Goedemorgen,
wat moet de bandenspanning zijn voor de Trigano Odyssee? Die van ons is van 1999.
Net nieuwe banden op laten zetten ivm tempo 100 keuring maar moet de bandenspanning weten.
zit nu 2.5 in.
Hoor het graag even.
Alvast bedankt.
Op onze Odyssee uit 2009 stond 3.2 geschreven boven de banden.
Dat komt overeen met tabel van vw-specialist:
Trigano 5.00 x 10 2.8 – 3.5 atm.
Trigano 135 x 13 2.8 – 3.2 atm.
Trigano .... x 14 2.8 – 3.5 atm.
Staat ook op de band vaak in PSI. Wanneer zijn de banden erop gelegd want als dat vorige maand was dan is de spanning nog wel ok gok ik zo.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Als je banden hebt vervangen kloppen de gegevens meestal niet meer. Altijd op de band zelf kijken!! Op internet kun je makkelijk vinden welke codes je moet checken.
Bij mijn Odyssee staat het in psi op de banden zelf. Via google reken je zo van psi naar bar om.
Ik vergeet steeds wat de spanning is, dus ik moet elke keer kijken. Ik heb de gewoonte om voor elke vakantie de bandenspanning te controleren.
Verder houd ik een iets hogere spanning aan dan voorgeschreven, dus als de band 3.2bar aangeeft dan doe ik 3.3 of 3.4.
Citaat van: Wanderer200 op juli 11, 2019, 02:06:26 PM
Ik vergeet steeds wat de spanning is, dus ik moet elke keer kijken. Ik heb de gewoonte om voor elke vakantie de bandenspanning te controleren.
Ik heb ook die leeftijd... ik schrijf het met watervaste stift bij de tabel met bandenspanning die op de auto zit (vaak in de deurstijl bestuurdersportier of binnenzijde tankklep).
Zie hier: https://vouwwagenspecialist.nl/tips/banden-info/
Tussen 2.8 en 3.2
Op de band staat nooit wat de bandenspanning van het voertuig moet zijn waar die band op zit. Op de band staat alleen de maximaal toelaatbare bandenspanning en die kan totaal anders zijn dan wat nodig is. Gezien de bandenmaat en een massa van rond de 700, 750 kg zul je met 2,6 tot 2,8 bar voor radiaal banden een heel eind zijn. Diagonaal moeten harder, anders lopen ze te heet.
Citaat van: sanderv op juli 11, 2019, 04:45:49 PM
Op de band staat nooit wat de bandenspanning van het voertuig moet zijn waar die band op zit. Op de band staat alleen de maximaal toelaatbare bandenspanning en die kan totaal anders zijn dan wat nodig is. Gezien de bandenmaat en een massa van rond de 700, 750 kg zul je met 2,6 tot 2,8 bar voor radiaal banden een heel eind zijn. Diagonaal moeten harder, anders lopen ze te heet.
Dus als je nieuwe banden erop legt dan weet je niet meer wat de spanning zou moeten zijn? Lijkt me dat de maximale spanning die op de band staat of iets eronder als je niet volgeladen gaat nooit fout kan zijn? Immers is te slap helemaal niet goed en de max is dus een veilige marge?
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Citaat van: xray op juli 11, 2019, 08:45:04 PM
Dus als je nieuwe banden erop legt dan weet je niet meer wat de spanning zou moeten zijn? Lijkt me dat de maximale spanning die op de band staat of iets eronder als je niet volgeladen gaat nooit fout kan zijn? Immers is te slap helemaal niet goed en de max is dus een veilige marge?
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Jup!
De bandenspanning is (afgezien van die verfoeide diagonaal banden, wie daar nog mee rijdt zouden ze direct moeten beboeten, maar dat terzijde) niet band afhankelijk, maar voertuig afhankelijk. Zo staat op mijn autoband 51 PSI (3,5 bar), maar volgens de autofabrikant moet er 2,2 bar op. Benieuwd wie daar 3,5 bar aanhoudt... Dezelfde banden onder een andere auto kunnen best meer nodig hebben. Maar de voertuig fabrikant is leidend. Wat op de band staat zegt letterlijk helemaal niets.
