Vouwwagenclub.info
(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Roadmaster => Topic gestart door: Stefan206 op juni 09, 2017, 07:58:34 pm
-
Ik lees veel dat het wordt afgeraden of dat het zelfs verboden is, maar hoe doen jullie dat dan tijdens het rijden, ik kan me voorstellen dat los laten hangen tijdens het rijden ook niet echt veilig lijkt.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170609/92b53e2b1c0b699ab970144fd756cdfc.jpg)
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
-
In de kofferbak :J
-
Is wel snel te demonteren dan? Ik heb me er nog niet in verdiept hoe die vast zit.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
-
Nee bij Roadmaster zit hij vast dus niet te verwijderen. Als ik rij zit hij gewoon vast
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
Het slot dat Stefan gepost heeft wordt ook met een borgpen geleverd naast het slot. Als die borgpen er in zit kan je de aanhanger alsnog snel van de trekhaak halen.
Zo hebben wij altijd rondgereden met hetzelfde slot.
-
Mag dit slot er niet op tijdens het rijden? Ik vind het juist een veilig gevoel dat de vouwwagen niet af te koppelen is.
-
Ik rijd altijd met het slot erop. Op advies van Ad (Roadmaster) trouwens. Volgens mij kan het bij een Roadmaster ook niet anders. De borgpen vind ik ook geen goed idee, die ligt er veel te "los" in die ben ik onderweg zo kwijt.
-
Mag dit slot er niet op tijdens het rijden? Ik vind het juist een veilig gevoel dat de vouwwagen niet af te koppelen is.
Niet alles wat een veilig gevoel geeft, is ook veilig. Het is niet voor niets dat de koppeling zo is ontworpen dat hij er bij een grotere kracht vanaf gaat.
-
In Nederland is het niet verboden maar wordt het afgeraden om met een disselslot te rijden. In bijvoorbeeld Frankrijk staat er een leuke boete op.
-
hier ook zonder dieselslot. pas als we op een parkeerplaats staan gaat hij erop. Het is her en der idd verboden om met te rijden.. Zijn al eerdere topics over geschreven... wig tijdens het rijden wordt het afgeraden cq verboden.. in geval van een ongeval of andere noodsituatie kan de kar met disselslot Nooit accuut losgekoppeld worden.
-
Ik rijd altijd met het slot erop. Op advies van Ad (Roadmaster) trouwens. Volgens mij kan het bij een Roadmaster ook niet anders. De borgpen vind ik ook geen goed idee, die ligt er veel te "los" in die ben ik onderweg zo kwijt.
Wij hebben dit slot op 2 vouwwagens gehad en nooit een probleem er mee gehad. De borgpen was voorzien van een grote ring die je om kon klappen waardoor deze echt vast zat. Er uit vallen was dan echt onmogelijk.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170610/60f6d12e6bd5c281e5292fb633589a21.jpg)
Je stopt de pen er in en dan klap je de ring om. Er rammelt dan ook niets.
-
Koop een compact slot. Wij hadden er eentje die in een klein koffertje zat van Double Lock. Klikten we er zo op bij een tussenstop en we even uit het zicht waren.
-
Dat vastgemonteerde slot is nog sneller. Je hoeft alleen het hangslot er aan te hangen en je bent klaar.
-
Dat vastgemonteerde slot is nog sneller. Je hoeft alleen het hangslot er aan te hangen en je bent klaar.
Hangt wel van je dissel af denk ik? Maar veel koppelingen hebben ook de mogelijkheid van een klein simpel hangslotje, is nog makkelijker. Maar misschien is het ook van belang om al dan niet een SCM gekeurd slot te gebruiken i.v.m. verzekering. En dan moet je terug vallen op een beperkt aantal modellen.
-
Bovenstaande slot is er in uitvoeringen voor bijna elk merk dissel. De eerste montage is natuurlijk wel wat bewerkelijk maar daarna is het simpelweg de vork omhoogklappen om de trekhaak en dan het slot er door. Of tijdens het rijden de borgpen.
Op een P plaats haal je de borgpen los en hang je het hangslot er aan.
