Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Tips & Tricks => Topic gestart door: muis op augustus 24, 2017, 12:12:18 AM

Titel: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: muis op augustus 24, 2017, 12:12:18 AM
https://youtu.be/fQKn0gu9bSE
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: sanderv op augustus 24, 2017, 02:19:48 PM
De amerikanen denken daar anders over  :)

6.12 min:

https://www.youtube.com/watch?v=NCi81TVWrnA
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: Marcel op augustus 24, 2017, 02:56:09 PM
De amerikanen denken er niet anders over. Het is alleen niet zo dat het eerste filmpje wil zeggen dat je maar zoveel mogelijk gewicht op de kogel moet laden.
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: sanderv op augustus 24, 2017, 05:40:17 PM
Citaat van: Marcel op augustus 24, 2017, 02:56:09 PM
De amerikanen denken er niet anders over. Het is alleen niet zo dat het eerste filmpje wil zeggen dat je maar zoveel mogelijk gewicht op de kogel moet laden.


Tot 1100 kg (!!) kogeldruk... :H
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: Hemertje op augustus 25, 2017, 11:01:48 PM
900 pond, 450kg heeft ie het toch over?
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: Theu op augustus 25, 2017, 11:32:39 PM
Yep.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: sanderv op augustus 26, 2017, 12:42:48 AM
Citaat van: Hemertje op augustus 25, 2017, 11:01:48 PM
900 pond, 450kg heeft ie het toch over?

Deze specifieke caravan wel. De trekhaak en de auto mogen tot 2200 pound, 1100 kg.
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: Frankie op augustus 26, 2017, 01:38:35 AM
Het eerste filmpje over kogeldruk gaat niet over kogeldruk, maar over het plaatsen van de massa ver van de as.
Punt is dat de massa die dicht bij de as geplaatst wordt een relatief klein moment veroorzaakt op wat je het draaipunt van de as zou kunnen noemen.

Wanneer in dit filmpje alle massablokjes verplaatst zouden worden naar de as van de aanhanger (en dus een kogeldruk van bijna nul gerealiseerd zou worden) slingert de wagen niet.
Het is dus niet de lage kogeldruk die slingering veroorzaakt, maar de ver uit het midden van de aanhanger geplaatste massa. Iets wat vooral bij van die grote witte bakken van belang is. Met ons fantastische 'lean and mean' kampeermiddel heb je er niet of nauwelijks last van.
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: C5CCV op augustus 26, 2017, 08:23:55 AM
Citaat van: Frankie op augustus 26, 2017, 01:38:35 AM
Het eerste filmpje over kogeldruk gaat niet over kogeldruk, maar over het plaatsen van de massa ver van de as.


Daar ben ik het niet eens, hij verplaatst het gewicht in het filmpje van de voorzijde naar de achterzijde;in principe ongeveer net zover vanaf de as.


Er zijn filmpjes in omloop waar ze het gewicht vanuit het midden verdelen over de voor en achterzijde, en zie je gebeuren wat jij omschrijft:
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: Frankie op augustus 26, 2017, 08:36:14 AM
Citaat van: C5CCV op augustus 26, 2017, 08:23:55 AM
Daar ben ik het niet eens, hij verplaatst het gewicht in het filmpje van de voorzijde naar de achterzijde;in principe ongeveer net zover vanaf de as.
Ja. Maar dat is het hem juist. Hij verplaatst het naar een plek ver van de as, waarmee hij feitelijk twee dingen tegelijkertijd doet.
En de kogeldruk verlagen en het gewicht verplaatsen naar een plek ver buiten de as van de aanhanger.
Dat achtereind kan vrij heen en weer slingeren. De kogel niet. Die massa heeft op de kogel dus veel minder effect. Maat dat komt niet door de kogeldruk, maar door de plek waar die massa zich bevindt.

