Afgelopen vakantie ben ik op onverklaarbare wijze mijn Multicon stekker van de vw verloren. Er hing alleen een zielig kabeltje met 7 afgesleten draadjes onder. Dat is prima te repareren, maar ik vroeg me toch het volgende af. Wat is de keuze voor Multicon of Jeager? Ik heb gekozen voor Multicon omdat dat op mijn auto zat. Maar bij een volgende auto zou dat zo maar Jeager kunnen zijn. Wie kan er voor-of nadelen opnoemen? Ik weet dat je Jeager moet draaien om te vergrendelen....
Jeager heeft de strijd gewonnen, en is de standaard aansluiting geworden. Ik zou dus gaan voor Jeager, omdat deze in de toekomst overal op zit. Verder vind ik de aansluiting beter, doordat de pinnen dmv de bajonetsluiting een betere aansluiting hebben.
Citaat van: Tago Herman op augustus 18, 2018, 06:13:24 PM
Jeager heeft de strijd gewonnen, en is de standaard aansluiting geworden. Ik zou dus gaan voor Jeager, omdat deze in de toekomst overal op zit. Verder vind ik de aansluiting beter, doordat de pinnen dmv de bajonetsluiting een betere aansluiting hebben.
en investeer in een goed verloop van Jaeger naar multicon
Wij hebben ook Jaeger omdat dit op de auto zit. Maar mijn ervaringen uit het verleden zijn wel dusdanig dat de Jaeger tot nu toe nooit storingen heeft gegeven door slecht contact via de stekker. En bij de Multicons heb ik dat vaak wel gehad met diverse auto's door de jaren heen. was wel altijd snel op te lossen met een borsteltje, wat WD40 of anti vocht of wat aan de stekker morrelen. De Jaeger draai je en zit altijd goed vast.
En koop een goed verloop. Wij hadden een goedkope die toch regelmatig wat aparte probleempjes gaf. beetje morrelen aan de stekker en het werkte altijd weer, maar toch. Heb nu een wat duurdere en nog geen dingetjes gehad dat het wat probleempjes gaf.
Mijn laatste wagens hebben altijd Jaeger gehad. Ik was dan ook verbaasd dat raclet nu nog steeds multicon gebruikt op de vouwwagens. (Levering van half juli dit jaar...)
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Citaat van: stieven.struyf op augustus 18, 2018, 09:48:54 PM
Mijn laatste wagens hebben altijd Jaeger gehad. Ik was dan ook verbaasd dat raclet nu nog steeds multicon gebruikt op de vouwwagens. (Levering van half juli dit jaar...)
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Lijkt me dat de dealer je vraagt welk systeem je gebruikt op je auto. Bij onze nieuwe Jametic 2010 en nieuwe Cocoon 2014 werd er wel gevraagd welke stekker we wilden. Wel handig als je een nieuwe wagen komt ophalen. En uiteraard dien je er zelf ook rekening mee te houden. En natuurlijk is niet iedereen op de hoogte dat er meerdere systemen bestaan.
Op Franse auto's zit meestal ook nog steeds een multicon, op Duitse wagens meestal de jeager. Daar raclet een Franse aanhangwagen is, ...
Maar je kan er dan altijd nog een andere stekker opzetten.
Ik heb er bij mij ook een verloopstekker tussen zitten. Die heb je meestal toch nodig als je met meerdere aanhangers rijdt. Aanhanger van mijn vader heeft een multicon.
Wij hadden multicon (met af en toe storingen) Op onze nieuwe auto zit een Jeager, op de vouwwagen zit dus nu ook een Jeager. Bevalt prima.
Heb er ook een goede adapter bij aangeschaft.
Bij de Jeager nog geen storing gehad.
Citaat van: FriedelP op augustus 19, 2018, 12:27:03 PM
Op Franse auto's zit meestal ook nog steeds een multicon, op Duitse wagens meestal de jeager. Daar raclet een Franse aanhangwagen is, ...
Maar je kan er dan altijd nog een andere stekker opzetten.