De SCM versie is voorzien van een breekmoer zodat hij niet los kan en een hangslot dat goedgekeurd is.
Zo werkt het slot:
https://youtu.be/Q9Jfw1nuQLQ
-
Maar goed, diegene met dit type disselslot, wat doen jullie?
Met een borgpin, slot of laten jullie hem los tijdens het rijden?
Ik vindt het wel gevaarlijk om hem los te laten hangen, en als het verboden is in sommige landen lijkt dat mij de enige oplossing, ja of verwijderen maar dat lijkt mij niet de bedoeling van dit type slot.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
-
Wij hadden onderweg altijd de borgpen er in zitten. Met twee vouwwagens er 10 jaar mee rondgereden.
Op een P plaats de borgpen er uit en het hangslot er in.
-
Wij hebben dit slot op 2 vouwwagens gehad en nooit een probleem er mee gehad. De borgpen was voorzien van een grote ring die je om kon klappen waardoor deze echt vast zat. Er uit vallen was dan echt onmogelijk.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170610/60f6d12e6bd5c281e5292fb633589a21.jpg)
Je stopt de pen er in en dan klap je de ring om. Er rammelt dan ook niets.
Ah, dáár is die pen voor. Ik kwam er twee tegen tussen onze spullen. Ik had geen idee waar die voor waren :?
Wat is dit forum toch een uitkomst. Ik leer onze Roadmaster steeds beter kennen WW
-
Ah, dáár is die pen voor. Ik kwam er twee tegen tussen onze spullen. Ik had geen idee waar die voor waren :?
Wat is dit forum toch een uitkomst. Ik leer onze Roadmaster steeds beter kennen WW
Kom je in de landbouw heel veel tegen. worden overal voor gebruikt aan machines om ze te borgen. Snel los en vast te maken. En goed geborgd.
-
Net even uitgeprobeerd. Zit inderdaad goed vast en kan er echt niet zomaar uit vallen.
(https://myalbum.com/photo/so3QuQtXd9L4/360.jpg)
-
Dat werkt wel goed zo, die trilt er ook niet uit zo
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
-
Wij hebben vorig jaar een ongeval gehad met de vouwwagen. Hij is achter de auto over de kop geslagen maar is niet los gekomen. Het koste erg veel kracht om de koppeling los te krijgen. Wat we wel deden bij een stop het slot erop.
-
In de kofferbak :J
+1
-
Ah, dáár is die pen voor. Ik kwam er twee tegen tussen onze spullen. Ik had geen idee waar die voor waren :?
Wat is dit forum toch een uitkomst. Ik leer onze Roadmaster steeds beter kennen WW
Nu je het zo scrijft, kom ie mij ook bekent voor, toch maar even in het zakje met klein grut kijken volgens zat ie daar in.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
-
Dat werkt wel goed zo, die trilt er ook niet uit zo
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Wees daar niet 100% zeker van. Er kunnen allerlei oorzaken zijn waardoor de pen iets open kan blijven/gaan. Er treedt ook roestvorming op in de pen, in de gaatjes waar de veer in zit. De pen kan daardoor iets open blijven staan en langzaam los trillen. Heb het in het verleden meegemaakt in de landbouw. Of door slijtage door trillen etc. Altijd blijven controleren.
-
Landbouw is wat anders als een vouwwagen ;)
En mocht in een extreem uitzonderlijke situatie de borgpen er uit vallen dan is er nog niets aan de hand. De vork bungelt dan naar beneden, meer niet.
-
Net even uitgeprobeerd. Zit inderdaad goed vast en kan er echt niet zomaar uit vallen.
(https://myalbum.com/photo/so3QuQtXd9L4/360.jpg)
Die pen heb ik er niet bij zitten. Ik gebruik gewoon het slot
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
Maar dat is juist in Duitsland en Frankrijk verboden :)
-
Maar dat is juist in Duitsland en Frankrijk verboden :)
Op menig forum wordt dit aangegeven maar helaas heb ik nog steed geen objectieve bevestiging voorbij zien komen. Heeft iemand dit ooit uitgezocht?
