Disselslot: wat wel, wat niet?

Gestart door Sandrake, juni 21, 2011, 09:41:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

xray

wij hebben dezelde als FriedelP heeft. Idd erg makkelijk en snel te plaatsen. Staat in onze garage met disselslot gewoon voor de zekerheid. Onderweg als we stoppen alleen als er niemand bij de VW is en op de camping niet omdat we meestal langer dan een week ergens staan en dan ben ik bang voor roest etc. en ga er idd vanuit dat de VW niet op een camping wordt meegenomen.

linda75

wat zijn die dingen nog prijzig zeg... oke als je vw gejat wordt ben je nog meer kwijt maar zijn er geen goedkopere alternatieven die voor de verzekering voldoende zijn??

FriedelP

Het zelfde slot zonder de keuring is 40 euro goedkoper!

Dus dat zal afhangen of je verzekering een dergelijke keuring eist of niet eist.

linda75

ja ik moet een scm keuring hebben. maar ik als leek zijnde kijk nu op mijn koppeling maar hoe kan je zien welke type koppeling je hebt??

DrLivingstone

Citaat van: linda75 op juli 12, 2016, 12:07:23 PM
ja ik moet een scm keuring hebben. maar ik als leek zijnde kijk nu op mijn koppeling maar hoe kan je zien welke type koppeling je hebt??
Zie mijn vorige reactie. Dat disselslot pas ook op jullie AK.

linda75

ja dat had ik gezien. nog bedankt daarvoor. toch ben ik benieuwd wat voor soort koppeling ik heb.

FriedelP

Staat er dat nergens op gedrukt? Toch minimaal het merk?

Nootje

De aart kok Livingstone heeft een Knott koppeling.

linda75

ja ik heb het ontdekt. ik zat op de verkeerde plek te zoeken. het staat kennelijk achteraan op de dissel geslagen.

Klapband

Op onze Combi-Camp Flexi zit ook een Knott-koppeling. De DoubleLock Compact Condor past prima. Ik heb twee langere bouten gekocht en het slot conform de instructies gemonteerd. Alleen dan voldoet het slot namelijk aan de strenge SCM-eisen en heb je je vouwwagen voor je verzekeraar dus ook voldoende beveiligd tegen diefstal.

Ik zit nog even te dubben hoe ik zonder vette handen te krijgen het slot kan monteren. In de koppeling moet namelijk een 'klepje' omgezet worden. Normaal doet de kogel van de trekhaak dat, maar bij montage van het slot moet je dat even zelf doen. Dit moet ook met een stuk van het slot kunnen volgens mij, maar ik moet nog even wat handigheid daar in krijgen. Gelukkig is er altijd wel ergens water en zeep voor(de)handen.
Wat is jouw klapband?

linda75

ik heb ook net de condor besteld maar als ik het filmpje zie hoef je helemaal geen bouten te vervangen? is gewoon stang erdoorheen en slot erop??

DrLivingstone

Citaat van: linda75 op juli 13, 2016, 06:17:39 AM
ik heb ook net de condor besteld maar als ik het filmpje zie hoef je helemaal geen bouten te vervangen? is gewoon stang erdoorheen en slot erop??

Nee tuurlijk niet. Dat lastige klusje laten ze niet zien. Alleen hoe makkelijk je hem plaatst. Maar nogmaals: lees mijn reactie en die van @klapband Wij vertellen geen onzin namelijk

PenH

Citaat van: linda75 op juli 13, 2016, 06:17:39 AM
ik heb ook net de condor besteld maar als ik het filmpje zie hoef je helemaal geen bouten te vervangen? is gewoon stang erdoorheen en slot erop??
Hmmm dat met die bouten/moeren weet ik ook niet precies. Ik heb het slot bij de wagen besteld en de Vouwwagenspecialist heeft de montage verder geregeld. Ik hoef inderdaad alleen het slot eromheen  te schuiven en het sleuteltje om te draaien. Dat laatste is nog wel een beetje gepruts want het zijn een soort stapjes die je moeilijk kunt zien/voelen. Er zit wel een indicator streepje maar dat werkt niet echt handig vind ik.
Ik heb er ook zo'n balletje bij dat je in de dissel klikt. Dat scheelt vuile vingers en daardoor kan de wagen ook niet 'los' op een trekhaak gelegd worden en zo alsnog meegenomen.

Klapband

Voor de mensen die willen weten hoe dat met die langere bouten en veiligheidsmoeren zit, bekijk onderstaande afbeelding even. Je ziet in de twee gele cirkels de extra moeren. Die maak je vast met moment 80 Nm bij een bout met sterkte 8.8. Die boutsterkte zit er ook standaard in bij aflevering. Beide moeren zijn vervolgens vastgeslagen met een extra pinnetje (magnetisch staal). Dat pinnetje sla je in de moer. In de moer zit namelijk een uitsparing voor die pinnetjes. Het pinnetje maakt het schroefdraad kapot, waardoor het moeilijker is om de moer weer te verwijderen. Zou je die veiligheidsmoeren niet gebruiken, dan halen ze de koppeling er zo af door de standaard moeren los te maken. Nu wordt dat moeilijker gemaakt, omdat de schroefdraad in de bout kapot is geslagen.
Wat is jouw klapband?

Wanderer200

Aangezien we dit jaar een overnachting in een hotel doen, ben ik opzoek naar een disselslot, heb er nu zo'n el cheapo stalen bak opzitten, maar die gaat mijn verzekering niet accepteren na diefstal (gokje durf ik bij stalling thuis wel te nemen).

Heb dus eentje met SCM keur nodig ivm verzekering. Volgens mij is de DoubleLock Compact Eagle dan een van de goedkopere opties. Is deze ook te gebruiken met aangekoppelde aanhanger? en zijn de standaard draadeinden van de koppeling bevestiging lang genoeg om de extra anti-diefstal moer te plaatsen?