raclet: waarom zo goedkoop?

Gestart door esentim, maart 11, 2011, 11:33:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 4 gasten bekijken dit topic.

KlapJoeri

In zijn algemeenheid kun je zeggen dat grote/bekende/dure merken vaak een hoger reclamebudget en ontwikkelings budget hebben dus dat betaal je ook als je zo'n product koopt.
Wil dus niet altijd zeggen dat de kwaliteit persee evenredig hoger is met de prijs!


NB: en patenten kosten ook geld
The cold never bothered me anyway.....

rvesan

Citaat van: KlapJoeri op februari 19, 2015, 06:21:15 PM
In zijn algemeenheid kun je zeggen dat grote/bekende/dure merken vaak een hoger reclamebudget en ontwikkelings budget hebben dus dat betaal je ook als je zo'n product koopt.
Wil dus niet altijd zeggen dat de kwaliteit persee evenredig hoger is met de prijs!


NB: en patenten kosten ook geld
En de marktwerking. Als ergens veel vraag naar is een het aanbod beperkt dan stijgen de prijzen.

chrishoek

Bepaalde merken positioneren zich in de markt als topmerk, vaak gecombineerd met exclusieve verkooppunten waar je het merk dan kunt kopen. Hierdoor is een goede vergelijking maken met andere merken moeilijker en creëren ze tevens een "exclusief gevoel".  Hier zijn veel mensen gevoelig voor. Andere merken doen hier weinig of niets aan, Raclet is een van deze merken.  Het gebrek aan "positionering" speelt dan ook weer op in de 2e hands markt.

Wij zijn ook in de "duur is kwaliteit" marketing truck getrapt, in de laatste 12 jaar hebben wij 3 vouwwagens gehad. Eerst een Combi camp Venezia country, daarna een Aart Kok Kariba en nu hebben we een Raclet Panama GL.  De laatste wagen hebben we bijna 2 jaar  is veruit de goedkoopste van de 3, maar tot onze verrassing heeft deze wagen naar onze (subjectieve) mening verreweg de beste prijs-kwaliteit verhouding.  ::)

Frankie

#18
Citaat van: rvesan op februari 19, 2015, 07:01:13 PMEn de marktwerking. Als ergens veel vraag naar is een het aanbod beperkt dan stijgen de prijzen.
Dat klopt. Als aanbod en vraag wisselen en niet of slecht beïnvloedbaar zijn. Zoals bij graan en koffie. Of wanneer die kunstmatig beïnvloed wordt door afspraken en beperkingen, zoals bij olieproductie (of vis). Maar je kunt niet stellen dat het aanbod aan vouwwagens beperkt is omdat de oogst tegengevallen is o.i.d.. Zodra de vraag stijgt, neemt bij vouwwagens de productie toe. Er is geen tekort. (uitzondering is de 2e hands markt, maar daarvoor geldt weer dat vraag en aanbod niet beïnvloedbaar zijn).

Citaat van: chrishoek op februari 19, 2015, 07:44:41 PMmaar tot onze verrassing heeft deze wagen naar onze (subjectieve) mening verreweg de beste prijs-kwaliteit verhouding.  ::)
Prijs/kwaliteit verhouding is niet hetzelfde als kwaliteit. Topkwaliteit van merk A kan een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben en topkwaliteit van merk B een slechte prijs/kwaliteit verhouding. En dat geldt ook voor mindere kwaliteit of een lage resp. hoge prijs.

h2o


Citaat van: Tago Herman op februari 19, 2015, 05:54:40 PM
Omdat BMW DENKT  beter te zijn dan Ford, en dus DENKT Holtkamper.............

Ik heb een BMW en een Holtkamper...
Hmmmm :)12]
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

Muilwijk

Ik moet ook eerlijk zeggen dat de Jamet (Louisiana 2008) die wij hadden qua prijs kwaliteit zeker niet onderdeed voor de Combicamp die we nu hebben. Wij hebben bewust nu voor de combicamp gekozen om het redelijk unieke opzetsysteem (tot de trigano alpha), en andere gemakken die wij misten in de vouwwagens die wij bekeken.
We hebben nog getwijfeld over een Jametic of Trigano Odyssee. In het geval dat we voor zo'n soort wagen zouden gaan kijken, zou Jamet of Trigano boven aan staan, en zouden wij zeker niet gaan kijken bij een Aart Kok, of Combicamp (die nieuwe variant, waar ik de naam even niet van weet).
Ik heb ook met verbazing gekeken naar de prijsontwikkeling van bijvoorbeeld de Holtkamper Cocoon of Kyte. De Cocoon hebben mijn ouders nog gekocht in 2008/2009, waarna de prijs in een razend tempo omhoog is gegaan. Net als de Kyte, waar wij heel in het begin nog naar gekeken hebben.  Maar zolang de vraag blijft bestaan, zal de prijs ook zo hoog blijven/stijgen. Ik ben ervan overtuigd dat een Holtkamper/Aart Kok/Combicamp een beter kwaliteit heeft/ luxer is dan een Raclet, maar dat staat niet in verhouding tot de prijs.
Net zoals dat wij met veel plezier in onze Skoda rijden en niet in een 2x zo dure auto, die ongetwijfeld luxer is/ betere kwaliteit heeft, maar vast niet 2x beter...

