Vraagje over het aan koppelen van de vouwwagen.
Mag/moet ik een Hulpkoppeling gebruiken bij het aankoppelen van onze jamet air?
Ik heb een andere auto en daar zit geen apart oogje om de losbreekrem aan vast te maken!
Zo ver ik weet is een hulpkoppeling verplicht.
Het is niet voldoende om de kabel om de trekhaak zelf te leggen, deze moet bevestigd worden aan de hulpkoppeling.
Citaat van: Jerome op februari 21, 2018, 07:08:23 PM
Zo ver ik weet is een hulpkoppeling verplicht.
Het is niet voldoende om de kabel om de trekhaak zelf te leggen, deze moet bevestigd worden aan de hulpkoppeling.
Klopt!
https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/koppeling/losbreekkabel (https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/koppeling/losbreekkabel)
Op de link kun je info vinden.
Op de foto mijn bevestigingshaak. (Elektrische wegklapbare trekhaak).
Bedankt voor de reacties,
Mag ik ook een Hulpkoppeling met veer gebruiken?is wel makkelijk aansluiten ,karabijnhaak door de veer en klaar. Of werkt dat zo niet?
Met veer bedoel je het systeem wat ik heb?
Vergelijk het met de foto zoals in de bijlage.
Interessant onderwerp! Ik vraag me namelijk altijd af waarom die extra karabijnhaak toegestaan is als hulpmiddel. Mij lijkt namelijk het gelaste oog veel sterker. Zeker als je van die karabijnhaken hebt waar de sterke niet toereikend is.
Ik pruts mijn karabijnhaak van de losbreekremkabel altijd door het gelaste oog van de trekhaak. In mijn ogen de sterkste beveiliging. En dat is waar het uiteindelijk om gaat. Niet om gemak om die normaal zo lastig vast te maken losbreekremkabel te bevestigen.
Citaat van: Klapband op februari 21, 2018, 11:18:51 PM
Interessant onderwerp! Ik vraag me namelijk altijd af waarom die extra karabijnhaak toegestaan is als hulpmiddel. Mij lijkt namelijk het gelaste oog veel sterker. Zeker als je van die karabijnhaken hebt waar de sterke niet toereikend is.
Ik pruts mijn karabijnhaak van de losbreekremkabel altijd door het gelaste oog van de trekhaak. In mijn ogen de sterkste beveiliging. En dat is waar het uiteindelijk om gaat. Niet om gemak om die normaal zo lastig vast te maken losbreekremkabel te bevestigen.
Bekijk dit filmpje maar eens over de werking. Ongeveer halverwege wordt het interessant.
Citaat van: Klapband op februari 21, 2018, 11:18:51 PM
Interessant onderwerp! Ik vraag me namelijk altijd af waarom die extra karabijnhaak toegestaan is als hulpmiddel. Mij lijkt namelijk het gelaste oog veel sterker. Zeker als je van die karabijnhaken hebt waar de sterke niet toereikend is.
Ik pruts mijn karabijnhaak van de losbreekremkabel altijd door het gelaste oog van de trekhaak. In mijn ogen de sterkste beveiliging. En dat is waar het uiteindelijk om gaat. Niet om gemak om die normaal zo lastig vast te maken losbreekremkabel te bevestigen.
Die beveiliging is met een bepaald doel ontworpen. Namelijk om de handrem aan te trekken en dan te breken. Als de verbinding te sterk is, blijft de aanhanger theoretisch aan de auto vast zitten. Die haak die aan de kabel zit moet in principe buigen. Als het te makkelijk gaat trekt de losgebroken aanhanger niet op de handrem. En heb je een ongeleid projectiel.
Citaat van: Yella op februari 22, 2018, 07:51:13 AM
Die beveiliging is met een bepaald doel ontworpen. Namelijk om de handrem aan te trekken en dan te breken. Als de verbinding te sterk is, blijft de aanhanger theoretisch aan de auto vast zitten. Die haak die aan de kabel zit moet in principe buigen. Als het te makkelijk gaat trekt de losgebroken aanhanger niet op de handrem. En heb je een ongeleid projectiel.
Helemaal juist. Daarnaast kosten de kabels bij een caravanboer/ online maar een paar euro en dan weet je zeker dat je een goede hebt. De kabel heeft een cruciale functie zoals je in het filmpje kan zien en ze kosten erg weinig dus het is dus kolder om hier op te gaan bezuinigen
In het volgende topic staat ook heel veel hierover :J
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16544.0
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16374.0
Hier staat ook nog wat
Volgens mij is het niet de bedoeling dat bij losbreken grote krachten op de karabijnhaak worden uitgeoefend. Ik denk eerder dat de karabijnhaak ervoor zorgt dat de losbreekkabel om de trekhaak gelust blijft (zie ook foto Jeroen). Als de wagen van de kogel valt en de handrem wordt aangetrokken, breekt de remkabel aan de kant van de aanhanger.
Citaat van: Slinger op februari 22, 2018, 08:54:48 AM
Volgens mij is het niet de bedoeling dat bij losbreken grote krachten op de karabijnhaak worden uitgeoefend. Ik denk eerder dat de karabijnhaak ervoor zorgt dat de losbreekkabel om de trekhaak gelust blijft (zie ook foto Jeroen). Als de wagen van de kogel valt en de handrem wordt aangetrokken, breekt de remkabel aan de kant van de aanhanger.
Dat klopt. Maar ik zag ook een opmerking dat de haak van de losbreekkabel ergens in wordt gehaakt. en dat is NIET de juiste methode.
Maar stel dat de Karabijnhaak te zwak is en te snel breekt/verbuigt, wat dan???? Want die heb je in allerlei dikte's en kwaliteiten.
Dus iedereen kan lekker zijn/haar mening ventileren. Maar wat de fabrikant opgeeft is duidelijk wat telt.
De haak van de losbreekkabel vastmaken zonder de kabel te stroppen, lijkt me ook geen goed idee. Het gekke is dat als ik de ANWB mag geloven, dit in Nederland wel is toegestaan:
https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/koppeling/losbreekkabel
Het beste is toch een hulpkoppeling op de trekhaak te monteren, dan ben je van al het gedoe af.
Citaat van: Slinger op februari 22, 2018, 10:58:23 AM
De haak van de losbreekkabel vastmaken zonder de kabel te stroppen, lijkt me ook geen goed idee. Het gekke is dat als ik de ANWB mag geloven, dit in Nederland wel is toegestaan:
https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/koppeling/losbreekkabel
Het beste is toch een hulpkoppeling op de trekhaak te monteren, dan ben je van al het gedoe af.
