Hoe lang doen jullie over het opzetten?
Toen we onze tenttrailer kochten, werd deze vanuit de
brochure aangeprezen als een tenttrailer om vaak en snel van plaats te veranderen.
Dat valt een klein beetje tegen, het is geen drama, maar het vergt toch wel wat tijd.
Met name de voorttent kost flink wat tijd. Als we echt alles compleet doen, zijn we volgens mij anderhalf uur verder. Dan heb ik het over het moment van afkoppelen en waterpas stellen, tot de laatste haring in de grond slaan.
Mede daarom hebben we onlangs een luifel aangeschaft en blijft de voortent thuis. De wagentent gaat vrij snel, de luifel zal ook weinig voorstellen.
Samengevat;
Van afkoppelen tot laatste haring, wat is jullie opzettijd? Graag type vw en luifel/ voortent vermelden.
Bij ons is het;
Trigano Camptrail, incl voortent met inritsbaar kuipzeil: 1u 30min.
Verwachte tijd zonder voortent, maar met luifel, 45 minuten.
(Ik sla wel elke haring/ scheerlijn vast die beschikbaar is, dus hij staat dan wel als een huis)
Ik ben benieuwd naar jullie tijden.
Tja, ook hier is het weer heel persoonlijk hoe belangrijk men die opzettijd vindt. Ik lees hier heel vaak over opzettijd en soms lijkt het wel een wedstrijd.
Ons motto is: kamperen moet moeite kosten. :> korte toelichting: vanaf het moment dat wij de wagen uit de stalling halen begint ons kampeerbloed sneller te stromen. Het geklooi met al die spullen, bukken om je haringen erin te slaan, kruipend over elkaar om uit bed te komen...het hoort er - voor óns -allemaal bij en maakt óns heel blij. :J
En dan...wat maken die paar minuten uit op de tijd die je daar bent? Ik moet wel zeggen dat wij langer op een plek blijven.
Ik kan je dan ook geen tijd noemen die we nodig hebben om onze Alpenkreuzer Waterfront op te zetten.
Wij zijn met z'n tweeën en hebben verder met niemand rekening te houden. Ik snap dat als je kinderen bij je hebt dat heel anders kan zijn. Die hebben ook aandacht nodig.
Dus... zo ervaren wij de opzettijd.
Vaak 3 uur of meer.
Maar dat is niet continu vol aan de slag:
Eerst komen we aan en dan kijken we waar en hoe we de kar willen hebben. Omdat we daar meestal wat te drinken bij nemen, kan dat zomaar 20-30 minuten duren.
Daarna de kar op zijn plek, min of meer recht zetten en uitklappen. Dat duurt een kleine 10 minuten. Dan staat de wagentent en kunnen we slapen. Dan de stroom erin, zodat verlichting en koelkast werken. Stoeltjes erbij.
Als er weinig wind staat, ga ik meestal het tentdak plaatsen, wederom een minuut of 10 werk. En later op de dag komen de zij- en voorwanden naar behoefte. Oh ja, tussendoor nog het tenttapijt erin. Al met al zijn we ongeveer een uur bezig, maar de doorlooptijd is veel langer.
Wat FrankAndrea zegt: geen haast, het is vakantie. Ook voor ons geldt dat het kamperen zelf ook leuk is.
Als het zou moeten (met naderend slecht weer bijvoorbeeld) kunnen we alles met een half uurtje doorwerken regelen. Maar dat proberen we te voorkomen, het is immers vakantie.
Wij hadden een Jamet Panorama. Ik denk dat wij van aankomen tm inrichten even ruim een uur bezig waren. Mijn vouw hielp bij de zware dingen, de rest deed ik zelf. Luifel deed ik altijd de volgende dag.
We hebben nu een Smitveld gekocht. Ik verwacht dat die wat sneller gaat. Alleen moeten we nu luchtbedden voor de kinderen oppompen.
Persoonlijk vind ik het wel leuk om zo snel mogelijk klaar te zijn. Ik weet ook niet waarom ik dat heb. Ik vind het goed opbouwen van een vouwwagen ook erg leuk om te doen. Ik ga meestal pas rustig wat drinken als de vouwwagen helemaal staat.
Opzettijd is een mix van type wagen en type kampeerder. Wil je snel dan koop je een wagen waarmee dat kan, en sleep je niet teveel spullen mee. Wil je zeeen van ruimte en van alle gemakken voorzien zijn dan ben je langer bezig, ook een prima keus.
Wij zijn een keer zonder dat we het wisten geklokt op een overnachtingscamping, door iemand die tegenover onze plek op een stoeltje voor zijn camper zat. Dat was 7 minuten. Maar: mooi weer, vlakke plek, geen grondzeil, geen luifel, en we zijn nog maar met z'n tweeen. Dus alleen pootjes uitdraaien, uitklappen, paar haringen en meer niet.
Als we ergens komen waar we wat langer willen staan dan beginnen we met een stoeltje en wat drinken, en eens rustig kijken waar we de kar op de plek willen hebben. Waar is een vlakkere sweet spot, hoe zit het met zon en schaduw, waar komt de deur etc. Als we dat hebben besloten gaat de kar op die plek, nog wat levellen met plankjes, en klappen. Grondzeil, haringen, tentschort, luifel. Beetje inrichten maar niet veel, we kamperen vooral uit kratten. Dat alles zal een klein uurtje in beslag nemen. We hebben geen haast.
Ik ben benieuwd hoe dat de komende vakantie zal gaan, want we hebben onze concorde ingeruild voor een camplet north. Het deksel van de concorde werd met het stijgen van de leeftijd toch steeds meer een dingetje, en nu hebben we gasveren. :>
Maar we hebben nu voor het model zonder keuken gekozen, we vonden dat voor ons de forse meerprijs echt niet waard. We gebruikten toch al nooit de kraan van de keuken, de functie was alleen vaste opbergplek van de keukenspullen. Daar hebben we nu een andere oplossing voor bedacht. Ik heb er zin in om dat weer te gaan ervaren!
Ja deze vraag blijft altijd rond gaan. leuk onderwerp
Wij hebben met tent, caravan ,vouwwagen en klap caravan gekampeerd
Onderweg camping staan we met vouwwagen in zeg 15 minuten drie slaapplaatsen en keuken om te koken
dat staat vouwwagen met vast dak dus soort luifel
Maar als we op onze plek staan voor 2,5 week duurt alles langer zeker bij temp van 40 en in de zon
maar in ruimen van alles duurt net zo lang als de de vouwwagen op zetten
hoe meer je mee neemt hoe langer duurt is ons idee
en met op ruimen het zelfde
maar denk er vooral aan het is vakantie dus relax
Voor onderweg max 20 minuten (dat is dan klappen grondzeil van de basistent en wat haringen)
Voor lang een uur tot anderhalf uur dan nemen we de tijd....
Nogal afhankelijk van wat we opzetten.
Luifel, slaaptent, zijwanden, voorwand, grondzeil zijn optioneel.