-
Dit vond ik op de anwb site:
https://www.anwb.nl/experts/juridisch/vraag/4536f48f-f2e7-4b03-b103-cd55f534df43/mag-je-met-een-disselslot-rijden-op-je-caravan-in-frankrijk?zoekterm=disselslot&onderwerp=Juridisch&vorige-pagina=1
-
Op menig forum wordt dit aangegeven maar helaas heb ik nog steed geen objectieve bevestiging voorbij zien komen. Heeft iemand dit ooit uitgezocht?
Ik denk dat je het gewoon vanuit veiligheidsoverwegingen al niet moet willen. Los van of het nu wel of niet mag wettelijk gezien.
Je weet nooit in wat voor een situatie je komt waarbij snel loskoppelen gewenst is.
Wij zetten de vouwwagen alleen op slot tijdens een tussenstop. Twee jaar terug hebben we meegemaakt dat na een tussenstop het slot niet meer los te krijgen was. Dit hebben we toen bij een garage los laten slijpen.
-
Op menig forum wordt dit aangegeven maar helaas heb ik nog steed geen objectieve bevestiging voorbij zien komen. Heeft iemand dit ooit uitgezocht?
Lees dit hele stuk maar even door, het staat er echt in
http://www.caravanendewet.nl/page6.php
-
Lees dit hele stuk maar even door, het staat er echt in
http://www.caravanendewet.nl/page6.php
Ik vindt het een beetje zwaar overkomen dat van die hulpverlening bij een ongeval.
Ik zit bij de vrijwillige brandweer, en ik kan met een gerust hart vertellen dat er geen aanhanger in welke vorm dan ook verwijderd wordt als er nog slachtoffers in het voertuig zitten, als die er uit zijn komt meestal de sleper en die weet wel raad met het ontkoppelen van een aanhangers.
Maargoed als het niet mag dan mag het niet, dat is voor mij een ander verhaal.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
-
Ik vindt het een beetje zwaar overkomen dat van die hulpverlening bij een ongeval.
Ik zit bij de vrijwillige brandweer, en ik kan met een gerust hart vertellen dat er geen aanhanger in welke vorm dan ook verwijderd wordt als er nog slachtoffers in het voertuig zitten, als die er uit zijn komt meestal de sleper en die weet wel raad met het ontkoppelen van een aanhangers.
Maargoed als het niet mag dan mag het niet, dat is voor mij een ander verhaal.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
De vraag was inderdaad of er, behalve op fora, ergens iets te vinden was over het wettelijk wel of niet toegestaan is om met disselslot te rijden in bepaalde landen. Vandaar de link naar dit stukje. Overigens kan ik me eerder voorstellen dat het prettig is je vouwwagen te kunnen redden wanneer de auto in de fik vliegt, ook da's al een stuk handiger te doen zonder disselslot.
-
De vraag was inderdaad of er, behalve op fora, ergens iets te vinden was over het wettelijk wel of niet toegestaan is om met disselslot te rijden in bepaalde landen. Vandaar de link naar dit stukje. Overigens kan ik me eerder voorstellen dat het prettig is je vouwwagen te kunnen redden wanneer de auto in de fik vliegt, ook da's al een stuk handiger te doen zonder disselslot.
Ja dat is ook zo, ik ga ook rijden met zo'n borgpen er in, ik leg het slot wel in de auto voor de pauzes.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
-
Overigens kan ik me eerder voorstellen dat het prettig is je vouwwagen te kunnen redden wanneer de auto in de fik vlieg
Op het moment dat je auto in brand staat is het mijn prioriteit is om mijn familie en mijzelf in veiligheid te brengen. Die vouwwagen mag wat mij betreft dan ook de fik in.
Zelf rijd ik altijd met het disselslot erop. Het is wel een versie waarbij de hendel ruimte heeft zodat de aanhangwagen nog wel van de kogel af kan 'floepen' als er een te grote spannning op zou staan. Hij is echter niet met de hand af te koppelen.
