Trekhaak,hulpkoppeling

Gestart door arnodoos, februari 21, 2018, 07:03:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

herrwillem

Dit is toch zuiver voor de Nederlandse wethouder hè? Als de breekkabel rond je trekhaak gestropt zit is het goed voor de Belgische en zo ver ik weet Duitse politie....
Alleen bij een controle in Zeeland deden ze er "moeilijk" over.
Uiteindelijk is de breekkabel toch gemaakt om te stroppen of zie dat verkeerd?
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

Yella

Citaat van: herrwillem op april 07, 2018, 07:38:59 AM
Dit is toch zuiver voor de Nederlandse wethouder hè? Als de breekkabel rond je trekhaak gestropt zit is het goed voor de Belgische en zo ver ik weet Duitse politie....
Alleen bij een controle in Zeeland deden ze er "moeilijk" over.
Uiteindelijk is de breekkabel toch gemaakt om te stroppen of zie dat verkeerd?
Het gaat er om dat de kabel kan losschieten als deze alleen om de trekhaak zit gestropt. Theoretisch gezien. Stel dat de aanhanger los raakt en de dissel omhoog gaat door bijv. verkeerde belading, dan kan de lus gewoon mee omhoog. Dan is de aanhanger los van de auto en kan alle kanten op. wat nu juist niet de bedoeling is.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

herrwillem

Kan daar inkomen... maar waarom wordt deze dan steeds zo geleverd?
En waarom doen ze in duitsland en voor een keer in Belgie daar niet moeilijk over?
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

Klapzwaan

Leuk  :N item en hoop er nooit gebruik van hoeven te maken.
Kennelijk toch onduidelijk voor een aantal klappers onder ons.
Wellicht dat volgende link de onduidelijkheid weghaalt.

https://steur-aanhangwagens.nl/breekkabel/


Yella

Citaat van: herrwillem op april 07, 2018, 08:46:11 AM
Kan daar inkomen... maar waarom wordt deze dan steeds zo geleverd?
En waarom doen ze in duitsland en voor een keer in Belgie daar niet moeilijk over?
Tja, zul je daar moeten vragen.....
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Klapzwaan

Nederlandse wet   I:
Wettelijk moet de handrem breekkabel aan een vast punt van de auto of trekhaak bevestigd worden.......
Lussen om de kogel, zoals in Europa gebruikelijk is,  is in Nederland dus niet toegestaan en wordt regelmatig bekeurd!
Leve Europa  ::)

Klapkuikuh

Vraagje, ik kwam er dit weekend achter dat het oog waar je het aan moet monteren, vrij ver naar achter zit.
Gevolg is dat mijn kabel het dus niet red.
Ik heb een bosal afneembare trekhaak en die is niet rond.
Past daar de standaard hulpkoppeling op?
Of heeft iemand anders een idee?

Gait

Citaat van: Klapkuikuh op april 08, 2018, 10:26:50 PM
Vraagje, ik kwam er dit weekend achter dat het oog waar je het aan moet monteren, vrij ver naar achter zit.
Gevolg is dat mijn kabel het dus niet red.
Ik heb een bosal afneembare trekhaak en die is niet rond.
Past daar de standaard hulpkoppeling op?
Of heeft iemand anders een idee?
Ik heb er een extra karabijnhaak aan gehangen. Lange harpsluiting werkt ook.

sanderv

Citaat van: Klapkuikuh op april 08, 2018, 10:26:50 PM
Vraagje, ik kwam er dit weekend achter dat het oog waar je het aan moet monteren, vrij ver naar achter zit.
Gevolg is dat mijn kabel het dus niet red.
Ik heb een bosal afneembare trekhaak en die is niet rond.
Past daar de standaard hulpkoppeling op?
Of heeft iemand anders een idee?

Dat komt dus omdat de techniek en de nederlandse wetgeving niet met elkaar in overeenstemming zijn. Dus wordt er met huisvlijt iets gemaakt om het bereik van dat oog te verlengen (losse karabiner of zo) en dan is het maar de vraag of de constructie sterk genoeg is als het er op aankomt.

Yella

Citaat van: Klapkuikuh op april 08, 2018, 10:26:50 PM
Vraagje, ik kwam er dit weekend achter dat het oog waar je het aan moet monteren, vrij ver naar achter zit.
Gevolg is dat mijn kabel het dus niet red.
Ik heb een bosal afneembare trekhaak en die is niet rond.
Past daar de standaard hulpkoppeling op?
Of heeft iemand anders een idee?
Best is iets te vinden wat daar op past. Wij hebben ook een afneembare trekhaak, maar die is rond. Heb ik gewoon zo'n ding op geklemd wat in de volksmond "hulpkoppeling"  heet.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

sanderv

Citaat van: Yella op april 07, 2018, 08:33:11 AM
Het gaat er om dat de kabel kan losschieten als deze alleen om de trekhaak zit gestropt. Theoretisch gezien. Stel dat de aanhanger los raakt en de dissel omhoog gaat door bijv. verkeerde belading, dan kan de lus gewoon mee omhoog. Dan is de aanhanger los van de auto en kan alle kanten op. wat nu juist niet de bedoeling is.

Probeer dat maar eens, de aanhanger van de haak te pakken, zodanig dat de kabel mee van de haak afgaat. Zeker als hij er nog een keer extra omheen geslagen is. Dat valt nog best tegen. En het autodeel van de hulpkoppeling dat officieel nodig is, kan op veel moderne trekhaken (zoals de elektrisch uitklappende haken van de duitse autofabrikanten) niet eens gemonteerd worden.

Yella

Citaat van: sanderv op april 09, 2018, 09:50:49 AM
Probeer dat maar eens, de aanhanger van de haak te pakken, zodanig dat de kabel mee van de haak afgaat. Zeker als hij er nog een keer extra omheen geslagen is. Dat valt nog best tegen. En het autodeel van de hulpkoppeling dat officieel nodig is, kan op veel moderne trekhaken (zoals de elektrisch uitklappende haken van de duitse autofabrikanten) niet eens gemonteerd worden.
Lekker in discussie gaan met oom of tante agent als ze je aanhouden.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

KampeerFan

Citaat van: sanderv op april 09, 2018, 09:50:49 AM
Probeer dat maar eens, de aanhanger van de haak te pakken, zodanig dat de kabel mee van de haak afgaat. Zeker als hij er nog een keer extra omheen geslagen is. Dat valt nog best tegen. En het autodeel van de hulpkoppeling dat officieel nodig is, kan op veel moderne trekhaken (zoals de elektrisch uitklappende haken van de duitse autofabrikanten) niet eens gemonteerd worden.

Deze hebben wij voor de elektrisch wegklapbare trekhaak van onze Passat.