Het valt me op dat de raclet vouwwwagens op marktplaats veel goedkoper zijn dan de andere merken, heeft iemand hier een verklaring voor? Zijn ze minder waard ivm mindere kwaliteit? Of gewoon minder populair ivm minder bekend? Ik vind ze wel mooi eigenlijk...eens wat anders dan een witte bak!
In België zijn Raclet, Triango en Cabonon zowat de enige merken die te verkrijgen zijn. Als je op een tweedehands, Belgische site kijkt wordt dat gauw duidelijk.
De bekendste vw verkoper in België is camping Zorro. Deze is in onze buurt gelegen. We springen er vaak binnen om eens te kijken maar nooit om te kopen. Of ze van slechte of minder kwaliteit zijn daar spreek ik me niet van uit.
Ik vind ze persoonlijk niet praktisch (log) en ook de kleine miniwielen vind ik een min punt. Maar misschien is dat omdat ik de robuuste kwaliteit van een Holtkamper gewoon ben. ;)
Ik zou zeggen ga gewoon eens naar een tweedehands Raclet kijken en vorm je eigen mening.
aha, miniwielen zijn niet handig, daar zal ik nog eens extra naar informeren. Tja, ik moet veel via internet uitzoeken, want met de kids is het niet handig (vooral de tweeling van 2 werkt niet mee....zeg ik uit ervaring ::)). Vandaag zouden we naar holtkamper gaan, maar nu heeft er weer een de waterpokken....die laat ik dan natuurlijk niet bij de oppas. En zo is het altijd wat. Nou kunnen we pas 26 maart gaan....ole. Mijn voorkeur gaat uit naar de flyer, maar manlief is nog niet om....
"gewoon even gaan kijken" is dus makkelijker gezegd dan gedaan.... ;)
Mieke, mijn oudershuis is op +/- 6 km van Camping Zorro. Zijn we dan oorspronkelijk bijna buren? Ondertussen wonen wij in de Antwerpse Kempen.
En wij hebben 2 Racletten versleten, allebei met van die kleine wieltjes. Ons record is 3 kapotte banden op een rit van 1000 km en als je dan al 2 reservebanden bij hebt, blijkt dat nog niet voldoende. Ik ken alle bandencentrales langs de Route du Soleil. En vooraleer hier iemand op reageert, wij kochten Michelin 8 pli, beter kan je niet kopen.
De eerste Raclet hebben we gekocht van iemand die volledig stopte met kamperen met alles erop en eraan. Twintig jaar later hebben we nog steeds heel wat van die spullen in gebruik. Zo maken ze ze niet meer. Een oranje dubbelklapper die zeer snel opzette, ik heb er nog heimwee naar. En voor de rest prima kwaliteit. De tweede was een grotere bruine dubbelklapper met een zeer grote voortent. Met drie kinderen gingen we naar één camping, maar het was een halve dag werk vooraleer we ge?nstalleerd waren. Mijn schoonbroer had hetzelfde model maar met grotere banden en ondertussen een oplooprem.
Van beide wagens kan ik echt niet klagen van de kwaliteit, buiten die ellendige bandjes.
Ondertussen zijn we nog met zijn tweeën en het budget ziet er iets anders uit, maar mijn kinderen en mijn toekomstige kleinkinderen zou ik het zeker niet afraden gezien de prijs. Het hebben er heerlijke vakanties mee beleefd en mijn kinderen zijn nog altijd allemaal kampeerders.
Dandy je bijdrage even in te koop gezet.
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,6787.0.html
Wij zijn ook druk zoekende naar een geschikte vouwwagen voor ons gezin. We begonnen bij de Holtkamper, voor ons dus veel te duur. Nu kijken we naar Aart Kok. Maar nu ben ik aan het surfen naar de overige merken en kwam dus ook op de site van Raclet. Misschien hebben ze een hoge afschrijving vanwege het vrij klassieke uiterlijk. De safari is nog grappig vanwege de boogvorm, maar het blijft erg bungalowtent-achtig, vind ik. De kleine bandjes, dat is volgens mij niet meer. Ik zie overal 13 inch en dat is toch standaard?
