Disselslot tijdens het rijden, wat doen jullie?

Gestart door Stefan206, juni 09, 2017, 07:58:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jerome

Citaat van: winnieandbuzz op juni 10, 2017, 07:41:35 PM
Op menig forum wordt dit aangegeven maar helaas heb ik nog steed geen objectieve bevestiging voorbij zien komen. Heeft iemand dit ooit uitgezocht?
Ik denk dat je het gewoon vanuit veiligheidsoverwegingen al niet moet willen. Los van of het nu wel of niet mag wettelijk gezien.
Je weet nooit in wat voor een situatie je komt waarbij snel loskoppelen gewenst is.
Wij zetten de vouwwagen alleen op slot tijdens een tussenstop. Twee jaar terug hebben we meegemaakt dat na een tussenstop het slot niet meer los te krijgen was. Dit hebben we toen bij een garage los laten slijpen.

nikkel1964

Citaat van: winnieandbuzz op juni 10, 2017, 07:41:35 PM
Op menig forum wordt dit aangegeven maar helaas heb ik nog steed geen objectieve bevestiging voorbij zien komen. Heeft iemand dit ooit uitgezocht?

Lees dit hele stuk maar even door, het staat er echt in

http://www.caravanendewet.nl/page6.php

Stefan206

Citaat van: NielsP op juni 10, 2017, 11:37:15 PM
Lees dit hele stuk maar even door, het staat er echt in

http://www.caravanendewet.nl/page6.php
Ik vindt het een beetje zwaar overkomen dat van die hulpverlening bij een ongeval.
Ik zit bij de vrijwillige brandweer, en ik kan met een gerust hart vertellen dat er geen aanhanger in welke vorm dan ook verwijderd wordt als er nog slachtoffers in het voertuig zitten, als die er uit zijn komt meestal de sleper en die weet wel raad met het ontkoppelen van een aanhangers.
Maargoed als het niet mag dan mag het niet, dat is voor mij een ander verhaal.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

nikkel1964

Citaat van: Stefan206 op juni 10, 2017, 11:56:42 PM
Ik vindt het een beetje zwaar overkomen dat van die hulpverlening bij een ongeval.
Ik zit bij de vrijwillige brandweer, en ik kan met een gerust hart vertellen dat er geen aanhanger in welke vorm dan ook verwijderd wordt als er nog slachtoffers in het voertuig zitten, als die er uit zijn komt meestal de sleper en die weet wel raad met het ontkoppelen van een aanhangers.
Maargoed als het niet mag dan mag het niet, dat is voor mij een ander verhaal.

De vraag was inderdaad of er, behalve op fora, ergens iets te vinden was over het wettelijk wel of niet toegestaan is om met disselslot te rijden in bepaalde landen. Vandaar de link naar dit stukje. Overigens kan ik me eerder voorstellen dat het prettig is je vouwwagen te kunnen redden wanneer de auto in de fik vliegt, ook da's al een stuk handiger te doen zonder disselslot.

Stefan206

Citaat van: NielsP op juni 11, 2017, 12:22:29 AM
De vraag was inderdaad of er, behalve op fora, ergens iets te vinden was over het wettelijk wel of niet toegestaan is om met disselslot te rijden in bepaalde landen. Vandaar de link naar dit stukje. Overigens kan ik me eerder voorstellen dat het prettig is je vouwwagen te kunnen redden wanneer de auto in de fik vliegt, ook da's al een stuk handiger te doen zonder disselslot.
Ja dat is ook zo, ik ga ook rijden met zo'n borgpen er in, ik leg het slot wel in de auto voor de pauzes​.

winnieandbuzz

CiteerOverigens kan ik me eerder voorstellen dat het prettig is je vouwwagen te kunnen redden wanneer de auto in de fik vlieg

Op het moment dat je auto in brand staat is het mijn prioriteit is om mijn familie en mijzelf in veiligheid te brengen. Die vouwwagen mag wat mij betreft dan ook de fik in.

Zelf rijd ik altijd met het disselslot erop. Het is wel een versie waarbij de hendel ruimte heeft zodat de aanhangwagen nog wel van de kogel af kan  'floepen' als er een te grote spannning op zou staan. Hij is echter niet met de hand af te koppelen.

Hoewel ik er zelf geen probleem mee heb om met het slot erop te rijden vraag ik me of het wettelijk ook mag. Op de website waarnaar verwezen wordt staat "liever niet". En helaas heb ik nog niet 'bewijs' gezien of het wel/niet mag. Ik wil er trouwens geen zware discussie van maken hoor, ben gewoon op zoek naar wat wettelijk gezien mag ;)

FriedelP

Wat Frankrijk betreft had ik ergens op dit forum de link naar de Franse wetgeving zien passeren en kon je daar in het frans lezen dat het effectief zo was als ik me niet vergis. Er was daar een boete op van 250 euro dacht ik.

nikkel1964

Citaat van: winnieandbuzz op juni 11, 2017, 11:59:36 AM
Hoewel ik er zelf geen probleem mee heb om met het slot erop te rijden vraag ik me of het wettelijk ook mag. Op de website waarnaar verwezen wordt staat "liever niet". En helaas heb ik nog niet 'bewijs' gezien of het wel/niet mag. Ik wil er trouwens geen zware discussie van maken hoor, ben gewoon op zoek naar wat wettelijk gezien mag ;)

Pak dan even Google er bij: in Nederland is het *niet* verboden maar 'liever niet', in Frankrijk staat er een (forse) boete op. Staat onder andere beschreven op de website van de ANWB als ik mij niet vergis.