Haasten heeft toch geen zin. Vaak doen we het ook in etappes als we lang hebben gereisd. Alleen de slaaptent van de kinderen er aan. Volgende dag de voorkant. Zeker als het lekker weer is is de luifel wel genoeg. Blijkt dat er een windje waait savonds dan de zijwanden en dan vaak de voorkant om als zonneluifel te gebruiken. Of tegen die muggen de hor. Dit was ook de reden dat we deze wagen hebben gekozen, de mogelijkheden om met verschillend weer en locaties anders te kamperen
Tja daar is de vraag der vragen. ;)
Ook ik houd er wel van om niet te lang bezig te zijn maar het blijft natuurlijk vakantie.
Ik ben meer van het gemakkelijk.
Dat vind ik veel belangrijker.
Dus niet teveel bukken of zware dingen slepen en boven mijn macht werken.
Alles is zo ingedeeld dat we niet teveel met spullen meerdere keren in handen hoeven te hebben.
Dus de eerst de wagen op zijn plek en dat wil ook nog wel eens tijd kosten.
Hoe en waar staan de bomen enz enz enz ;)
Ingewijden zullen nu roepen denk aan het modder Alex.
Het waterpas zetten moet ook met zorg gedaan worden want een vrouw die niet goed geslapen heeft kan nog wel eens voor een slechte vakantie ervaring zorgen. ;)
Denk ongeveer 15 minuten
Dan gaat het dekzeil eraf en word het gaatjes en antie worteldoek gelijk op zijn plek gelegd en de tafel en stoelen worden uitgeklapt en weg gezet op een plek waar ze niet in de weg staan.
De tent word goed gelegd en vast gezet om te kunnen klappen.
Dan op het knopje drukken en de tent begeleiden dat de stokken niet met donder en geweld op de grond knallen.
Alles recht en strak sjorren en de stokken op spanning zetten.
Dan komt het punt waar besloten word hoelang het in totaal gaat duren.
Staan we voor een nachtje met goed weer bijna geen haringen en geen kastjes en apparatuur zoals koffiezetapparaat en oven.
Dan zal een halfuur goed haalbaar zijn.
Gaan we voor het volle ornaat dan komt er 15 minuten bij denk ik.
Maar dan moet de plek natuurlijk niet te scheef zijn enz.
Maar waar we de vouwwagen op uitgezocht hebben is dus niet alleen voor de snelheid maar voor het gemak.
Dat vinden we het belangrijkste.
Ik neem de tijd niet op, ik hou wel van gewoon doorwerken om het opgezet te hebben, maar vind het geen vervelend werk. Het is voor mij onderdeel van de vakantie.
Het gaat mij ook meer om het gemak van het opzetten dan de tijd die het kost.
Ik heb een Trigano Itinea GL, de basis opzetten van moment van afkoppelen kan denk ik binnen 10 minuten en zonder haringen. De basis is ook altijd waarmee geadverteerd wordt door al die wagens. Het werk gaat zitten in de rest. Voor mij is dat, worteldoek, inritsbaar kuipzeil, dakvoortent (die al aan de wagenbak geritst zit), zijwanden, voorwand, luifel, en aangezien we nog een kleine hebben die niet in een eigen tentje slaapt ook de gastencabine. AL met al best wat dingen en dat kost best wat tijd. In totaal kan het zomaar anderhalf uur zijn niet in de laatste plaats omdat ik het mooi strak wil hebben staan (zodat ik ook tijdens een plotselinge storm niet nog aan het hannesen ben) en dus vrijwel alle haringpunten gebruik.
Ik erger me, vooral op Facebook, mateloos aan mensen die schijnbaar aandelen hebben in het merk vouwwagen wat ze hebben en dan met onrealistische tijden aan komen zetten als iemand advies vraagt over wat aan te schaffen.
Elke vouwwagen is gewoon even werken (elke caravan overigens ook zo heb ik ervaren). Wil je dat niet, dan kan je beter een luxe ingerichte tent huren.
Citaat van: CEO op juni 09, 2024, 08:27:47 AM
Vaak 3 uur of meer.
Maar dat is niet continu vol aan de slag:
Eerst komen we aan en dan kijken we waar en hoe we de kar willen hebben. Omdat we daar meestal wat te drinken bij nemen, kan dat zomaar 20-30 minuten duren.
Vorig jaar ook gezien, mensen die hun caravan neerzette, tafeltje en stoelen eruit en eerst even lekker een uurtje in de relaxstand genieten van de zon met een lekker koel drankje. Dat zou ik ook moeten doen, mooi leermoment.
Met de caravan ligt het er aan hoe ik me voel.
Omdat die vaak in het weekend gebruikt word dan wil het nog wel eens gebeuren dat ik uit een nachtdienst kom.
Dan is het waterpas zetten stoel en tafel naar buiten zetten en klaar.
Een caravan is een hele andere beleving hebben we wel gemerkt.
Zonder handelingen kunnen slapen en binnen 15 minuten klaar kunnen zijn.
Citaat van: Alex op juni 09, 2024, 10:37:40 AM
Met de caravan ligt het er aan hoe ik me voel.
Omdat die vaak in het weekend gebruikt word dan wil het nog wel eens gebeuren dat ik uit een nachtdienst kom.
Dan is het waterpas zetten stoel en tafel naar buiten zetten en klaar.
Een caravan is een hele andere beleving hebben we wel gemerkt.
Zonder handelingen kunnen slapen en binnen 15 minuten klaar kunnen zijn.
Ik wou mijn caravan altijd wel met voortent. Dan kost het al beduidend meer werk.
Maar thuis was ik er veel drukker mee dan met de vouwwagen. Een witte caravan van buiten schoonhouden koste mij behoorlijk wat tijd, vooral omdat het zo'n onhandig groot ding is. Op de camping zie je ook veel mensen dagelijks even met een doekje langs de buitenkant gaan. Wij vonden het binnen schoon maken en houden ook niet zo'n pretje.
Dat zeg ik hele andere beleving.
Maar laten we ontopic blijven ;)
En dan steek ik ook hand in eigen boezem.
Sorry.
Mijn ervaring is dat het niet altijd om het merk klapper gaat, maar vooral hoe je alles inricht. Op een camping gestaan (wij huurden toen nog) met 2 identieke combicamps die dezelfde dag vertrokken. De ene binnen een uurtje weg (incl kort ontbijt en even afwassen) de andere was om 12.00 uur nog niet weg en was ondertussen meer dan 3 uur bezig.