Sorry maar nu ben ik de kabel... eh draad ff kwijt...
Hier staat precies wat wel of niet mag met alle varianten. Hoe veel duidelijker kan het nog gemaakt worden.. toch...?
Voor de duidelijkheid, bij mij wordt de kabel ook altijd gelust. Júist omdat dat de sterkste optie is. Ik schreef eerder:
Citaat van: Klapband op februari 21, 2018, 11:18:51 PM
Ik pruts mijn karabijnhaak van de losbreekremkabel altijd door het gelaste oog van de trekhaak. In mijn ogen de sterkste beveiliging. En dat is waar het uiteindelijk om gaat. Niet om gemak om die normaal zo lastig vast te maken losbreekremkabel te bevestigen.
Ik pruts dus zowel de karabijnhaak als de losbreekremkabel door het gelaste oog van mijn trekhaak. Ik vind het ook opmerkelijk dat de ANWB de optie van de extra karabijnhaak als goed betitelt. De eerste krachten komen dan toch op die relatief kwetsbare haak terecht. Breekt dat ding, dan heb je ineens weer de situatie uit de eerste foto; een losbreekremkabel gelust om de trekhaak. Nee, dan stoei ik liever voor vertrek even en ga ik voor zekerheid en veiligheid.
Voordat de karabijn breekt, heeft jou losbreekkabel zijn werk al gedaan. Mocht je twijfelen.. koop dan eentje van goede kwaliteit.
Mijn geposte filmpje gezien?
Citaat van: _Jeroen_ op februari 22, 2018, 12:00:50 AM
Bekijk dit filmpje maar eens over de werking. Ongeveer halverwege wordt het interessant.
Dank voor het posten van dat filmpje! Ik heb hier eigenlijk nooit zo bij stil gestaan, maar Leo en z'n vrienden maken het wel heel duidelijk zo! Nu begrijp ik hoe het hoort te werken en meningen zijn dan dus niet belangrijk meer.
Dit zou verplicht moeten zijn bij de rijbewijs theorie.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Ook ik gebruik een extra karabijn of musketon haak. En dan zit de haak aan het gelaste oog van de trekhaak. En de kabel extra om de trekhaak gelust.
Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Als je alleen een opgelast oog hebt op je trekhaak is een karabijnhaak wel nodig. Anders moet je er een hulpkoppeling op zetten. Op zich ook geen grote uitgave. Haalde ik bij Pauw vandaan voor 7 of 8 euro paar jaar geleden.
Ik zou dat ook eens willen zien met een aanhangwagen met maar één as en voldoende kogeldruk. Denk niet dat het dan als een projectiel de verte in gaat. Normaal zou de haal zich dan toch de grond moeten in boren. Of vergis ik me?
Citaat van: Theu op februari 25, 2018, 11:05:34 AM
Ook ik gebruik een extra karabijn of musketon haak. En dan zit de haak aan het gelaste oog van de trekhaak. En de kabel extra om de trekhaak gelust.
Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Dat zou ik wel eens willen zien, want het is de bedoeling dat de boel LOS raakt en niet vast blijft zitten.
Er zijn 2 systemen:
- de losbreek reminrichting: de aanhangwagen raakt los van de auto en gaat remmen om zelf tot stilstand te komen
- de hulp koppeling: de aanhangwagen blijft aan de auto vast zitten tot dat het geheel stil staat
Dat zijn 2 totaal verschillende systemen die absoluut NIET met met elkaar gecombineerd mogen worden. Laat dat duidelijk zijn!
Dit klinkt boos en zo is het ook bedoelt. Hou je aan de regels, het gaat om veiligheid en niks minder dan dat. Al dat geklooi om een paar euro voor een kabeltje terwijl een standaard verkeersongeval, zonder dat er gewonden bij vallen, de kostenpost al op loopt naar de duizenden (!) euro's.
Ga in vredesnaam naar een Bovag erkend bedrijf en laat daar de boel maken. Als je dan nog twijfelt kan je mij of een van de mod's altijd een PB sturen dan sturen wij je de goede kant op.
Maar vergooi jouw en andermans veiligheid niet voor een paar euro, dat is het niet waard.
Op het linkje van de ANWB staat alles wat je zou moeten weten naar mijn inziens.
Zoals KenJo al zegt, zijn er 2 systemen.
Ik ga er vanuit (wellicht onterecht) dat de meeste vouwwagens geremd zijn. Dus de functie van de losbreekkabel is het optrekken van de handrem en vervolgens te breken. Ik heb meerdere malen gezien met eigen ogen dat uiteindelijk of het haakje of de kabel breekt, nadat de handrem is aangetrokken. Zolang de kabel goed bevestigd is, en mij is bij de dealer verteld dat zowel aan de hulpkoppeling haken (al dan niet met strop) of aan een gelast oog het trucje gaat doen. Een extra karabijnhaak aan dat oog kan het aankoppelen makkelijker maken en zal sterker zijn dan het kabeltje, mits je een beetje een fatsoenlijk modelletje koopt.. De kabel wordt gecheckt bij een keuring en mag niet gerafeld zijn, want dan heb je kans dat de kabel breekt voordat de handrem aangetrokken is. Het (meestal rode) omhulsel mag wel beschadigd zijn.
Dit is wat mij verteld is en wat ik ook in de praktijk heb gezien, zowel bij aanhangwagens als bij caravans.
Citaat van: KenJo op maart 13, 2018, 11:04:09 PM
Dat zou ik wel eens willen zien, want het is de bedoeling dat de boel LOS raakt en niet vast blijft zitten.
Er zijn 2 systemen:
- de losbreek reminrichting: de aanhangwagen raakt los van de auto en gaat remmen om zelf tot stilstand te komen
- de hulp koppeling: de aanhangwagen blijft aan de auto vast zitten tot dat het geheel stil staat
Dat zijn 2 totaal verschillende systemen die absoluut NIET met met elkaar gecombineerd mogen worden. Laat dat duidelijk zijn!
Dit klinkt boos en zo is het ook bedoelt. Hou je aan de regels, het gaat om veiligheid en niks minder dan dat. Al dat geklooi om een paar euro voor een kabeltje terwijl een standaard verkeersongeval, zonder dat er gewonden bij vallen, de kostenpost al op loopt naar de duizenden (!) euro's.
Ga in vredesnaam naar een Bovag erkend bedrijf en laat daar de boel maken. Als je dan nog twijfelt kan je mij of een van de mod's altijd een PB sturen dan sturen wij je de goede kant op.
Maar vergooi jouw en andermans veiligheid niet voor een paar euro, dat is het niet waard.
