Poll
Vraag:
Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen?
Optie 1: <80
stemmen: 3
Optie 2: 90
stemmen: 13
Optie 3: 100
stemmen: 34
Optie 4: 110
stemmen: 38
Optie 5: 120
stemmen: 34
Optie 6: >120
stemmen: 40
Afgelopen vakantie zijn we naar Frankrijk geweest. Zoals jullie misschien weten geldt daar geen aparte snelheidslimiet voor aanhangers.
We hebben zelf met de vouwwagen het grootste gedeelte 120 gereden. Voor mijn gevoel al erg hard maar we werden nog vaak voorbij gereden door mensen met vouwwagens of van die kleine tentaanhangertjes.
Ik ben erg benieuwd naar jullie rijgedrag en wat jullie nog acceptabel vinden...
Wij houden ons over het algemeen netjes aan de toegestane snelheid (man is bij de politie :# :#) dus in NL 90, soms iets harder met het inhalen. In Frankrijk mag je 130 maar dat hebben we niet gedaan, we hebben gemiddeld 110 gereden, mooie snelheid...
80, zoals vroeger....
We hebben geen sterke auto en boven de 85 km gaat hij zwalken met aanhanger erachter.
Normaal komen we ook niet boven de 110 uit ::)
In Frankrijk houdt onze Holkamper Astro ons niet tegen om iets boven de 120 te rijden :X
In nl tussen 90 en 100
Frankrijk 120 maar 130 geen probleem voor de hk cocoon
Dat ging minder soepel met de trigano olympe.
Ik ben met de Smitveld nog niet buiten NL geweest. In NL tussen de 90 en 100 kmh.
Ik heb het (stiekem) al wel even geprobeerd en 120 / 130 is geen enkel probleem met de combi Renault / Smitveld.
wij rijden in NL gewoon 90 zoals het hoort
voor Duitsland hebben we een TUV keuring laten doen dus daar mogen we 100 rijden en als het kan doen we dat.
in Frankrijk rijden we ook 100 of 110 maar harder dan dat gaan we absoluut niet.
we zijn op vakantie en we hebben geen zin in gejakker en gejaag.
verder als we in andere landen zijn houden we dezelfde snelheid aan die daar is toegestaan en als je daar 130 mag rijden nou dat doen we dus niet 110 is het limiet
onze laatste trip (afgelopen donderdag/vrijdag) hebben we zo rond de 130km gereden (daar waar het kon) wij zijn in Italie geweest en s'nachts over de Brenner gereden,heerlijk rustig en daar kon het gas ook wel wat dieper zo rond de 140km voordeel is dat ik een "zware" bus heb die met gemak met Trigano Vendome kon mee sleuren ;)
In duitsland hebben we iets minder hard gereden (was inmiddels dag geworden)daar gemiddeld zo rond de 120km eenmaal in Nl aangekomen was ik er klaar mee met rijden en is weer wat dieper ingetrapt (net geen 50km te snel ;) )
In NL 99km/uur volgens het centraal justitieel incassobureau....... ::)
Citaat van: tommybol op augustus 14, 2011, 09:59:01 PM
In NL 99km/uur volgens het centraal justitieel incassobureau....... ::)
LoL :)
Wij rijden tussen de 90-100 km in Nederland. Soms met inhalen even wat vlotter.
Ik had de begrenzer van de Renault op 100 gezet in La France en ook in Nederland reden we tegen de 100 aan als het mogelijk was.
We hebben ook een kar achter ons met grote wielen dus dat scheelt denk ik ook wel in rijgedrag, compenseren we met het feit dat een cara :ca wat gevoeliger is met wind bij het inhalen van vrachtwagens.
Maar we rijden als het ware wel in de slow-motion stand, wat meer afstand en rustig in versnellen en afremmen.
probeer (blijven proberen :#) de max snelheden te respecteren;
in NL 90+ (ca 105)
in B 110-120 (iv wegdek)
in F op de heenweg 115 (pfff heb vakantie........ :H)
in F op de terugweg zo hard als toegestaan (135, al loopt het soms toch nog iets uit) O0
in Itale zelf konden we op de tolwegen redelijk doortrappen maar er zaten wegen tussen.... ::) bar en bar slecht was in ieder geval blij dat ik er nieuwe banden omheen had zitten
Meestal rijden we zo rond de 120 km/u, (zowel in NL, België en Frankrijk) dit is een snelheid waarbij de vouwwagen lekker achter de auto ligt.
