Sinds ongeveer half mei zijn we trotse bezitters van een nieuwe Cabanon Malawi 2.0 Deluxe. Met keuken dus :)
Vorige week voor het eerst mee op pad geweest, goed bevallen op een paar kleinigheden na.
Een van de kleinigheden is dat de gasbranders niet goed branden, de gasvlam heeft een gele top. Vooral als de pit wat lager staat. Het gevolg is roet op de onderkant van de pan. Vervelend dus.
Vandaag even terug geweest bij de Wit in Schijndel, het is tenslotte nieuw aangekocht voor een flink bedrag, maar daar werd ik niet helemaal naar tevredenheid geholpen. Het antwoord was namelijk: "ja, dit zien we bij bijna alle keukens. Kunnen we niet oplossen". Ik vind dat een raar verhaal.
Daarom ben ik op zoek naar andere Cabanon (met keuken)-bezitters die dit probleem herkennen met een nieuwe keuken. Of juist niet. Of zelfs een oplossing weten.
We gebruiken de Campingaz 907 met een 29mbar reduceerventiel.
Ik had ook een gaatje in de meegeleverde "achtertent", die wordt netjes vervangen. Maar ik had ook een lekkende afvoer, dat mag ik zelf gaan oplossen (vonden ze) en de vochtvlekken in de lade onder de afvoer... daar werd niets mee gedaan. Tot en met de aankoop was de ervaring helemaal top, maar nu voelt het toch ineens wat stug en minder klantgericht. Voelt toch wat gek als je net een flink bedrag hebt neergelegd en de vouwwagen gewoon niet netjes wordt afgeleverd. Daarom hoor ik ook graag jullie ervaringen met de Wit, vooral als het niet helemaal zo soepel loopt als het hoort.
De problemen met de gele vlam hebben/hadden wij ook. (Nieuwe Combicamp met Dometic kookplaat) De dealer in Boxtel heeft er van alles aan gedaan maar niets hielp. Uiteindelijk de Campingaz fles er uit en een EasyBlue er in waarmee het probleem grotendeels is opgelost. Ofwel van butaangas naar propaangas.
Het lijkt mij dat je mag verwachten dat een nieuw geleverde wagen een niet-lekkende afvoer heeft.
Uit ervaring weet ik hoe moeilijk het is om je recht te halen, maar mijns inziens heb je recht op reparatie, danwel vergoeding.
Ik zou nogmaals bij de wit aankloppen, en aangeven dat dit onder garantie moet vallen.
Mochten ze dan nog steeds niet willen helpen, dan zou ik een aangetekende brief sturen, en ze in gebreke stellen. Eventueel eerst overleggen met je rechtsbijstandverzekering..
Volgens mij moet ja dan in die brief aangeven dat je verwacht dat dat euvel binnen 14 dagen (of 4 weken, wat jij redelijk vindt) opgelost dient te worden. Zo niet, dan graag 1000 euro terug (ofzo.)
Het is echt ruk dat je dit moet doen. Het gebeurt helaas heel vaak dat de aftersales/support veel slechter is dan je verwacht
De gaspitten van Dometic hebben soms ook roetvorming onder de pannen. In onze huidige valt het mee maar de vorige had het meer. We hebben ook de juiste drukregelaar maar ik denk dat het met name aan het Campinggaz ligt. Deze pitten branden mooier op propaan volgens mij.
Verder: het gaatje moet uiteraard hersteld maar een afvoer moet ook dicht zijn. Indien het heel eenvoudig is op te lossen (afvoer putje zit iets los of slangenklem om slang afvoer) dan was ik er zelf niet voor terug gereden. Indien er echt schade is aan je keuken door het water dan had ik dat wel hersteld willen hebben. De schade is immers afkomstig van een niet deugdelijke montage bij aflevering.
Overigens was het bij onze Cabanon Mercury uit 2009 destijds ook wel een dingetje; die keuken. Heb de halve afwerking opnieuw kunnen doen. Vlijmscherpe randen, scheve laden, etc etc. Franse slag helaas. De tent was wel perfect!