Ik heb er bij mij ook een verloopstekker tussen zitten. Die heb je meestal toch nodig als je met meerdere aanhangers rijdt. Aanhanger van mijn vader heeft een multicon.
Ik had voor een oudere aanhanger een 7polige stekker die ook past op de multicon (op zich dus niet slecht dat het een backward compatible systeem is).
Enkel het mistlicht werkte niet aangezien deze op pin 8 zit, dus toch maar een multicon Verloopstekker aangeschaft.
We hebben geen keuken op de vouwwagen (koelkast) wat misschien ook een verschil maakt mbt noodzaak extra "pinnen".
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Citaat van: FriedelP op augustus 19, 2018, 12:27:03 PM
Op Franse auto's zit meestal ook nog steeds een multicon, op Duitse wagens meestal de jeager. Daar raclet een Franse aanhangwagen is, ...
Hmmm. 2 Citroen's gehad, maar beide met Jaeger. Ik denk dat het niet uitmaakt uit welk land een auto komt. Naar mijn idee worden trekhaken naderhand onder gebouwd bij de dealer en niet af fabriek.
Mijn vader heeft al heel lang Renault gereden en daar zat standaard niet de jeager onder. Vandaar dat ik dacht dat dit bij de meeste Franse wagens was.
Storingen hebben niks met jeager of multicin te maken.
Multicon heeft het voordeel dat een oude 7 polige gewoon past.
Bij jeager verloop nodig.
Zelf zou ik voor jeager gaan.
Stekkers zitten gewoon beter vast.
Citaat van: FriedelP op augustus 19, 2018, 06:07:23 PM
Mijn vader heeft al heel lang Renault gereden en daar zat standaard niet de jeager onder. Vandaar dat ik dacht dat dit bij de meeste Franse wagens was.
Als je een nieuwe auto koopt kun je kiezen welk systeem je wilt. 7 of 13 polig Multicon, of Jaeger.
Nou ik wilde onder mijn nieuwe Fiat graag 13polig multicon... Niet leverbaar.
Nu dus een (degelijk) verloop.. Werkt ook al ben ik er geen fan van. Met zowel . 7 polig als 13 polig multicon nooit problemen gehad. De vouwwagen blijft lekker multicon wat mij betreft
Verstuurd vanaf mijn pruts-android- Nokia telefoon met Tapatalk
Overigens.. Als onder je. Auto multicon zit zou ik nu op je. Wagen ook gewoon weer multicon zetten. Het is gewoon flexibeler.
Verstuurd vanaf mijn pruts-android- Nokia telefoon met Tapatalk
Citaat van: poldertoerist op augustus 19, 2018, 09:51:55 PM
Nou ik wilde onder mijn nieuwe Fiat graag 13polig multicon... Niet leverbaar.
Nu dus een (degelijk) verloop.. Werkt ook al ben ik er geen fan van. Met zowel . 7 polig als 13 polig multicon nooit problemen gehad. De vouwwagen blijft lekker multicon wat mij betreft
Verstuurd vanaf mijn pruts-android- Nokia telefoon met Tapatalk
Een nieuwe Jaeger op je vouwwagen kost minder dan een tientje. Kost een verloop ook. En met een verloop altijd meer kans op storingen.
Citaat van: Yella op augustus 20, 2018, 09:45:35 AM
Een nieuwe Jaeger op je vouwwagen kost minder dan een tientje. Kost een verloop ook. En met een verloop altijd meer kans op storingen.
Als er altijd maar sprake zou zijn van 1 combinatie dan zou dat een optie kunnen zijn. Echter er zijn 3 potentiele trekkers En op al de trekkers gebruik ik sowieso de fietsendrager die 7 polig is. Ik moet dus veel meer vervangen dan die ene aansluiting op de vouwwagen.
Multicon was voor mij echt Ideaal.
