Beste beveiligde klappers,
Gezien wij deze zomer op vakantie gaan naar Frankrijk en toch een aantal tussenstops zullen maken voor de nodige boodschappen van de kindjes zijn wij op zoek naar een goed disselslot. Momenteel hebben we er enkel één om te plaatsen als de klapkar afgehaakt staat.
We zouden er graag ééntje kopen om onze klapkar te beveiligen terwijl die aangehaakt staat.
Ik was dus gaan kijken in wat online shops maar het aanbod is overweldigend en blijkbaar hangt het ook van je aanhanger af wat er wel of niet gaat passen.
Welke types hebben jullie? Wat is er goed of minder goed?
Bestaan er beveiligingen die je kan aanbrengen waarmee je kan rijden? Of moeten ze allemaal gemonteerd worden bij een tussenstop?
Ik zou ook geen supergroot ding willen hebben want je moet het makkelijk kunnen meenemen.
Is een wielklem een optie?
Alvast bedankt voor jullie nuttige tips...
Sandra
Wij hebben eentje bij de vouwwagen gekocht en volgens de verkoper was dit het enige SCM-gekeurd slot dat zou passen op deze dissel. Ik vind het nogal een lelijk ding, maar hij doet wat hij moet doen. Hij kan zowel aangekoppeld als losgekoppeld gebruikt worden. En omdat het slot SCM goedgekeurd is, is het ook goedgekeurd voor de verzekering.
Houd er rekening mee dat het ongewenst en soms onwettig is om met een disselslot te gaan rijden!
Hoewel gemak de mens dient, gaat veiligheid boven alles...
Citaat van: CEO op juni 21, 2011, 09:51:46 AM
Houd er rekening mee dat het ongewenst en soms onwettig is om met een disselslot te gaan rijden!
Hoewel gemak de mens dient, gaat veiligheid boven alles...
Werd er ons inderdaad ook bij verteld. Er worden in sommige landen flinke bekeuringen uitgeschreven voor het rijden met disselslot.
Er zijn diverse merken op de markt die goed voldoen en SCM goedgekeurd zijn.
Ik weet niet welke koppeling je hebt, ik ga even uit van een AL-KO
De AL-KO Safety Plus (alleen de rode versie is SCM goedgekeurd) wordt vast gemonteerd op je koppeling, veel gebruiksgemak maar wel lastiger te monteren.
Steady KS-xx, dit is een universeel slot, wordt niet vast op de dissel gemonteerd en is voor meerdere merken koppeling verkrijgbaar, deze kan ook tijdens het rijden gebruikt worden, maar ik vind dat het slot dan te veel rammelt.
Ik heb zelf de Steady KS-25 en deze bevalt me erg goed, binnen 30 sec te plaatsen en ook weer binnen 30 sec eraf te halen. Ook deze is SCM goedgekeurd
Ik heb een ALKO disselslot, dat is goedgekeurd voor de verzekering en kan op een aangekoppelde VW gezet worden.
Citaat van: Klepklap op juni 21, 2011, 10:04:40 AM
Er worden in sommige landen flinke bekeuringen uitgeschreven voor het rijden met disselslot.
Volgens mij voornamelijk in Duitsland en Frankrijk kan dit behoorlijk in de papieren lopen.
Wij hebben uiteindelijk geen officieel goedgekeurde. Vond ze behoorlijk prijzig. Wij gaan ervan uit, dat een slot uberhaupt vertraging oplevert, en dus afschrikwekkend werkt. Idd weer los halen als we rijden, en vastzetten bij stops. t Is geen mooie, maar ik kijk wel naar mijn holtkamper als ik iets moois wil zien :H
Als je je vouwwagen niet verzekerd hebt maakt wel of geen SCM-keuring minder uit inderdaad. Maar als ik na diefstal van mijn wagen niet het certificaat en de sleutels van mijn goedgekeurde slot kan laten zien zal de uitbetaling toch i?ts langer op zich laten wachten ben ik bang....
Ik neem aan dat je de vouwwagen ook in de stalling (of op eigen terrien/garage) op het disselslot bevestigd. Als de vw verzekerd is, zou ik toch voor een goedgekeurd slot gaan. Die paar tientjes is het zeker waard i.v.m afhandeling na diefstal.
Wij hebben deze erop zitten. Makkelijke aan te brengen en als je vw op de trekhaakzit is hij niet te ontkoppelen. Kan niet blijven zitten tijdens het rijden, maar in 2 sec is ie er ook af.
http://www.doublelock.com/site/index.php?show=product&product_id=3&lang=nld
Alvast veel info. bedankt!