Overigens betekent het rijden met een te harde band niet per se dat je wel goed zult zitten. Nu zijn aanhangers relatief zware belastingen voor hun banden, dus je komt vaak wat hoger uit in de banden spanning, maar een band komt bol te staan over de breedte van het loopvlak. Als het voertuig te licht is, zullen de buitenkanten van de band niet of te weinig worden gebruikt. In het midden loopt dan een spoor uit. Effectief rijd je dan op banden van misschien 10 cm breed. Da's niet veel.
Citaat van: sanderv op juli 11, 2019, 09:50:43 PM
Overigens betekent het rijden met een te harde band niet per se dat je wel goed zult zitten. Nu zijn aanhangers relatief zware belastingen voor hun banden, dus je komt vaak wat hoger uit in de banden spanning, maar een band komt bol te staan over de breedte van het loopvlak. Als het voertuig te licht is, zullen de buitenkanten van de band niet of te weinig worden gebruikt. In het midden loopt dan een spoor uit. Effectief rijd je dan op banden van misschien 10 cm breed. Da's niet veel.
Hmm ok raar en hoe weet je dan je spanning als je andere banden op een aanhanger vouwwagen of auto (laat) leggen?
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Die is hetzelfde als de bandenspanning van de oude band. Bandenspanning is niet band afhankelijk, het is voertuig afhankelijk. Daarom heb je ook een sticker in de auto met de bandenspanning voor dat ding beladen en onbeladen. Of denk je dat ze die sticker wisselen als er andere banden op de auto worden gelegd? Aanhangers hebben dat daarom vaak op stickers op de wielkast staan.
Citaat van: sanderv op juli 11, 2019, 10:55:41 PM
Die is hetzelfde als de bandenspanning van de oude band. Bandenspanning is niet band afhankelijk, het is voertuig afhankelijk. Daarom heb je ook een sticker in de auto met de bandenspanning voor dat ding beladen en onbeladen. Of denk je dat ze die sticker wisselen als er andere banden op de auto worden gelegd? Aanhangers hebben dat daarom vaak op stickers op de wielkast staan.
Het gaat er om dat je de maximale bandenspanning afleest van de band en niet wat op de wielkast/beschrijving staat. Als op de wielkast 3 bar staat en de band maar 2.5 bar mag hebben dan blaas je er teveel lucht in natuurlijk met alle gevolgen van dien.
Als de fabrikant aangeeft dat de wagen met 2.5 bar prima rijd mooi dit aanhouden maar controleer altijd op de band wat de max dus mag zijn.
De bandenspanning aangegeven op de band zal altijd hoger liggen dan wat de voertuig fabrikant aangeeft. Die kiest een bandenmaat die past bij max snelheid en massa van het voertuig. Doorgaans mag de band (fors) meer hebben dan het voertuig weegt. De maximaal toegestane massa van het voertuig bepaalt de maximale bandenspanning waarmee gereden wordt. Daarom heb je voor de auto ook altijd meerdere tabellen.
Juist.. als je af fabrieksbanden hebt.. maar die pet gaat daarna niet meer op als er andere banden geplaatst worden. Ook door onwetendheid dan zal je altijd moeten controleren of de voorgeschreven bandenspanning fabriek af niet de maximale bandenspanning van de nieuwe geplaatse banden overschrijdt. En dat staat toch echt op de band zelf..
Nou, laat maar. Zet er mooi 3,5 bar op.
Dus allebei de waardes controleren en daar de hoogste van aanhouden. Dank voor de informatie weer wat gekeerd.
Zal zo'n vaart ook niet lopen als het iets meer of minder zal zijn wat je erin stopt. Immers zijn die pompstation/thuis/garage drukregelaars niet geijkt dus hoe weet je zeker dat er 3.0 inzit en geen 2.8 of 3.1.....