1 van de problemen (waarschijnlijk het grootste) van Multicon is dat de pinnen 8-13 er achteraf bij zijn gefrommeld om compatible te blijven met de oude 7-polige stekkers. Omdat er eigenlijk geen ruimte hiervoor was zijn de verbindingen kleiner uitgevoerd dan de originele pinnen 1-7, en laat dat nou net de verbindingen zijn waar de grote stroomverbruikers op zitten. Kleine verbindingen met grote stroom is vragen om problemen. Bij Jaeger zijn alle pinnen even zwaar uitgevoerd, is het contact beter en de verbinding steviger. Geen verrassing dus dat deze de strijd heeft gewonnen.
Een 13-polige stekkerdoos is altijd om te zetten van Multicon naar Jaeger, kost niet eens zo heel veel. Adapters van Jaeger naar Multcon/7-polig zijn er zat te vinden en ook niet zo duur. Een adapter van 7-polig naar Jaeger is ook nog wel te vinden, maar van Multicon(13-polig) naar Jaeger is alleen te vinden als kabel en niet in de korte versie. Bovendien zijn deze adapters veel gevoeliger voor storingen dan andersom en duurder. Net zoals de stekkers en -dozen van Multicon veel duurder zijn dan van Jaeger.
Uiteindelijk is een Jaeger onder je auto altijd de beste keus. Meest flexibel en betere verbinding.
Nee hoor, wij hebben een multicon-naar-jaeger verloopje gehad, en (hoewel lomp) had die geen kabel. Was wel duur, rond de 20 euro als ik me goed herinner.
Wij hebben bij onze huidige wagen de stekker laten omzetten naar een jaeger, is toch weer makkelijker. Maar ik kan me voorstellen dat dat niet praktisch is als je met meerdere auto's werkt.
Blijkbaar heeft bij het repatrieƫren van onze vouwwagen de vouwwagen achter een wagen met een multicon-13 polig gehangen. Mijn stekker is vervangen door een dergelijke stekker. Hopelijk vindt ik de originele stekker nog terug in de auto, zodat ik die later terug kan monteren.
Citaat van: FriedelP op augustus 21, 2018, 10:59:41 PM
Blijkbaar heeft bij het repatrieƫren van onze vouwwagen de vouwwagen achter een wagen met een multicon-13 polig gehangen. Mijn stekker is vervangen door een dergelijke stekker. Hopelijk vindt ik de originele stekker nog terug in de auto, zodat ik die later terug kan monteren.
De Jaeger stekkers zijn niet zo heel duur gelukkig. Minder dan 10 euro.
Wel raar dat ze dit gedaan hebben.
Als ze iets veranderen/slopen moeten ze het toch ook in oude staat terug brengen.
Met mij waren ze niet zomaar klaar.
Citaat van: Alex op augustus 22, 2018, 09:01:10 AM
Wel raar dat ze dit gedaan hebben.
Als ze iets veranderen/slopen moeten ze het toch ook in oude staat terug brengen.
Met mij waren ze niet zomaar klaar.
Ik denk dat het minder stress en tijd kost om het zelf te doen. Kwartiertje???
Soms moet je een afweging maken wat het beste is Alex. Maar ik begrijp je wel. En ik denk dat het komt omdat iemand in Verweggistan die stekker er aan heeft gezet voor vervoer en hier in Nederland niemand er van weet. Het is al geweldig dat de vouwwagen weer ongeschonden thuis is.
Vermoedelijk moest dit om te kunnen passen op de trekker. En mogelijk ligt de originele stekker nog in de auto.
Hij werd door VAB afgeleverd bij het carosseriebedrijf net voor het weekend en gisteren heeft mijn vader hem kunnen oppikken en hij vond het wel vreemd dat de verloopstekker niet nodig was. Dus ik heb het maar pas gezien als we thuis waren.
Inderdaad, mocht het niet in de auto liggen de originele stekker, is het veel eenvoudiger gewoon een nieuwe te plaatsen. Voor de rest was de service 150% in orde, dan ga ik hiervoor echt niet moeilijk gaan doen hoor.
Op Ali stekkers en verlopen zeer goedkoop.