Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Toebehoren en accessoires => Topic gestart door: kimopo op juni 30, 2019, 05:12:23 PM

Titel: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: kimopo op juni 30, 2019, 05:12:23 PM
Vanmiddag bezig geweest om de kogeldruk te wijzigen van ruim 75kg naar ca 60 (lager wordt t echt niet dus, zelfs als de disselbak leeg is  :N )

Nu durf ik t met die 60kg wel aan, mn Fabia zegt 50 als max te hebben maar hij ligt mooi recht en zakt feitelijk niets in.
De Seat echter zag je giga zakken en in de wielkast is dan te zien dat er nagenoeg geen vering over is.

Op de foto's mijn Fabia met (gele) vering die vrijwel niet inzakte en de Ibiza die giga inzakte, daar heb ik n kort filmpje van geprobeerd te maken toen hij losgemaakt werd.
Dat filmpje staat hier:  http://www.kimopo.com/jametic-etc/ibiza-diep-klapper.mp4


Maar... we hebben ook n imperial voor de klapper dus dat werd klus 2... de fietsdragers erop bevestigen...  :?

Met de stoelen op de wagen werd t al vrij krapjes maar ok, de imperial kwam erop echter was er geen ruimte in het midden om de fietsdrager balken te bevestigen, dus die zouden naar de zijkanten moeten waar wel ruimte is.

Helaas is de fiets van manlief een degelijke met een ovale framebuis die niet in de fietsklem past  :N

We zullen nu dus met 2 auto's richting Nijmegen moeten gaan, ik met de klapper achter de Skoda Fabia en manlief met de Seat Ibiza met fietsendrager.

Dat wordt dus flink puzzelen hoe we dat ooit gaan oplossen om niet met 2 wagens te hoeven reizen.

Titel: Re: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: KampeerFan op juni 30, 2019, 05:45:18 PM
Je kan voor de Seat MAD hulpveren laten plaatsen. Die treden dan in werking als de achterkant van de auto meer belast word. De kosten vallen reuze mee, wellicht een oplossing?

https://www.easycarparts.nl/hulpveren/seat
Titel: Re: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: Alex op juni 30, 2019, 05:57:10 PM
Al mijn Toyotas hadden dit.
Nu heb ik voor een paar euro van die rubberen blokken tussen laten zetten.
Als er niks achter in zit doen ze niks.
Maar komt er iets zwaars achter dan veert de boel minder in.
Bij het rijden merk ik er niks van want daar was ik wat huiverig voor.

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk

Titel: Re: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: sanderv op juni 30, 2019, 07:10:06 PM
Dat gele zijn de bumpstops. De veren zitten eronder. bij veel vag producten zijn de achterveren aan de zachte kant. Bij diverse auto's al hulpveren geplaatst, bv van carsupport. Is bij deze auto's minder dan een half uur werk. Auto op assteunen, schokdempers los van de as, veren in de hoofdveren draaien, krik onder de as, dempers weer vast.
Titel: Re: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: KampeerFan op juni 30, 2019, 07:26:33 PM
Citaat van: sanderv op juni 30, 2019, 07:10:06 PM
Dat gele zijn de bumpstops. De veren zitten eronder. bij veel vag producten zijn de achterveren aan de zachte kant. Bij diverse auto's al hulpveren geplaatst, bv van carsupport. Is bij deze auto's minder dan een half uur werk. Auto op assteunen, schokdempers los van de as, veren in de hoofdveren draaien, krik onder de as, dempers weer vast.

Precies! De Passat rijd nu zoveel beter beladen en zonder belading merk je de hulpveren niet op.
Titel: Re: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: sanderv op juni 30, 2019, 09:02:38 PM
Carsupport heeft doorgaans twee varianten: normaal en heavy duty. Die laatste zijn te zwaar, met de normale staat hij beladen 5 cm hoger en onbeladen een klein stukje. Je merkt de veren leeg inderdaad niet. Heeft die Ibiza ook een gastank?
Titel: Re: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: sevenup op juni 30, 2019, 09:09:23 PM
Wij hadden hiervoor een fabia station uit 2011, ook zeer slappe veren achter. Wij hebben geen hulpveren gemonteerd, aangezien de auto maar 1 jaar de vouwwagen heeft getrokken. Wel geïnformeerd en werd inderdaad vaak gemonteerd.

Nu een nieuwe dacia logan mcv en hier totaal geen last meer van.
Titel: Re: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: kimopo op juni 30, 2019, 09:26:54 PM
Citaat van: sanderv op juni 30, 2019, 09:02:38 PMHeeft die Ibiza ook een gastank?