We kunnen de auto kan dan op de cruise control laten staan, omdat ook de wat steilere hellingen in de Ardennen met deze snelheid nog redelijk makkelijk genomen kunnen worden. (Gemak dient de mens) W:
We gaan zo hard als het mag.
In Nederland dus boemelen en in Frankrijk 130 km/uur. Dat is met een Holtkamper Cocoon ook geen probleem, de kar ligt als een blok op de weg.
Nog niet zoveel gereden, maar meestal 90.
Soms rond de 100 omdat ik vergeten ben dat er een aanhanger achter hang ;)
Ik zal denk ik voor de zekerheid wel schokbrekers laten monteren als ik in het buitenland harder zal willen rijden.
En de wagen beter beladen, ik kwam er bij thuiskomst achter dat ik teveel stokken aan 1 kant heb gestopt en de wagen een beetje scheef beladen is. :N
wij rijden in nederland tussen de 90 en 100, kom je lekker mee.
in frankrijk gewoon vol 130, merk je niks van met onze vouwwagen. soms in nederland moet ik wel mijn man er aan helpen herinneren dat we met vouwwagen rijden ;)
wij rijden in Nederland en België 110/120 in Duitsland de snelheid die aangegeven is en waar het mag harder tot max 135 Oostenrijk, Slovenië 120 en Kroatië 110,
op de terugweg in 1 keer doorgereden met een gemiddelde snelheid van 95 km /uur :)
Ik hou mij altijd aan de maximum snelheid :O
Het scheelt enorm of er fietsen op de vouwwagen staan.
Ik merk dat met fietsen erop de vw wel wat nerveus wordt als je harder rijdt.
Zonder fietsen kun je in heel europa de snelheid overtreden zonder dat de vw begint te pendelen.
Dat denk ik tenminste want ik rijdt nooit te hard :X
Wij, dat wil zeggen Richard, rijden in NL een goeie 90 km/uur als we de VW erachter hebben hangen. Bij inhalen uiteraard wel wat sneller.
Dit jaar richting Frankrijk hebben we over de Belgische autowegen (stuk Luik-Namen-Lille) een goeie 100 km gereden. In Frankrijk zelf reden we zo'n 110-120 km/uur.
Alhoewel Richard zich er op bepaald moment op de terugweg wel op betrapte dat ie zelfs 140 km/uur reed. Maar met de combi Kia sportage-Roadmaster geen probleem.
Wel bij de afdalingen de snelheid wat omlaag bijgesteld (zo'n 90-100 km/uur).
Hangt er helemaal van af in welk land we rijden. Dit jaar in Duitsland, Denemarken en Zweden gereden. Rond de 90-100 km. gereden. Als we naar Frankrijk gaan rijden we ongeveer 120 km.
's Nachts 120/130, is het zeer rustig. Overdag toch zo'n 100/120. Afhankelijk van de verkeersdrukte en de toestand van de wegen. In Duitsland heb je best nog wel slechtere wegen, met name richting Oostenrijk. Dan voel je de vw al snel een beetje wiebelen. Gaat wel gewoon door, maar hou het liever aan de veilige kant. Als het begint corrigeer je dat niet zomaar. Op vlakke wegen voelen we de Jametic niet eens. We hebben ook veel last van wind gehad, daar is de Roomster weer wat gevoelig voor en gaan we iets langzamer.
in nederland rond de 100
in duitsland rond de 125
en ja dan s'nachts naar huis de traject controle gemist 116 km/h volgens cjib.
en ik maar denken dat de traject controle geen verschil ziet tussen auto's met en zonder aanhanger. :I :I :I
en ja dan krijg je een accept giro 179 euro extra kosten. :(
maar wie te hard rijd moet niet zeuren toch! :ca
In NL en BE tegen de 100
In Frankrijk tussen de 130 en 135, mits de vouwwagen strak achter de wagen blijft volgen.
Als de vw wat onrustig is (bv door het wegdek) dan minder ik uiteraard wat vaart.