Citaat van: C5CCV op juni 06, 2023, 06:45:25 AM
De problemen met de gele vlam hebben/hadden wij ook. (Nieuwe Combicamp met Dometic kookplaat) De dealer in Boxtel heeft er van alles aan gedaan maar niets hielp. Uiteindelijk de Campingaz fles er uit en een EasyBlue er in waarmee het probleem grotendeels is opgelost. Ofwel van butaangas naar propaangas.
Dank voor je reactie. Ik zat ook al te denken om eens een propaanfles aan te sluiten. Moet alleen even kijken of ik de juiste drukregelaar met DIN-koppeling heb liggen. Toch maar even proberen. (Volgens de Wit was het geen oplossing).
Citaat van: GJT op juni 06, 2023, 10:06:40 AM
Franse slag helaas.
Onze ervaring is ook wat "gemixt" wat de keuken betreft. De twee lades hebben geen "stopper", dat wil zeggen, als je niet oplet sta je zomaar met een lade in je hand. Je trekt hem met veel gemak zo uit de rails. Verder zit rechts, onderin een soort metalen plaat en ook een soort bandje gemonteerd, ik denk voor een jerrycan (voor het kraantje dat niet in de keuken zit :+)
De plaat met met het bandje is voor een gasfles. Tenminste, dat was toen zo..
Die gele vlam herken ik. Vooral op de laagste stand icm Campingaz. Als ik de gaspit wat hoger zet is het probleem opgelost. Voor mij is het acceptabel.
Wat staat er op het typeplaatje van de gaspit? Is dat alleen 29 mbar of mag deze ook op 50 mbar? Ik heb onze Camplet ooit omgezet van 28 mbar Campingaz naar 50 mbar propaan met dubbel-membraam regelaar. Die pitten branden niet alleen veel mooier, maar het vermogen van de pitten is ook flink toegenomen. Sindsdien kunnen ze redelijk concurreren met de benzinebranders (wat best lekker is met een groot gezin :O )
Dit valt toch wel onder spijkers op laag water enzo . . . . Ik zou hier als ik de wit was ook wat stug van worden.
Dit is geen gebrek. Je kan ze ook niet in gebreke stellen. Op basis waarvan?
Quote:
Maar ik had ook een lekkende afvoer, dat mag ik zelf gaan oplossen (vonden ze) en de vochtvlekken in de lade onder de afvoer... daar werd niets mee gedaan.
Bij een nieuwe kar een lekkende afvoer? Met vochtplekken als gevolg. Mooi k zou ik zeggen.
Als de radiatorbslang van je nieuwe auto lekt, met schade als gevolg, ga je toch ook dat niet zelf oplossen.
Je kan van een nieuwe kar toch wel verwachten dat alles minstens 1 seizoen goed blijft werken.
Citaat van: Marcel op juni 07, 2023, 02:11:17 PM
Dit valt toch wel onder spijkers op laag water enzo . . . . Ik zou hier als ik de wit was ook wat stug van worden.
Dit is geen gebrek. Je kan ze ook niet in gebreke stellen. Op basis waarvan?
Geen gebrek, wel slechte aflevering.
Citaat van: Marcel op juni 07, 2023, 02:11:17 PM
Dit valt toch wel onder spijkers op laag water enzo . . . . Ik zou hier als ik de wit was ook wat stug van worden.
Dit is geen gebrek. Je kan ze ook niet in gebreke stellen. Op basis waarvan?
Op basis van de weigering om een product te herstellen zodat die werkt zoals redelijkerwijs verwacht mag worden (gaspitten en afvoer), en op basis van het weigeren van het herstellen van de gevolgschade (afvoer).
Citaat van: Marcel op juni 07, 2023, 02:11:17 PM
Dit valt toch wel onder spijkers op laag water enzo . . . . Ik zou hier als ik de wit was ook wat stug van worden.
Dit is geen gebrek. Je kan ze ook niet in gebreke stellen. Op basis waarvan?
Nou, een gele vlam is toch niet bepaald spijkers op laag water. Als de pannen staan de roeten, produceren ze mogelijk ook koolmonoxide. Gas hoort gewoon schoon en blauw te branden.