En als er rook onder de motorkap vandaan komt heb ik echt nog wel tijd om èn mijzelf, èn mijn familie èn mijn vouwwagen in veiligheid te brengen. Dat is mij tenminste indertijd met een aanhangwagen vol verhuisspullen ook gelukt. Helaas in het pré-mobieltjes tijdperk dus heb ik er geen foto's van  :P :)

JelleB

Ik heb een SCM disselslot die ik onderweg en niet op heb. Dit staat ook op het slot zelf trouwens. Hij gaat er onderweg alleen even op als we de boel niet meer in het zicht hebben.
N.a.v. Deze discussie is de discussie over hoe de oploop rem breekkabel te bevestigen ook wel goed te lezen.

https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/koppeling/losbreekkabel

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

meneer Marnix

Gewoon beter om niet te doen tijdens het rijden. Is een ouder topic over.

http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=19637.0

Ik kan me voorstellen dat er situaties kunnen zijn waarbij je juist blij zou zijn dat je aanhanger los raakt waardoor je je auto meer onder controle kunt krijgen. De losbreekinrichting zou dan hopelijk de aanhanger ook nog veilig tot stilstand kunnen brengen.

winnieandbuzz

Citaat van: meneer Marnix op juni 12, 2017, 03:46:09 PM
Gewoon beter om niet te doen tijdens het rijden. Is een ouder topic over.

Ik kan me voorstellen dat er situaties kunnen zijn waarbij je juist blij zou zijn dat je aanhanger los raakt waardoor je je auto meer onder controle kunt krijgen. De losbreekinrichting zou dan hopelijk de aanhanger ook nog veilig tot stilstand kunnen brengen.

Helemaal mee eens. Er is denk ik ook enige verwarring mede doordat er twee soorten disselsloten zijn. Het slot dat ik gebruik verhindert het afkoppelen maar de vouwwagen kan nog steeds los raken en heeft ook geen invloed op de losbreekinrichting. Bij andere  type disselsloten is de koppeling aan de onderkant van de trekhaak kogel aangebracht: de hendel kan dan nog wel bediend worden maar de koppeling kan niet van de kogel verwijdert worden. Deze variant is inderdaad af te raden tijdens het rijden aangezien de vouwwagen nooit van de kogel kan los raken.

Dat de vouwwagen bij een ongeluk, brand o.i.d. niet afgenomen kan worden zie ik niet als probleem aangezien de brandweer de trekhaak er binnen 1 minuut afknipt. En bij brand is het een verhaal van "jammer dan".
Heb inmiddels een berichtje gestuurd aan Duitse en Franse autoriteiten. Mocht er een antwoord komen dan zal ik het hier posten.

Stefan206

Citaat van: winnieandbuzz op juni 12, 2017, 04:06:46 PM
Dat de vouwwagen bij een ongeluk, brand o.i.d. niet afgenomen kan worden zie ik niet als probleem aangezien de brandweer de trekhaak er binnen 1 minuut afknipt. En bij brand is het een verhaal van "jammer dan".
Heb inmiddels een berichtje gestuurd aan Duitse en Franse autoriteiten. Mocht er een antwoord komen dan zal ik het hier posten.

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd een een trekhaak doorknippen, ik denk dat het ook niet wil met een schaar die standaard op een brandweerwagen ligt. Als we een keer een sloopauto hebben met een trekhaak dan gaat de schaar er zeker in om te proberen. in een Hulpverleningsvoertuig zitten wel zwaardere scharen en spreiders met name voor vrachtwagens\treinen bedoeld.

Yella

Ik denk dat de motorzaag sneller zal zijn als de vonken geen probleem zijn en het rap moet.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Theu

De dissel afknippen.

Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T

Stefan206

Citaat van: Yella op juni 12, 2017, 05:21:14 PM
Ik denk dat de motorzaag sneller zal zijn als de vonken geen probleem zijn en het rap moet.
Die zijn meestal voor hout bedoeld, , ik denk dat het vies tegenvalt om daar doorheen te komen, het is een beste bonk staal zo'n trekhaak. De diesel doorknippen lijkt makkelijker.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat hetoest gebeuren, er staat in de lesstof ook helemaal niets over geschreven, daaruit concludeer ik dat het zeer zelden voorkomt dat we eerst een aanhanger moeten verwijderen om bij de slachtoffers te komen. Maar het is zeker niet ondenkbaar.