Wij kamperen eenvoudig. De luifel (die ook omgebouwd kan worden als voortent) klapt mee. We hebben geen grond/kuipzeil, we kamperen op het gras. We hebben een vaste keuken en geen kastjes etc, alleen 2 van die hangers met vakjes en 2 kapstokjes. Geen vuilnisbak, maar een haak waar een vuilniszakje aan kan worden opgehangen. Onderweg staan we echt heel snel als we een mooie vlakke plek hebben: ontkoppelen en op zijn plek rijden, uitklappen, luifel half opzetten zodat we de stokken niet hoeven te pakken, stoelen en tafel uit de vouwwagen en de elektra aansluiten en we zijn klaar Bed is al opgemaakt. Geen haringen nodig in deze stand (bij normaal weer). Als we langer op een plek staan, doen we er langer over. Dan kijken we toch langer of alles goed staat, zetten we het frame in elkaar voor de luifel/voortent, gaan er een aantal haringen de grond in en hang ik al mijn opbergzakken op. Bovendien wordt dan het keukentje een beetje leuk ingericht (plus waterkoker en melkopschuimer op zijn plek). Mijn ervaring is dat weer opbreken net iets langer duurt, want dan moet alles weer netjes op zijn plek. Maar wil je snel van plek veranderen, vooral niet teveel mee nemen en niet teveel "opbouwen" buiten de vouwwagen zelf om. En geen grond/kuipzeil heeft ook zijn nadelen, want afgelopen zomer hadden we in Nederland een klein stroompje door de voortent lopen. Gelukkig is alles vrij snel weer droog met een beetje wind, maar wij zijn wel mooi weer kampeerders en vertrekken dit jaar dan maar weer naar Frankrijk.
Citaat van: Joergarms op juni 09, 2024, 05:46:55 AM
Met name de voorttent kost flink wat tijd. Als we echt alles compleet doen, zijn we volgens mij anderhalf uur verder. Dan heb ik het over het moment van afkoppelen en waterpas stellen, tot de laatste haring in de grond slaan.
Mede daarom hebben we onlangs een luifel aangeschaft en blijft de voortent thuis. De wagentent gaat vrij snel, de luifel zal ook weinig voorstellen.
Samengevat;
Van afkoppelen tot laatste haring, wat is jullie opzettijd? Graag type vw en luifel/ voortent vermelden.
Bij ons is het;
Ik ben benieuwd naar jullie tijden.
ik kan je geen tijd geven helaas. of helaas... de daadwerkelijke tijd boeit mij niet zo.
Het is juist die voortent (constructie) dat voor ons o. a. de camptrail, de itenea, en cc Valley afvielen. omdat dat gewoon werk is voor ruimte die ik niet nodig heb.
voor mij moet het gewoon logisch zijn. en vervolgens neem ik alle tijd om het zo snaarstrak mogelijk neer te zetten.
met de Trigano Galleon, wat toch wel een behoorlijke wagen was konden we toen er een keer flinke regen aankwam het hele circus in 45min opzetten.. een dag later kwam daar zeker nog dezelfde tijd en meer bij omdat het niet naar mijn zin stond en we in de haast ook niet alles hadden uitgepakt.
de TEUN TTT4 was gewoon eenvoudig neerzetten, spullen van de wagen, grondzeil (inc. . onderzeil) tenttapijt neerleggen, openklappen tent overhalen, zeil inritsen. afspannen.. inrichten. en dan later als ik er zin in had meestal na een goede bak koffie of lekker koud drankje de luifel opbouwen en dan nogmaals goed afspannen. Van afkoppelen tot comfortabele vakantiewoning... twee uur? zou zomaar kunnen. maar dan hingen ook de lampjes langs de buizen en was de watertank gevuld en er geen losliggende stroomkabel meer te zien
Nu de Malawi 2.0. heel bewust zo geconfigureerd dat we maar weinig hoeven te doen. spullen van de wagen, grondzeil + Tenttapijt neer, tent overhalen, vastritsen, luifel zit al aan de wagen dan afspannen incl. de luifel. en tegenwoordig mininaal inrichten. klaar.
Maar ja.. ik vind het ook gewoon heel leuk, net als wat FrankAndrea zegt
zo ook met ons kampeerbusje. tuurlijk neerzetten en handrem aantrekken en klaar... dat kan. maarrrrr tot grote verbazing (ook wel eens uitgesproken daar andere op de camping) gaan wij dan lekker klooien met ons zelfgemaakte luifeltje of bouwen we een tentje op aan de voorkant of achterkant..
Moraal van dit verhaal.. relax and have fun camping !
Op zijn langst heb ik er 2 weken over gedaan, op zijn kortst een weekend: oftewel ik ben gewoon altijd lekker bezig met de vouwwagen en als die klaar is (soms met 4 haringen soms met 46) dan ga ik lekker verder met de hangmat met mobiele boom (losse stok die middels 6 scheerlijnen op zijn plek wordt gehouden).
Zoals eerder al wel eens genoemd, ik houd ook van klooien, ik heb er op vakantie namelijk eindelijk tijd voor.
Afbreken daarentegen gaat wel wat sneller, meestal in 2 uurtjes wel helemaal weg en vind e slagboom van de camping met het zooitje achter en in mijn auto.
Bij ons is het minimaliseren van sjouwwerk de reden om van tent naar vouwwagen over te stappen. We trekken op de bonnefooi rond en hadden met ons gezin van 5 bij elke verplaatsing tot zo'n 300kg kampeermateriaal in en uit de auto te verplaatsen. Wij hebben een 3Dog Camping Traildog vouwwagen die door het kleine aantal uit te voeren handelingen voor opzetten in een minuut klaar voor gebruik is, zie https://www.youtube.com/watch?v=056Be89AbCo
Alle spullen zijn met de volgorde van handelen bij de opbouw en afbraak in gedachten in de vouwwagen ingepakt. Alles is op het moment dat het nodig is goed bereikbaar. Niets hoeft 2x beet gepakt te worden. Dus niet eerst spullen uit de weg leggen en later die spullen weer oppakken om later weer op te ruimen of te gebruiken.
Onze opbouw stappen:
1: Waterpas plaatsen van vouwwagen en dekzeil eraf. Fietsenrek op dissel kan indien nodig met fietsen erop gekanteld worden.
2: Tenttapijt op ruimte onder (toekomstige) luifel neerleggen en gelijk de tafel en stoelen, klaar voor gebruik, hierop opstellen.
3: Beschermzeil voor onder vastkuip vouwwagen neerleggen en hierop vouwwagen uitklappen. Met 7 haringen wordt de boel windvast gezet. In de vastkuip wordt een kleed gelegd.
4: Luifel met zijwand plaatsen en stevig met 5 tot 7 scheerlijnen fixeren. Keuken eruit rollen.
5: Zonnepaneel opstellen of de 230V kabel uitrollen. Gasbus open en indien gewenst koelbox op gas aan zetten. Lampjes plaatsen en een kapstok aanbrengen. USB laadpunten zijn al direct klaar gebruik al aanwezig.
6: Kleding tassen en indien aanwezig etenswaren in kratten vanuit auto naar vastkuip tentruimte verplaatsen. Daar staan ze gelijk klaar voor gebruik.
Het bed is al opgemaakt. De spullen voor nodig voorafgaand aan het openklappen van vouwwagen in stappen 1 t/m 3 liggen bovenop de tent en onder het dekzeil van de vouwwagen. Spullen die wij bij uitklappen binnen de wagentent nodig hebben (2 stokken en tapijt) liggen op het bed binnenin de wagen.
