Kogeldruk in een filmpje

Gestart door muis, augustus 24, 2017, 12:12:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.


sanderv


Marcel

De amerikanen denken er niet anders over. Het is alleen niet zo dat het eerste filmpje wil zeggen dat je maar zoveel mogelijk gewicht op de kogel moet laden.

sanderv

Citaat van: Marcel op augustus 24, 2017, 02:56:09 PM
De amerikanen denken er niet anders over. Het is alleen niet zo dat het eerste filmpje wil zeggen dat je maar zoveel mogelijk gewicht op de kogel moet laden.


Tot 1100 kg (!!) kogeldruk... :H

Hemertje

900 pond, 450kg heeft ie het toch over?

Theu

Yep.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T

sanderv

Citaat van: Hemertje op augustus 25, 2017, 11:01:48 PM
900 pond, 450kg heeft ie het toch over?

Deze specifieke caravan wel. De trekhaak en de auto mogen tot 2200 pound, 1100 kg.

Frankie

Het eerste filmpje over kogeldruk gaat niet over kogeldruk, maar over het plaatsen van de massa ver van de as.
Punt is dat de massa die dicht bij de as geplaatst wordt een relatief klein moment veroorzaakt op wat je het draaipunt van de as zou kunnen noemen.

Wanneer in dit filmpje alle massablokjes verplaatst zouden worden naar de as van de aanhanger (en dus een kogeldruk van bijna nul gerealiseerd zou worden) slingert de wagen niet.
Het is dus niet de lage kogeldruk die slingering veroorzaakt, maar de ver uit het midden van de aanhanger geplaatste massa. Iets wat vooral bij van die grote witte bakken van belang is. Met ons fantastische 'lean and mean' kampeermiddel heb je er niet of nauwelijks last van.

C5CCV

Citaat van: Frankie op augustus 26, 2017, 01:38:35 AM
Het eerste filmpje over kogeldruk gaat niet over kogeldruk, maar over het plaatsen van de massa ver van de as.


Daar ben ik het niet eens, hij verplaatst het gewicht in het filmpje van de voorzijde naar de achterzijde;in principe ongeveer net zover vanaf de as.


Er zijn filmpjes in omloop waar ze het gewicht vanuit het midden verdelen over de voor en achterzijde, en zie je gebeuren wat jij omschrijft:

Frankie

#9
Citaat van: C5CCV op augustus 26, 2017, 08:23:55 AM
Daar ben ik het niet eens, hij verplaatst het gewicht in het filmpje van de voorzijde naar de achterzijde;in principe ongeveer net zover vanaf de as.
Ja. Maar dat is het hem juist. Hij verplaatst het naar een plek ver van de as, waarmee hij feitelijk twee dingen tegelijkertijd doet.
En de kogeldruk verlagen en het gewicht verplaatsen naar een plek ver buiten de as van de aanhanger.
Dat achtereind kan vrij heen en weer slingeren. De kogel niet. Die massa heeft op de kogel dus veel minder effect. Maat dat komt niet door de kogeldruk, maar door de plek waar die massa zich bevindt.

Stel dat hij de kogeldruk na de handeling op het filmpje weer laat toenemen door alsnog gewicht op de kogel bij te plaatsen, dan zou het slingeren niet afnemen.

Hemertje

Citaat van: Frankie op augustus 26, 2017, 01:38:35 AM
Het is dus niet de lage kogeldruk die slingering veroorzaakt, maar de ver uit het midden van de aanhanger geplaatste massa.

Iets wat vooral bij van die grote witte bakken van belang is.

Met ons fantastische 'lean and mean' kampeermiddel heb je er niet of nauwelijks last van.

Lijkt mij ook, bij de vouwwagen is de afstand van as tot kentekenplaat zo kort dat het volgens mij weinig tot geen invloed heeft waar je gewicht ligt....!?

Drikusniet

Citaat van: Hemertje op augustus 26, 2017, 08:46:34 AM
Lijkt mij ook, bij de vouwwagen is de afstand van as tot kentekenplaat zo kort dat het volgens mij weinig tot geen invloed heeft waar je gewicht ligt....!?
Voor de berekening van de 'slingerkracht' geldt: Gewicht x Afstand. Bij een Carabah zijn beide een stuk groter, en heb je daarnaast voor de stabiliteit ook het voordeel dat de Vouwwagen lager is. Dus 3x gunstiger ☺

muis

Klopt de titel dan wel of niet, anders pas ik hem aan :J

Marcel

Citaat van: Frankie op augustus 26, 2017, 01:38:35 AM
Het eerste filmpje over kogeldruk gaat niet over kogeldruk, maar over het plaatsen van de massa ver van de as.
Punt is dat de massa die dicht bij de as geplaatst wordt een relatief klein moment veroorzaakt op wat je het draaipunt van de as zou kunnen noemen.

Wanneer in dit filmpje alle massablokjes verplaatst zouden worden naar de as van de aanhanger (en dus een kogeldruk van bijna nul gerealiseerd zou worden) slingert de wagen niet.
Het is dus niet de lage kogeldruk die slingering veroorzaakt, maar de ver uit het midden van de aanhanger geplaatste massa. Iets wat vooral bij van die grote witte bakken van belang is. Met ons fantastische 'lean and mean' kampeermiddel heb je er niet of nauwelijks last van.

Maar de blokjes zijn in beide gevallen toch even ver van de as af? Ik weet niet of dit filmpje over kogeldruk gaat, maar ik zie duidelijk verschil tussen gewicht aan de voorkant en aan de achterkant, terwijl het gewicht even ver van de as af zit.

Hemertje

je moet ook nog even de lengte van de dissel meetellen...