Deze discussie ga ik niet op deze manier verder voeren. Dit om de simpele reden dat een geschreven woord anders geïnterpreteerd kan/zal/gaat worden dan zoals ik hem heb geschreven. Ga het gesprek echter graag met je aan.
Ik denk daarnaast dat je mijn beschrijving verkeerd voor ogen krijgt.
Het enige wat ik erover kwijt wil is dat ik dit zo doe omdat ik denk dat het zo kan en mag volgens de regels. Het heeft niets met het materiaal te maken want dat is top in orde.
Als de vw weer aan de haak hangt zal ik er een foto van maken.
Is het trouwens niet zo dat de kabel van de losbreek reminrichting op 3 manieren kan los komen? 1 De originele haak. 2 Breken van de kabel. 3 Het open buigen van het oog waarmee de kabel aan de vw vast zit.
Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Citaat van: KenJo op maart 13, 2018, 11:04:09 PM
Dat zou ik wel eens willen zien, want het is de bedoeling dat de boel LOS raakt en niet vast blijft zitten.
Er zijn 2 systemen:
- de losbreek reminrichting: de aanhangwagen raakt los van de auto en gaat remmen om zelf tot stilstand te komen
- de hulp koppeling: de aanhangwagen blijft aan de auto vast zitten tot dat het geheel stil staat
Dat zijn 2 totaal verschillende systemen die absoluut NIET met met elkaar gecombineerd mogen worden. Laat dat duidelijk zijn!
Dit klinkt boos en zo is het ook bedoelt. Hou je aan de regels, het gaat om veiligheid en niks minder dan dat. Al dat geklooi om een paar euro voor een kabeltje terwijl een standaard verkeersongeval, zonder dat er gewonden bij vallen, de kostenpost al op loopt naar de duizenden (!) euro's.
Ga in vredesnaam naar een Bovag erkend bedrijf en laat daar de boel maken. Als je dan nog twijfelt kan je mij of een van de mod's altijd een PB sturen dan sturen wij je de goede kant op.
Maar vergooi jouw en andermans veiligheid niet voor een paar euro, dat is het niet waard.
Waarom zou je beslist naar een Bovag erkend bedrijf moeten? Is dat de enige instantie die iets goed doet?
En even over je 2 systemen. Een hulpkoppeling is geen eigen systeem zoals je omschrijft! Daaraan bevestig je de kabel, hetzij voor de losbreekinrichting om die te activeren, hetzij voor de kabel die de aanhanger achter je auto moet houden als deze los mocht raken van de auto. Dit laatste is van toepassing voor aanhangers zonder oploopreminrichting.
Dit is het geworden. Zou goed moeten zijn volgens "campolife"!
Ja deze is prima functioneel, breekkabel er gewoon doorheen lussen. Hij verdiend niet de schoonheidsprijs, maar goed over smaak valt niet te twisten niet waar.
Klopt. Dit is prima zo. Ik snap de heisa ook niet. Zoals KenJo zei zijn er twee systemen die niet gecombineerd mogen worden. Daarvan is met moderne aanhangers de losbreekreminrichting de meest gebruikte. De hulpkoppeling is alleen voor niet geremde aanhangers.
Bij de losbreekreminrichting is het onder alle omstandigheden de kabel die moet breken . Die heeft namelijk een bekende breuksterkte, die klein genoeg is om te breken, maar groot genoeg is om de rem aan te trekken. Het is dus zaak om die kabel zo te bevestigen dat niet de haak uitbuigt, noch het oog waaraan de kabel bevestigd is buigt of breekt, maar uitsluitend de kabel. Bij kabels met een eenvoudige haak betekent dat feitelijk dat de kabel om de trekhaak en door het oog heen gestropt moet worden zoals bij de ANWB te zien is.
De optie die bij de ANWB als 'goed maar niet optimaal' benoemd wordt zou ik zelf niet optimaal vinden omdat die er vanuit gaat dat de haak per definitie sterker is dan de kabel. Dat is n.m.m. alleen maar gegarandeerd bij toepassing van een karabijnhaak direct aan de kabel. Een karabijnhaak kan namelijk niet uitbuigen.
Citaat van: _Jeroen_ op maart 14, 2018, 02:19:28 PM
Ja deze is prima functioneel, breekkabel er gewoon doorheen lussen. Hij verdiend niet de schoonheidsprijs, maar goed over smaak valt niet te twisten niet waar.
Wat is er mis met de smaak? En een schoonheidsprijs?
Ik denk namelijk dat de trekhaak dusdanig dicht bij de bumper zit dat dit de enige mogelijkheid is. Heb ik ook eens gehad met een auto. Zat ook op een dergelijke manier omdat het de enige mogelijkheid was om het voor elkaar te krijgen. en tenslotte gaat het om de functionaliteit.
Dat zeg ik over smaak valt niet te twisten! :#
Prima oplossing en functioneel, maar ik vind zo'n metalen bochel een doorn in het oog en zou het zelf zo niet doen. Maar goed het gaat erom dat de topicstarter tevreden is. Ik heb een elektrisch wegklapbare trekhaak met beugel zodat alles uit het zicht is als ik niks achter de auto heb.
Citaat van: _Jeroen_ op maart 14, 2018, 05:59:05 PM
Dat zeg ik over smaak valt niet te twisten! :#
Prima oplossing en functioneel, maar ik vind zo'n metalen bochel een doorn in het oog en zou het zelf zo niet doen. Maar goed het gaat erom dat de topicstarter tevreden is. Ik heb een elektrisch wegklapbare trekhaak met beugel zodat alles uit het zicht is als ik niks achter de auto heb.
dat is ook wel erg luxe en kan/wil niet iedereen betalen.
Ik heb zelf een hulpkoppeling zonder beugel nu maar met 2 lippen met een gleuf er in. Bij onze C4 zit de kogel ook erg dicht tegen de bumper. En voor de fietsendrager zit er een lelijke plaat onder de trekhaak. Niet fraai, maar boeit me totaal niet. Als het iemand een doorn in het oog is, kijkt die maar de andere kant op.
OOk onze trekhaak is eenvoudig afneembaar, maar lijft lekker altijd zitten. Ik zie het als een protectie tegen bumperschade.
Precies! En ik heb dat er voor over. Ik clean mijn auto ook en breng deze niet door de krasstraat. Ieder zijn ding KK
Mijn buurman werd overigens vorig jaar op een parkeerplaats van achter aangetikt tegen de trekhaak. De hele rambam grof verzet. De schade hersteller vertelde hem dat hij goedkoper was uit geweest met een nieuwe bumper als hij de afneembare trekhaak in de koffer had gelaten. :?
Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar vond het wel aannemelijk.
Is ook beter om hem er af te laten, de boel wordt enorm ontzet als je een klapper, leuke woordspeling, van achter krijgt.
De trekhaak zit vastgeschroefd aan het chassis en dat vangt dus ook de klap op.
Ik spreek uit ervaring.
Deze trekhaak zat onder de auto toen ik hem aanschafte! Ik vind een trekhaak helemaal niet mooi achter een auto dus die beugel maakt dan ook niks uit. Deze beugel is wel heel handig, karabijnhaak vastklikken en klaar! Volgend jaar maar eens gaan voor een afneembare trekhaak, das esthetisch meer verantwoord bij de bmw!
Citaat van: _Jeroen_ op maart 14, 2018, 07:57:31 PM
Precies! En ik heb dat er voor over. Ik clean mijn auto ook en breng deze niet door de krasstraat. Ieder zijn ding KK
Mijn buurman werd overigens vorig jaar op een parkeerplaats van achter aangetikt tegen de trekhaak. De hele rambam grof verzet. De schade hersteller vertelde hem dat hij goedkoper was uit geweest met een nieuwe bumper als hij de afneembare trekhaak in de koffer had gelaten. :?
Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar vond het wel aannemelijk.
Dan was het vast meer dan een "tikje".
Op een parkeerplaats wordt over het algemeen niet hard gereden. Als je met 20 km per uur wordt aangetikt achter heb je goed schade. KK
Ik heb me laten wijsmaken, althans in België, dat wanneer je de trekhaak niet gebruikt en hij is afneembaar / afzwenkbaar, je verplicht ben deze te verwijderen.
Nog niet ge controleert of dit ook echt klopt.
Zelf doe ik hem er wel af, ook als we wat langer op een camping blijven. Dit vooral omdat ik al een erg lange auto heb (4m 86 zonder trekhaak) en me dit juist iets meer ruimte geeft om te kunnen inparkeren.
Citaat van: _Jeroen_ op maart 15, 2018, 09:58:44 AM
Op een parkeerplaats wordt over het algemeen niet hard gereden. Als je met 20 km per uur wordt aangetikt achter heb je goed schade. KK
Ik heb het ook niet over aanrijdingen, maar over parkeerschades. Dat men bij in of uit parkeren net je bumper raakt met krassen tot gevolg. Al eens gehad bij mijn net vervangen bumper een week daarvoor.
Citaat van: FriedelP op maart 15, 2018, 12:48:16 PM
Ik heb me laten wijsmaken, althans in België, dat wanneer je de trekhaak niet gebruikt en hij is afneembaar / afzwenkbaar, je verplicht ben deze te verwijderen.
Nog niet ge controleert of dit ook echt klopt.
Zelf doe ik hem er wel af, ook als we wat langer op een camping blijven. Dit vooral omdat ik al een erg lange auto heb (4m 86 zonder trekhaak) en me dit juist iets meer ruimte geeft om te kunnen inparkeren.
Heeft dat niet te maken met auto's waar de afneembare trekhaak voor de nummerplaat zit?
Toch kregen wij van de garagemeneer vandaag het advies de trekhaak er lekker op te laten zitten zodat je minder schade hebt als ze achterop rijden ::)
Onze vorige wagen eindigde ook met een bol dak. Ondanks dat de kogel in de kofferbak lag. Maar ik ben er redelijk zeker van dat de rest van de trekhaak er ook geen goed aan heeft gedaan.
Dit gebeurde in de dagelijkse file op de A4. Dus echt niet met hoge snelheid oid.
Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Citaat van: Klapkuikuh op maart 14, 2018, 08:26:11 PM
Is ook beter om hem er af te laten, de boel wordt enorm ontzet als je een klapper, leuke woordspeling, van achter krijgt.
De trekhaak zit vastgeschroefd aan het chassis en dat vangt dus ook de klap op.
Ik spreek uit ervaring.
Ik vraag me af of het veel uitmaakt. Als je geen trekhaak hebt, zit er doorgaans een stalen balk op die montagepunten. Bij montage van een trekhaak demonteer je die stalen binnenbumper en monteer je de trekhaakbalk er voor in de plaats. Wel is het zo dat die montagepunten in de koker'balken' zitten en dat zijn (ondanks de stoere naam), maar dunne profieltjes. De plastic bumper die er overheen zit, plopt meestal wel weer terug. Maw, een aanrijding aan de achterzijde levert heel vaak onderhouds veel schade op. Met een trekhaak wordt dat iets zichtbaarder, omdat de haak zelf vaak ontzet is in zo'n geval.
Citaat van: Yella op maart 14, 2018, 09:49:07 AM
Waarom zou je beslist naar een Bovag erkend bedrijf moeten? Is dat de enige instantie die iets goed doet?
En even over je 2 systemen. Een hulpkoppeling is geen eigen systeem zoals je omschrijft! Daaraan bevestig je de kabel, hetzij voor de losbreekinrichting om die te activeren, hetzij voor de kabel die de aanhanger achter je auto moet houden als deze los mocht raken van de auto. Dit laatste is van toepassing voor aanhangers zonder oploopreminrichting.
Bovag is niet persé noodzakelijk hoor, er zijn genoeg niet-bovag garages die weten wat ze moeten doen maar een bovag-garage vinden is wat makkelijker dan een goede niet Bovag-garage want daar is geen google-zoek functie voor, Vandaar dat ik Bovag aangehouden heb.
Ik snap je niet helemaal. Er zijn wel degelijk twee verschillende systemen en die kunnen en mogen nooit samen gecombineerd worden op een aanhangwagen. De 2 systemen zien er zo uit:
De hulpkoppeling
(https://images0.images-speurders.nl/images/13/1350/135001680_2_big.jpg)
De losbreekreminrichting:
(https://www.nkc.nl/media/158055/losbreekreminrichting.jpg)
Dus hoe jij "Een hulpkoppeling is geen eigen systeem zoals je omschrijft! Daaraan bevestig je de kabel " dat voor elkaar krijgt weet ik niet. Maar in theorie kan het niet. En het spijt mij, ik weet echt waar ik het over heb, het is immers mijn vak :O
Citaat van: FriedelP op maart 15, 2018, 12:48:16 PM
Ik heb me laten wijsmaken, althans in België, dat wanneer je de trekhaak niet gebruikt en hij is afneembaar / afzwenkbaar, je verplicht ben deze te verwijderen.