Hoewel ik er zelf geen probleem mee heb om met het slot erop te rijden vraag ik me of het wettelijk ook mag. Op de website waarnaar verwezen wordt staat "liever niet". En helaas heb ik nog niet 'bewijs' gezien of het wel/niet mag. Ik wil er trouwens geen zware discussie van maken hoor, ben gewoon op zoek naar wat wettelijk gezien mag ;)
-
Wat Frankrijk betreft had ik ergens op dit forum de link naar de Franse wetgeving zien passeren en kon je daar in het frans lezen dat het effectief zo was als ik me niet vergis. Er was daar een boete op van 250 euro dacht ik.
-
Hoewel ik er zelf geen probleem mee heb om met het slot erop te rijden vraag ik me of het wettelijk ook mag. Op de website waarnaar verwezen wordt staat "liever niet". En helaas heb ik nog niet 'bewijs' gezien of het wel/niet mag. Ik wil er trouwens geen zware discussie van maken hoor, ben gewoon op zoek naar wat wettelijk gezien mag ;)
Pak dan even Google er bij: in Nederland is het *niet* verboden maar 'liever niet', in Frankrijk staat er een (forse) boete op. Staat onder andere beschreven op de website van de ANWB als ik mij niet vergis.
En als er rook onder de motorkap vandaan komt heb ik echt nog wel tijd om èn mijzelf, èn mijn familie èn mijn vouwwagen in veiligheid te brengen. Dat is mij tenminste indertijd met een aanhangwagen vol verhuisspullen ook gelukt. Helaas in het pré-mobieltjes tijdperk dus heb ik er geen foto's van :P :)
-
Ik heb een SCM disselslot die ik onderweg en niet op heb. Dit staat ook op het slot zelf trouwens. Hij gaat er onderweg alleen even op als we de boel niet meer in het zicht hebben.
N.a.v. Deze discussie is de discussie over hoe de oploop rem breekkabel te bevestigen ook wel goed te lezen.
https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/koppeling/losbreekkabel
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Gewoon beter om niet te doen tijdens het rijden. Is een ouder topic over.
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=19637.0 (http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=19637.0)
Ik kan me voorstellen dat er situaties kunnen zijn waarbij je juist blij zou zijn dat je aanhanger los raakt waardoor je je auto meer onder controle kunt krijgen. De losbreekinrichting zou dan hopelijk de aanhanger ook nog veilig tot stilstand kunnen brengen.
-
Gewoon beter om niet te doen tijdens het rijden. Is een ouder topic over.
Ik kan me voorstellen dat er situaties kunnen zijn waarbij je juist blij zou zijn dat je aanhanger los raakt waardoor je je auto meer onder controle kunt krijgen. De losbreekinrichting zou dan hopelijk de aanhanger ook nog veilig tot stilstand kunnen brengen.
Helemaal mee eens. Er is denk ik ook enige verwarring mede doordat er twee soorten disselsloten zijn. Het slot dat ik gebruik verhindert het afkoppelen maar de vouwwagen kan nog steeds los raken en heeft ook geen invloed op de losbreekinrichting. Bij andere type disselsloten is de koppeling aan de onderkant van de trekhaak kogel aangebracht: de hendel kan dan nog wel bediend worden maar de koppeling kan niet van de kogel verwijdert worden. Deze variant is inderdaad af te raden tijdens het rijden aangezien de vouwwagen nooit van de kogel kan los raken.
Dat de vouwwagen bij een ongeluk, brand o.i.d. niet afgenomen kan worden zie ik niet als probleem aangezien de brandweer de trekhaak er binnen 1 minuut afknipt. En bij brand is het een verhaal van "jammer dan".
Heb inmiddels een berichtje gestuurd aan Duitse en Franse autoriteiten. Mocht er een antwoord komen dan zal ik het hier posten.
-
Dat de vouwwagen bij een ongeluk, brand o.i.d. niet afgenomen kan worden zie ik niet als probleem aangezien de brandweer de trekhaak er binnen 1 minuut afknipt. En bij brand is het een verhaal van "jammer dan".
Heb inmiddels een berichtje gestuurd aan Duitse en Franse autoriteiten. Mocht er een antwoord komen dan zal ik het hier posten.