Mijn man dacht dat het niet nodig zou zijn om de vouwwagen te beveiligen bij tussenstops maar als ik het hier zo lees zou je hem snel kwijt zijn.
Ik ga dus op zoek naar een disselslot voor op onze Alko-as.
Citaat van: Alberik op juni 21, 2011, 12:16:47 PM
Ik neem aan dat je de vouwwagen ook in de stalling (of op eigen terrien/garage) op het disselslot bevestigd. Als de vw verzekerd is, zou ik toch voor een goedgekeurd slot gaan. Die paar tientjes is het zeker waard i.v.m afhandeling na diefstal.
In de stalling zullen ze jouw disselslot niet accepteren, omdat ze dan niet kunnen verplaatsen. (dit doen ze lang niet meer handmatig, maar of op een trekband of met een trekkertje.
Laat je het disselslot er wel op zitten, dan moet je de sleutel achterlaten. Geloof me als je de vouwwagen komt halen ligt het slot of op de disselbak, of (indien een vastmodel staat hij open. ::)
Citaat van: Bosje op juni 21, 2011, 03:36:59 PM
In de stalling zullen ze jouw disselslot niet accepteren, omdat ze dan niet kunnen verplaatsen. (dit doen ze lang niet meer handmatig, maar of op een trekband of met een trekkertje.
Laat je het disselslot er wel op zitten, dan moet je de sleutel achterlaten. Geloof me als je de vouwwagen komt halen ligt het slot of op de disselbak, of (indien een vastmodel staat hij open. ::)
Dit is dus niet overal zo.
Even navragen.
Die van mij staat met disselslot in de stalling en de sleutel heb ik hier. :P
Dat verschilt inderdaad per stalling. Maar ook verschilt het per verzekeraar of ze eisen dat de wagen ?n de stalling op slot staat. Bij Univé hoeft dat bijvoorbeeld niet. Kwestie van even navragen/nalezen dus.
Citaat van: Hobbes op juni 21, 2011, 01:43:15 PM
Wij hebben deze erop zitten. Makkelijke aan te brengen en als je vw op de trekhaakzit is hij niet te ontkoppelen. Kan niet blijven zitten tijdens het rijden, maar in 2 sec is ie er ook af.
http://www.doublelock.com/site/index.php?show=product&product_id=3&lang=nld
Deze hebben wij ook. Lekker klein en makkelijk te bevestigen of te verwijderen. Zit in klein opberg koffertje. En SCM gekeurd voor de verzekering. Ff shoppen, vindt je er wel een voor 6 tientjes ongeveer.
Ik heb een groot ijzeren blok dat om de gehele koppeling heen gaat (dus ook de bouten) en dat ik zelfs om de trekhaak kan hangen als ik geparkeerd sta.
Moet alleen een bestaand gleufje iets groter maken omdat hij net niet om de rand van de dissel past.
De stalling heeft een sleutel van het slot en zet hem met slot om de dissel klaar als ik hem af kom halen. En ik lever hem dus ook op slot in.
Citaat van: Hobbes op Juni 21, 2011, 01:43:15
Wij hebben deze erop zitten. Makkelijke aan te brengen en als je vw op de trekhaakzit is hij niet te ontkoppelen. Kan niet blijven zitten tijdens het rijden, maar in 2 sec is ie er ook af.
http://www.doublelock.com/site/index.php?show=product&product_id=3&lang=nld
Deze hebben wij ook. Lekker klein en makkelijk te bevestigen of te verwijderen. Zit in klein opberg koffertje. En SCM gekeurd voor de verzekering. Ff shoppen, vindt je er wel een voor 6 tientjes ongeveer.
Heb hem net tweedehands (maar zo goed als nieuw) gekocht via marktplaats :-)
Meevaller!!
Met wat geluk kan hij ook nog in combinatie met het alko beugelslot dat we nu al hebben maar niet SCM gekeurd is. Staat ie dubbel op slot...
http://www.kampeertopper.nl/artikel.php?id=333&pagina=Al-Ko%20Beugelslot%20safety%20Universal
Mazzelaar. Zitten wel alle sleutels er nog bij? Iets van 3 of 4 geloof ik.
Citaat van: jellejawa op juni 22, 2011, 06:14:00 PM
Mazzelaar. Zitten wel alle sleutels er nog bij? Iets van 3 of 4 geloof ik.