Maar de vraag is natuurlijk of dat door de VW veroorzaakt wordt . . . .
Ik gok dat de keuken van de Malawi niet veel anders is dan die van de Odyssee of andere soortgelijke wagens. Vlam moet goed branden je kan kijken of het bij alle 3 (?) de pitten zo is want 1 kan vuil/verstopt zitten, maar dat lijkt me sterk bij een nieuwe wagen. Wij hebben ook campinggaz met 29Mbar regelaar en meestal is de pit wel blauw. Zag afgelopen week dat 1 een beetje roet gaf dus die los gedraaid en schoon gemaakt. Leek opgelost maar dat zie ik over een week of 6 wel op de vakantie.
Die afvoer kan idd lekken of bij de afvoer zelf maar dat is een kwestie van losdraaien en het plastic afdekding goed leggen of vervangen. De slang aan de afvoer zelf is een uitdaging de slang moet je ver genoeg over de afvoertuit doen en dan de klem goed vastzetten. Had ik snel gezien toen ik thuis het water ging uitproberen, drupte idd wat water in het laatje....
Citaat van: Marcel op juni 08, 2023, 07:17:27 AM
Maar de vraag is natuurlijk of dat door de VW veroorzaakt wordt . . . .
Dan nog kun je als leverancier daar even in meedenken en meekijken. Het is een dure aankoop, je mag best even wat aftersales verwachten.
Maakt de keuken geen onderdeel van de vouwwagen?
Mooi veel reacties, waarvoor dank! Hierbij weer een update.
Vandaag weer even langs geweest met de achtertent (met het gaatje), die is inmiddels netjes vervangen. Veel betere ervaring vandaag ook weer, werd veel netter geholpen.
Gisteravond ook nog even de afvoer gecheckt. Nadat duidelijk is geworden dat de afvoer niet op de slangklem lekt, maar ergens langs de afvoer zelf, dit vandaag weer even voorgelegd en nogmaals foto van de lade met waterschade laten zien. Daarop werd gereageerd dat ik gewoon een werkplekafspraak moest maken om dat te laten fixen, verkoper vond het zo ook niet netjes afgeleverd. Kunnen ze meteen even die gaspitten nakijken. Vanavond mail gestuurd naar klantenservice met het verhaal, wat foto's en het verzoek om te herstellen. Hopelijk lukt dat nog voor de zomervakantie.
Kortom, er lijkt dus vooral een verschil te zitten tussen de verkopers. Het zijn net mensen ;)
Citaat van: FriedelP op juni 08, 2023, 04:40:03 PM
Maakt de keuken geen onderdeel van de vouwwagen?
Jazeker. Wij hebben gekozen voor de Malawi 2.0 Deluxe, dat is met de keuken die aan de kont vastzit.
Citaat van: Marcel op juni 07, 2023, 02:11:17 PM
Dit valt toch wel onder spijkers op laag water enzo . . . . Ik zou hier als ik de wit was ook wat stug van worden.
Dit is geen gebrek. Je kan ze ook niet in gebreke stellen. Op basis waarvan?
Het "in gebreke stellen" zou ik alleen doen als je helemaal niet tot een oplossing zou komen. Dat het geen gebrek is en/of je niet in gebreke zou kunnen stellen, ben ik niet met je eens. Plat gezegd schiet de leverancier hier tekort, als consument mag je wat mij betreft van een nieuw product verwachten dat het gewoon allemaal netjes werkt zoals je dat verwacht. Als ze voor de koop hadden verteld over de gele vlammen, roetaanslag en lekkende afvoer als normaliteit, dan was het anders geweest. Maar dat is dus niet gebeurt (en het lijkt me ook duidelijk waarom: dit hoort gewoon niet). Maar met alle respect: persoonlijk vind ik dit ook geen "spijkers op laag water zoeken". Het is geen klapkar van 500 euro, ik leg bijna 14k neer voor een nieuwe vouwwagen (inclusief de keuken) en dan verwacht ik een goed werkend product.
