangekomen en lekker gegeten. Volgende dag na een goed ontbijt, om 08.00 vertrokken om rond14.00 aan te komen bij Frejus wederom zonder oponthoud, sterker nog er was geen kip op de weg.... :H :H
Frejus? top..ook eens geweest. Welke camping zit je?
Camping Lei Suves :K
ok, wij toen La Bastiane. 2 campings verder...en Riviera D'azur in St Aygulf..mooie omgeving, wel druk zomers...
Citaat van: superkoe32 op augustus 11, 2016, 10:19:05 PM
Camping Lei Suves :K
Citaat van: eriktiel op augustus 11, 2016, 10:35:11 PM
ok, wij toen La Bastiane. 2 campings verder...en Riviera D'azur in St Aygulf..mooie omgeving, wel druk zomers...
Aangezien je topicvraag nu in het verleden ligt, mag dan off topic door te vragen hoe de campings bevallen? :)6]
Wij zijn dit jaar op camping Les Pins Parasols geweest in Fréjus en vinder de Cote d' Azur wel de moeite waard om vaker heen te gaan. We zijn niet echt van die animatie camping types maar deze camping leek wel door een kamp commandant geregeerd te worden. Ik heb er op zich geen last van gehad maar zou er niet terug keren.
Dus eigenlijk ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen op de camping en of je overlast kunt ondervinden door echt hard geluid bijvoorbeeld. We reizen met kleine kinderen. Hebben jullie tips?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Onze mijnen zijn 5 en 7 en vermaken zich hier prima! Geen herrie van animatie tot !aat in de avond. Wel eens wat te doen in de avond maar dat is in braaf om half elf afgelopen. Soms hoor je het verkeer van de snelweg naar dat is maar net hoe de wind staat... ik vind het in ieder geval niet hinderlijk.
Omgeving is mijn te toeristisch.... veel drukte, gehaast, veel drukke wegen... wij gaan vaak om half tien weg en dan rijd je simpel ergens heen, ga je later mijn je aansluiten in de file. Voor ons is dit een regio die we altijd vermeden hebben vanwege de drukte, maar je wil het toch een keer gezien hebben, maar voor ons is dit meteen de laatste keer.... Maar dat is geheel persoonlijk hoor! Aan de camping heeft het iig niet gelegen O0
klopt ja, erg druk in het hoogseizoen. beide campings die ik opnoem waren voor ons met kleine kinderen wel leuk. kleine familiecampings...geen disco en winkels..gewoon kleinschalig maar groot genoeg. Die in St.Aygulf is een aanrader..dicht bij zee en het strand is daar ook leuker en loopt minder steil af dan Frejus. En privesanitair op de plek!! Douche, wc en wastafel...super!
Dat klinkt in ieder geval goed eriktiel!
Heb je nog tips waar we een mooi stuk stand vinden met azuurblauwe zee?
Formentera ;-)
Boot vanaf Barcelona!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het strand van st Aygulf en als je de weg langs de kust neem ri St Tropez kom je langs leuke stukjes met kristalhelder water..