In de advertentie stond vermeld dat er 4 sleutels bij zitten en op de foto kon je ze ook zien zitten :)
Er zat precies ook nog een andere sleutel bij... Zal wel zien wat ik per post binnenkrijg hé :)
Citaat van: Sandrake op juni 22, 2011, 08:41:09 PM
In de advertentie stond vermeld dat er 4 sleutels bij zitten en op de foto kon je ze ook zien zitten :)
Er zat precies ook nog een andere sleutel bij... Zal wel zien wat ik per post binnenkrijg hé :)
En het originele aankoopbewijs? En de gebruiksaanwijzing. Daarop zit een stoffen zegel geniet met het unieke nummer van het slot. Die spullen dien je te bewaren bij je verzekeringspapieren volgens de handleiding.
Citaat van: jellejawa op juni 23, 2011, 06:41:54 PM
En het originele aankoopbewijs? En de gebruiksaanwijzing. Daarop zit een stoffen zegel geniet met het unieke nummer van het slot. Die spullen dien je te bewaren bij je verzekeringspapieren volgens de handleiding.
Dat weet ik allemaal niet. Moet het eens bekijken als ik het ontvang.
Ik heb in ieder geval geen diefstalverzekering voor de vouwwagen want dat kan je in België blijkbaar niet zomaar afsluiten.
Ik maak me alleen wat ongerust want ik heb vorige woensdag het geld voor het tweedehands disselslot overgemaakt nadat de verkoper me had gecontacteerd en sindsdien reageert hij niet meer op mijn e-mails....
:( :( :( :(
@ Sandrake. Oei, da's best kl....e. Hoop dat je snel iets hoort. fMaar veel mensen zijn nogal laks. Heb je geen telefoonnummer? Daar vraag ik ook altijd naar zodat ik kan bellen. Heb het zelf ook al eens meegemaakt en heb 3x moeten bellen voor het eindelijk werd verzonden.
Ben gisteren eens gaan zoeken naar zijn e-mailadres via google en heb hem op de website van Linkedin gevonden als managing director van een firma :)
Komt wel goed zeker :P
Anders spam ik hem en zijn collega's >:(
Eerst maar vriendelijk blijven en rustig nog eens mailen en vragen hoe de status is van het slot. Misschien is hij er gewoon een paar dagen tussen uit met zijn vrouw o.i.d.
Slot zat in de brievenbus vandaag dus we kunnen gerust op reis :-)
Is echt wel een supercompact koffertje!
Het enige dat er niet bijzat was de "lightkey". De vier andere sleutels zaten er wel bij.
Weet er iemand wat het verschil is tussen die 2 soorten sleutels???
Lightkey is met een ingebouwd ledlampje
niet echt noodzakelijk dus :P
Bedankt voor je antwoord :W
Your welcome en idd niet echt noodzakelijk :)
Citaat van: Sandrake op juni 28, 2011, 08:39:16 PM
Slot zat in de brievenbus vandaag dus we kunnen gerust op reis :-)
Is echt wel een supercompact koffertje!
Het enige dat er niet bijzat was de "lightkey". De vier andere sleutels zaten er wel bij.
Weet er iemand wat het verschil is tussen die 2 soorten sleutels???
En de paperassen die ik eeerder al beschreef?
Citaat van: jellejawa op juni 29, 2011, 08:51:25 PM
En de paperassen die ik eeerder al beschreef?
originele aankoopbewijs niet
gebruiksaanwijzing met stoffen label wel...
Op het koffertje kleeft nog wel een sticker met de oorspronkelijke prijs en naam van de winkel waar de vorige eigenaar het heeft gekocht
Citaat van: Sandrake op juni 29, 2011, 09:25:06 PM
originele aankoopbewijs niet
gebruiksaanwijzing met stoffen label wel...
Op het koffertje kleeft nog wel een sticker met de oorspronkelijke prijs en naam van de winkel waar de vorige eigenaar het heeft gekocht
Label lijkt me het belangrijkst om aan te tonen dat je slot CSM gekeurd is. Tenminste als dit nodig is voor je All Risk verzekering van de vw.
Enig idee welk disselslot er op de jamet arizona 2000 uit 2001 past. Kan ik op/aan de dissel zien welk type slot ik kan gebruiken?
Ik zag bij een kennis een disselslot dat de bevestigingsbouten van de 'trekhaak' (hoe heet dat deel dat vooraan de dissel zit? http://www.webimages.nl/aanhangershop/disselhardware.jpg ) aan de dissel niet afschermt.