Nee, hij rijdt op benzine
Titel: Re: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: kimopo op juni 30, 2019, 09:28:47 PM
Citaat van: sevenup op juni 30, 2019, 09:09:23 PM
Wij hadden hiervoor een fabia station uit 2011, ook zeer slappe veren achter.

Mijn Fabia heeft blijkbaar géén slappe veren, hij ligt beter dan de Ibiza
Titel: Re: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: sanderv op juni 30, 2019, 09:34:44 PM
Citaat van: kimopo op juni 30, 2019, 09:28:47 PM
Mijn Fabia heeft blijkbaarggéén slappe veren, hij ligt beter dan de Ibiza

Op zich bijzonder, aangezien beide auto's exact dezelfde achteras hebben. Is het bij de Fabia allemaal nog origineel?
Titel: Re: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: sanderv op juni 30, 2019, 09:36:43 PM
En de Ibiza is zo te zien ook nog de 1.4 16v of 1.6 16v met 101 pk. Die hebben eerder een wat stugger onderstel
Titel: Re: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: henkt op juni 30, 2019, 11:00:47 PM
Afgelopen week heb ik spacers van 2 cm gemonteerd onder mijn Fabia station. Mijn trekhaak schuurde soms over een drempel. Dit zijn dan wel drempels die uitermate slecht zijn aangelegd, maar ik kan het ook overkomen als ik een stoep met verlaagde stoepbanden op of af moet.
Het rijgedrag zonder aanhanger is niet veranderd.  Ben benieuwd hoe de vouwwagen er achter hangt.
Titel: Re: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: kimopo op juli 01, 2019, 08:49:05 PM
Citaat van: sanderv op juni 30, 2019, 09:34:44 PM
Is het bij de Fabia allemaal nog origineel?

Zover ik weet wél...
Titel: Re: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: Louis op juli 16, 2019, 06:47:08 AM
Vanmiddag bezig geweest om de kogeldruk te wijzigen van ruim 75kg naar ca 60 (lager wordt t echt niet dus, zelfs als de disselbak leeg is  :N
Wettelijk mag de kogeldruk van een vouwwagen niet zwaarder zijn dan 50 kilo, ook al kan je auto/trekhaak 75 kilo aan.
Titel: Re: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: Jasper Carole en roan op juli 16, 2019, 08:08:37 AM
Ook wij hebben mad hulp veren onder onze peugeot 307 hatchback laten zetten hij staat nu achter wel ietsje hoger maar hij zakt nog wel wat na ook zonder aanhanger merk je wel dat ze er onder zitten hij dempt de drempels beter , met 2 kinderen op de achterbank en de koelbox in de kofferbak en 55 kg kogeldruk  rijdt het veel beter
Titel: Re: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: sanderv op juli 16, 2019, 08:51:12 AM
Citaat van: Louis op juli 16, 2019, 06:47:08 AM
Vanmiddag bezig geweest om de kogeldruk te wijzigen van ruim 75kg naar ca 60 (lager wordt t echt niet dus, zelfs als de disselbak leeg is  :N
Wettelijk mag de kogeldruk van een vouwwagen niet zwaarder zijn dan 50 kilo, ook al kan je auto/trekhaak 75 kilo aan.

Daarom is dat ook allemaal onzin. De techniek is helemaal niet ontwikkeld op die 50 kg, of je moet al iets stoms doen als grindtegels achterin gooien. Waarom zou een geremde aanhanger van 750 kg maar 50 kg op de haak mogen zetten, terwijl een lege, gekentekende van bv 300 kg 75 kg op de haak mag zetten?
Titel: Re: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: KampeerFan op juli 16, 2019, 11:01:32 AM
Heeft het niet te maken met de constructie van het chassis?
Titel: Re: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: sanderv op juli 16, 2019, 12:33:25 PM
Ook daar is geen stelregel voor. Als je een dubbele paardentrailer hebt en je hebt daar nooit een eigen kenteken op laten zetten, is het nu ineens een max 750 kg aanhanger. Dus wettelijke max 50 kg kogel druk? Had je er wel een kenteken op laten zetten, verandert er technisch niets, maar mag hij ineens 2 ton wegen met 100 kg kogel druk en meer
Titel: Re: Dát gaat niet lukken zo...
Bericht door: kimopo op juli 22, 2019, 02:16:18 PM
Ik heb met de Fabia de vouwwagen naar Lent gereden en hij lag er netjes achter, de kogeldruk op de weg terug (na wéér herzien inpakken en laden) was ca 62.
De Seat krijgt morgen hulpvering dus dat komt dan wel goed, ook met alleen de fietsdrager en fietsen lag hij behoorlijk diep.