Je kunt wel zeggen 'het is vakantie' dus doe maar rustig aan, maar ik heb zo 2 dagen extra op de camping. Het is maar hoe je het bekijkt. Daarnaast heb ik een bijna puber en puber in de auto, die al bij het instappen beginnen te vragen wanneer we er zijn.
wij rijden er 90 tot 100 km per uur mee op de snelweg.
verbruik ligt dan voor ons rond de 1 op 13 (volkswagen passat 2.0 uit 1996)
kogeldruk van 62 kilo en de vouwwagen volgt ons uitstekend, geen slingeringen
Citaat van: rosco op augustus 15, 2011, 08:04:17 PM
in nederland rond de 100
in duitsland rond de 125
en ja dan s'nachts naar huis de traject controle gemist 116 km/h volgens cjib.
en ik maar denken dat de traject controle geen verschil ziet tussen auto's met en zonder aanhanger. :I :I :I
en ja dan krijg je een accept giro 179 euro extra kosten. :(
maar wie te hard rijd moet niet zeuren toch! :ca
En waar vinden we die trajectcontrole. Handig voor anderen om er rekening mee te houden. Techniek wordt kennelijk steeds beter. Zou het apparaat dit herkennen aan de witte nummerplaat? Tenslotte wordt er een foto gemaakt van je nummerbord welke wordt gelezen.
Ik rij net zoals alle andere jaren met de trigano oddyssee in Nederland als Spanje altijd met de cruise op 100.
Vind dat een fijne snelheid.
Dit jaar overigens voor de eerste keer op de heenweg de tolwegen vermeden en dan rijd ik meestal de maximum aangegeven snelheid met een max van die 100 weer dan (want ook dan heb je stukken waar je 130 mag).
Nu met de vw golf 1.2tsi ervoor en daarvoor de Peugeot 308.
Op de tolweg wil ik af en toe ook wel ff gas geven met snelheden van boven de 140 als de vouwwagen goed beladen is merk ik er niks van dat deze erachter hangt.
Wel met de fietsen er boven op ligt het verbruik ook stukje hoger.
Dit jaar gem. een 13,5km ver gekomen op een liter.
Op NL snelwegen rond de 95-100.
Belgie / Frankrijk 100-110.
Het kan wel harder... maar het is vakantie hoor.
(we rijden overdag, als ik de vrachtwaggels voorbij kan is het allang prima)
ik ga met mijn arizona 2005 met bolle banden niet boven de 110, doorgaans 90, maar bij inhalen wil ik niemand in de weg zitten en trap even door.
Wellicht als ik eens andere velgen/banden heb (vind de kar wat slingeren)
Citaat van: jellejawa op augustus 16, 2011, 07:02:10 AM
En waar vinden we die trajectcontrole. Handig voor anderen om er rekening mee te houden. Techniek wordt kennelijk steeds beter. Zou het apparaat dit herkennen aan de witte nummerplaat? Tenslotte wordt er een foto gemaakt van je nummerbord welke wordt gelezen.
Bij woerden op de A12 van utrecht richting den haag.
en ja de techniet wordt steeds slimmer I: I: I:
Citaat van: boswachter op augustus 17, 2011, 01:43:39 PM
ik ga met mijn arizona 2005 met bolle banden niet boven de 110, doorgaans 90, maar bij inhalen wil ik niemand in de weg zitten en trap even door.
Wellicht als ik eens andere velgen/banden heb (vind de kar wat slingeren)
Ik heb onder mijn texas uit 2000 nieuwe vredestijn banden laten monteren op de orginele velg geen probleem tot 125 km/h harder niet gereden.
Ik houd me aan de geldende snelheid, soms met een kleine plus afhankelijk van de drukte. In Nederland dus 90km/h (100 op de teller =95 op de GPS), Duitsland 100km/h (dankzij de beruchte sticker, =105 op de GPS), etc.
Overigens heb ik een vraag aan de mensen die er geen probleem mee hebben om 120+(++) te rijden: wel eens gekeken naar de snelheidsindex van je banden? Lijkt te toch vervelend als je met zo'n snelheid iets overkomt (lekke band, klapband, verzin het maar) en dat dan blijkt dat je banden niet voldoen aan de omstandigheden. Ik kan me zomaar voorstellen dat een verzekeringsmaatschappij in geval van schade dan wat lastiger gaat doen.
Ik let altijd wel op de snelheidsindex, de banden van de Alpha hebben een index van 140km/u, dus dat is in orde.
Ik heb een aantal jaren geleden een klapband gehad tgv een defecte wiellager en ondanks de snelheid van rond de 120 km/u kon ik de combinatie probleemloos aan de kant zetten.