Op een parkeerplaats tijdens de lunch valt het risico waarschijnlik wel mee, maar een nieuw deel kost een paar tientjes in de kampeershop en is met een ringsleutel 17 in een minuut of tien gemonteerd ...
Citaat van: adriek op juli 03, 2011, 01:14:27 PM
Ik zag bij een kennis een disselslot dat de bevestigingsbouten van de 'trekhaak' (hoe heet dat deel dat vooraan de dissel zit? http://www.webimages.nl/aanhangershop/disselhardware.jpg ) aan de dissel niet afschermt.
Op een parkeerplaats tijdens de lunch valt het risico waarschijnlik wel mee, maar een nieuw deel kost een paar tientjes in de kampeershop en is met een ringsleutel 17 in een minuut of tien gemonteerd ...
Bij het disselslot dat wij nu hebben, worden die bouten ook niet afgeschermd. Er zitten bij het slot echter 2 bouten bijgeleverd. Die zijn ter vervanging van de bouten waarmee je disselkop bevestigd is aan je as. Voor een ongeremde as vervang je er twee, voor een geremde as vervang je er twee.
Boutjes goed vastdraaien en dan een bijgeleverd pennentje in de moer kloppen met een hamer, overtollige stuk met de beitel eraf timmeren en ze hebben al een slijpschijf nodig om je klapper te stelen.
Slot is enkel SCM gekeurd als je ook de bijgeleverde moeren voor op de bouten gebruikt....
Citaat van: Angel op juli 02, 2011, 09:51:52 PM
Enig idee welk disselslot er op de jamet arizona 2000 uit 2001 past. Kan ik op/aan de dissel zien welk type slot ik kan gebruiken?
Op onze disselkop (en normaalgezien op alle disselkoppen) staat een nummer gegraveerd.
Op de onze is dat AK160. Ook wel een disselkop met rode aankoppelindicator van ALKO.
Je kan er bijna niet naastkijken....
Ik heb net reactie van de verkoper en die geeft het volgende door:
Al Ko Kober AK 160 Aust A
Dus ga ik er vanuit dat het een ALKO AK160 is. Ga ik even op internet neuzen naar een disselslot voor dit type.
Een disselslot...wij hebben er geen..niet in de stalling, dat mag niet...iv.m. snel verplaatsen (brand o.i.d.).
Daarbij heb ik het vermoeden dat het rijden met slot meestal niet mag en ook wordt afgeraden.
Verder heb ik nergens om mij heen gehoord dat "minder sociale mensen" alleen een vouwwagen mee namen en de auto lieten staan...
Dieven weten dat er in een vouwwagen vaak niets ligt dat waardevol is... dus.. als het even kan nemen ze alleen de auto mee.
Ik zie hele fam. rijden met een rijdende etalge..werkelijk..alles volop in het zicht...dvdspelers..videocamera,s..fototoestellen..
En het mooie is: op de parkeerplaatsen laten ze alles gewoon liggen!
Mijn tip: zorg ervoor dat je niets in de auto hebt liggen dat er waardevol uit ziet....teminste, niet in het zicht.
Een dief wil snel zijn! Iets wat hij niet niet snel kan pakken laat ie liggen..hij wil geen risico lopen door tijd verlies..
En Ach, laten wij elkaar niet onnodig bang maken door spullen te gaan kopen om de winkeliers/verzekeraars blij te maken...die willen ons juist bang maken..daar leven ze van.
Mijn disselslot zit er ook alleen maar op als de klapper thuis voor de deur staat, en op de camping (omdat het slot anders alleen maar in de weg ligt in de disselbak)
Bij ons zit er altijd een disselslot op behalve als we rijden. Tijdens het rijden mag het niet ivm snel afkunnen koppelen door de hulpdiensten.
Wij hebben een SCM goedgekeurd slot voor de verzekering (nieuwe vouwwwagen). Ook in de stalling zit het slot erop en hoeft er van de stallingshouder niet af, hij heeft zelfs geen sleutel nodig.
Maar bij ons gaat het dus puur omdat de verzekering het voorschrijft en meer zekerheid, het was dan ook een aardig bedrag wat we af moesten rekenen en dat wil ik niet kwijt raken (makkelijk laten jatten). We wonen namelijk midden in de stad.
Als een verzekering het eist, koop dan een duur slot.
Voor de rest is het precies hetzelfde als dure sloten op je huis.....zonder dure sloten duurt
het ongeveer 2 minuten om binnen te komen en met dure sloten 5 minuten...