Dan kun je beter een roadmaster kopen....dan een raclet
nu weet ik zeker dat je aandelen hebt ;) :J
Aha, een Raclet-vraagje... Toch ook eens antwoorden.
Wel wij zijn nu al 4 jaar trotse eigenaars van een Raclet Pinato Sr. (bouwjaar 1998)
Wij hebben die 2e hands gekocht en ik moet zeggen dat wij er super tevreden over zijn.
Het is misschien geen snelle opzetter maar dat maakt ons niet zo veel uit. Voor ons was het belangrijk dat we er ruimte in hebben (zowel voor te leven als voor te laden).
En de bandjes zijn inderdaad kleiner als gewone autobanden maar toch niet echt "mini" hoor. Correcte bandenspanning erop bij vertrek, rustig rijden (putten vermijden!! maar ja, daar hebben wij als belgen nu wel al ruime ervaring in :H ) en bij iedere stop toch voor het zekerste eens voelen of ze niet te heet lopen.
Hallo,
wij zijn sinds kort in het bezit van een raclet safari.
Deze heeft gewoon 13 inch banden welke hetzelfde formaat zijn als onze reeds ingeruilde alpenkreuzer parade sl.
De raclet hebben wij aangeschaft, omdat deze in tegenstelling tot de alpenkreuzer in mum van tijd op te zetten is.
Hij mag er dan voor sommige eruit zien als een bungalowtent maar verschil in smaak is er gelukkig altijd.
Groet maarten.
Helemaal mee eens hoor, het is puur een kwestie van persoonlijke voorkeur. :) Gefeliciteerd en veel plezier met jullie Raclet!
Citaat van: Belgskes op mei 10, 2011, 12:31:10 PM
rustig rijden (putten vermijden!! maar ja, daar hebben wij als belgen nu wel al ruime ervaring in :H )
tsja, belgie :O
daar hebben ze geen drempels nodig, kuilen en gaten genoeg in de weg :J
ben altijd blij als ik belgie heb gehad als doorreisland. vaak een aanslag op de schokdempers en banden. vooral de snelweg in de buurt van dison was stuiterend te noemen :(
voor de rest, mooi land, vooral de ardennen en vriendelijk volk en lekkere frieten :W overal en op de gekste pekken verkrijgbaar :W
snackbartip, frituur de krekel, hoogstraat 117 in zutendaal. vervallen frietkot maar erg lekker eten. vooral de kakelburger (hamburger met kip) is een aanrader.
sorry, ik ben lekker :off aan het kwebbelen :#
Ik weet dat dit draadje al een tijdje niet gebruikt maar vond het een leuke vraag, waar ik toch op wil reageren.
Dus, leuke vraag. Maar misschien moet je wel vragen waarom de andere merken als Holtkamper en Aart Kok zo prijzig zijn.
Met kwaliteitsverschil is al een groot deel van het antwoord gegeven.
Beetje hetzelfde antwoord als waarom is een Dacia godkoper dan een Renault? Waarom is een Skoda goedkoper dan een Volkswagen? Waarom is een FORD goedkoper dan een BMW?
Ik bedoel dit niet negatief. Maar er is nu eenmaal een feit.
CiteerWaarom is een FORD goedkoper dan een BMW?
Omdat BMW DENKT beter te zijn dan Ford, en dus DENKT Holtkamper.............
In zijn algemeenheid kun je zeggen dat grote/bekende/dure merken vaak een hoger reclamebudget en ontwikkelings budget hebben dus dat betaal je ook als je zo'n product koopt.
Wil dus niet altijd zeggen dat de kwaliteit persee evenredig hoger is met de prijs!