Frankie

#21
Citaat van: h2o op februari 19, 2015, 08:03:34 PMIk heb een BMW en een Holtkamper...
Hmmmm :)12]
Waarschijnlijk doe je met geen van beiden langer dan iemand met een Jamet achter een Dacia. Je hebt gedurende die gebruikstijd wel een andere beleving. Dat dan weer wel. :)

chrishoek

Citaat van: Frankie op februari 19, 2015, 08:00:31 PM
Prijs/kwaliteit verhouding is niet hetzelfde als kwaliteit. Topkwaliteit van merk A kan een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben en topkwaliteit van merk B een slechte prijs/kwaliteit verhouding. En dat geldt ook voor mindere kwaliteit of een lage resp. hoge prijs.

Dat klopt helemaal, maar ik zeg ook niet dat de prijs-kwaliteit verhouding hetzelfde is als de kwaliteit. Maar wat is kwaliteit ?, imago is voor sommige mensen ook onderdeel van de kwaliteit ,voor mij  echter niet. Ik denk echter dat gebrek aan imago wel een grote rol speelt  bij de 2e hands prijzen van Raclet.



h2o

Ik heb wel diverse vouwwagens bekeken en daar zaten ook merken tussen die erg popperig aanvoelen zeg maar. Daarnaast heb ik de laatste jaren op vakantie heel goed op de snelweg gekeken naar het rijgedrag van diverse vouwwagens en toen vielen de HK en AK in positieve op ( niet springerig e.d.). Qua auto wou ik een achterwielaandrijving en veel ruimte en is de keus op een BMW gevallen ook door de heerlijke 6 cilinder diesel.
Goedkoop rijden is anders inderdaad :)12]. Is ook hobby...
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

rvesan

Citaat van: Frankie op februari 19, 2015, 08:00:31 PM
Dat klopt. Als aanbod en vraag wisselen en niet of slecht beïnvloedbaar zijn. Zoals bij graan en koffie. Of wanneer die kunstmatig beïnvloed wordt door afspraken en beperkingen, zoals bij olieproductie (of vis). Maar je kunt niet stellen dat het aanbod aan vouwwagens beperkt is omdat de oogst tegengevallen is o.i.d.. Zodra de vraag stijgt, neemt bij vouwwagens de productie toe. Er is geen tekort. (uitzondering is de 2e hands markt, maar daarvoor geldt weer dat vraag en aanbod niet beïnvloedbaar zijn).

In dit geval wordt bij merken als Aart Kok en Holtkamper het product als iets anders/onderscheidend in de markt gezet: tenttrailer in plaats van vouwwagen (vraag bij AK of HK in de showroom maar eens of ze iets over de vouwwagen of klapkar kunnen vertellen, je wordt meteen "gecorrigeerd"). Daarnaast wordt het aanbod verder beperkt doordat het maar op een paar plekken verkocht wordt. Dat voorkomt ook nog concurrentie op prijs.

Theu


Citaat van: h2o op februari 19, 2015, 08:03:34 PM
Ik heb een BMW en een Holtkamper...
Hmmmm :)12]
Ik heb een Ford en een Raclet...... :)106]:)106]:)106]:)106]:)6]

Mieke

Ik kende als Belg tot 10 jaar teug alleen Raclet. De bouwdozen waar je uren aan bezig was om ze in elkaar te puzzelen, een keuketje dat de naam niet waardig was en bandje die in mijn ogen op een kruiwagen thuis horen. Ik kreeg ook geen wow gevoel bij de stevigheid. Enkele jaren later zag ik een Cabanon die me ook niet warm deed worden waar de vormgeving toch al wel de goede kant uitging.
Toen zag ik een Holtkamper, ik kan je verzekeren mijn mond viel open. De bak uit echt hout, geen vezelplaat met een laagje plak over, degelijke dikke banden, een keuken om u tegen te zeggen, dikke katoenen stof, enz...

Ondertussen is Raclet er ook heel goed op vooruit gegaan maar toch zie ik nog die kleine dingen bij HK die voor mij net dat tikkeltje meer geven.
Raclet zal toch bij vele nog de naam van vroeger blijven mee dragen, zeker bij mijn generatie.

Frankie

#27
Citaat van: Theu op februari 19, 2015, 08:39:47 PMIk heb een Ford en een Raclet...... :)106]:)106]:)106]:)106]:)6]
Een Berlingo bestel en een Aart Kok. Mijn auto is goedkoper dan mijn vouwwagen. Allebei n.m.m. een prima prijs/kwaliteit verhouding. :#
Citaat van: Mieke op februari 19, 2015, 09:02:55 PMik kan je verzekeren mijn mond viel open. De bak uit echt hout, geen vezelplaat met een laagje plak over, degelijke dikke banden, een keuken om u tegen te zeggen, dikke katoenen stof, enz...
Volgens mei heb je het hier over mijn Aart Kok Livingstone. :#

kph

Hier een dikke Renault Espace 3.0. Maar wat een kl*te bak. Ik zou 'm terplekke in willen ruilen voor een Opel station oid. De Espace heeft ons al 3x de aanschafwaarde gekost volgens mij.......(maar toch was repareren op die momenten steeds goedkoper dan een nieuwe auto kopen). -> en het sparen voor een vouwwagen ging even voor alles......

Duurkoop is niet altijd goed koop.....

GJT

#29
Nu staan die specifieke Renaults natuurlijk ook niet bekend om hun betrouwbaarheid...