Binnen komen ze altijd en als ze de VW willen stelen lukt dat ook altijd.
Laat je dus niet gek maken door verkopers :N
Nu ik de wagen verzekerd heb ben ik op zoek naar een goedgekeurd dissel/koppelingsslot. Op marktplaats vind ik er 2 die ik alletwee mag hebben voor de geboden prijs. Voor zover ik het kan zien zijn het 2 dezelfde sloten, maar de eerste heeft over een stabilisatorkoppeling en dat zit niet op een vouwwagen begreep ik gelezen te hebben op het forum. Bij de tweede staat duidelijk vermeld dat het past op een ALKO 160 (welke ik heb), maar daar zit geen discusslot bij die heb ik zelf dan nog wel, maar het slot is toch het belangrijkste onderdeel voor de beveiliging lijkt me en moet die juist ook niet gekeurd zijn?
http://link.marktplaats.nl/465868824
http://link.marktplaats.nl/461333570
Even een odu topic kapen :P
Weet iemand het verschil tussen de Doublelock Compact Eagel en de Condor? ze worden op een andere manier gemonteerd maar passen ze beide op een Trigano Odyssee? neem aan van wel aangezien het een (volgens mij) standaard Alko chassis is
We willen de VW wel verzekeren, en als hij hier thuis in de garage staat wil ik het slot erop hebben.
De Eagle is alleen voor een Alko dissel. De Condor kan ook op andere dissels. Ze werken verder hetzelfde. Ik was ook op zoek naar een disselslot en had een bod gedaan op een eagle. Totdat ik las dat het niet op de dissel van onze AK zou passen. Dat is namelijk een Knott. Kijk maar eens op http://www.doublelock.com/ bij producten en dan koppelingsslot. Daar kan je ook filmpjes bekijken.
Citaat van: Wanderer200 op april 13, 2015, 10:04:09 PM
Even een odu topic kapen :P
Weet iemand het verschil tussen de Doublelock Compact Eagel en de Condor? ze worden op een andere manier gemonteerd maar passen ze beide op een Trigano Odyssee? neem aan van wel aangezien het een (volgens mij) standaard Alko chassis is
We willen de VW wel verzekeren, en als hij hier thuis in de garage staat wil ik het slot erop hebben.
Bij mijn wagen zat bij aflevering een alkodisselslot. deze : http://www.vrijbuiter.nl/caravanaccessoires/beveiliging/al-ko-aks-1300/?gclid=CJiv1_qc9cQCFQjKtAodFigAiA
erg prettig in gebruik.
Ik zou gewoon aan de dealer vragen of ze je van een goed en passend slot willen voorzien. mss ben je iets duurder uit, maar op het bedrag van een vouwwagen valt dat ook wel weer mee.
ik vind die Alko wel weer vrij duur, zolang het ding SCM goedgekeurd is lijkt het me verder weinig uit te maken?
zal iig een bij de verzekering informeren of die ook eisen stellen.
Je hebt ook nog zoiets als gebruiksgemak, uiterlijk e.d..
Als je een goedkopere hebt die onhandig is in gebruik, met lomp ontwerp en nog lelijk ook en het alternatief is een makkelijk bruikbaar, sierlijk ding zonder scherpe randen dan kies wellicht toch voor de laatste optie ook al is die duurder.
Ik kan niet oordelen over het gebruiksgemak van de Doublelock Compact Eagel. maar wat ik wel weet is dat je met het Alko slot je aanhanger ook kunt beschermen tegen ongewenst afkoppelen. van je auto. Ik denk dat het zijn meerprijs wel waard is, maar ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken.
Citaat van: poldertoerist op april 14, 2015, 04:13:10 PM
Ik kan niet oordelen over het gebruiksgemak van de Doublelock Compact Eagel. maar wat ik wel weet is dat je met het Alko slot je aanhanger ook kunt beschermen tegen ongewenst afkoppelen. van je auto. Ik denk dat het zijn meerprijs wel waard is, maar ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken.
Wij hebben ook een Doubellock, maar die is goedkoper dan het grote ALKO ding en ik vind 'm handiger. KLeiner vooral. HK leverde standaard zo'n groot alko ding en die gebruiken we alleen in de stalling. Onderweg gaat de kleine Doublelock mee. Kosten rond de 70/75 euro.