NB: en patenten kosten ook geld
Citaat van: KlapJoeri op februari 19, 2015, 06:21:15 PM
In zijn algemeenheid kun je zeggen dat grote/bekende/dure merken vaak een hoger reclamebudget en ontwikkelings budget hebben dus dat betaal je ook als je zo'n product koopt.
Wil dus niet altijd zeggen dat de kwaliteit persee evenredig hoger is met de prijs!
NB: en patenten kosten ook geld
En de marktwerking. Als ergens veel vraag naar is een het aanbod beperkt dan stijgen de prijzen.
Bepaalde merken positioneren zich in de markt als topmerk, vaak gecombineerd met exclusieve verkooppunten waar je het merk dan kunt kopen. Hierdoor is een goede vergelijking maken met andere merken moeilijker en creëren ze tevens een "exclusief gevoel". Hier zijn veel mensen gevoelig voor. Andere merken doen hier weinig of niets aan, Raclet is een van deze merken. Het gebrek aan "positionering" speelt dan ook weer op in de 2e hands markt.
Wij zijn ook in de "duur is kwaliteit" marketing truck getrapt, in de laatste 12 jaar hebben wij 3 vouwwagens gehad. Eerst een Combi camp Venezia country, daarna een Aart Kok Kariba en nu hebben we een Raclet Panama GL. De laatste wagen hebben we bijna 2 jaar is veruit de goedkoopste van de 3, maar tot onze verrassing heeft deze wagen naar onze (subjectieve) mening verreweg de beste prijs-kwaliteit verhouding. ::)
Citaat van: rvesan op februari 19, 2015, 07:01:13 PMEn de marktwerking. Als ergens veel vraag naar is een het aanbod beperkt dan stijgen de prijzen.
Dat klopt. Als aanbod en vraag wisselen en niet of slecht beïnvloedbaar zijn. Zoals bij graan en koffie. Of wanneer die kunstmatig beïnvloed wordt door afspraken en beperkingen, zoals bij olieproductie (of vis). Maar je kunt niet stellen dat het aanbod aan vouwwagens beperkt is omdat de oogst tegengevallen is o.i.d.. Zodra de vraag stijgt, neemt bij vouwwagens de productie toe. Er is geen tekort. (uitzondering is de 2e hands markt, maar daarvoor geldt weer dat vraag en aanbod niet beïnvloedbaar zijn).
Citaat van: chrishoek op februari 19, 2015, 07:44:41 PMmaar tot onze verrassing heeft deze wagen naar onze (subjectieve) mening verreweg de beste prijs-kwaliteit verhouding. ::)
Prijs/kwaliteit verhouding is niet hetzelfde als kwaliteit. Topkwaliteit van merk A kan een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben en topkwaliteit van merk B een slechte prijs/kwaliteit verhouding. En dat geldt ook voor mindere kwaliteit of een lage resp. hoge prijs.
Citaat van: Tago Herman op februari 19, 2015, 05:54:40 PM
Omdat BMW DENKT beter te zijn dan Ford, en dus DENKT Holtkamper.............
Ik heb een BMW en een Holtkamper...
Hmmmm :)12]
Ik moet ook eerlijk zeggen dat de Jamet (Louisiana 2008) die wij hadden qua prijs kwaliteit zeker niet onderdeed voor de Combicamp die we nu hebben. Wij hebben bewust nu voor de combicamp gekozen om het redelijk unieke opzetsysteem (tot de trigano alpha), en andere gemakken die wij misten in de vouwwagens die wij bekeken.
We hebben nog getwijfeld over een Jametic of Trigano Odyssee. In het geval dat we voor zo'n soort wagen zouden gaan kijken, zou Jamet of Trigano boven aan staan, en zouden wij zeker niet gaan kijken bij een Aart Kok, of Combicamp (die nieuwe variant, waar ik de naam even niet van weet).