Dus niet dat als ik mijn eerste pan met piepers afgiet, me eerst moet verbazen over de dikke roetlaag die ik dan te zien krijg en vervolgens het kookwater in de la loopt, in plaats van het emmertje wat eronder staat. Als trotse bezitter van mijn nieuwe aanwinst stond ik wel even (zachtjes) te vloeken om heel eerlijk te zijn :X
Als dit na 5 jaar zou gebeuren, ja dan zou ik het geen afleverpunt meer vinden en overwegen zelf te repareren of te laten repareren. Maar splinternieuw vind ik dit eerlijk gezegd wel een gebrek.
Citaat van: Marcel op juni 08, 2023, 07:17:27 AM
Maar de vraag is natuurlijk of dat door de VW veroorzaakt wordt . . . .
De keuken hoort bij de vw, is van cabanon, hoort in 1 stuk bij de koop. De Wit levert af met een Campingaz drukregelaar, dus ik heb er braaf een 907 aan gekoppeld. Dan is mijn verwachting eerlijk gezegd dat het gewoon netjes moet branden? Zonder roet en zonder risico van koolmonoxide?
Citaat van: GJT op juni 06, 2023, 06:43:49 PM
De plaat met met het bandje is voor een gasfles. Tenminste, dat was toen zo..
Dat dacht ik eerst ook, maar dit plaatje zit bij ons rechtsonder, terwijl de gaspitten links zitten en de gasslang er in de linker bovenhoek uitkomt. Die slang is ook niet lang genoeg om uberhaupt die andere hoek te halen? Beetje apart dus, maar dat vind ik nog wel uit denk ik. Ik had het vermoeden dat het voor een jerrycan o.i.d. zou zijn, omdat kennelijk veel mensen ook een kraantje in laten bouwen (hebben wij niet gedaan) en daarvoor zit je in die hoek wel weer op de goede plek.
Citaat van: Klapmoose op juni 06, 2023, 10:12:58 PM
Die gele vlam herken ik. Vooral op de laagste stand icm Campingaz. Als ik de gaspit wat hoger zet is het probleem opgelost. Voor mij is het acceptabel.
Bij ons helaas ook op hogere standen. Heb je toevallig al weleens op propaan gekookt? Of alleen campingaz?
Citaat van: sanderv op juni 07, 2023, 10:00:31 AM
Wat staat er op het typeplaatje van de gaspit? Is dat alleen 29 mbar of mag deze ook op 50 mbar? Ik heb onze Camplet ooit omgezet van 28 mbar Campingaz naar 50 mbar propaan met dubbel-membraam regelaar. Die pitten branden niet alleen veel mooier, maar het vermogen van de pitten is ook flink toegenomen. Sindsdien kunnen ze redelijk concurreren met de benzinebranders (wat best lekker is met een groot gezin :O )
Ga ik even nakijken, maar ik dacht ergens in een technisch document gezien te hebben (online) dat het 30mbar was. Dan schijnt 50mbar niet echt verstandig te zijn i.v.m. meer gas - meer warmte - smelt/brandgevaar. Toch ga ik even op het toestel zelf kijken, dank voor de tip.
Citaat van: sanderv op juni 08, 2023, 03:40:31 PM
Dan nog kun je als leverancier daar even in meedenken en meekijken. Het is een dure aankoop, je mag best even wat aftersales verwachten.
Je was er niet bij. Je weet alleen wat de topicstarter er over verteld. Als ik hoor dat deze zich beroept op allerlei wettelijke rechten bij een geel vlammetje kan ik me de ergernis bij de wit best voorstellen. Soms moet je het eerst aardig vragen . . .
Mijn ervaringen zijn positief met dit bedrijf. Wij hadden een paar productiefouten in onze VW en die zijn beide zonder mopperen opgelost destijds.
@marcel: ik denk dat je dat 'gele vlammetje ' ernstig onderschat. Geel is simpelweg onvolledige verbranding met alle gevolgen van dien. En nee, ik was er niet bij, maar dit hoort gewoon serieus genomen te worden. Dat is in tweede instantie wel gebeurd, als ik het zo lees.