Meestal rijden we met een snelheid van 120 km/u.
Soms ook wel wat harder,en je merkt vanzelf als de weg een stuk slechter word dan pas je je snelheid aan.
Over de snelheidsindicatie,volgens mij word er tegenwoordig al standaard een snellere band onder gedaan,waar wij de banden
laten vervangen verkopen ze niks anders. :J
wij hebben een vouwagem met grote wielen en kunnen dus redelijk snel doorrijden.
Dit jaar zijn we naar frankrijk gegaan 110KM/h op de cruisecontrol heerlijk relaxt uitgerust op de plek van bestemming aangekomen
Waaromhard rijden? ben je er eerder ja en ook vermoeider door constant in je spiegels te kijken.
Heb ze ook dit jaar weer gezien laag vliegen met iets achter de auto van klapkar tot caravan.
gelukkig niets in berm zien leggen maar je vraagd er wel om.
de meeste 8 en 10 inch banden zijn ontworpen voor maximaal 130 km per uur.
sommigen kunnen 140 aan.
heb mezelf ook al eens betrapt op te hard rijden met de klapper maar bij 110 hield het dan ook wel op.
is meestal bij het inhalen van een vrachtwagen en met een 2 liter zit je al snel op 110 met de klappper.
ik voel er weinig voor om 130 te gaan rijden met de klapkeet want de banden worden namelijk best erg warm. is de bandendruk dan niet in orde dan kun je een klapband krijgen.
klapbanden krijg je doorgaans door een te lage bandenspanning icm hitte.
Krijg je inderdaad (te) warme banden door te hard rijden?
Toen wij terugreden uit Zwitserland heb ik bij iedere stop (ruwweg om de 2 a 300 km) direct de bandentemperatuur gevoeld. De autobanden voelen even warm (of koud) als de klapperbandjes. Zijn 10 inch bandjes. Ik denk dat je met goede bandenspanning en goede bandjes weinig risico loopt. Overigens was de kruissnelheid 95 en met inhalen liep het soms op naar de 110 (daar zit je al snel op met een 1400 motor ;)).
Oh ja, ik pleit niet voor (erg) hard rijden met de klapkar, ik ben nl. van mening dat het rijden nooit problemen oplevert, maar dat die meestal pas beginnen bij het remmen...
Citaat van: CEO op augustus 19, 2011, 10:04:04 AM
Oh ja, ik pleit niet voor (erg) hard rijden met de klapkar, ik ben nl. van mening dat het rijden nooit problemen oplevert, maar dat die meestal pas beginnen bij het remmen...
Vroeg ik mij inderdaad ook af. Snelheid halen is geen probleem, maar kan je op tijd stoppen? Hoeveel remweg scheelt het?
Citaat van: Qwaqa op augustus 19, 2011, 05:02:25 PM
Vroeg ik mij inderdaad ook af. Snelheid halen is geen probleem, maar kan je op tijd stoppen? Hoeveel remweg scheelt het?
Extra remweg door de vw is moeilijk te beoordelen, de auto is namelijk ook -meestal- afgeladen, wat extra remweg geeft.
Maar mede icm met de oplooprem, zal je bij normaal rijgedrag geen problemen hebben, misschien een beetje meer afstand (alhoewel, dan zitten er gelijk weer een stel fransozen tussen :K)
Ik loop bij iedere stop een rondje. Voel de auto en vw banden, maar ook de assen in berg gebied. En daar voel ik wel eens verschil in temp. als er bergaf wordt gereden. Maar heb altijd de hand er op kunnen houden. Banden nog nooit warm gevoeld. Ik kijk ook meteen of alles nog vast zit.
aan dat detail heb ik niet gedacht, warme banden door remmen.
als ik met de klapper op een verzorgingsplaats langs de snelweg stop dan voelen mijn banden warm aan, niet heet maar wel wat warm
Echt heet worden banden alleen bij een te lage spanning (of als er een rem aanloopt). Een te lage spanning veroorzaakt zoveel wrijving dat je je er flink aan kan verbranden. Evengoed is het wel zaak om niet harder te rijden dan de snelheidsindicatie van je banden aangeeft. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat er iets misgaat op een snelweg en blijk dat het komt omdat ik onnodige risico's heb genomen met de banden.
Ik denk niet dat de banden meteen warm worden door hete remmen. Ik voel meer ter indicatie of met de remmen alles nog goed is en ze niet aanlopen o.i.d.