Haringen en stokken voor de luifel zijn, net zoals de keuken, altijd direct beschikbaar via de achterklep van de wagen.
Typisch kost elke stap minder dan 5 minuten, binnen 30 minuten kunnen wij aan het koude bier :).
Gelijktijdig zetten de kinderen hun eigen bijzettentje op, als ze er niet gelijk zin in hebben doen ze dat op hun eigen tijd later.
Afbouw gaat in omgekeerde volgorde maar blijkt meestal wat meer tijd dan de opbouw te kosten.
Voor 1 nacht is dit het. Als wij langer staan dan komt er meestal wat meer werk. Dit heeft te maken met onze activiteiten op locatie. Denk aan fietsen die er voor gebruik af gaan, vuurschaal of Cadac Safarichef wordt opgesteld enz.. In de praktijk hebben onze kinderen hun (downhill MTB) fietsen al van de dissel gehaald voordat de vouwwagen opgesteld staat.
Wij hebben trouwens een eigenbouw keuken met wagenbak inrichting en ook zon-energie installatie, zie voor details de bouwbeschrijvingen: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21444.0 en https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=25278.0 :)
Wij hebben een Combi Camp Country.
Als we op doorreis zijn kunnen we de voortent zonder zijkanten als luifel opzetten en klappen we alleen de wagen open en slaapt onze dochter op de vlonder. Dan zijn we in 10-15 min opgezet.
Gaan we echt ergens staan dan zijn we ongeveer een uurtje a anderhalf bezig inclusief alle inboedel neerzetten.
Gr Sara
Onze Aart Kok Livingstone staat in een uur compleet ingericht. Dat is dan de wagen met luifel, zijwanden en voorwanden. Meestal zet ik dan later op de dag (of de volgende dag) de Vario luifel er voor. Dit kost iets van 20 minuten.
Leuk om zo ieder zijn ritueel te zien.
Voor degenen die denken dat ik het vervelend vind en loop te klokken, dat is gelukkig niet het geval.
Ben met name nieuwsgierig naar ieder zijn werkwijze.
Vind het aankomen, plek even goed observeren met een drankje ook een leuke keuze.
Daar nemen wij eigenlijk nooit echt de tijd voor, maar dat komt ook omdat we dan al 11 a 12 uur gereden hebben. Dan wil ik graag even doorpakken, om uiteraard daarna een frisse radler weg te tikken. Nu alweer zin in.
Veel hangt inderdaad af van wat je allemaal wil opbouwen. Wil je sneller, moet je vooral kijken naar wat je daar kan snoeien of anders doen.
Als wij ergens één nacht blijven, zetten we geen voortent op en wordt er nauwelijks iets uitgepakt en opgebouwd. Dan zijn we op een half uur klaar inclusief haringen en zo meer.
Als we lange tijd ergens blijven, wordt de voortent wel gezet, wordt de wagen uitgeladen, kastjes opgebouwd en dan zijn we toch ook meer dan twee uur bezig om het rond te krijgen.
We hebben schroefharingen, maar gebruik ze eigenlijk niet zoveel. Op een tussenkamping lukt het al wel eens ze vlot in de grond te krijgen, maar ook niet altijd. In de bergen lukt het meestal niet om ze in de grond te krijgen. Moet ik altijd snel opgeven. Als ik ze thuis of elders in Vlaanderen op slaag, zijn ze een zegen.
Wij hebben met onze Campwerk Family een nieuw diepterecord gehaald.
Dit is normaal snel op te zetten maar wij zijn rond 15u begonnen met opzetten en rond 21u klaar.
Nou was hij ook compleet nieuw en voor ons de eerste keer op te zetten en hebben we hem ook compleet met voortent en extra luifel neergezet.
Veel tijdverlies om alles uit het plastic te halen buizen nog in elkaar moeten schroeven en alle extra accessoires zoals een muskietennet en scheidingswanden moeten plaatsen.
Ook kwam ik toch nog lengte te kort bij onze verhoogde wagen wat het allemaal niet makkelijker maakte en moesten aan alle scheerlijnen nog oogjes gemaakt worden.
We hebben hem wel 10 - 15 keer moeten laten zakken.
Dit weekend de do-over nu met trapje en alles al uitgepakt.
Citaat van: Arent op juni 10, 2024, 08:04:57 AM
Wij hebben met onze Campwerk Family een nieuw diepterecord gehaald.
Dit is normaal snel op te zetten maar wij zijn rond 15u begonnen met opzetten en rond 21u klaar.
Nou was hij ook compleet nieuw en voor ons de eerste keer op te zetten en hebben we hem ook compleet met voortent en extra luifel neergezet.
Veel tijdverlies om alles uit het plastic te halen buizen nog in elkaar moeten schroeven en alle extra accessoires zoals een muskietennet en scheidingswanden moeten plaatsen.
Ook kwam ik toch nog lengte te kort bij onze verhoogde wagen wat het allemaal niet makkelijker maakte en moesten aan alle scheerlijnen nog oogjes gemaakt worden.
We hebben hem wel 10 - 15 keer moeten laten zakken.
Dit weekend de do-over nu met trapje en alles al uitgepakt.
Zo dan, dat is denk ik wel n record ja.
Hebben jullie de offroad uitvoering? Omdat ie hoger staat
Nee gewoon de verhoogde versie besteld.
Afgelopen zomer hebben we het gefilmd:
Opzetten Kavango in 49 minuten: https://youtu.be/FDUgAi3V08k?si=sk2UylimEsFTjNQP (inclusief luifel eraan, vlaggetjes ophangen en lampjes uit de knoop halen)
En afbreken Kavango in 1 uur en 7 minuten: https://youtu.be/k5l7nhVIF-Y?si=FECqMEUpDa6xty08 (inclusief luifel eraf, koffie drinken, praatje met de buurman en onhandige vuilnisbak opvouwen)
Wat we doen:
- Vouwagen neerzetten, zeil eraf, stoelen, tafels, wasrek, kleed eraf
- bak open en de stapellades eruit en alle andere dingen die we nodig hebben (zoals kussens, als we op doorreis zijn ligt het beddengoed op de bedden, als het begin van de vakantie is dan ligt het in de bak)
- Bak weer dicht, vouwagen uitklappen (voortent en voorwand klapt mee uit)
- (evt kuipzeil erin ritsen)
- Haringen erin
- Ondertussen voortent inrichten (kleed erin, stapellades op de plek)
- stroom aansluiten, koelkast uit de auto en aansluiten
- kussen op de bedden (en beddengoed als het er niet al op ligt); tassen uit de auto in de voortent
- lampjes aan de stangen van de voortent hangen, aansluiten op powerbank
- Luifel eraan
- lampjes uit de knoop halen
- lampjes en vlaggetjes aan de luifel hangen
Super leuk zo'n timelaps! En dit laat goed de echte tijd zien.
En ik vind die Kavango opgezet een mooie wagen en staat op het filmpje ook op een mooie plek!