Stel dat hij de kogeldruk na de handeling op het filmpje weer laat toenemen door alsnog gewicht op de kogel bij te plaatsen, dan zou het slingeren niet afnemen.
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: Hemertje op augustus 26, 2017, 08:46:34 AM
Citaat van: Frankie op augustus 26, 2017, 01:38:35 AM
Het is dus niet de lage kogeldruk die slingering veroorzaakt, maar de ver uit het midden van de aanhanger geplaatste massa.

Iets wat vooral bij van die grote witte bakken van belang is.

Met ons fantastische 'lean and mean' kampeermiddel heb je er niet of nauwelijks last van.

Lijkt mij ook, bij de vouwwagen is de afstand van as tot kentekenplaat zo kort dat het volgens mij weinig tot geen invloed heeft waar je gewicht ligt....!?
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: Drikusniet op augustus 26, 2017, 08:58:36 AM
Citaat van: Hemertje op augustus 26, 2017, 08:46:34 AM
Lijkt mij ook, bij de vouwwagen is de afstand van as tot kentekenplaat zo kort dat het volgens mij weinig tot geen invloed heeft waar je gewicht ligt....!?
Voor de berekening van de 'slingerkracht' geldt: Gewicht x Afstand. Bij een Carabah zijn beide een stuk groter, en heb je daarnaast voor de stabiliteit ook het voordeel dat de Vouwwagen lager is. Dus 3x gunstiger ☺
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: muis op augustus 26, 2017, 09:24:36 AM
Klopt de titel dan wel of niet, anders pas ik hem aan :J
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: Marcel op augustus 26, 2017, 10:32:26 AM
Citaat van: Frankie op augustus 26, 2017, 01:38:35 AM
Het eerste filmpje over kogeldruk gaat niet over kogeldruk, maar over het plaatsen van de massa ver van de as.
Punt is dat de massa die dicht bij de as geplaatst wordt een relatief klein moment veroorzaakt op wat je het draaipunt van de as zou kunnen noemen.

Wanneer in dit filmpje alle massablokjes verplaatst zouden worden naar de as van de aanhanger (en dus een kogeldruk van bijna nul gerealiseerd zou worden) slingert de wagen niet.
Het is dus niet de lage kogeldruk die slingering veroorzaakt, maar de ver uit het midden van de aanhanger geplaatste massa. Iets wat vooral bij van die grote witte bakken van belang is. Met ons fantastische 'lean and mean' kampeermiddel heb je er niet of nauwelijks last van.

Maar de blokjes zijn in beide gevallen toch even ver van de as af? Ik weet niet of dit filmpje over kogeldruk gaat, maar ik zie duidelijk verschil tussen gewicht aan de voorkant en aan de achterkant, terwijl het gewicht even ver van de as af zit.
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: Hemertje op augustus 26, 2017, 10:38:44 AM
je moet ook nog even de lengte van de dissel meetellen...
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: Hemertje op augustus 26, 2017, 10:41:00 AM
Citaat van: Drikusniet op augustus 26, 2017, 08:58:36 AM
Voor de berekening van de 'slingerkracht' geldt: Gewicht x Afstand. Bij een Carabah zijn beide een stuk groter, en heb je daarnaast voor de stabiliteit ook het voordeel dat de Vouwwagen lager is. Dus 3x gunstiger ☺

dan maakt het toch voor de stabiliteit toch niet zoveel uit bij onze klapkarren waar je het gewicht in de wagen neerlegt, direct bij de dissel of wat meer bij de dissel of nummerplaat?

als je kogeldruk maar richting de 50kg gaat!?
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: FriedelP op augustus 26, 2017, 10:47:31 AM
Het eerste filmpje lijkt mij wel over kogeldruk te gaan en staat ook duidelijk aangegeven. Is waar dat gewicht ver van de as ligt, maar dat is zowel op de moment dat het wel en niet slingert en het verschil tussen die twee is alleen de kogeldruk.

