Multicon of Jeager?

Gestart door Stiebe, augustus 18, 2018, 04:41:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stiebe

Afgelopen vakantie ben ik op onverklaarbare wijze mijn Multicon stekker van de vw verloren. Er hing alleen een zielig kabeltje met 7 afgesleten draadjes onder. Dat is prima te repareren, maar ik vroeg me toch het volgende af. Wat is de keuze voor Multicon of Jeager? Ik heb gekozen voor Multicon omdat dat op mijn auto zat. Maar bij een volgende auto zou dat zo maar Jeager kunnen zijn. Wie kan er voor-of nadelen opnoemen? Ik weet dat je Jeager moet draaien om te vergrendelen....
Begonnen met een klein tentje, toen een bungalowtent, vervolgens een Tago Super Comfort, even afgedwaald naar een Adria 435PH, daarna een nieuwe Cabanon Malawi 2.0, en op dit moment een nieuwe Campooz Lazy Jack 2020 Camping/Trekking.

Tago Herman

Jeager heeft de strijd gewonnen, en is de standaard aansluiting geworden. Ik zou dus gaan voor Jeager, omdat deze in de toekomst overal op zit. Verder vind ik de aansluiting beter, doordat de pinnen dmv de bajonetsluiting een betere aansluiting hebben.
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

michielwoerden

Citaat van: Tago Herman op augustus 18, 2018, 06:13:24 PM
Jeager heeft de strijd gewonnen, en is de standaard aansluiting geworden. Ik zou dus gaan voor Jeager, omdat deze in de toekomst overal op zit. Verder vind ik de aansluiting beter, doordat de pinnen dmv de bajonetsluiting een betere aansluiting hebben.

en investeer in een goed verloop van Jaeger naar multicon

Yella

Wij hebben ook Jaeger omdat dit op de auto zit. Maar mijn ervaringen uit het verleden zijn wel dusdanig dat de Jaeger tot nu toe nooit storingen heeft gegeven door slecht contact via de stekker. En bij de Multicons heb ik dat vaak wel gehad met diverse auto's door de jaren heen. was wel altijd snel op te lossen met een borsteltje, wat WD40 of anti vocht of wat aan de stekker morrelen. De Jaeger draai je en zit altijd goed vast.
En koop een goed verloop. Wij hadden een goedkope die toch regelmatig wat aparte probleempjes gaf. beetje morrelen aan de stekker en het werkte altijd weer, maar toch. Heb nu een wat duurdere en nog geen dingetjes gehad dat het wat probleempjes gaf.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

stieven.struyf

Mijn laatste wagens hebben altijd Jaeger gehad. Ik was dan ook verbaasd dat raclet nu nog steeds multicon gebruikt op de vouwwagens. (Levering van half juli dit jaar...)

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Yella

Citaat van: stieven.struyf op augustus 18, 2018, 09:48:54 PM
Mijn laatste wagens hebben altijd Jaeger gehad. Ik was dan ook verbaasd dat raclet nu nog steeds multicon gebruikt op de vouwwagens. (Levering van half juli dit jaar...)

Lijkt me dat de dealer je vraagt welk systeem je gebruikt op je auto. Bij onze nieuwe Jametic 2010 en nieuwe Cocoon 2014 werd er wel gevraagd welke stekker we wilden. Wel handig als je een nieuwe wagen komt ophalen. En uiteraard dien je er zelf ook rekening mee te houden. En natuurlijk is niet iedereen op de hoogte dat er meerdere systemen bestaan.

FriedelP

Op Franse auto's zit meestal ook nog steeds een multicon, op Duitse wagens meestal de jeager. Daar raclet een Franse aanhangwagen is, ...

Maar je kan er dan altijd nog een andere stekker opzetten.

Ik heb er bij mij ook een verloopstekker tussen zitten. Die heb je meestal toch nodig als je met meerdere aanhangers rijdt. Aanhanger van mijn vader heeft een multicon.

olaf

Wij hadden multicon (met af en toe storingen) Op onze nieuwe auto zit een Jeager, op de vouwwagen zit dus nu ook een Jeager. Bevalt prima.
Heb er ook een goede adapter bij aangeschaft.

Bij de Jeager nog geen storing gehad.
The need for the many outweigh the needs of the few

stieven.struyf

Citaat van: FriedelP op augustus 19, 2018, 12:27:03 PM
Op Franse auto's zit meestal ook nog steeds een multicon, op Duitse wagens meestal de jeager. Daar raclet een Franse aanhangwagen is, ...

Maar je kan er dan altijd nog een andere stekker opzetten.

Ik heb er bij mij ook een verloopstekker tussen zitten. Die heb je meestal toch nodig als je met meerdere aanhangers rijdt. Aanhanger van mijn vader heeft een multicon.
Ik had voor een oudere aanhanger een 7polige stekker die ook past op de multicon (op zich dus niet slecht dat het een backward compatible systeem is).
Enkel het mistlicht werkte niet aangezien deze op  pin 8 zit, dus toch maar een multicon Verloopstekker aangeschaft.
We hebben geen keuken op de vouwwagen (koelkast) wat misschien ook een verschil maakt mbt noodzaak extra "pinnen".

Yella

Citaat van: FriedelP op augustus 19, 2018, 12:27:03 PM
Hmmm. 2 Citroen's gehad, maar beide met Jaeger. Ik denk dat het niet uitmaakt uit welk land een auto komt. Naar mijn idee worden trekhaken naderhand onder gebouwd bij de dealer en niet af fabriek.

FriedelP

Mijn vader heeft al heel lang Renault gereden en daar zat standaard niet de jeager onder. Vandaar dat ik dacht dat dit bij de meeste Franse wagens was.

spikehome

Storingen hebben niks met jeager of multicin te maken.

Multicon heeft het voordeel dat een oude 7 polige gewoon past.
Bij jeager verloop nodig.

Zelf zou ik voor jeager gaan.
Stekkers zitten gewoon beter vast.

Yella

Citaat van: FriedelP op augustus 19, 2018, 06:07:23 PM
Mijn vader heeft al heel lang Renault gereden en daar zat standaard niet de jeager onder. Vandaar dat ik dacht dat dit bij de meeste Franse wagens was.
Als je een nieuwe auto koopt kun je kiezen welk systeem je wilt. 7 of 13 polig Multicon, of Jaeger.

poldertoerist

Nou ik wilde onder mijn nieuwe Fiat graag 13polig multicon... Niet leverbaar.

Nu dus een (degelijk) verloop.. Werkt ook al ben ik er geen fan van. Met zowel . 7 polig als 13 polig multicon nooit problemen gehad.  De vouwwagen blijft lekker multicon wat mij betreft

Verstuurd vanaf mijn pruts-android- Nokia telefoon met Tapatalk

Adventure Awaits

poldertoerist

Overigens.. Als onder je. Auto multicon zit zou ik nu op je. Wagen ook gewoon weer multicon zetten.  Het is gewoon flexibeler.

Verstuurd vanaf mijn pruts-android- Nokia telefoon met Tapatalk

Adventure Awaits