Ik heb ook met verbazing gekeken naar de prijsontwikkeling van bijvoorbeeld de Holtkamper Cocoon of Kyte. De Cocoon hebben mijn ouders nog gekocht in 2008/2009, waarna de prijs in een razend tempo omhoog is gegaan. Net als de Kyte, waar wij heel in het begin nog naar gekeken hebben. Maar zolang de vraag blijft bestaan, zal de prijs ook zo hoog blijven/stijgen. Ik ben ervan overtuigd dat een Holtkamper/Aart Kok/Combicamp een beter kwaliteit heeft/ luxer is dan een Raclet, maar dat staat niet in verhouding tot de prijs.
Net zoals dat wij met veel plezier in onze Skoda rijden en niet in een 2x zo dure auto, die ongetwijfeld luxer is/ betere kwaliteit heeft, maar vast niet 2x beter...
Citaat van: h2o op februari 19, 2015, 08:03:34 PMIk heb een BMW en een Holtkamper...
Hmmmm :)12]
Waarschijnlijk doe je met geen van beiden langer dan iemand met een Jamet achter een Dacia. Je hebt gedurende die gebruikstijd wel een andere beleving. Dat dan weer wel. :)
Citaat van: Frankie op februari 19, 2015, 08:00:31 PM
Prijs/kwaliteit verhouding is niet hetzelfde als kwaliteit. Topkwaliteit van merk A kan een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben en topkwaliteit van merk B een slechte prijs/kwaliteit verhouding. En dat geldt ook voor mindere kwaliteit of een lage resp. hoge prijs.
Dat klopt helemaal, maar ik zeg ook niet dat de prijs-kwaliteit verhouding hetzelfde is als de kwaliteit. Maar wat is kwaliteit ?, imago is voor sommige mensen ook onderdeel van de kwaliteit ,voor mij echter niet. Ik denk echter dat gebrek aan imago wel een grote rol speelt bij de 2e hands prijzen van Raclet.
Ik heb wel diverse vouwwagens bekeken en daar zaten ook merken tussen die erg popperig aanvoelen zeg maar. Daarnaast heb ik de laatste jaren op vakantie heel goed op de snelweg gekeken naar het rijgedrag van diverse vouwwagens en toen vielen de HK en AK in positieve op ( niet springerig e.d.). Qua auto wou ik een achterwielaandrijving en veel ruimte en is de keus op een BMW gevallen ook door de heerlijke 6 cilinder diesel.
Goedkoop rijden is anders inderdaad :)12]. Is ook hobby...
Citaat van: Frankie op februari 19, 2015, 08:00:31 PM
Dat klopt. Als aanbod en vraag wisselen en niet of slecht beïnvloedbaar zijn. Zoals bij graan en koffie. Of wanneer die kunstmatig beïnvloed wordt door afspraken en beperkingen, zoals bij olieproductie (of vis). Maar je kunt niet stellen dat het aanbod aan vouwwagens beperkt is omdat de oogst tegengevallen is o.i.d.. Zodra de vraag stijgt, neemt bij vouwwagens de productie toe. Er is geen tekort. (uitzondering is de 2e hands markt, maar daarvoor geldt weer dat vraag en aanbod niet beïnvloedbaar zijn).
In dit geval wordt bij merken als Aart Kok en Holtkamper het product als iets anders/onderscheidend in de markt gezet: tenttrailer in plaats van vouwwagen (vraag bij AK of HK in de showroom maar eens of ze iets over de vouwwagen of klapkar kunnen vertellen, je wordt meteen "gecorrigeerd"). Daarnaast wordt het aanbod verder beperkt doordat het maar op een paar plekken verkocht wordt. Dat voorkomt ook nog concurrentie op prijs.
Citaat van: h2o op februari 19, 2015, 08:03:34 PM
Ik heb een BMW en een Holtkamper...