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Volgens mij was de spanning ook voertuig afhankelijk en niet afhankelijk van de banden (mits ze het maximum uiteraard niet overschrijden)
dus tussen de 2.8 en 3.5 zit ik goed met onze oude trigano?
Citaat van: psvnr1 op juli 11, 2019, 12:06:04 PM
Op onze Odyssee uit 2009 stond 3.2 geschreven boven de banden.
Dat komt overeen met tabel van vw-specialist:
Trigano 5.00 x 10 2.8 – 3.5 atm.
Trigano 135 x 13 2.8 – 3.2 atm.
Trigano .... x 14 2.8 – 3.5 atm.
Welke optie zou dan voor ons gelden? Die van ons is een Trigano Odyssee GL van 1999.
Ik begin in elk geval steeds beter te begrijpen waarom zaken als bandenspanning indicatoren verplicht zijn geworden en waarom ik de afgelopen twee weken twee klapbanden voor m'n neus op de snelweg heb meegemaakt. Nogmaals, als de druk op de band leidend is, waarom zouden autofabrikanten dan in vredesnaam tienduizenden kilometers testrijden om tot zo'n lullig tabbeletje in je tankklep te komen? De druk die op de band staat is de maximaal toegestane banddruk en daar staat ook altijd het bijbehorende maximale draagvermogen van de band bij. Dus voor mijn auto 3,5 bar als er ruim 500 kg op die ene band staat. Maar goed, men wil het blijkbaar niet begrijpen. Dus voor de auto stap je na een band wissel ook van de tabel af en knal je gewoon de 4 bar of meer erin die op de band staat?
Nee natuurlijk niet! Je moet de voorgeschreven bandenspanning wel aanhouden maar altijd controleren of je daarmee de maximale belastbaarheid van de nieuwe band niet overschrijdt.
Even na gevraagd aan een banden handelaar. Ja wat op het tabelletje in de auto staat is een leidraad. De sensoren staan daar ook op afgeteld. Bij auto's worden bij nieuwe bandje negen van de tien de zelfde maat er type er opgelegd.
Bij aanhangers vouwwagens etc kan het wel anders zijn. Meestal worden na de wissel er andere type handen opgelegd en dan kun je wel het beste de banden druk op de band aan houden. Bijvoorbeeld onze roadmaster had normale personen wagen banden er op liggen en daar mocht 3.5 bar in. Nu liggen er bestelbus banden onder die zijn anders van samen stelling. En daar moet 4.5 bar in omdat je anders een slappe band hebt die kan klappen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Citaat van: KampeerFan op juli 12, 2019, 10:51:46 AM
Nee natuurlijk niet! Je moet de voorgeschreven bandenspanning wel aanhouden maar altijd controleren of je daarmee de maximale belastbaarheid van de nieuwe band niet overschrijdt.
Als je dat doet, heb je een totaal ander probleem te pakken. Dan heb je een veel te kleine en veel te lichte band onder het voertuig zitten. Iets wat er niet onder hoort.
Citaat van: martijnmarleen op juli 12, 2019, 10:57:43 AM
Even na gevraagd aan een banden handelaar. Ja wat op het tabelletje in de auto staat is een leidraad. De sensoren staan daar ook op afgeteld. Bij auto's worden bij nieuwe bandje negen van de tien de zelfde maat er type er opgelegd.
Bij aanhangers vouwwagens etc kan het wel anders zijn. Meestal worden na de wissel er andere type handen opgelegd en dan kun je wel het beste de banden druk op de band aan houden. Bijvoorbeeld onze roadmaster had normale personen wagen banden er op liggen en daar mocht 3.5 bar in. Nu liggen er bestelbus banden onder die zijn anders van samen stelling. En daar moet 4.5 bar in omdat je anders een slappe band hebt die kan klappen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Mijn mond valt zo langzamerhand open van zoveel onbegrip. Nee dus. Die versterkte banden kunnen 4,5 bar aan en kunnen daarmee dus een grotere last drsgen. Je vouwwagen is toch niet ineens een halve ton zwaarder?