Citaat van: poldertoerist op april 14, 2015, 04:13:10 PM
Ik kan niet oordelen over het gebruiksgemak van de Doublelock Compact Eagel. maar wat ik wel weet is dat je met het Alko slot je aanhanger ook kunt beschermen tegen ongewenst afkoppelen. van je auto. Ik denk dat het zijn meerprijs wel waard is, maar ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken.
Dit is juist wat de Compact Eagel ook doet. Die moet je alleen als je stop plaatsen, je mag hem niet laten zitten tijdens het rijden. Meer een gebruiksgemak kwestie dus.
Ik gebruik ook de doublelock maar aangevuld met een Alko safety ball. Zo kan men niet de vw meeslepen. Kosten? Ongeveer 10 euro
Citaat van: Paulvh op april 14, 2015, 07:08:00 PM
Ik gebruik ook de doublelock maar aangevuld met een Alko safety ball. Zo kan men niet de vw meeslepen. Kosten? Ongeveer 10 euro
Met de Doublelock goed gemonteerd krijgen ze de kop echt niet op de kogel. Die bal is dus niet nodig. En als ze de wagen mee willen, gaat ie toch wel mee op een of andere manier. Dan helpt alleen vaste verankering dmv een ketting. Dan moeten ze veel lawaai maken om die los te krijgen.
Citaat van: Hans en Linn op juli 07, 2011, 02:59:30 PM
.....het ongeveer 2 minuten om binnen te komen en met dure sloten 5 minuten...
Is eerder het verschil tussen 3 seconden en 3 minuten. (SKG***). Ik heb 1 keer een test hiervan meegemaakt en ik kan je vertellen dat je die 3 minuten van een professionele inbreker niet snel haalt. Dus als een product daaraan voldoet, voorkom je heel veel potentiële vakantie ellende.
Geen seconde in mijn hoofd gedacht aan de mogelijkheid dat iemand onze vouwwagen zou afkoppelen tijdens pauzes...Ik moet er dan wel bij zeggen dat al we in al die jaren vanaf dat de meiden baby waren, tijdens de tussenstops, altijd 1 van ons gewoon bij de vouwwagen bleef zodat de drempel stukken hoger ligt..
Hier op de oprit heeft ie een wielklem, disselslot en safetyball :+
Citaat van: superkoe32 op mei 07, 2015, 05:04:42 PM
Geen seconde in mijn hoofd gedacht aan de mogelijkheid dat iemand onze vouwwagen zou afkoppelen tijdens pauzes...
Wij wel. En helemaal tijdens een pauze in Oostenrijk toen er allemaal Roemenen daar ook parkeerden. Mooi in het zicht gezet om op te kunnen letten. Maar tijdens korte stops blijft er altijd iemand bij de Cocoon en de auto.
Wij ook, altijd in het zicht en op slot.
Diefstalrisico betrof n.m.m. voor mijn dure racefiets die op of aan het kampeermiddel zat.
Als er een goed disselslot op zit ben ik op zich niet ban dat de caravan of vouwwagen gestolen wordt, maar bij een caravan kan er natuurlijk ook ingebroken worden.
Indien er vanuit het restaurant of tankstation geen goed zicht op caravan of vouwwagen was toch regelmatig even gaan kijken.
Overigens is er noot iets gebeurd (in ruim dertig jaar).
Maar ben wel altijd waakzaam gebleven
nu ik onze vouwwagen verzekerd heb ben ik ook op zoek naar een disselslot. Thuis staat de vw in onze garage dus diefstal wordt daarmee beperkt. op de camping kan ik het me niet voorstellen dat ze een opgezette vouwwagen jatten maar goed ik ben nog het type mens die overal de goede medemens inziet. Het grootste punt vind ik onderweg. tijdens een pauze durft mijn man de wagen niet onbeheerd achter te laten. Nu zoek ik dus een goedgekeurde disselslot maar hoe weet je nu welke type je moet hebben?? ik zie door de bomen het bos niet meer. wij hebben een aart kok livingstone
Het is niet zo moeilijk hoor... De verzekering eist meestal dat er een SCM gekeurd (dissel)slot op moet (check de voorwaarden!). En dan kom je bijvoorbeeld op deze uit:
https://webshop.aartkok.nl/nl/disselslot-doublelock-condor/
Onderweg zet je dit slot er in een paar tellen op. Niet vergeten 'm er weer af te halen als je gaat rijden. Kan wel maar mag vaak niet.
Die Doublelock Condor hebben wij ook.
Bij het slot zitten speciale bouten met een borgpen. Deze dienen over de huidige bouten worden heen geplaatst. Probleem is echter: de moeren zijn te kort waardoor deze dus niet er bij op passen.