Hmmmm :)12]
Ik heb een Ford en een Raclet...... :)106]:)106]:)106]:)106]:)6]
Ik kende als Belg tot 10 jaar teug alleen Raclet. De bouwdozen waar je uren aan bezig was om ze in elkaar te puzzelen, een keuketje dat de naam niet waardig was en bandje die in mijn ogen op een kruiwagen thuis horen. Ik kreeg ook geen wow gevoel bij de stevigheid. Enkele jaren later zag ik een Cabanon die me ook niet warm deed worden waar de vormgeving toch al wel de goede kant uitging.
Toen zag ik een Holtkamper, ik kan je verzekeren mijn mond viel open. De bak uit echt hout, geen vezelplaat met een laagje plak over, degelijke dikke banden, een keuken om u tegen te zeggen, dikke katoenen stof, enz...
Ondertussen is Raclet er ook heel goed op vooruit gegaan maar toch zie ik nog die kleine dingen bij HK die voor mij net dat tikkeltje meer geven.
Raclet zal toch bij vele nog de naam van vroeger blijven mee dragen, zeker bij mijn generatie.
Citaat van: Theu op februari 19, 2015, 08:39:47 PMIk heb een Ford en een Raclet...... :)106]:)106]:)106]:)106]:)6]
Een Berlingo bestel en een Aart Kok. Mijn auto is goedkoper dan mijn vouwwagen. Allebei n.m.m. een prima prijs/kwaliteit verhouding. :#
Citaat van: Mieke op februari 19, 2015, 09:02:55 PMik kan je verzekeren mijn mond viel open. De bak uit echt hout, geen vezelplaat met een laagje plak over, degelijke dikke banden, een keuken om u tegen te zeggen, dikke katoenen stof, enz...
Volgens mei heb je het hier over mijn Aart Kok Livingstone. :#
Hier een dikke Renault Espace 3.0. Maar wat een kl*te bak. Ik zou 'm terplekke in willen ruilen voor een Opel station oid. De Espace heeft ons al 3x de aanschafwaarde gekost volgens mij.......(maar toch was repareren op die momenten steeds goedkoper dan een nieuwe auto kopen). -> en het sparen voor een vouwwagen ging even voor alles......
Duurkoop is niet altijd goed koop.....
Nu staan die specifieke Renaults natuurlijk ook niet bekend om hun betrouwbaarheid...
Niet alleen die Espace ook de Renault Laguna (hele mooie auto trouwens) is een drama. Zelfs Renault zelf schaamt zich hiervoor....
Maar klapkarren enzo....
Prijs is optelsom kwaliteit en uitstraling. Die 2 moeten samen gaan, als een topmerk de hoofdprijs vraagt dan moeten ze ook iets fatsoenlijks aanbieden. Goed en goedkoop kunnen wel, de Dacia (hé budgetmerk van Renault....) is kwalitatief behoorlijk op peil, terwijl de prijs laag is, net zoals de uitstraling trouwens....
Uitstraling is natuurlijk behoorlijk subjectief....
Het is maar wat je er voor over kunt en wil hebben.
Altijd moeilijke discussies hoor dit.
Ik denk zeker dat bij sommige merken de prijs hoger is dan dat je van de kwaliteit mag verwachten. De marge is gewoon veel groter. En er zit ook een hoop in de beleving. Uiteindelijk is het toch wat de gek er voor geeft. zeker bij 2ehands wagens waar dit topic mee begon.
Eigenlijk vind ik het helemaal niet zo boeiend wat een wagen van een ander kost.
Als je je aangetrokken voelt tot, Een Raclet wat gewoon een prima wagen is, en de prijs is naar je zin en het voelt goed.. Kopen!
Als je je aangetrokken voelt tot een Holtkamper, wat gewoon een prima wagen is, en de prijs is naar je zin en het voelt goed.. Kopen!