In Nederland is die verplichting er in ieder geval NIET. Wat wel veel voorkomt is dat men een afneembare trekhaak monteert als de trekhaak voor de kentekenplaat zit. En dan moet je hem er wel afhalen omdat de kentekenplaat anders niet goed leesbaar is.
Ik doe het zoals op de onderste foto.
En dat maakt dan meteen weer duidelijk dat je tekst heel anders geïnterpreteerd kan worden.
Nu weer vriendjes Kenjo? ;-))
Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Citaat van: KenJo op maart 15, 2018, 11:56:17 PM
Bovag is niet persé noodzakelijk hoor, er zijn genoeg niet-bovag garages die weten wat ze moeten doen maar een bovag-garage vinden is wat makkelijker dan een goede niet Bovag-garage want daar is geen google-zoek functie voor, Vandaar dat ik Bovag aangehouden heb.
Ik snap je niet helemaal. Er zijn wel degelijk twee verschillende systemen en die kunnen en mogen nooit samen gecombineerd worden op een aanhangwagen. De 2 systemen zien er zo uit:
De hulpkoppeling
(https://images0.images-speurders.nl/images/13/1350/135001680_2_big.jpg)
De losbreekreminrichting:
(https://www.nkc.nl/media/158055/losbreekreminrichting.jpg)
Dus hoe jij "Een hulpkoppeling is geen eigen systeem zoals je omschrijft! Daaraan bevestig je de kabel " dat voor elkaar krijgt weet ik niet. Maar in theorie kan het niet. En het spijt mij, ik weet echt waar ik het over heb, het is immers mijn vak :O
Het kan best je vak zijn. Maar een Hulpkoppeling is de koppeling die je op je trekhaak monteert om de kabel aan te bevestigen van een losbreekinrichting die is bevestigd aan een aanhanger. En niet het kabeltje op de bovenste foto. Dus precies zoals ik het omschreef.
Er worden volgens mij een aantal dingen door elkaar gehaald.
- Bij een ongeremde aanhanger moet er een losbreekkabel aanwezig zijn. De losbreekkabel moet ervoor zorgen dat de aanhanger achter de auto blijft en de koppeling de grond niet raakt.
- Bij een geremde aanhanger is er een losbreekreminrichting. Deze bij loskoppelen er voor dat de handrem wordt aangetrokken, waarna hij afbreekt. en de aanhanger vrij tot stilstand komt.
- Als een auto geen vast deel heeft om de kabel aan vast te maken, is het toegestaan om een voorziening aan de trekhaak te bevestigen om de kabel aan vast te maken. Dit is de hulpkoppeling.
Beide kabels, de losbreekkabel en kabel van de kabel van de losbreekreminrichting, moeten dusdanig aan een vast deel van de auto zijn bevestigd dat deze niet los kan komen als de aanhanger van de trekhaak los komt. Ze kunnen dus op eenzelfde manier aan de hulpkoppeling bevestigd worden, of aan een vast deel van de auto. Waarbij bij de losbreekreminrichting de kabel zo vast moet zitten dat pas afbreekt als de rem maximaal is aangetrokken. De losbreekkabel mag sowieso niet afbreken.
Citaat van: Avec op maart 16, 2018, 09:20:32 AM
Er worden volgens mij een aantal dingen door elkaar gehaald.
- Bij een ongeremde aanhanger moet er een losbreekkabel aanwezig zijn. De losbreekkabel moet ervoor zorgen dat de aanhanger achter de auto blijft en de koppeling de grond niet raakt.
- Bij een geremde aanhanger is er een losbreekreminrichting. Deze bij loskoppelen er voor dat de handrem wordt aangetrokken, waarna hij afbreekt. en de aanhanger vrij tot stilstand komt.
- Als een auto geen vast deel heeft om de kabel aan vast te maken, is het toegestaan om een voorziening aan de trekhaak te bevestigen om de kabel aan vast te maken. Dit is de hulpkoppeling.
Beide kabels, de losbreekkabel en kabel van de kabel van de losbreekreminrichting, moeten dusdanig aan een vast deel van de auto zijn bevestigd dat deze niet los kan komen als de aanhanger van de trekhaak los komt. Ze kunnen dus op eenzelfde manier aan de hulpkoppeling bevestigd worden, of aan een vast deel van de auto. Waarbij bij de losbreekreminrichting de kabel zo vast moet zitten dat pas afbreekt als de rem maximaal is aangetrokken. De losbreekkabel mag sowieso niet afbreken.
Heel duidelijk verwoord en precies wat ik vertelde maar werd tegen gesproken.
Citaat van: Avec op maart 16, 2018, 09:20:32 AM
Er worden volgens mij een aantal dingen door elkaar gehaald.
- Bij een ongeremde aanhanger moet er een losbreekkabel aanwezig zijn. De losbreekkabel moet ervoor zorgen dat de aanhanger achter de auto blijft en de koppeling de grond niet raakt.
- Bij een geremde aanhanger is er een losbreekreminrichting. Deze bij loskoppelen er voor dat de handrem wordt aangetrokken, waarna hij afbreekt. en de aanhanger vrij tot stilstand komt.
- Als een auto geen vast deel heeft om de kabel aan vast te maken, is het toegestaan om een voorziening aan de trekhaak te bevestigen om de kabel aan vast te maken. Dit is de hulpkoppeling.
Beide kabels, de losbreekkabel en kabel van de kabel van de losbreekreminrichting, moeten dusdanig aan een vast deel van de auto zijn bevestigd dat deze niet los kan komen als de aanhanger van de trekhaak los komt. Ze kunnen dus op eenzelfde manier aan de hulpkoppeling bevestigd worden, of aan een vast deel van de auto. Waarbij bij de losbreekreminrichting de kabel zo vast moet zitten dat pas afbreekt als de rem maximaal is aangetrokken. De losbreekkabel mag sowieso niet afbreken.
Precies, alles op een rijtje en keurig verwoord! :J
Citaat van: Yella op maart 16, 2018, 09:43:36 AM
Heel duidelijk verwoord en precies wat ik vertelde maar werd tegen gesproken.
De verwarring zit hem volgens mij vooral in de gebruikte woorden. Niet in de systemen en de toepassing ervan.
En die termen zijn ook nogal verwarrend.
De hulpkoppeling is de benaming
voor het geheel van de losbreekkabel (of -ketting) en een voorziening waaraan hij gekoppeld wordt., bedoeld voor niet geremde aanhangers.
De
breekkabel is slechts de kabel die hoort bij de losbreekreminrichting.
Beiden moeten (maar mogen niet niet gelijktijdig) vastgemaakt worden aan een autodeel.