Een wiel/band met een aanlopende rem wordt loeiheet. Weet dat helaas uit ervaring met mijn een na laatste Volvo waar een remklauw op een gegeven moment niet meer voldoende los kwam. De band aanpakken wil je dan wel graag laten. Gelukkig was ik op tijd met de constatering en heeft het me geen remschijven gekost, maar sindsdien weet ik wel hoe heet het allemaal wordt.
Ook een defecte wiellager kan voor een warme/hete band zorgen.
Een aantal jaren geleden helaas mogen ervaren, het wiel was zo heet heet geworden, dat het uiteindelijk resulteerde in een klapband en het vet liep uit de naaf.
Op de heenweg hebben we het grootste stuk 90 gereden. Ook in Frankrijk. We waren nog niet zo gewend en wat voorzichtig. Op het tweede stuk reden we al 100 op de snelweg en op de terugweg hebben we in Frankrijk en Belgie 110-120 gereden. Harder zullen we niet gauw gaan, verwacht ik. Met 110 wordt je weliswaar ingehaald, maar je kunt wel redelijk constant doorrijden. Ik vind inhalen / links rijden op drukke snelwegen best irritant namelijk. Je bent al gauw aan het stressen, d.w.z. afremmen - optrekken - weer afremmen etc., omdat er altijd wel iemand voor je zit die langzamer rijdt. In NL weer 90-100, daar staan ze toch vaker te flitsen enzo.
Ik rij eigenlijk op de snelweg altijd 120 met de klapkar. Ook in NL dus. Ben twee keer ingehaald door een motoragent die wel even opzij keek maar me lekker liet rijden ;)
een beetje afhankelijk van hoe de vw geladen is; als het gewicht goed verdeeld is, is 130 (in Frankrijk natuurlijk) geen enkel probleem, anders blijft het bij 100-110. In Nederland keurig 90-100.
in Nederland rond de 100km/h, in heuvelachtig gebied tussen de 100 en 110km/h Dan rijdt de combinatie het lekkerst.
In Nederland zal ik mij moeten houden aan 100 km/uur op de klok. Al twee keer geflitst met wel 4 km te hard, wat een misdrijf. Maar zodra de grens komt dan hoppa naar de 125 km/uur. In Frankrijk rij ik normaal een dikke 130 km/uur als de staat van de weg het toelaat. Vooral in het Noorden van Frankrijk kom je gaten tegen die alles doen schudden. Eenmaal op de tolweg rij ik 120-130 en soms harder. Nu heb ik een CombiCampCountry die voorbeeldig achter de auto ligt en ook deze snelheden toelaat. Nu rij ik wel met een Lexus LS 400 die een 260 pk V-8 onder de kap heeft. Zeer stabiele auto met veel koppel en vermogen. Soms kijkt mijn vrouw even op de klok en maant me tot iets langzamer rijden. Soms gaat de snelheid naar de 150 km/uur op strakke wegen en nog steeds geen enkel probleem. Nu heeft een Country 185 serie banden en goede schokdempers. Daarom rij ik een klpakar, ik moet er niet aan denken met 85 km/uur en caravan naar het zuiden te sukkelen. Ik weet je komt er wel maar zo langzaam zo lang rijden maakt me slaperig. Snel rijden is leuker en houdt je bezig. :)
Ik rijd altijd 10 km harder ( op de teller) dan toegestaan, dus NL 100, Belgie 130 en Frankrijk 140.
Moet er inderdaad ook niet aan denken met een bahravan te rijden met max. 80 km per uur. Komt geen einde aan naar Zuid Frankrijk of verder.
Citaat van: Tago Herman op september 08, 2011, 09:23:40 PM
Ik rijd altijd 10 km harder ( op de teller) dan toegestaan, dus NL 100, Belgie 130 en Frankrijk 140.
Moet er inderdaad ook niet aan denken met een bahravan te rijden met max. 80 km per uur. Komt geen einde aan naar Zuid Frankrijk of verder.
Tja, alles heeft zijn nadelen maar ook zijn voordelen
Die caravan mag hier en daar ook wel harder dan 80. Sterker nog, is het niet zo dat de vouwwagen gelijkgesteld is met de caravan wat snelheden betreft? Als je auto het aan kan, en de caravan ligt goed achter de wagen, en je maakt je niet druk om eventuele verkeersbonnen, dan kun je met de caravan ook wel snelheid maken.