En voor wie een hele dure wagen wil maar het budget niet heeft. Ach.. je moet wat te dromen houden en je verder niet te druk over maken.
WW
@poldertoerist; waar is de "like" knop?? :)106]
Citaat van: Theu op februari 20, 2015, 06:17:28 PM
@poldertoerist; waar is de "like" knop?? :)106]
Daar even met Alex over praten een goed idee :P
Maar het klopt idd, je gevoel moet goed zijn en de prijs moet je ook aanstaan.
Kan me ook wel voorstellen dat je een indicatie wil hebben van een gebruikte klapper mag kosten.
Tis vaker zo dat klappers duurder aangeboden worden dat dat ze er voor willen hebben.
Uiteindelijk als je een reëel bod doet zal er vast over te praten zijn.
Wij kochten onze vw (toevallig een Raclet) met bouwjaar 2008 in 2010. Op dat moment werden wij de 2e eigenaar. Deze vw kostte nieuw nog net geen €8000,- als ik mij goed herinner. Deze mensen verkochten de wagen omdat zij vonden dat ze te netjes waren voor een vw. :)15]:)375] en gingen een caradinges kopen. Koekoek.
Nou zij waren netjes! En wat er aan mankeerde lieten ze meteen zien. Loslatende fineer op een plank en een klein gaatje in het grondzeil.
Maar wij vonden de vraagprijs van €4000,- zo scherp gezien de staat van de vw en mét de opties die wij er graag bij wilde hebben dat wij het zo hebben afgetikt. En geloof mij ik ben in staat om bij de bakker te onderhandelen over de prijs van een brood!
Maw wij hadden het gevoel dat we deze mensen een poot uitdraaide als we daar nog over wilde onderhandelen.
Dus bovenstaande klopt helemaal.
Leuk aanvulling op het verhaal; wij waren voor de Raclet Safari naar Arnhem gereden en hadden al snel besloten de wagen te willen kopen. Op het moment suprême vraagt die mevrouw hoe gaan we dit afhandelen? Dus ik zeg: Wij geven jullie geld en nemen de vw mee...
Hebben jullie dan geld meegenomen???? Ja natuurlijk je gaat toch ook niet zonder klote naar de h....? (Tenminste dat was de strekking van mijn antwoord)
Fantastisch om die mensen hun reactie te zien.
Waarop zij zeiden: oh maar dan moeten wel onze spullen er nog uit......
Citaat van: Spiegelbeeld op februari 20, 2015, 12:49:34 PM
Niet alleen die Espace ook de Renault Laguna (hele mooie auto trouwens) is een drama. Zelfs Renault zelf schaamt zich hiervoor....
Maar klapkarren enzo....
Prijs is optelsom kwaliteit en uitstraling. Die 2 moeten samen gaan, als een topmerk de hoofdprijs vraagt dan moeten ze ook iets fatsoenlijks aanbieden. Goed en goedkoop kunnen wel, de Dacia (hé budgetmerk van Renault....) is kwalitatief behoorlijk op peil, terwijl de prijs laag is, net zoals de uitstraling trouwens....
Uitstraling is natuurlijk behoorlijk subjectief....
Het is maar wat je er voor over kunt en wil hebben.
Ik rij nu voor het 7e jaar in de Dacia, en ben dik tevreden. En uitstraling wat mij betreft ook niks mis mee. Een auto is puur een middel om van A naar B te komen en niet voor een stukkie ego streling.
Hartstikke goed toch dat je al zoveel jaar plezier hebt van je Dacia en als je een auto als niet meer dat een ding om van A naar B te gaan dan is het ook goed zo.