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd een een trekhaak doorknippen, ik denk dat het ook niet wil met een schaar die standaard op een brandweerwagen ligt. Als we een keer een sloopauto hebben met een trekhaak dan gaat de schaar er zeker in om te proberen. in een Hulpverleningsvoertuig zitten wel zwaardere scharen en spreiders met name voor vrachtwagens\treinen bedoeld.
-
Ik denk dat de motorzaag sneller zal zijn als de vonken geen probleem zijn en het rap moet.
-
De dissel afknippen.
Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
-
Ik denk dat de motorzaag sneller zal zijn als de vonken geen probleem zijn en het rap moet.
Die zijn meestal voor hout bedoeld, , ik denk dat het vies tegenvalt om daar doorheen te komen, het is een beste bonk staal zo'n trekhaak. De diesel doorknippen lijkt makkelijker.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat hetoest gebeuren, er staat in de lesstof ook helemaal niets over geschreven, daaruit concludeer ik dat het zeer zelden voorkomt dat we eerst een aanhanger moeten verwijderen om bij de slachtoffers te komen. Maar het is zeker niet ondenkbaar.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
-
Die zijn meestal voor hout bedoeld, , ik denk dat het vies tegenvalt om daar doorheen te komen, het is een beste bonk staal zo'n trekhaak. De diesel doorknippen lijkt makkelijker.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat hetoest gebeuren, er staat in de lesstof ook helemaal niets over geschreven, daaruit concludeer ik dat het zeer zelden voorkomt dat we eerst een aanhanger moeten verwijderen om bij de slachtoffers te komen. Maar het is zeker niet ondenkbaar.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Ik heb het over een motorzaag, niet over een kettingzaag. Misschien was een correcter benaming Motorslijper geweest. Die maakt er korte metten mee.
-
Ik heb het over een motorzaag, niet over een kettingzaag. Misschien was een correcter benaming Motorslijper geweest. Die maakt er korte metten mee.
Hahahaha die wel ja, maar zit bij ons niet op het voertuig.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
-
Maar, als ik het goed begrijp, is het eigenlijk ook niet verstandig om in plaats van het slot, een pin erin te steken? Dan kan de dissel alsnog niet loskomen van de trekhaak, in geval van nood.
Dat ding los laten hangen vind ik ook weer niks...
-
Maar, als ik het goed begrijp, is het eigenlijk ook niet verstandig om in plaats van het slot, een pin erin te steken? Dan kan de dissel alsnog niet loskomen van de trekhaak, in geval van nood.
Dat ding los laten hangen vind ik ook weer niks...
Ik ook niet, ik ga het slot vervangen tijdens het rijden voor een borgpen(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170612/4c35a0e0a874920308659acfed58fb99.jpg)
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
-
Wij hebben dit slot op 2 vouwwagens gehad en nooit een probleem er mee gehad. De borgpen was voorzien van een grote ring die je om kon klappen waardoor deze echt vast zat. Er uit vallen was dan echt onmogelijk.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170610/60f6d12e6bd5c281e5292fb633589a21.jpg)
Je stopt de pen er in en dan klap je de ring om. Er rammelt dan ook niets.
Ja die heb ik ook. Alleen van dat omklappen, dat gedeelte was ik dus vergeten ::)
-
Maar, als ik het goed begrijp, is het eigenlijk ook niet verstandig om in plaats van het slot, een pin erin te steken? Dan kan de dissel alsnog niet loskomen van de trekhaak, in geval van nood.
Ik snap niet zo goed wat mensen steeds bedoelen met het feit dat een dissel in geval van nood hoort los te komen van de trekhaak? Een dissel hoort simpelweg nooit los te komen van de haak, net als dat belading nooit los hoort te komen van de aanhanger. Dat het in geval van een ongeval soms gebeurt omdat er nou eenmaal extreme krachten in het spel zijn is een feit, maar het is geen "voorgeprogrammeerd gegeven" zoals het kreukelen van een kreukelzone of het ploffen van een airbag wel is. Een aanhanger die loskomt van de haak is een ongeleid projectiel, als het goed is nog enigszins in toom gehouden door de oploopreminstallatie. Maar dat is wel een laatste vangnet.