Citaat van: Klepklap op september 09, 2011, 10:47:37 AM
Die caravan mag hier en daar ook wel harder dan 80. Sterker nog, is het niet zo dat de vouwwagen gelijkgesteld is met de caravan wat snelheden betreft? Als je auto het aan kan, en de caravan ligt goed achter de wagen, en je maakt je niet druk om eventuele verkeersbonnen, dan kun je met de caravan ook wel snelheid maken.
Dat zou voor een kleine categorie misschien gelden. Want wees nou eerlijk met een caravan 120 km p/u rijden is toch werkelijk levensgevaarlijk als je al ziet hoe de meeste met 90 km p/u al schommelend achter de auto hangen.
Dat is waar. Maar ik zie ze ook wel over de weg "scheuren", met een heel stabiele caravan erachter. Het is ook niet iets waar ik achter sta, maar wat gewoon gebeurt. Niet alleen caravans, maar ook andere typen hoge aanhangers, bijv paardentrailers. Daar sta ik soms ook versteld van hoe hard ze daarmee rijden.
Ook wij rijden goed door met de Combi Camp. Er liggen 20.5*80*10 high speed banden onder, van Vredenstein, dit zijn vrij brede banden. De banden spanning is 3.0 bar en de banden worden ook niet echt extreem warm. Als de combi goed is beladen kan het goed. Wij hebben er ook nog 2 fietsen op staan. Het is natuurlijk wel zo hoe harder je rijdt hoe hoger het benzine verbruik. En dat met de huidige prijzen >:(.
Henk
Zoals volgens mij al eerder is opgemerkt gaat het hier niet zo zeer om de hoogte van de constante snelheid, hoewel je bij een caravan dan natuurlijk wel een veel grotere kans hebt op oncontroleerbare slingerbewegingen. Je rijdt simpelweg veel dichter tegen de limiet. Het gevaar zit vooral in het snel tot stilstand moeten komen bij een noodstop of acute rem actie. Heel veel mensen vergissen zich in wat dat met de combinatie doet. Je remweg is echt langer door de kar, maar ook omdat de auto vaak veel zwaarder is beladen dan normaal.
Ik heb in een grijs verleden stage gelopen bij NedCar in Helmond. Daar hadden ze een proefopstelling staan met een onbeklede carrosserie van een Volvo 440 waar een trek en duwcylinder aan de trekhaak was gekoppeld. Daarmee werd een rit gesimuleerd en kon je zien wat dat trekken en duwen met de carrosserrie doet. Als je dat een keer hebt gezien, denk je meteen wat genuanceerder over hard rijden met een (zware) aanhanger en wat er gebeurt als je hard moet remmen.
Redenaties als "ik ga niet langzaam rijden (lees: ik houd me niet aan de verkeersregels) want dan kom ik veel later op de plaats van bestemming" vind ik redelijk dubieus , maar vooral riskant, want feitelijk maak je daarmee de verkeersveiligheid van jezelf, maar vooral ook van anderen ondergeschikt aan je eigen keuze om met een kar te gaan rijden. Huur dan een accomodatie ter plaatse als je er zo snel wilt zijn.
Daarnaast is al diverse keren aangetoond met gelijkwaardige auto's die bijvoorbeeld van Amsterdam naar Parijs reden, waarbij de één zich netjes aan de regels hield en de andere alles deed wat God verboden heeft, er geen noemenswaardig kortere reistijd ontstond, maar wel allerlei negatieve gevolgen (extra vermoeid, zeer hoog brandstofverbruik, snelheidsboetes, noem maar op.
Ik snap niet waarom mensen zichzelf en anderen in gevaar brengen door hard te rijden.
Heb je wel eens een caravan gezien die op zijn kant ligt? het is net een dubbelgevouwen kartonnen doos. Je zal er maar achter rijden.
Als ik op vakantie ga begint dat al als ik in de auto stap.
En ik heb ook nooit geen haast om ergens te zijn om een bepaalde tijd.
Ik plan anders meerdere dagen voor de reis (doen wij eigenlijk altijd wel).
Dit jaar zelfs zonder tolwegen gedaan de heen reis wat qua km'ters niet meer is maar wel extra tijd kost.
Vroeg gestopt en lekker op een doorreis camping geluierd gedoucht en fris de volgende dag verder.