De uitstraling van Dacia is natuurlijk subjectief, als jij het alleen als een auto ziet om van A naar B te gaan dan ben je waarschijnlijk ook sneller tevreden dan iemand die een auto ook heeft omdat ie autorijden leuk vindt en als een middel ziet om zich te profileren. Deze laatste groep vindt de uitstraling van een Dacia ongeveer gelijk aan een zak meel ofzo.
beetje jammer die laatste opmerking. Bovendien denk ik dat je je met een Dacia meer profileert dan als je kiest voor de meest verkochte auto van Nederland. Hoewel je er dan weer voor kiest om vooral niet op te vallen wat ook weer een vorm van profilering is. Opgaan in de massa.. en zo beste mensen... wat de keuze is van de een is niet de keuze van de ander. Maar wat het met vouwwagens te maken heeft... : ;-)
Gaan in het voorjaar onze vierde Raclet kopen , de laatste is opgebrand net als de rest in de garages . Altijd zeer tevreden van geweest alleen het laatste model ( pamplona ?) vd brand had een zeer moeilijk buizen systeem, zo erg dat we vier jaar alleen met de extra voortent hebben gewerkt. OOk vanwege een slechte rug....en we zijn maar met twee pers. We zijn altijd bij Zorro be. geweest omdat in be. dat zowat de einige is. Onlangs naar Nl. geweest in die nieuwe grote winkel en wat vergeleken. Gaan dus voor de Raclet Safari, lijkt me de makkelijkste om op te zetten of ben ik mis ???? :)
Hoi
De safari hebben wij ook bekeken bij zorro en inderdaad die is ook mooi en makkelijker dan de oudere raclet modellen.
Uiteindelijk zijn wij voor een trigano odyssee gegaan.
Als jullie met zijn tweetjes zijn is misschien de Panama nog wel makkelijker.
Moet de vraag niet zijn waarom de rest zo duur is?
Citaat van: rolandbriers op maart 15, 2015, 09:27:47 PM
Gaan dus voor de Raclet Safari, lijkt me de makkelijkste om op te zetten of ben ik mis ???? :)
Hele fijne vouwwagen.
Wel veel haringen.
Ik zou ook zeker een andere disselbak kiezen als ze deze nog steeds leveren
(http://www.raclet-trailertents.com/fichiers_site/a2129tri/contenu_pages/graphisme_global/zoom/accessoire_grand_coffre_zoom.jpg)
Sorry om dit topic weer wakker te maken maar wil toch even mijn ervaringen met Raclet delen.
ongeveer 8 jaar geleden heb ik een Raclet Oleron uit 1978 gekocht van een bejaard echtpaar in Zeeuws-Vlaanderen. Compleet met het originele aankoopnota en aanverwanten; ze werden te oud om nog ieder jaar de boel op te zetten. Ze drukten me op het hart er zuinig op te zijn waarna ik maar niet heb verteld dat hij diende als overnachtingsplek op de caravancamping van het lowlandsfestival. na twee edities lowlands, vol half afgespannen scheerlijnen, oneindig veel gebakken eieren op het fornuis en bierflessen overal is de vouwwagen geparkeerd in een bouwvallig, lekke schuur om er twee weken geleden weer uit te komen om te dienen als minitheatertje.. niemand dacht dat hij die 6 jaar overleefd zou hebben, de praktijk bleek echter anders, na wat poetsen kwam hij er weer top uit en weerstond een week vol regen. Een klein oud scheurtje gerepareerd en de muffigheid verjaagd gaan we er binnenkort mee op uit met de kinderen (wat er in zes jaar al kan veranderen in een mensenleven :) )
Overigens gewoon in Nederland, want op die bandjes zou ik oostenrijk niet in durven zoals de vorige eigenaars deden als ik alle vignetten op de kap bekijk.
Haha...geweldig verhaal. Veel plezier op vakantie!
Denk inderdaad dat de vraag mag zijn waarom de rest zo duur is.
Vorig jaar een Raclet aubergine jr 2003 in Belgie gekocht van de eerste eigenaar welke er 5x mee weg geweest is voor 1500 euro.
We moesten toen vanwege financiële middelen(we moesten ook een andere auto hebben om op vakantie te kunnen) beslissen om een wat goedkopere te kopen.