Citaat van: Arent op juni 10, 2024, 08:04:57 AM
Wij hebben met onze Campwerk Family een nieuw diepterecord gehaald.
Dit is normaal snel op te zetten maar wij zijn rond 15u begonnen met opzetten en rond 21u klaar.
Nou was hij ook compleet nieuw en voor ons de eerste keer op te zetten en hebben we hem ook compleet met voortent en extra luifel neergezet.
Veel tijdverlies om alles uit het plastic te halen buizen nog in elkaar moeten schroeven en alle extra accessoires zoals een muskietennet en scheidingswanden moeten plaatsen.
Ook kwam ik toch nog lengte te kort bij onze verhoogde wagen wat het allemaal niet makkelijker maakte en moesten aan alle scheerlijnen nog oogjes gemaakt worden.
We hebben hem wel 10 - 15 keer moeten laten zakken.
Dit weekend de do-over nu met trapje en alles al uitgepakt.
Je lijkt inderdaad een record te hebben :? Ik ben toch een beter nieuwsgierig waarom het zoveel tijd hebt gekost. Ik hoop en verwacht dat dit bij de 2e try-out / do-over toch aanzienlijk sneller gaat.
Met dit concept tenttrailer staat de basis normaliter heel snel in tegenstelling tot de traditioneel uitgevoerde en hierdoor ook bewerkelijke voortent met veel losse stokken. De basis zou prima geschikt kunnen zijn om te trekken. Zat bij jullie dan ook de meeste tijd in het opbouwen van de voortent?
Je hebt het over lengte tekort. Is bij Campwerk de tent niet aangepast, of specifiek, voor de wagenhoogte? Campwerk heeft standaard aan de vastkuip een heel hoge opstaande rand en een evenhoge drempel bij de deuren. Is die bij jullie met de extra hoge wagen nog hoger?
Campwerk heeft een zeer hoge tent, de nok is 2,9m. Ik neem aan dat Campwerk voor het opzetten wel nagedacht hebben hoe dit met deze hoogte handig te doen. Waarom moest je de tent zoveel keer laten zakken?
Waarvoor heb je het trapje nodig?
De trailer zelf stond vrij snel.
Lengte te kort gaat over mij. Ik ben 2m lang maar kon alsnog niet overal bij komen. Vandaar nu ook een huishoudtrapje aangeschaft ipv het meegeleverde laddertje.
De tent moest zo vaak zakken omdat ik de buizen van de voortent anders niet bevestigd kreeg aan de trailer. Zelfde verhaal voor de extra luifel.
Citaat van: JanJD op juni 10, 2024, 12:26:54 PM
Super leuk zo'n timelaps! En dit laat goed de echte tijd zien.
En ik vind die Kavango opgezet een mooie wagen en staat op het filmpje ook op een mooie plek!
Ja wij vonden het zelf ook wel geslaagd :# eens kijken of we het nog een keer kunnen doen komende vakantie.
Het waren inderdaad hele mooie campings, vooral die ene waar we 's avonds zijn gaan opzetten. Heb nog een review voor Kampeermeneer geschreven daarover (Camping La Foret du Morvan (https://www.kampeermeneer.nl/campings/natuurcamping-la-foret-du-morvan/))
Wij doen er doorgaans 2 uur over, ik doe de boodschappen, en vrouwlief met mijn schoonzus de wagen. Was wel de laatste keer afgelopen jaar, mijn schoonzus haalt de zomer niet....
Is vooral wel een kwestie van iedereen in de wakker stand, niet als je vraagt hou deze stok even vast dat de kids vragen welke stok zeg maar.... Vandaar dat ik meestal boodschappen doe, scheelt mij stress aan het begin van de vakantie.... afbreken kunnen we sneller, maar dat is altijd weersafhankelijk (heb je in de modder gestaan of niet, wil de tent drogen, etc....) maar haast om thuis te komen heb ik zelden.
Komende zomer even geen vouwwagen, en de vraag komt of we ooit nog weg gaan nu de kids te oud worden. cry
Citaat van: Arent op juni 10, 2024, 01:38:45 PM
De trailer zelf stond vrij snel.
Lengte te kort gaat over mij. Ik ben 2m lang maar kon alsnog niet overal bij komen. Vandaar nu ook een huishoudtrapje aangeschaft ipv het meegeleverde laddertje.
De tent moest zo vaak zakken omdat ik de buizen van de voortent anders niet bevestigd kreeg aan de trailer. Zelfde verhaal voor de extra luifel.
Ik ben slechts 1,75 maar met dit krukje kom ik overal wel bij: https://amzn.eu/d/cQkkeIK
Ook erg compact om mee te nemen en verrassend stabiel.
Onze Holtkamper Cocoon staat na ca 30; stoelen en tafel ervoor en dan eerst een koud drankje. Daarna de bijzet tent en vouwwagen inrichten.
wij hebben een Combi Camp Country (2007)
Voor één nacht op doorreis alleen openklappen en de luifel eraan (voortentdak) 15 min.
Voor langere periode:
Al we de hele voortent er voor zetten ben ik, denk ik, een uurtje bezig. Ik moet het wel altijd helemaal alleen doen. (mijn vrouw met spierziekte).
Maar voor dan alles is uitgepakt en ingericht ben ik nog wel een 30 min verder :J
Maar ja, geen haast, het is tenslotte vakantie :>
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/5cb6d276-9ec4-4a0d-9148-6eaea338366e.jpg)
Ik denk dat tot nu toe de conclusie is gemak gaat boven snelheid.
En dat vouwwagen kampeerders graag een beetje aan het pielen zijn.
Citaat van: Alex op juni 10, 2024, 10:09:26 PM
En dat vouwwagen kampeerders graag een beetje aan het pielen zijn.
Leuke samenvatting. Pielen, klooien, prutsen....heerlijk.
Met Pielen. klooien, prutsen.... wordt het een beetje in de negatieve richting van ondoelmatig handelen getrokken.
Op de camping constateer ook ik dat veel kampeerders graag met hun kampeermateriaal bezig zijn, onhandigheid en gebrek aan inzicht geven vollop campingvermaak:)3].
Waar een handig iemand een bouwwagen in een kwartier opzet kan een onhandig iemand een halve dag besteden aan opzetten van moderne snelle tenttrailer.
Bij de in dit draadje gegeven opzet tijden is naar ik vermoed niet de factor handigheid meegenomen; wel een mogelijk excuus dat tijd er niet toe doet:)3].
Sommige systemen zijn inderdaad gemakkelijk maar tegelijk ook traag. Ik denk dan aan oppomp systemen zoals de Jamet Air of Raclet Air met lucht-buizen of een Holtkamper met hun wind-force opblaas systeem. (Een oude Flyer zet sneller op dan een nieuwe Kyte.) Het gaat gemakkelijk maar kost wel even tijd...