-
Het gaat er om dat de aanhanger in geval van nood snel van de trekhaak af te halen is.
Het gaat niet om het losschieten.
-
Het gaat er om dat de aanhanger in geval van nood snel van de trekhaak af te halen is.
Het gaat niet om het losschieten.
Maar ook dat is een behoorlijk theoretische situatie. Doorgaans staat de boel na een klap dermate strak dat van normaal loskoppelen überhaupt geen sprake meer is. Dan wordt het gewoon het genoemde gereedschap, schaar in de dissel.
-
Voor zowel de vouwwagen als de caravan nog nooit gebruikt. Nu moet ik zeggen dat we de combinatie ook nooit onbeheerd achter laten.
Als je onderweg uit eten wilt of alles klaar zet voor nachtelijk vertrek kan ik me voorstellen dat je er een slot op wilt hebben. Ik zal eens kijken of ik ook kan rijden met disselslot.
-
Maar ook dat is een behoorlijk theoretische situatie. Doorgaans staat de boel na een klap dermate strak dat van normaal loskoppelen überhaupt geen sprake meer is. Dan wordt het gewoon het genoemde gereedschap, schaar in de dissel.
Het is ook een theoretisch verhaal, net zoals de vreemde Nederlandse uitzondering als het om de discussie met de losbreek kabel gaat...
-
Het gaat er om dat de aanhanger in geval van nood snel van de trekhaak af te halen is.
Het gaat niet om het losschieten.
De losbreekreminrichting is er voor dat ALS de aanhanger van de trekhaak afschiet (om wat voor reden dan ook) de aanhanger zelf gaat remmen en tot stilstand komt in plaats van als een los geslagen projectiel over de weg schiet met welke gevolgen dan ook.
En indien er een ongeval plaats vind waarbij een auto met aanhangwagen is geschaard of erger dan is het wel zo handig dat de combinatie vlot los gemaakt kan worden zodat het andere verkeer weer kan doorrijden. En als je een disselslot gebruikt tijdens het rijden dan kan dat vlot los maken niet want daar is dat ding immers voor bedoelt.
@ meeder: En zo theoretisch is het verhaal niet. Het losslijpen van een disselslot kost véél meer tijd dan het losmaken van een trekhaak verbinding. Ik heb door mijn werk in de afgelopen 10 jaar zoveel aanrijdingen en geschaarde aanhangwagens gezien dat ik dat absoluut zeker weet.
-
Ik snap de hele discussie niet. Waarom zou je het ding achter je auto op slot willen hebben als je aan het rijden bent.
Zeker als je ook nog weet dat het belemmerend werkt in geval van ...
Het is toch gewoon prettig dat het ding los te halen is, zonder dat je eerst een sleutel moet hebben.
Dat je hem op slot wil zetten als je de wagen uit het zicht hebt, snap ik. Maar voor de rest gewoon niet op slot, lijkt mij.
-
Het ging er mij om dat ik niet wil dat mijn disselslot loshangt tijdens het rijden gezien de constructie van mijn slot.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
-
Het ging er mij om dat ik niet wil dat mijn disselslot loshangt tijdens het rijden gezien de constructie van mijn slot.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Kan ik me voorstellen. Een oplossing zou een verende borgpen kunnen zijn.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170616/b64431e083b7e4aedf75ec795ecc37d4.jpeg)
-
Het is ook een theoretisch verhaal
In een eerdere reactie van mij had ik al aangegeven het een keer bij de hand te hebben gehad: in de auto ontstond brand onder de motorkap, achter de auto hing een kar met (best wel dierbare) inboedel die we aan het verhuizen waren. Ik was blij de aanhanger snel los te kunnen koppelen en een paar meter verderop te kunnen zetten.
Overigens, het gebeurde binnen de bebouwde kom en dankzij een paar toegesnelde bewoners en al een paar minuten daarna de brandweer viel de schade mee. Het bleek voornamelijk rook te zijn en wat minder vuur. Maar een toch niet zò theoretisch verhaal dus!