Dit jaar serieus nagedacht om toch een nieuwere vw te kopen, maar de raclet is zo goed bevallen dat we hebben besloten nog lekker een paar jaartjes met het ding op vakantie te gaan.
We hebben ook naar Trigano gekeken, maar denk dat het frame, doek en stevigheid van de raclet zeker niet slechter is dan de trigano oid.(maar o wat zet je zo'n Olympe of Galleon snel op)
Voor mensen die serieus de aanschaf van een 2e hands Raclet danwel een andere vouwwagen overwegen zou ik zeker bij onze zuiderburen gaan kijken.
Dit omdat de Belgen veel meer met zo'n caradinges op vakantie gaan en een (jong)gebruikte vouwwagen een stuk minder opbrengt dan in NL, puur omdat de vraag veel groter is in NL.
Hebben zelf een nieuwe gekocht eind 2013.
De kwaliteit en snelheid van opzetten zijn wel goed te noemen imo, en ook niet goedkoop. Maarja wat is duur en goedkoop :#
Ken de oudere modellen niet misschien waren die idd minder van kwaliteit of gewoon onbekender?
In België heb je inderdaad niet veel keus. Er is maar één leverancier van vouwwagens en die doet enkel in Raclet en Trigano (zelfde fabriek). Ik heb met mijn ouders vroeger ook op verlof geweest met vouwwagens. Toen hebben we na een paar jaar een tweedehands raclet naar een andere gekeken. Toen was er nog meer keuze. Raclet was toen afgevallen omdat de kwaliteit mijn vader niet aan stond en ook omdat hij niet praktisch genoeg was naar de zin van mijn vader. Er was toen in Waregem een verkoper van caravans, die zijn eigen vouwwagen heeft gebouwd. En die was veeeel praktischer dan de anderen. Een Imrocar. Spijtig genoeg bestaan deze niet meer! Na 25 jaar kamperen was deze nog in perfecte staat. Was bedroefd dat mijn vader deze had weg gedaan voordat wij er mee konden gaan kamperen.
Wij hebben nu een paar jaar terug tweedehands een meer dan twintig jaar oude raclet cortina gekocht voor 350 euro. Het eerste jaar was de inverstering er al uit. Nu zijn we gaan kijken naar een nieuwe. Raclet is heel sterk verbeterd in kwaliteit met vroeger en ik zou nu niet meteen zien waarom er geen te nemen. Prijs is in België bij die enige verkoper ook een stuk goedkoper dan in Nederland. Schilt nieuw meer dan 1000 euro! De reden daarvoor zou zijn dat omdat hij maar één merk verkoopt en enige is in België hij een grote afnemer is van Raclet en daardoor betere prijzen krijgt tegenover verkopers in Nederland die de markt moeten verdelen onder een groter aantal verkopers en dan nog onder meerdere merken. In plaats van een 130 vouwwagens raclet per jaar verkopen die er maar een tien à 15 tal en krijgen dus slechtere prijzen. Ook verder van de fabriek in Frankrijk waardoor hogere transportkosten om deze bij de verkoper te krijgen.
Uiteindelijk hebben we een Raclet Safari besteld SC. Volgende lente en zomer zullen we er dus voor het eerst mee op verlof gaan! Hoop dat deze goed zal meevallen!
Wij hebben de keuken er niet bij genomen. Vindt van geen enkele vouwwagen de keuken interessant. Was 40 jaar geleden ook al niet het geval! Men moet daar altijd van die spoelbakjes bij doen waar je toch geen gebruik van maakt en die veel ruimte weg nemen. Zijn ook bijzonder duur voor wat het is. Wij hebben nu een oude keukenblok die ons veel praktischer is. Geen overbodige zaken aan! 40 jaar terug had mijn vader zelf zijn keukenblok gemaakt en die was nog handiger!