Ik geniet op de camping ook juist van bijzondere handigheden of spullen die juist voor een hoge doelmatigheid zorgen. Ik neem graag goede handigheden over; beter goed gejat dan slecht verzonnen:)3]
Ben niet meteen handig, maar oefening baart kunst. Zeker als team geraak je steeds wat meer op elkaar ingesteld en gaat het telkens wat vlotter. Wij hebben voor we de eerste keer mee weg gingen heel wat keren in de tuin open en ingeklapt zodat het vlot ging tegen we de eerste keer mee weg gingen. En elk jaar zetten we hem eerst toch eens in de tuin op, om nog eens te zien hoe het was, en te kijken wat er eventueel nog in orde moet gebracht worden. Is alles in de wagen, ...
Ik zou het jammer vinden als iedereen met een vouwwagen binnen een kwartier staat. Ik zit altijd graag te kijken naar anderen die hun vouwwagen aan het opzetten zijn. Ik ben bang dat de verveling bij mij toeslaat als ik niks meer te kijken heb. Ik ben zo iemand die een gat in z'n krant knipt om te kijken naar anderen die aan het bouwen zijn. 🤭😂
Citaat van: FriedelP op juni 11, 2024, 12:31:13 AM
Ben niet meteen handig, maar oefening baart kunst. Zeker als team geraak je steeds wat meer op elkaar ingesteld en gaat het telkens wat vlotter. Wij hebben voor we de eerste keer mee weg gingen heel wat keren in de tuin open en ingeklapt zodat het vlot ging tegen we de eerste keer mee weg gingen. En elk jaar zetten we hem eerst toch eens in de tuin op, om nog eens te zien hoe het was, en te kijken wat er eventueel nog in orde moet gebracht worden. Is alles in de wagen, ...
Wij moeten de eerste keer van het 'seizoen' ook altijd even kijken - hoe ging dat ook alweer?
Maar inmiddels zijn we redelijk vlot en zijn we goed op elkaar ingespeeld. Op het familieweekend waren diverse familieleden stiekem een tikje teleurgesteld dat ie al stond. "Zo zo dat hebben jullie snel gedaan" :#
We zijn helaas voor hen dus niet zo entertaining ;-)
Wij zijn afgelopen Pinksteren voor het eerst met de wagen weggeweest. Wij waren wel entertaining :+ .
Maar ik verwacht dat er heel wat tijd afgaat de volgende keer. De stokken zitten nu netjes in elkaar geschoven, alles is gemarkeerd, en we hebben alles nu een keer in handen gehad.
We willen ook eens één nachtje op een doorreiscamping proberen, maar op dat niveau zitten we nog niet :P
Citaat van: Arent op juni 10, 2024, 08:04:57 AM
Wij hebben met onze Campwerk Family een nieuw diepterecord gehaald.
Dit is normaal snel op te zetten maar wij zijn rond 15u begonnen met opzetten en rond 21u klaar.
Nou was hij ook compleet nieuw en voor ons de eerste keer op te zetten en hebben we hem ook compleet met voortent en extra luifel neergezet.
Veel tijdverlies om alles uit het plastic te halen buizen nog in elkaar moeten schroeven en alle extra accessoires zoals een muskietennet en scheidingswanden moeten plaatsen.
Ook kwam ik toch nog lengte te kort bij onze verhoogde wagen wat het allemaal niet makkelijker maakte en moesten aan alle scheerlijnen nog oogjes gemaakt worden.
We hebben hem wel 10 - 15 keer moeten laten zakken.
Dit weekend de do-over nu met trapje en alles al uitgepakt.
Haha ik moet hier best een beetje om lachen, want wij zijn ook een hele tijd bezig geweest de eerste keer. Zelfde euvel: steeds te ver opgebouwd en we moesten steeds alles laten zakken.
Toen we doortrokken naar een andere camping waren we met een uurtje klaar, dus er zat zeker vooruitgang in!
We laten nu de luifel en het zonnescherm aan de hoofdtent zitten, spannen alles af en en in 1 keer omhoog, dan zit hij gelijk goed!
Hebben we afgekeken van mensen die met dezelfde tenttrailer aan kwamen op de camping ;-)
Wij hebben dan alleen niet de verhoogde bak, waardoor mijn man bijna overal bij kan. Er gaat wel een klein krukje mee, maar daar heeft hij genoeg aan!
We hebben ook op een hele ongelijke duincamping gestaan, toen zijn we echt wel lang bezig geweest.
Voor een nacht staan we op een kwartier (combi camp country).
Voor langere tijd is opbouwen en afbreken ongeveer een uurtje.
De Trigano en de cabanon hiervoor was ongeveer anderhalf uur.
Het verschil zit voornamelijk in de haringen, die we nu niet moeten zetten. Ook hebben we een vaste keuken, leggen we enkel een Gaatjestapijt (geen Grondzeil) en is de luifel aanaangeritst. Die trekken we uit, en we hangen er (tenzij het regent) geen wanden in. En qua waterpas zetten is ongeveer waterpas, ook waterpas voor mij.
Dit jaar hebben we vloer geplakt in het deksel, zodat een tapijt leggen ook niet nodig is. Ook hebben we de wasdraad 'ingebouwd' met uittrekbare stangen aan de achterkant. Ook zetten we geen kastjes, hangen we geen verlichting etc. Als er surfplanken op de ccc liggen moeten die er wel telkens af, maar die gaan we dit jaar op de auto leggen, zodat die niet telkens los gemaakt moeten worden en we weer minder tijd verliezen. De tent van de kids kost wel wat werk, maar dat moeten ze dit jaar zelf doen. Vorig jaar hebben we daar nog mee geholpen omdat ze nieuw was, nu zouden ze dat op hetzelfde moment zelf kunnen doen, terwijl wij de ccc opzetten.
Wij proberen het snel en consequent te doen, zonder veel gedoe (kastjes, lampen, slingers...) omdat we vaak van camping veranderen. Komende zomer doen we 8 campings op 6 weken. Als ik dan elke keer wanden en zeilen moet inritsen, kasten moet bouwen, haringen moet slaan, keukens moet verplaatsen etc, zie ik er tegenop. We twijfelden.vorig jaar tussen een aankoop van ccc en een caravan na onze vorige vouwwagen, en kozen de ccc dat het zowat even snel is, maar we sneller en goedkoper rijden (verbruik, péage..)
Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
Een enkel keer heb ik het eens geklokt, om te weten hoe snel het kan.
Wij hebben een Holtkamper Kyte met windforce
startpunt was : aanhanger staat losgekoppeld op de juiste plek
eindpunt was : luifel afgespannen en gas + elektra aangesloten
De tijd er tussen was 22' op mijn eentje, terwijl de echtgenote aan het babbelen was met de overburen.
Maar dat was één enkele keer, en eigenlijk is er niets aan om je zo af te jagen. :**
In de vakantiepraktijk reken ik minimaal 2 uur.
Tussendoor wat pauze, rondje camping doen, brood bestellen, drankje, tenttapijt 3x opnieuw afspannen, tussentijdse opruim...
Als we met 2 opzetten duurt het altijd wat langer, want alle spullen liggen dan plots ergens anders dan waar je ze achterliet :) (hamer, haringen, ...)