Dat autodeel kan bestaan uit een vast oog of uit het op de trekhaak te monteren los autodeel.
Dat autodeel wordt helaas vaak de hulpkoppeling genoemd, maar dat is een onjuiste benaming. De hulpkoppeling is zoals gezegd het geheel van de losbreekkabel (of -ketting, want dat kan ook) en het autodeel.
Als in de wet staat dat gebruik gemaakt mag worden van een hulpkoppeling, bedoelt de wetgever tenslotte niet alleen dat los op de trekhaak te schroeven deel, maar het geheel van kabel of ketting en een oog of klemhaak (het autodeel) waaraan hij bevestigd wordt.
Zo heeft dus iedereen een beetje gelijk.
Citaat van: Yella op maart 17, 2018, 04:22:43 PM
Zo heeft dus iedereen een beetje gelijk.
Er is er maar één die gelijk heeft en dat is de wetgever.
+1 KK
Citaat van: Frankie op maart 18, 2018, 09:21:08 AM
Er is er maar één die gelijk heeft en dat is de wetgever.
dat klopt.
Citaat van: _Jeroen_ op maart 15, 2018, 03:25:55 PM
Heeft dat niet te maken met auto's waar de afneembare trekhaak voor de nummerplaat zit?
Zou kunnen. Zoals ik eerder aangaf heb ik zelf nog niet de tijd gehad om het eens in detail na te kijken.
Citaat van: Frankie op maart 18, 2018, 09:21:08 AM
Er is er maar één die gelijk heeft en dat is de wetgever.
Ben ik bijna altijd met je eens. Helaas nou net niet wat dit onderwerp betreft... De wetgever wil iets anders dan waar de techniek voor bedoeld is, iets dergelijks heeft Blik op de Weg met dat hier geposte filmpje lang geleden al aangetoond. Je kunt de losbreekkabel zó bevestigen dat hij wel werkt, maar je er toch een boete voor krijgt, je kunt de kabel ook zo bevestigen dat hij niet werkt, maar je er ook geen bon voor krijgt. (en ja, hij kan ook zo dat hij werkt, zonder dat je een bon krijgt...)
Citaat van: sanderv op maart 18, 2018, 09:51:22 PMje kunt de kabel ook zo bevestigen dat hij niet werkt, maar je er ook geen bon voor krijgt. (en ja, hij kan ook zo dat hij werkt, zonder dat je een bon krijgt...)
Dat klopt. Maar daar moet je dan wel een in feite ondeugdelijke losbreekreminrichting voor gebruiken, namelijk eentje waarvan de musketonhaak uitbuigt c.q. het begeeft vóórdat de breekkabel breekt en die met een extra handeling (een strop) pas goed werkt.
Feitelijk gaat het dan dus om een leverancier die een product levert dat bij het hanteren van de wettelijke eisen niet goed werkt. Om dan te zeggen dat de wetgever het bij het verkeerde eind heeft acht ik wat curieus.
Citaat van: Frankie op maart 16, 2018, 05:22:16 PM
De verwarring zit hem volgens mij vooral in de gebruikte woorden. Niet in de systemen en de toepassing ervan.
En die termen zijn ook nogal verwarrend.
De hulpkoppeling is de benaming voor het geheel van de losbreekkabel (of -ketting) en een voorziening waaraan hij gekoppeld wordt., bedoeld voor niet geremde aanhangers.
De breekkabel is slechts de kabel die hoort bij de losbreekreminrichting.
Beiden moeten (maar mogen niet niet gelijktijdig) vastgemaakt worden aan een autodeel.
Dat autodeel kan bestaan uit een vast oog of uit het op de trekhaak te monteren los autodeel.
Dat autodeel wordt helaas vaak de hulpkoppeling genoemd, maar dat is een onjuiste benaming.
De hulpkoppeling is zoals gezegd het geheel van de losbreekkabel (of -ketting, want dat kan ook) en het autodeel.
Als in de wet staat dat gebruik gemaakt mag worden van een hulpkoppeling, bedoelt de wetgever tenslotte niet alleen dat los op de trekhaak te schroeven deel, maar het geheel van kabel of ketting en een oog of klemhaak (het autodeel) waaraan hij bevestigd wordt.
De hulpkoppeling zorgt er voor dat de aanhangwagen nooit (!) losraakt van het trekkend voertuig. Een losbreekreminrichting zorgt er juist voor dat op het moment dat de aanhangwangen los komt van het trekkend voertuig de aanhangwagen gaat remmen. Dood simpel en niet meer dan dat. Die 2 kunnen dus ook nooit samen gecombineerd worden want bij de 1 laat hij nooit los en bij de ander is dat juist wél de bedoeling
Citaat van: KenJo op maart 27, 2018, 11:03:08 PM
De hulpkoppeling zorgt er voor dat de aanhangwagen nooit (!) losraakt van het trekkend voertuig. Een losbreekreminrichting zorgt er juist voor dat op het moment dat de aanhangwangen los komt van het trekkend voertuig de aanhangwagen gaat remmen. Dood simpel en niet meer dan dat. Die 2 kunnen dus ook nooit samen gecombineerd worden want bij de 1 laat hij nooit los en bij de ander is dat juist wél de bedoeling
Dat klopt. Ik geloof ook niet dat ik iets anders geschreven heb. Punt is alleen dat het enkele autodeel, waar ofwel de (niet brekende) kabel of ketting van de hulpkoppeling aan gehaakt kan worden of de breekkabel van de losbreekreminrichting aan gekoppeld kan worden, (maar uiteraard niet beiden, maar volgens mij heeft niemand dat gezegd) vaak onjuist hulpkoppeling genoemd wordt.
De hulpkoppeling is het geheel van *losbreekkabel* (of ketting) en autodeel.
De losbreekreminrichting is het geheel van rem, *breekkabel* en autodeel.
Misschien is dit nog nuttig? We haalden vandaag onze nieuwe vouwwagen op en er zat een boekje van alko bij (onderstel). Dit staat erin:
Bij Ridderbeks in Echt, waar de hem kochten, raadden ze ons aan om het te doen zoals op de foto links onder. Mijn auto heeft een vaste trekhaak. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180328/9a507dbf9a30f337302afa91c2817971.jpg)
Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Het stomme is dat wanneer je de breekkabel vastzet zoals op de eerste foto, deze wel werkt, maar toch een boete oplevert. Als je hem vastzet volgens de derde foto zonder opgewaardeerde karabiner, krijg je dus geen bon, maar werkt de koppeling niet. Het autodeel van de hulpkoppeling die op de laatste afbeelding is afgebeeld is dan wel weer legaal, ook als deze aan een afneembare trekhaak zit gemonteerd en dus de koppeling van de haak zelf bypassed... De wet is hier echt achterhaald imo.