Je zou de huidige bouten kunnen vervangen door deze nieuwe met borgpen, maar heb dat zelf nog niet gedaan.
Het Doublelock slot zelf past, maar heeft wel (behoorlijk) beweegruimte. Je krijgt hem namelijk niet met beide kanten strak tegen de dissel.
Ander feest: als de vw los staat en je wilt het slot monteren levert je dat vette vingers op :-(
Wij zijn wel tevreden van volgend slot. Heel gemakkelijk te gebruiken. De link hieronder is van diegene met de SCS keuring, echter er bestaat eentje zonder de keuring ook wat eens stuk goedkoper is. Mogelijk wel niet aanvaard dan door verzekering.
Heel makkelijk in gebruik voor monteren en er af te halen, zonder vuile vingers.
Wel best op voorhand checken of het past op jouw wagen!
https://www.dewitschijndel.nl/al-ko-safety-plus-ak-160-50mm-koppelingsslot/?sqr=al-ko& (https://www.dewitschijndel.nl/al-ko-safety-plus-ak-160-50mm-koppelingsslot/?sqr=al-ko&)
wij hebben dezelde als FriedelP heeft. Idd erg makkelijk en snel te plaatsen. Staat in onze garage met disselslot gewoon voor de zekerheid. Onderweg als we stoppen alleen als er niemand bij de VW is en op de camping niet omdat we meestal langer dan een week ergens staan en dan ben ik bang voor roest etc. en ga er idd vanuit dat de VW niet op een camping wordt meegenomen.
wat zijn die dingen nog prijzig zeg... oke als je vw gejat wordt ben je nog meer kwijt maar zijn er geen goedkopere alternatieven die voor de verzekering voldoende zijn??
Het zelfde slot zonder de keuring is 40 euro goedkoper!
Dus dat zal afhangen of je verzekering een dergelijke keuring eist of niet eist.
ja ik moet een scm keuring hebben. maar ik als leek zijnde kijk nu op mijn koppeling maar hoe kan je zien welke type koppeling je hebt??
Citaat van: linda75 op juli 12, 2016, 12:07:23 PM
ja ik moet een scm keuring hebben. maar ik als leek zijnde kijk nu op mijn koppeling maar hoe kan je zien welke type koppeling je hebt??
Zie mijn vorige reactie. Dat disselslot pas ook op jullie AK.
ja dat had ik gezien. nog bedankt daarvoor. toch ben ik benieuwd wat voor soort koppeling ik heb.
Staat er dat nergens op gedrukt? Toch minimaal het merk?
De aart kok Livingstone heeft een Knott koppeling.
ja ik heb het ontdekt. ik zat op de verkeerde plek te zoeken. het staat kennelijk achteraan op de dissel geslagen.
Op onze Combi-Camp Flexi zit ook een Knott-koppeling. De DoubleLock Compact Condor past prima. Ik heb twee langere bouten gekocht en het slot conform de instructies gemonteerd. Alleen dan voldoet het slot namelijk aan de strenge SCM-eisen en heb je je vouwwagen voor je verzekeraar dus ook voldoende beveiligd tegen diefstal.
Ik zit nog even te dubben hoe ik zonder vette handen te krijgen het slot kan monteren. In de koppeling moet namelijk een 'klepje' omgezet worden. Normaal doet de kogel van de trekhaak dat, maar bij montage van het slot moet je dat even zelf doen. Dit moet ook met een stuk van het slot kunnen volgens mij, maar ik moet nog even wat handigheid daar in krijgen. Gelukkig is er altijd wel ergens water en zeep voor(de)handen.
ik heb ook net de condor besteld maar als ik het filmpje zie hoef je helemaal geen bouten te vervangen? is gewoon stang erdoorheen en slot erop??
Citaat van: linda75 op juli 13, 2016, 06:17:39 AM
ik heb ook net de condor besteld maar als ik het filmpje zie hoef je helemaal geen bouten te vervangen? is gewoon stang erdoorheen en slot erop??
Nee tuurlijk niet. Dat lastige klusje laten ze niet zien. Alleen hoe makkelijk je hem plaatst. Maar nogmaals: lees mijn reactie en die van @klapband Wij vertellen geen onzin namelijk
Citaat van: linda75 op juli 13, 2016, 06:17:39 AM
ik heb ook net de condor besteld maar als ik het filmpje zie hoef je helemaal geen bouten te vervangen? is gewoon stang erdoorheen en slot erop??