De kastjes en lampjes zijn dan voor dag 2
Het gezelligste is nog steeds: kijken naar iemand anders zijn zijn/haar tent of vouwwagen opzet
grtjs, Olivier
Het is wisselend.
Bij de vorige camping stonden we binnen 20 minuten met een halve luifel.
De camping daarvoor hadden we voor het eerst een halve luifel gemaakt. Dat was even pielen, maar met 40 minuten stonden we.
Op de huidige camping loopt de grond er onhandig, dus alleen de wagen op een plek zetten waar we kunnen klappen was al ruim 20 minuten werk. Daarna klappen en poten uitdraaien, we waren in totaal meer dan een uur bezig.
Vannacht lijkt er flink regen te komen (hoera, dan kan het saharazand eraf spoelen!), dus de hele luifel uitgezet... dat was nog geen 10 minuten werk en werd letterlijk tussen Hoofdgerecht en dessert gedaan.
Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
Binnen 20 minuten hebben wij onze Cocoon (2021) opgezet en ingericht en kunnen we aan het koude bier!
Vorig jaar op een stuk of tien campings gestaan in Spanje en Portugal en dan is het fijn als opzetten en afbreken lekker snel gaat.
Mede daarom hebben we gekozen voor de nieuwe Cocoon.
We zijn nu voor het eerst weg met luifel ipv voortent. En dat scheelt echt heel veel.
Daarnaast vinden wij het ook leuker/ sportiever ogen.
De luifel staat met 12 haringen vast. Kan uiteraard met minder, maar in de alpen weet je nooit wat het weer doet. Maar tov de voortent zijn het er heel wat minder.
Wij hebben afgelopen 3 weken (rondje Baltische landen) de Spacer 7 keer binnen een kwartier opgezet en afgebroken. Het is voor ons geen wedstrijd maar we willen er het liefst niet teveel tijd aan besteden.
1 kratje voor toiletspullen ed en 1 omgekeerd kratje voor oplaad spullen.
Dit jaar zelfs geen lamp nodig gehad😀
Vandaag verhuisd van Frankrijk naar Spanje.
Op de plek aangekomen na het inchecken, en na 50 minuten stonden we al helemaal.
Staan = de 4 surfplanken van de VW gehaald, waterpas gezet, vouwwagen opengeklapt, luifel (zonder zijwanden) ervoor, keukenluifel, gaatjestapijt, tafel, stoeltjes gezet, auto leeggemaakt, alles op z'n plek (dus keukentje wat ingericht, de Nespresso en de kruidenrekjes etc op z'n plek) stroom aangesloten, 2e koelkast gezet, watertank gevuld, waslijnen aan de VW gemonteerd, tentje kids gezet (ze helpen zelf mee, maar de stokken kunnen ze niet alleen), matrasjes erin en opgeblazen, en hangmat in de boom gehangen.
Gaat dus eigenlijk snel. We hadden wel een beetje haast gemaakt omdat er een onweer aankwam. We waren net op tijd klaar! Blij met deze vouwwagen, het gebrek aan haringen (ik hoef er incl luifel maar 4, of met keukenluifel erbij 6, te zetten. Bij de vorige VW kroop daar altijd erg veel tijd in.
Verlichting en kastjes etc, doen we niet aan. Alles zit in curverboxen en we gebruiken welgeteld 1 goeie lamp.
Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
Haringen slaan kruipt inderdaad veel tijd in!
Citaat van: FriedelP op juli 06, 2024, 11:42:44 PM
Haringen slaan kruipt inderdaad veel tijd in!
Eens!
Dat is altijd mijn taak, doe dat ook graag. Ondertussen richt mijn vriendin dan de rest in, zonder dat we elkaar in de weg lopen.
Wij zijn vorig jaar met een tent weg geweest, hoop dat met de vouwwagen al met al niet langer gaat duren, omdat we geen bedden op hoeven te pompen etc.
Aangezien wij rondtrekken en max 2 dagen staan is opzetgemak wel van belang voor ons. Opzetten betekend voor ons Uitklappen, grondzeil haringen voor zover nodig en een fleece vloerkleed in de voortent.
Het grootste nadeel van de VW is dat de stokken redelijk zwaar zijn waardoor ik ze op de bodem van de wagen moet leggen onder de stoelen ipv de stokken bovenop.
Welk merk hebben jullie?
Het meeste opzetwerk zit hem meestal in wat je nog aan kastjes en spullen gaat opzetten.
Ons motto is al jaren: " binnen een kwartier aan het bier".
Wat voor wagen heb je? wij hebben voor het eerst een VW (AK Parade uit 2020), vorig jaar een keer met een tent getrokken.
Citaat van: Joergarms op juli 07, 2024, 07:40:12 AM
Eens!
Dat is altijd mijn taak, doe dat ook graag. Ondertussen richt mijn vriendin dan de rest in, zonder dat we elkaar in de weg lopen.
Zo gaat het bij ons ook. Elke haring die ík erin sla zit toch niet op de juiste plek. :>
Citaat van: Joergarms op juli 07, 2024, 07:40:12 AM
Eens!
Dat is altijd mijn taak, doe dat ook graag. Ondertussen richt mijn vriendin dan de rest in, zonder dat we elkaar in de weg lopen.
Ik sla alleen nog haring op de hoeken. En een enkele er tussen in. Mocht er een harde wind komen dan wil ik er nog wel eens één extra bijslaan. Maar ik doe puur de noodzakelijke punten.
Citaat van: eriktiel op juli 07, 2024, 05:16:40 PM
Ik sla alleen nog haring op de hoeken. En een enkele er tussen in. Mocht er een harde wind komen dan wil ik er nog wel eens één extra bijslaan. Maar ik doe puur de noodzakelijke punten.
Bij mij gaan eigenlijk alle haringen erin die mogelijk zijn.
Teveel ervaring met sterk wisselend weer in de alpen. Ben er dan liever bij aanvang iets langer mee bezig, om er vervolgens niet naar om te hoeven kijken.
Citaat van: Joergarms op juli 07, 2024, 09:00:09 PM
Bij mij gaan eigenlijk alle haringen erin die mogelijk zijn.
Teveel ervaring met sterk wisselend weer in de alpen. Ben er dan liever bij aanvang iets langer mee bezig, om er vervolgens niet naar om te hoeven kijken.
herkenbaar. bovendien vind ik het ook serieus leuk om te doen.
Wij hebben een Camplet die theoretisch supersnel opgezet kan worden. Toch doen wij rustig aan. Mijn vrouw kan wegens een handicap op wat kleinere werkzaamheden niet meehelpen met het opzetten. Ik heb me intussen aangeleerd om lekker rustig aan te doen.
Rond 15 uur inchecken. Plek goed bekijken, hoe zetten we hem neer?