@Arjen: je kunt er ook niet zo maar 50 mbar opzetten. Het toestel moet daar wel geschikt voor zijn. De camplet plaat is wel 50 mbar en werkt ook wel op 28 mbar, maar lang niet zo mooi. Butaan heeft een hogere verbrandingswarmte en met een lagere druk is het best mogelijk dat hij te weinig lucht aanzuigt tussen gasregelknop en branderkop
Citaat van: Marcel op juni 08, 2023, 09:59:41 PM
Je was er niet bij. Je weet alleen wat de topicstarter er over verteld. Als ik hoor dat deze zich beroept op allerlei wettelijke rechten bij een geel vlammetje kan ik me de ergernis bij de wit best voorstellen. Soms moet je het eerst aardig vragen . . .
Bedankt voor je bijdrage, maar volgens mij was jij er ook niet bij, toch? Ik weet niet precies wat je bedoelt met het (of waar je mij ziet) "beroepen op wettelijke rechten" (citeer het gerust even) maar ik krijg vooral de indruk dat jij degene bent die zich ergert. Geen idee waarom, want ik vraag gewoon om meningen/ervaringen. Als het je niet aanstaat kan je ook niet reageren lijkt mij. Verder denk ik ook dat ik het aardig gevraagd heb, gister heb ik een harstikke leuk gesprek gehad in Schijndel. Misschien heb ik het dan toch wel aardig gevraagd?
Citaat van: Marcel op juni 08, 2023, 09:59:41 PM
Mijn ervaringen zijn positief met dit bedrijf.
Over het algemeen zijn mijn ervaringen ook prima, wellicht trof ik afgelopen maandag een verkoper die zijn dag niet had. Het lijkt er nu ook op dat het netjes opgelost gaat worden.
Citaat van: Marcel op juni 08, 2023, 09:59:41 PM
... Wij hadden een paar productiefouten ...
::)
Op de eerste pagina wordt er toch echt gesproken over 'in gebreke stellen'. Misschien niet perse door jou, maar wat is anders het punt van dit draadje? Je komt hier toch mopperen omdat de Wit niet gelijk in de houding springt vanwege een geel vlammetje? Ik kan me best voorstellen dat de Wit niet al te veel tijd wil stoppen in dit soort 'problemen'.
En ik reageer inderdaad omdat ik merk dat de gemiddelde consument zich steeds vaker beroept op allerlei rechten, terwijl vriendelijk vragen vaak veel beter werkt. Ik was er niet bij, maar ik kan me zo maar voorstellen dat de stugge reactie daar door veroorzaakt werd. Je neemt ten slotte ook de moeite om hier een draadje te starten . . . . Het zit je kennelijk dwars.
Ik weet niet wat hiermee bedoelt ::) maar bij ons was klitteband verkeerd gestikt. Door Cabanon. En dat heeft de Wit keurig opgelost.
En ik denk zelf dat de meningen op dit punt wel duidelijk zijn.
Het lijkt allemaal opgelost te worden waar gewerkt word daar worden vergissingen gemaakt.
Citaat van: ArjenVT op juni 08, 2023, 09:19:03 PM
Bij ons helaas ook op hogere standen. Heb je toevallig al weleens op propaan gekookt? Of alleen campingaz?
Nee helaas. Heb alleen campingaz. Ben nogal lui van nature en dan moet ik ook de drukregelaar vervangen :#
Even voor de duidelijkheid, de topicstarter heeft het NIET over 'in gebreke stellen', dat was ik.
De houding van een verkoper bij een duidelijk issue bij iets nieuws verkocht is allesbepalend voor de product-beleving. Zie ook de update van de starter.
Het opbouwen van een goeie naam duurt jaren, afbreken 5 minuten.
Goed te lezen dat er nu wel service geleverd wordt die je kunt verwachten.
Citaat van: GertjanA op juni 10, 2023, 11:09:58 AM
De houding van een verkoper bij een duidelijk issue bij iets nieuws verkocht is allesbepalend voor de product-beleving. Zie ook de update van de starter.
Echt? Vind je dit nu zelf ook niet ietwat overdreven?