(wel hopen op goed weer met de stops of anders bbb of f1)
Ik heb de cruise altijd op de 95 a 100 staan, met 3 fietsen er boven op had ik een verbruik tussen de 1:13 a 1:14 wat ik acceptabel vond voor het 1.2tsi motortje (deze heeft het overigens byzonder goed gedaan vond ik bij hellingen met meer dan 4% moest ik terug naar de 5 maar nooit terug gegaan naar de 4)
Ik vind dit een onzinnige discussie.
Je hebt vakantie en die begint op het moment dat je met je werk stopt en eindigt als je weer met je werk moet beginnen.
Bij vakantie hoort geen gestress en zeker geen gejakker om maar zo snel als mogelijk op je eindbestemming te komen.
Wij maken met ons gezin lange trektochten en zijn dan circa 4 weken van huis en rijden tijdens deze vakantie velle duizenden kilometers.
Dit doen we met in ons achterhoofd de stelling: op vakantie gaan is leuk maar heelhuids thuis komen ook.
Je bent wel met alles wat je dierbaar is onderweg.
Dan weegt die "zogenaamde' snellere reisstijd niet op tegen het gestress en de mogelijke gevolgen van een ongeluk.
Citaat van: Sami op september 09, 2011, 12:32:24 PM
Ik vind dit een onzinnige discussie.
Je hebt vakantie en die begint op het moment dat je met je werk stopt en eindigt als je weer met je werk moet beginnen.
Bij vakantie hoort geen gestress en zeker geen gejakker om maar zo snel als mogelijk op je eindbestemming te komen.
Wij maken met ons gezin lange trektochten en zijn dan circa 4 weken van huis en rijden tijdens deze vakantie velle duizenden kilometers.
Dit doen we met in ons achterhoofd de stelling: op vakantie gaan is leuk maar heelhuids thuis komen ook.
Je bent wel met alles wat je dierbaar is onderweg.
Dan weegt die "zogenaamde' snellere reisstijd niet op tegen het gestress en de mogelijke gevolgen van een ongeluk.
Deze vakantie met de Arizona van 10 jaar oud in Nederland 95, België 115, Frankrijk 120
Volgend jaar met een nieuwe Jametic 4X4 zal ik Frankrijk me gewoon aan de snelheid gaan houden dus 130km of iets daarboven, dat moet makkelijk kunnen met zo'n nieuwe wagen.
Waar ik me in Frankrijk over verbaas dat er nog genoeg Fransen zin die 100 of 110 rijden op de snelweg, terwijl je daar gewoon 130 mag rijden...?
Ach Angel,
Dat is hier niet anders, ik kom ook wel eens Nederlanders tegen die 90 of 100 rijden waar 120 is toegestaan.
Omdat er zelfs Fransen zijn die niet persé het gaspedaal diep willen intrappen???
Niemand is verplicht om 130 te rijden. Wij rijden hier ook vaak 110 (ook waar we tegenwoordig 130! mogen) op de cruise, om een eerder genoemde reden en omdat het benzine scheelt...
Toch niet helemaal waar dat er voor vouwwagen en carvans in Frankrijk geen snelheid beperkingen gelden. Namelijk wat de meesten niet weten is dat de bepalende factor in Frankrijk de klassificatie van je banden is. Ik heb namelijk jaren met een Heinemann (ja ook een klapper maar dan van voor 1980) gereden en de banden (met binnenband) hadden een snelheid limiet van 100 km/u. Deze of een vergelijkbare beperking, geld voor veel aanhanger en/of caravan banden (deze banden zijn niet te vergelijken met je "normale" autoband).
Bij controle zal de Franse politie dus ook je banden controleren ten op zichte van je gereden snelheid en dan kunnen de boetes niet bepaald mals zijn.
Zo wie zo, lijkt het me niet zinvol als je met een doorsnee auto met daarachter je klapper meer dan 100 km/u gaat rijden. Meestal voelt de combinatie wat onrustig (zeker bij volle belading) en dan rijdt je niet echt lekker ontspannen.
Citaat van: Angel op september 09, 2011, 02:13:45 PM
Waar ik me in Frankrijk over verbaas dat er nog genoeg Fransen zin die 100 of 110 rijden op de snelweg, terwijl je daar gewoon 130 mag rijden...?
ik rij in frankrijk tussen 100 & 120 op de teller (dus gem 110) en deze snelheid bevalt me goed, lekker relaxed en als iemand harder wilt, ga maar voorbij...mijn zege heb je.