Oh, en dan zie je ook nog mensen die het trekoogje van de opklapbare stekkerdoos als ''vast punt" aan de auto gebruiken om de breekkabel aan te bevestigen... :I
Citaat van: sanderv op maart 28, 2018, 08:46:27 PM
Het stomme is dat wanneer je de breekkabel vastzet zoals op de eerste foto, deze wel werkt, maar toch een boete oplevert. Als je hem vastzet volgens de derde foto zonder opgewaardeerde karabiner, krijg je dus geen bon, maar werkt de koppeling niet. Het autodeel van de hulpkoppeling die op de laatste afbeelding is afgebeeld is dan wel weer legaal, ook als deze aan een afneembare trekhaak zit gemonteerd en dus de koppeling van de haak zelf bypassed... De wet is hier echt achterhaald imo.
Is links onder wel OK/veilig én wettig?
Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Jazeker. Check mijn linkje van de ANWB eerder.
Citaat van: metalpe op maart 28, 2018, 09:02:37 PM
Is links onder wel OK/veilig én wettig?
Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Ja, die wel. Kabel zit vast en kan gewoon stroppen om de trekhaak, zoals het hoort. De kabel hoort niet aan de karabiner te breken, maar op de ring of haak waarmee de kabel aan de handremhendel zelf vast zit. Dat is de ingecalculeerde zwakke plek. Bij verkeerde montage, zonder stroppen, is dat de karabiner of het loodje waarmee de kabel aan de karabiner geborgd is. De kabel dus gewoon stroppen rond de trekhaak zoals deze technisch bedoeld is door de fabrikant zodat deze werkt en met een tweede karabiner aan een oog vast zetten of door het autodeel van de hulpkoppeling halen om de politie tevreden te houden.
Zo gebruik ik deze kabels van m'n aanhangers:
(https://www.anwb.nl/binaries/content/gallery/anwb/portal/kamperen-redesign/kampeermiddelen/caravan/rijden-met-de-caravan/losbreekkabel-goed4.jpg/losbreekkabel-goed4.jpg/anwb%3Aw760)
Er staat ook duidelijk bij dat alleen de onderste 2 volgens de regels in NL zijn. Ik doe het altijd zoals op het onderste plaatje rechts. Omdat dit de enige mogelijkheid is die ik heb. Er zit verder geen vast oog of haak aan de trekhaak.
Wij hebben een afneembare trekhaak en daar zit een vast oog op. Daar doen wij hem in.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Citaat van: sanderv op maart 28, 2018, 08:46:27 PM
Het stomme is dat wanneer je de breekkabel vastzet zoals op de eerste foto, deze wel werkt, maar toch een boete oplevert. Als je hem vastzet volgens de derde foto zonder opgewaardeerde karabiner, krijg je dus geen bon, maar werkt de koppeling niet. Het autodeel van de hulpkoppeling die op de laatste afbeelding is afgebeeld is dan wel weer legaal, ook als deze aan een afneembare trekhaak zit gemonteerd en dus de koppeling van de haak zelf bypassed... De wet is hier echt achterhaald imo.
Het is ook specifieke kennis en waar "normale" mensen in de fout kunnen gaan zullen politie agenten dat ook doen. Maar de ervaring leert dat er heel weinig boetes voor geschreven worden omdat het gros van de agenten er helemaal geen verstand van heeft. En als het dan toch gebeurd en je bent het er niet mee eens maak je simpel een foto van de koppeling op het moment dat de boete geschreven wordt (niet erna!) en ga je in bezwaar. Een officier van justitie zal er al helemaal geen verstand van hebben en dus om nadere uitleg gaan vragen.
P.s. ik ben ik het eens met de boete voor de montage zoals op afbeelding 1. Namelijk als (!) om wat voor reden dan ook de koppeling van de trekhaak afschiet kan dat natuurlijk ook gebeuren met een simpel kabeltje dat om de trekhaak heen zit. Als je hem dubbel lust of zoals op afbeelding 4 en 5 vergrendelt dan werkt het allemaal prima. En afbeelding 4 en 5 en de Thule foto zijn in mijn ogen ook de enige goede manieren van vast maken.
P.s. 2 je kan ook niet een gewone karbijnhaak gebruiken. De haak moet namelijk bij een bepaalde trekkracht loslaten/ openbuigen en je weet niet bij welke kracht een karbijnhaak bij de kluswinkel loslaat/ openbuigt.
Toevallig, ik wilde juist vragen welke karabijnhaak ik kan gebruiken.
Ik heb dus een afneembare trekhaak, er zit een oog aan het vaste gedeelte van de trekhaak.
Ik wil dan de kabel door de karabijnhaak laten lopen en dan stroppen om de trekhaak.
Maar ook ik kan mij voorstellen dat niet alle haken geschikt zijn.
Als je een karabijnhaak gebruikt zoals op deze foto. Is het gewoon goed. De breekkabel op zich moet je intact laten zoals deze gemaakt word. Zodat hij ook daadwerkelijk de rem aantrekt en breekt.
Ja zo wil ik hem gebruiken, maar kan ik daar elke willekeurige karabijnhaak voor gebruiken? Lijkt mij dat die toch aan enige voorwaarden moet voldoen.
Citaat van: KenJo op april 03, 2018, 08:11:07 PMP.s. 2 je kan ook niet een gewone karbijnhaak gebruiken. De haak moet namelijk bij een bepaalde trekkracht loslaten/ openbuigen en je weet niet bij welke kracht een karbijnhaak bij de kluswinkel loslaat/ openbuigt.
Sorry, maar dat is niet juist.
De essentie van een karabijnhaak is dat hij
niet openbuigt. Dat is ook de makke van de goedkope musketonhaakjes en de door de leveranciers aangegeven noodzaak om die dingen extra te lussen.
Het is de
kabel die breekt (feitelijk: het oog waarmee de kabel aan de rem zit) zodra de rem is aangetrokken. Niet aan de kant van de auto dus, maar aan de kant van de aanhanger c.q. de rem. https://www.youtube.com/watch?v=snrmm-ZfiG8&feature=youtu.be&t=34s (https://www.youtube.com/watch?v=snrmm-ZfiG8&feature=youtu.be&t=34s)
Een standaard karabijn van de bouwmarkt is niet gekeurd oid, maar zeker wel sterk genoeg, de RVS varianten hebben vaak wel een minimale sterkte, dit staat er dan in geperst. Het formaat op de foto kan voor zover ik kan herinneren iig 240kg aan, meer dan genoeg om de rem stevig aan te trekken lijkt mij...