Hmmm dat met die bouten/moeren weet ik ook niet precies. Ik heb het slot bij de wagen besteld en de Vouwwagenspecialist heeft de montage verder geregeld. Ik hoef inderdaad alleen het slot eromheen te schuiven en het sleuteltje om te draaien. Dat laatste is nog wel een beetje gepruts want het zijn een soort stapjes die je moeilijk kunt zien/voelen. Er zit wel een indicator streepje maar dat werkt niet echt handig vind ik.
Ik heb er ook zo'n balletje bij dat je in de dissel klikt. Dat scheelt vuile vingers en daardoor kan de wagen ook niet 'los' op een trekhaak gelegd worden en zo alsnog meegenomen.
Voor de mensen die willen weten hoe dat met die langere bouten en veiligheidsmoeren zit, bekijk onderstaande afbeelding even. Je ziet in de twee gele cirkels de extra moeren. Die maak je vast met moment 80 Nm bij een bout met sterkte 8.8. Die boutsterkte zit er ook standaard in bij aflevering. Beide moeren zijn vervolgens vastgeslagen met een extra pinnetje (magnetisch staal). Dat pinnetje sla je in de moer. In de moer zit namelijk een uitsparing voor die pinnetjes. Het pinnetje maakt het schroefdraad kapot, waardoor het moeilijker is om de moer weer te verwijderen. Zou je die veiligheidsmoeren niet gebruiken, dan halen ze de koppeling er zo af door de standaard moeren los te maken. Nu wordt dat moeilijker gemaakt, omdat de schroefdraad in de bout kapot is geslagen.
Aangezien we dit jaar een overnachting in een hotel doen, ben ik opzoek naar een disselslot, heb er nu zo'n el cheapo stalen bak opzitten, maar die gaat mijn verzekering niet accepteren na diefstal (gokje durf ik bij stalling thuis wel te nemen).
Heb dus eentje met SCM keur nodig ivm verzekering. Volgens mij is de DoubleLock Compact Eagle dan een van de goedkopere opties. Is deze ook te gebruiken met aangekoppelde aanhanger? en zijn de standaard draadeinden van de koppeling bevestiging lang genoeg om de extra anti-diefstal moer te plaatsen?
Citaat van: Klapband op juli 12, 2016, 10:50:05 PM
Op onze Combi-Camp Flexi zit ook een Knott-koppeling. De DoubleLock Compact Condor past prima. Ik heb twee langere bouten gekocht en het slot conform de instructies gemonteerd. Alleen dan voldoet het slot namelijk aan de strenge SCM-eisen en heb je je vouwwagen voor je verzekeraar dus ook voldoende beveiligd tegen diefstal.
Ik zit nog even te dubben hoe ik zonder vette handen te krijgen het slot kan monteren. In de koppeling moet namelijk een 'klepje' omgezet worden. Normaal doet de kogel van de trekhaak dat, maar bij montage van het slot moet je dat even zelf doen. Dit moet ook met een stuk van het slot kunnen volgens mij, maar ik moet nog even wat handigheid daar in krijgen. Gelukkig is er altijd wel ergens water en zeep voor(de)handen.
ik heb een plastick kogel op een stokje om de koppeling om te zetten. kreeg ik van de dealer. bijkomend voordeel. ff snel aanpikken kan ook niet.
https://www.heudrashop.nl/a-47550282/anti-diefstal-slot/antidiefstslslot-safety-bal-blauw/
Citaat van: Wanderer200 op mei 29, 2017, 04:30:14 PM
Aangezien we dit jaar een overnachting in een hotel doen, ben ik opzoek naar een disselslot, heb er nu zo'n el cheapo stalen bak opzitten, maar die gaat mijn verzekering niet accepteren na diefstal (gokje durf ik bij stalling thuis wel te nemen).
Heb dus eentje met SCM keur nodig ivm verzekering. Volgens mij is de DoubleLock Compact Eagle dan een van de goedkopere opties. Is deze ook te gebruiken met aangekoppelde aanhanger? en zijn de standaard draadeinden van de koppeling bevestiging lang genoeg om de extra anti-diefstal moer te plaatsen?
Zoals hierboven. Die kun je ook prima gebruiken als de wagen aangekoppeld zit. Het slot verhindert namelijk dat je de hendel voor aan/loskoppelen kunt bewegen. Dan gaat de koppeling niet open.
Excuus overheen gelezen, dan ga ik even shoppen voor de DoubleLock Compact Eagle.
Sent from my XT1092 using Tapatalk