De maximumsnelheid is GEEN minimum snelheid, dus laat me lekker hobbelen met deze snelheid en ik kom relaxed uit de auto. Geniet van de omgeving en een lekker muziekje of gezellige gesprekken in de auto is prima.
Kan niet wachten op volgend jaar.....
hoi,
in nl met miep(tomtom) aan 95, met de cruise aan natuurlijk,
in belque rond de 100-105 met miep aan
in france 110 , dan rijd ik 3100 toeren en is ie redelijk zuinig.
skoda fabia 1.4 met een trigano oceane uit 1996 met nieuwe banden erop.
verder hou ik met goed aan de snelheid, hou afstand en dergelijke zaken.
bij regen weer gaan de speed omlaag met n 20 km.......
veiligheid gaat boven eerder aan de W:
Sommige mensen begrijpen dit verhaal niet helemaal. Ik zit absoluut niet met stress in de auto als ik met 130 km/uur over de peage rij samen met de CombiCamp. Het hangt er ook vanaf wat voor auto ervoor hangt. Om een aanhanger over de heuvels te trekken heb je nu eenmaal wat vermogen en koppel nodig. Ik zie veel te kleine auto's naar het zuiden rijden met overvolle caravan of afgetopte vouwwagen met 5 fietsen erop. Die kunnen ook beter niet meer dan 90-100 km/uur rijden. Maar ik rij mijn hele leven al met aanhangers en begin met de juiste belading, schokdempers, juiste spanning en kogeldruk. Dan moet de trekauto in goede staat zijn met goede veren en schokdempers. Als dat klopt dan heb je ook een zeer stabiele combinatie onderweg en kun je probleemloos harder rijden. Ik jaag nooit maar rij wel lekker door. 90 km/uur in Nederland rijden vindt ik nu eenmaal doodsaai en daar zit ik dan mee. Bij 120-130 ligt alles mooi in balans, de V-8 snort met 2700 toeren en ja mensen ook met een V-8 kun je zuinig rijden want zo zit ik net onder de 1 op 10. Dat doet ook menig klein motortje zo niet meer. Dat is het voordeel van vermogen en koppel, werkt stressverlagend. En op de cruise de heuvels op met 130 km/uur en ik glij alle caravans voorbij. Ik geniet gewoon van de snellere rit en haal toch een gemiddelde van meer dan 100 km/uur incl stops. Maar idd iedereen moet zelf bepalen bij welke snelheid je jezelf veilig voelt en die hou je aan. :)
En ik denk dat jij ook iets over het hoofd ziet: routine die veiligheid suggereert. Het gaat er hier niet om probleemloos een hogere snelheid te rijden, dat kan iedereen. Het gaat om veilig en verantwoord tot stilstand komen in onverwachte of noodsituaties met een volle kar, zwaarder dan normaal beladen auto's eventueel met dakkoffer(s), fietsen waar dan ook gemonteerd. Hard remmen terwijl de boel in onbalans raakt bij uitwijkmanoeuvres, de lading gaat onbedoeld toch schuiven, ik noem maar een paar dingen. Daar gaat het mis, niet bij hard rechtuit rijden. En het feit dat jij het saai vindt om in Nederland 90-100 te rijden, moet je vooral niet een anders probleem maken op het moment dat het mis gaat.
Maar goed, dat is slechts mijn mening.
En jij snapt het ook niet wat ik zeg, ik heb geen 5 fietsen op mijn CCC, de belading is gecontroleerd en ligt vast. En een goede chauffeur anticipeert en kijkt ver vooruit en gaat op tijd van het gas af als de situatie dat vereist. Ik rij al 32 jaar over de hele wereld en door gans Europa en heb nog nooit een noodstop gemaakt. En ook fors remmen met mijn combinatie is geen probleem als alles maar in balans is. Hoe denk je anders hoe een 50 tons truck snel tot stilstand komt? Ik zie ook die belachelijk beladen vouwwagens naar het zuiden rijden met de trekhaak op de grond, ja dat gaat een keer fout. Maar als je een beetje verstand van techniek hebt doe je dat niet. Maar vele Nederlanders kamperen niet meer maar emigreren voor 3 week. En zorg voor een goede trekauto dat scheelt. :)