Druk is kracht per oppervlak. De zwaartekracht doet hard z'n best om de band plat te drukken tegen het wegdek. De luchtdruk in de band doet van binnenuit het tegenovergestelde. Die twee worden op elkaar afgestemd. Hoe zwaarder het voertuig, hoe hoger de banddruk. Een vrachtwagen heeft er daarom 10 bar in zitten. Een Aygo minder dan twee. Jouw vouwwagen fabrikant heeft uitgezocht hoe hoog de tegendruk vanuit de band moet zijn om tot de beste rijeigenschappen te komen. Neem de maat 195 65 15, die is als normaal en als reinforced te krijgen. De laatste heeft een stijver karkas en kan een hogere druk aan. Een personenauto kan theoretisch beide gebruiken, altijd op de door de autofabrikant aangeraden druk. Een busje heeft zo'n 4,5 bar op de banden. De personen band kan dat niet aan, de reinforced wel. Dan is het dus zinloos om toch de personen band erop te zetten en dan maar de druk op de wang aan te houden. Dat zal nog steeds te weinig zijn. Als de maximale druk op de wang minder is dan de voertuig fabrikant aanraadt, heb je simpelweg de verkeerde band. Daarom zal de druk op de wang altijd hoger zijn. Is dat nou zo moeilijk te bevatten? De bandenfabrikant kan toch niet voorspellen op welk voertuig zijn band terecht gaat komen? Omgekeerd weet de voertuig fabrikant dat wel, zo lang de voorgeschreven bandenmaten gebruikt worden. Het merk van de band doet daarbij niet ter zake. Een michelin moet net zo hard als een continental.
Overigens is het gebruik van een reinforced als het voertuig dat niet nodig heeft ook niet aan te raden. Te zwaar en te stug. Je gaat ook niet met klasse c wandelschoenen de dansvloer op.
Klopt dat merken testen en een voorkeur voor een merk hebben, maar dat is denk ik veelal meer om economische redenen.
Ik heb geen sensor in de auto die is 10 jaar oud en heeft al winterbanden en nieuwe banden erop gehad verschillende soorten dan fabriek af. Wel gedaan bij een banden centrum dus die weten wel wat ze doen. Op de vouwwagen ook geen sensor maar liggen de originele onder is 2jaar oud dus zien wel over een paar jaar welke er onder gaan en welke spanning erbij hoort.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Citaat van: xray op juli 12, 2019, 11:53:10 AM
Klopt dat merken testen en een voorkeur voor een merk hebben, maar dat is denk ik veelal meer om economische redenen.
Ik heb geen sensor in de auto die is 10 jaar oud en heeft al winterbanden en nieuwe banden erop gehad verschillende soorten dan fabriek af. Wel gedaan bij een banden centrum dus die weten wel wat ze doen. Op de vouwwagen ook geen sensor maar liggen de originele onder is 2jaar oud dus zien wel over een paar jaar welke er onder gaan en welke spanning erbij hoort.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
De bandenspanning 'hoort' niet bij een band, die hoort bij een voertuig...
En helaas zijn er blijkbaar nog zat banden fitters die geen flauw benul lijken te hebben wat ze doen. Vorig seizoen stond iemand hier nog blij te verkondigen dat zijn 'bandenexpert' hem zo goed had geholpen. Hij had nu nieuwe diagonaal banden (!) met binnenband (!) en gebalanceerd (wat zinloos is op aanhanger naven).
Banden en voertuigen kunnen overigens wel degelijk speciaal op elkaar ontworpen zijn, maar dan zit je in de exotische automarkt. Economische belangen kunnen ook een rol spelen, zo is de importeur van de VW groep ook importeur van Continental en betrokken bij gazelle. Maar dat staat nog steeds allemaal los van het feit dat de druk van de voertuig fabrikant het enige is waar je naar hoeft te kijken. En als je dat niet weet, moet je gaan terugrekenen vanuit de maximale druk bij maximale belading. Dat is iets totaal anders dan blind die maximale waarde in de band te knallen.