Uiteraard is het meeste gewicht in de buurt van de as leggen en dergelijken ook belangrijk en dat zie je beter in de carava filmpje. Kortom, alle aspecten zijn belangrijk, hoewel het bij een vouwwagen minder zal spelen dan bij een sleurhut, tracht ik met beide aspecten toch altijd rekening te houden.
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: Marcel op augustus 26, 2017, 10:54:06 AM
Het verschil is niet alleen de kogeldruk. Het gewicht aan de voorkant is 'gefixeerd' door het gewicht van de auto en het zit redelijk dicht bij een andere as: de achteras van diezelfde auto.
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: Frankie op augustus 26, 2017, 11:00:51 AM
Citaat van: Marcel op augustus 26, 2017, 10:32:26 AM
Maar de blokjes zijn in beide gevallen toch even ver van de as af? Ik weet niet of dit filmpje over kogeldruk gaat, maar ik zie duidelijk verschil tussen gewicht aan de voorkant en aan de achterkant, terwijl het gewicht even ver van de as af zit.
Precies. En daardoor worden twee verschillende zaken tegelijkertijd veranderd. Om de kogeldruk te verminderen bij gelijkblijvend totaalgewicht van de aanhanger, had hij de gewichtjes op de kogel niet naar achteren hoeven verplaatsen, maar naar de as van de wagen. Dan was én de kogeldruk kleiner geworden én (ook, toch) de totale massa van de wagen gelijk gebleven, maar was de wagen niet gaan slingeren.

Citaat van: FriedelPHet eerste filmpje lijkt mij wel over kogeldruk te gaan en staat ook duidelijk aangegeven. Is waar dat gewicht ver van de as ligt, maar dat is zowel op de moment dat het wel en niet slingert en het verschil tussen die twee is alleen de kogeldruk.

Uiteraard is het meeste gewicht in de buurt van de as leggen en dergelijken ook belangrijk en dat zie je beter in de carava filmpje. Kortom, alle aspecten zijn belangrijk, hoewel het bij een vouwwagen minder zal spelen dan bij een sleurhut, tracht ik met beide aspecten toch altijd rekening te houden.

Allemaal tot je dienst, maar daarmee heeft hij dus twee zaken tegelijkertijd beïnvloed. En hij suggereert min of meer dat de resonantie die ontstaat alleen door de kogeldruk komt. Maar het is niet de lage kogeldruk die voor de resonantie zorgt. Als je al je gewicht op de as legt en een kogeldruk van nul aanhoudt, slingert hij echt niet. hij gaat bokken en de kans dat de dissel van de kogel afvliegt wordt wat groter en de druk op je achterwielen wordt kleiner. Door een lage kogeldruk kan de aanhanger makkelijker zijwaarts bewegen. Maar dat wordt, als het gewicht volledig op de as ligt, heel snel gedempt. Ligt het gewicht niet op de as maar achteraan de vouwwagen/carabak, dan zal de getoonde resonantie ontstaan die niet meer onder controle te krijgen is.
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: KampeerFan op augustus 27, 2017, 09:17:38 AM
Citaat van: C5CCV op augustus 26, 2017, 08:23:55 AM
Daar ben ik het niet eens, hij verplaatst het gewicht in het filmpje van de voorzijde naar de achterzijde;in principe ongeveer net zover vanaf de as.


Er zijn filmpjes in omloop waar ze het gewicht vanuit het midden verdelen over de voor en achterzijde, en zie je gebeuren wat jij omschrijft:


Dit filmpje gaat over het juist beladen van een caravan (slingerproef). Denk aan fietsen achterop een caravan of juist voorop. En niet zo zeer over de kogeldruk.
Titel: Re: Kogeldruk in een filmpje
Bericht door: linda75 op augustus 27, 2017, 10:45:18 AM
brrr dat tweede filmpje.... zo herkenbaar.. ooit eens meegemaakt ondanks juiste belading en kogeldruk.. put pech van een windvlaagje.... nooit een caravan meer... :#