Dit is toch zuiver voor de Nederlandse wethouder hè? Als de breekkabel rond je trekhaak gestropt zit is het goed voor de Belgische en zo ver ik weet Duitse politie....
Alleen bij een controle in Zeeland deden ze er "moeilijk" over.
Uiteindelijk is de breekkabel toch gemaakt om te stroppen of zie dat verkeerd?
Citaat van: herrwillem op april 07, 2018, 07:38:59 AM
Dit is toch zuiver voor de Nederlandse wethouder hè? Als de breekkabel rond je trekhaak gestropt zit is het goed voor de Belgische en zo ver ik weet Duitse politie....
Alleen bij een controle in Zeeland deden ze er "moeilijk" over.
Uiteindelijk is de breekkabel toch gemaakt om te stroppen of zie dat verkeerd?
Het gaat er om dat de kabel kan losschieten als deze alleen om de trekhaak zit gestropt. Theoretisch gezien. Stel dat de aanhanger los raakt en de dissel omhoog gaat door bijv. verkeerde belading, dan kan de lus gewoon mee omhoog. Dan is de aanhanger los van de auto en kan alle kanten op. wat nu juist niet de bedoeling is.
Kan daar inkomen... maar waarom wordt deze dan steeds zo geleverd?
En waarom doen ze in duitsland en voor een keer in Belgie daar niet moeilijk over?
Leuk :N item en hoop er nooit gebruik van hoeven te maken.
Kennelijk toch onduidelijk voor een aantal klappers onder ons.
Wellicht dat volgende link de onduidelijkheid weghaalt.
https://steur-aanhangwagens.nl/breekkabel/
Citaat van: herrwillem op april 07, 2018, 08:46:11 AM
Kan daar inkomen... maar waarom wordt deze dan steeds zo geleverd?
En waarom doen ze in duitsland en voor een keer in Belgie daar niet moeilijk over?
Tja, zul je daar moeten vragen.....
Nederlandse wet I:
Wettelijk moet de handrem breekkabel aan een vast punt van de auto of trekhaak bevestigd worden.......
Lussen om de kogel, zoals in Europa gebruikelijk is, is in Nederland dus niet toegestaan en wordt regelmatig bekeurd!
Leve Europa ::)
Vraagje, ik kwam er dit weekend achter dat het oog waar je het aan moet monteren, vrij ver naar achter zit.
Gevolg is dat mijn kabel het dus niet red.
Ik heb een bosal afneembare trekhaak en die is niet rond.
Past daar de standaard hulpkoppeling op?
Of heeft iemand anders een idee?
Citaat van: Klapkuikuh op april 08, 2018, 10:26:50 PM
Vraagje, ik kwam er dit weekend achter dat het oog waar je het aan moet monteren, vrij ver naar achter zit.
Gevolg is dat mijn kabel het dus niet red.
Ik heb een bosal afneembare trekhaak en die is niet rond.
Past daar de standaard hulpkoppeling op?
Of heeft iemand anders een idee?
Ik heb er een extra karabijnhaak aan gehangen. Lange harpsluiting werkt ook.
Citaat van: Klapkuikuh op april 08, 2018, 10:26:50 PM
Vraagje, ik kwam er dit weekend achter dat het oog waar je het aan moet monteren, vrij ver naar achter zit.
Gevolg is dat mijn kabel het dus niet red.
Ik heb een bosal afneembare trekhaak en die is niet rond.
Past daar de standaard hulpkoppeling op?
Of heeft iemand anders een idee?
Dat komt dus omdat de techniek en de nederlandse wetgeving niet met elkaar in overeenstemming zijn. Dus wordt er met huisvlijt iets gemaakt om het bereik van dat oog te verlengen (losse karabiner of zo) en dan is het maar de vraag of de constructie sterk genoeg is als het er op aankomt.
Citaat van: Klapkuikuh op april 08, 2018, 10:26:50 PM
Vraagje, ik kwam er dit weekend achter dat het oog waar je het aan moet monteren, vrij ver naar achter zit.
Gevolg is dat mijn kabel het dus niet red.
Ik heb een bosal afneembare trekhaak en die is niet rond.
Past daar de standaard hulpkoppeling op?
Of heeft iemand anders een idee?
Best is iets te vinden wat daar op past. Wij hebben ook een afneembare trekhaak, maar die is rond. Heb ik gewoon zo'n ding op geklemd wat in de volksmond "hulpkoppeling" heet.
Citaat van: Yella op april 07, 2018, 08:33:11 AM
Het gaat er om dat de kabel kan losschieten als deze alleen om de trekhaak zit gestropt. Theoretisch gezien. Stel dat de aanhanger los raakt en de dissel omhoog gaat door bijv. verkeerde belading, dan kan de lus gewoon mee omhoog. Dan is de aanhanger los van de auto en kan alle kanten op. wat nu juist niet de bedoeling is.
Probeer dat maar eens, de aanhanger van de haak te pakken, zodanig dat de kabel mee van de haak afgaat. Zeker als hij er nog een keer extra omheen geslagen is. Dat valt nog best tegen. En het autodeel van de hulpkoppeling dat officieel nodig is, kan op veel moderne trekhaken (zoals de elektrisch uitklappende haken van de duitse autofabrikanten) niet eens gemonteerd worden.
Citaat van: sanderv op april 09, 2018, 09:50:49 AM
Probeer dat maar eens, de aanhanger van de haak te pakken, zodanig dat de kabel mee van de haak afgaat. Zeker als hij er nog een keer extra omheen geslagen is. Dat valt nog best tegen. En het autodeel van de hulpkoppeling dat officieel nodig is, kan op veel moderne trekhaken (zoals de elektrisch uitklappende haken van de duitse autofabrikanten) niet eens gemonteerd worden.
Lekker in discussie gaan met oom of tante agent als ze je aanhouden.
Citaat van: sanderv op april 09, 2018, 09:50:49 AM
Probeer dat maar eens, de aanhanger van de haak te pakken, zodanig dat de kabel mee van de haak afgaat. Zeker als hij er nog een keer extra omheen geslagen is. Dat valt nog best tegen. En het autodeel van de hulpkoppeling dat officieel nodig is, kan op veel moderne trekhaken (zoals de elektrisch uitklappende haken van de duitse autofabrikanten) niet eens gemonteerd worden.
Deze hebben wij voor de elektrisch wegklapbare trekhaak van onze Passat.