Citaat van: Mrtouw op juli 12, 2019, 09:46:17 AM
Welke optie zou dan voor ons gelden? Die van ons is een Trigano Odyssee GL van 1999.
Even kijken naar de bandenmaat, eerste rij van de tabel (Bij ons is dat dus 135x13), weet niet welke banden onder 1999 model liggen/lagen:
Trigano 5.00 x 10 2.8 – 3.5 atm.
Trigano 135 x 13 2.8 – 3.2 atm.
Trigano .... x 14 2.8 – 3.5 atm.
ps kan gewoon met een moderne fietspomp :K
Citaat van: sanderv op juli 12, 2019, 12:12:50 PM
De bandenspanning 'hoort' niet bij een band, die hoort bij een voertuig...
Aha duidelijk vandaar de tabellen met merk band en model auto. Winter en zomerbanden zijn beide Michelin dus druk is zo goed als gelijkwaardig. Maar goed om te weten dit. En bizar dat er dan denk ik veel mensen dit niet weten. Die reclame voor de bandenspanning controle is daar ook niet heel duidelijk over.....
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Dat het allemaal michelins zijn staat er dus los van.
Je kunt het allemaal prima vergelijken met het optillen van een zware kist. Dat is precies wat banden doen immers. Als je een kist van 50 kg moet optillen is daar een bepaalde kracht (='bandenspanning') voor nodig. Hoe zwaarder de kist, hoe groter de benodigde kracht. Wie de kist optilt doet niet ter zake, of dat nou Joop ('michelin') is of Kees ('hankook'). Ook al is Kees veel groter dan Joop. Het is overigens wel zo dat Jan, die hetzelfde postuur heeft als Kees, dezelfde maximale kist kan tillen. Op Joop, Jan en Kees staat precies aangegeven wat ze maximaal kunnen tillen aan zwaarte van de kist. Dat bij maximale spierkracht, maar die is natuurlijk niet altijd nodig. Het is een beetje zinloos om je spieren maximaal te laten rollen en dan een balpen op te pakken. En natuurlijk kan het altijd zo zijn dat iemand niet sterk genoeg is om de kist te tillen. Maar als dat zo is, heeft de verhuizer het verkeerde personeel gestuurd.
Op mijn eigen band staat het heel duidelijk omschreven: maximaal 615 kg bij maximaal 51 PSI (3,5 bar). De banden kunnen samen dus 2460 kg aan, veel meer dan de 1850 kg die mijn auto maximaal beladen mag wegen. Leeg is het ongeveer 1350 kg, dus de bandenspanning voor mijn auto varieert ergens tussen de 2,2 en 2,8 bar, afhankelijk van de belading.
Voor een vouwwagen geldt exact hetzelfde.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190712/ec6f6ab6b3e283557f99416290f5826b.jpg)
Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
Vorig jaar wilde we onze Jamet uit de stalling halen en toen was er een band volledig leeg en 1 band leeg aan het lopen. De volgende dag zouden we al op vakantie gaan, dus we hebben er nieuwe banden op gezet. In plaats van zuurstof is er stikstof in gespoten. Ik ben daar best wel tevreden mee, maar ik weet niet hoe het op de langere termijn is, want we hebben de Jamet verkocht.
Stikstof is een broodje aap verhaal mijn inziens. Lucht bestaat al uit 78% Stikstof en 21% zuurstof en wat een rest gassen. Als je een band met 100% stikstof wilt vullen moet je hem eerst practisch vacuüm trekken..
Citaat van: psvnr1 op juli 12, 2019, 12:24:05 PM
Even kijken naar de bandenmaat, eerste rij van de tabel (Bij ons is dat dus 135x13), weet niet welke banden onder 1999 model liggen/lagen:
Trigano 5.00 x 10 2.8 – 3.5 atm.
Trigano 135 x 13 2.8 – 3.2 atm.
Trigano .... x 14 2.8 – 3.5 atm.
ps kan gewoon met een moderne fietspomp :K
Die van ons heeft dezelfde bandenmaat, 135 x 80 x 13