Wagen waterpas zetten. Stoelen uitklappen. De basis uitklappen en met paar (schroef)haringen vastzetten. Even zitten en een 0,0'tje drinken. Dan door met de luifel/voortent. Tussendoor nog een drinkpauze. Ondertussen wagenschort, kuipzeil en vloerkleed. Keukenkastje, elektra etc. Tot slot de resterende haringen erin.
Ik probeer rond 18 uur klaar te zijn met opzetten waarna we nog een beetje aanklooien met de aankleding en inrichting.
Het kan veel sneller, en als het moet (regen op komst) kunnen we heel snel opbouwen of afbreken maar... het is vakantie. Rustig aan, er een paar uurtjes voor uittrekken bevalt ons het beste.
Citaat van: CEO op juni 09, 2024, 08:27:47 AM
Vaak 3 uur of meer.
Maar dat is niet continu vol aan de slag:
Eerst komen we aan en dan kijken we waar en hoe we de kar willen hebben. Omdat we daar meestal wat te drinken bij nemen, kan dat zomaar 20-30 minuten duren.
Daarna de kar op zijn plek, min of meer recht zetten en uitklappen. Dat duurt een kleine 10 minuten. Dan staat de wagentent en kunnen we slapen. Dan de stroom erin, zodat verlichting en koelkast werken. Stoeltjes erbij.
Als er weinig wind staat, ga ik meestal het tentdak plaatsen, wederom een minuut of 10 werk. En later op de dag komen de zij- en voorwanden naar behoefte. Oh ja, tussendoor nog het tenttapijt erin. Al met al zijn we ongeveer een uur bezig, maar de doorlooptijd is veel langer.
Wat FrankAndrea zegt: geen haast, het is vakantie. Ook voor ons geldt dat het kamperen zelf ook leuk is.
Als het zou moeten (met naderend slecht weer bijvoorbeeld) kunnen we alles met een half uurtje doorwerken regelen. Maar dat proberen we te voorkomen, het is immers vakantie.
Update, we zijn op vakantie aan de slag gegaan met de halve luifel. Nu staan we veel sneller: na het min of meer vlak zetten van de kar, uitklappen. Dan de halve luifel eraan. Dat is bij elkaar een kwartier werk. Met zijn tweeen doen we niet aan inrichten: je hebt (in vergelijking met een gezig van 5) nauwelijks spullen mee.
Die halve luifel blijft erin met goed weer!
(en dan staat de wagen dus op 1 haring en die is er alleen om wat spanning van een rits af te halen)
Voor de tweede keer opgezet en binnen een half uurtje stond de Camplet inclusief 2/3 van de haringen. Helaas toch iets te snel, want de luifel moest er nog voor plus een auto en dat zou niet gaan passen :I
Met opruimen ben ik langer bezig met de bagage dan de vouwwagen zelf. Helaas deden de lichten het niet, dus dat gaf wat vertraging. Op de heenreis waren de draden uit de stekker getrokken nadat ik wegreed bij een parkeerplaats. Blijkbaar niet goed de draadjes weer vastgemaakt op de juiste plaats.
In vol ornaat opzetten, inclusief zijwanden en 2 driehoek schermen, zijn we 3 kwartier bezig.
Onderweg voor 1 nachtje, kwartiertje inclusief luifel.
Het scheelt dat er nu een disselbak opzit waar alles voor het opzetten in zit, dus niks meer in de keuken.
Nb. Met onze caravan waren we dus echt niet sneller klaar.
Voor alleen de basiswagen en een enkele overnachting staat de boel in 15 minuten wel. Als we langer blijven en ook de luifel aanritsen denk ik dat we al met al een uurtje aan het opzetten zijn. Wel op ons dooie gemakje.
Citaat van: poldertoerist op juli 07, 2024, 09:31:52 PM
herkenbaar. bovendien vind ik het ook serieus leuk om te doen.
Haha ik ook. Altijd weer n sport om 'm zo mooi en strak mogelijk op te zetten.
Citaat van: Joergarms op juli 07, 2024, 07:40:12 AM
Eens!
Dat is altijd mijn taak, doe dat ook graag. Ondertussen richt mijn vriendin dan de rest in, zonder dat we elkaar in de weg lopen.
Zo gebeurd het ook bij ons.
Citaat van: Joergarms op juli 07, 2024, 09:00:09 PM
Bij mij gaan eigenlijk alle haringen erin die mogelijk zijn.
Teveel ervaring met sterk wisselend weer in de alpen. Ben er dan liever bij aanvang iets langer mee bezig, om er vervolgens niet naar om te hoeven kijken.
Inderdaad, en dat wisselen gebeurd vaak als je niet op de camping bent maar aan het wandelen, of autouitstap. Je kan dan niet bij het beginnen opsteken van wat wind nog rap een paar haringen gaan bij slagen. Daarom ook bij ons, zeker in de bergen alle haringen erin zodat we daarna met een gerust gemoed een actievere vakantie hebben buiten de camping.
Vandaag nog maar eens getimed: afbreken 1 uur 15 minuten (inclusief grondzeil, lampjes, luifel etc).
Opzetten een uur, inclusief hetzelfde als afbreken.)
Wij zijn met het opzetten van onze Trigano Odyssee 2,5 uur bezig, vandaag het moment dat we de plek oprijden totdat alle haringen erin zitten, de lampjes hangen en als spullen in de juiste kastjes zitten. Dat is inclusief luifel en grondzeil.
De zomervakantie is voor ons weer voorbij, en we hebben een nieuw opzet- en afbreekfilmpje gemaakt :) Dit keer met erbij beschreven wat we aan het doen zijn
Opzetten in 45 minuten: https://youtu.be/tJbKpA1XiUs
Afbreken in iets langer dan een uur: https://youtu.be/_s8cMtrLtmQ
Met onze trigano chantily ben ik ongeveer anderhalf uur bezig in mijn eentje dan staat hij compleet met voortent luifel en luifelwanden. En heel veel haringen, meer dan dertig maar het is dan ook een oudje en geen snelklapper. Bij aankomst helpt mijn vrouw met het afladen van de fietsen en de imperial en dan stuur ik haar weg met de kinderen de camping op. Als hij dan staat doet mijn vrouw de inrichting en ga ik zitten
Ligt er aan hoe laat/ welke toestand/weersomstandigheden we aan komen 🤣
Vakantie begint vanaf het wegrijden. En op de plek van bestemming kijken we hoeveel zin we hebben om alleen het slaapgedeelte of gelijk de gehele voortent, inclusief luifel op te zetten. Wij blijven eigenlijk langere tijd op 1 plek, dus rustig aan. Ga er geen wedstrijd van maken en de dagen erna ben je toch nog altijd bezig alles op de juiste te zetten.
Maar om een tijdsindicatie te geven. Ik heb een trigano Galleon uit 2013:
-waterpas 5/10 min
-slaapgedeelte 10 min
-voortent (stokken inclusief doek) 30 min
-kuipzeil goedspannen en neerleggen 10 min
-luifel 10 min
-alles afspannen en alle haringen zeker 30 min
Al met al heel snel 2 uur maar te trek er zeker 3 uur voor uit