Banden voor de vouwwagen/caravan
De band van uw caravan is een belangrijk onderdeel van uw caravan en verdient daarom extra aandacht. De slijtage van een caravanband is veelal niet direct zichtbaar en daarom is controle noodzakelijk.
De caravanband is ook een belangrijke schakel in het laadvermogen van de caravan. Soms wordt door fabrikanten nog een beroep gedaan op de zogenaamde 10%-regel.
Een juiste bandenspanning draagt bij aan uw veiligheid bij het rijden met een caravan.
Controleer uw caravanbanden
Banden van caravans slijten nauwelijks. Er worden slechts weinig banden vervangen omdat de profilering is afgesleten. Veel banden vertonen op termijn droogtescheurtjes. Lange tijd was dat dus het moment dat een band werd afgekeurd en vervangen. Dit moment is eigenlijk te laat want uit statistieken blijkt dat de kans op een klapband na 7 jaren sterk toeneemt. De grafiek heeft op die 7 jaren een duidelijke knik. Door de Rai en Bovag wordt gadviseerd om banden van caravans op hun zevende levensjaar te vernieuwen. De leeftijd van een band kan op de band zelf worden afgelezen.
In de zogenaamde DOT-code is productiedatum van de band vermeld. Tot en met 1999 bestaat de DOT-code meestal uit 3 cijfers. Deze cijfers hebben betrekking op de week en het jaar van fabricage; de twee voorlaatste posities geven het weeknummer aan en de laatste positie het laatste cijfer van het jaartal.
Bijvoorbeeld:
400 = Week 40 van het jaar 1990 of 1980
179 = Week 17 van het jaar 1989 of 1979 enzovoorts.
Vanaf 2000 wordt de DOT-code in vier cijfers weergegeven, de eerste twee cijfers voor de week en de laatste twee cijfers voor het jaar van fabricage.
Bijvoorbeeld:
2400 = Week 24 van het jaar 2000
0101 = Week 01 van het jaar 2001 enzovoorts.
Uiteraard zal de dealer graag even voor je kijken naar de leeftijd van de band. Bij een Bovag- of Focwabeurt gebeurt dat standaard. Indien de band nog in goede conditie verkeert dan kan het moment van vervanging worden doorgeschoven.
Caravanbanden en laadvermogen
Caravans worden door hun grotere lengte en hun rijkere uitrusting steeds zwaarder en daarom worden er ook zwaardere assen onder deze nieuwe caravans gemonteerd. Omdat het totale gewicht van de caravan gedragen moet worden door de banden, worden hieraan steeds hogere eisen gesteld. Om deze reden verdient het aanbeveling om te kiezen voor banden die extra zijn versterkt (reinforced).
Door de beperking van de breedte van de wielkast van de caravan volstaat een 'normale' autoband niet meer, speciale uitvoeringen welke worden gebruikt voor lichte bestel-/vrachtwagens bieden dan uitkomst. Deze banden dragen bijvoorbeeld bij een bandenmaat van 185R/14 8PR maar liefst 850 kg per band. Omdat deze banden nauwelijks duurder zijn dan een 'gewone' versterkte autoband is het aan te bevelen om bij vervanging voor deze banden te kiezen, door het royale laadvermogen hoef je dan ook geen beroep te doen op de zogenaamde 10%-regel.
Het laadvermogen van de caravanband is belangrijk omdat dit moet aansluiten bij de totale asdruk van de caravan. Het gewicht van de caravan moet immers op een veilige manier gedragen worden. Op elke band staat de zogenaamde loadindex van de band vermeld. Deze belastingsindex bestaat uit een getal dat staat voor het draagvermogen in kilo's. Zo staat een loadindex van 90 voor een draagvermogen van 600 kg. De asdruk (totale gewicht van de caravan minus de kogeldruk) mag in dit geval dus 2 x 600 = 1200 kg bedragen. In de tabel in het kader rechts zie je de omrekening van belastingindex naar draagvermogen. Wettelijk mag het draagvermogen van een band worden verhoogd met 10% indien niet harder wordt gereden dan 100 km per uur (10%-regeling).
Tabel LoadIndex
LI
draagvermogen
70
335 kg
71
345 kg
72
355 kg
73
365 kg
74
375 kg
75
387 kg
76
400 kg
77
412 kg
78
425 kg
79
437 kg
80
450 kg
81
462 kg
82
475 kg
83
487 kg
84
500 kg
85
515 kg
86
530 kg
87
545 kg
88
560 kg
89
580 kg
90
600 kg
91
615 kg
92
630 kg
93
650 kg
94
670 kg
95
690 kg
96
710 kg
97
730 kg
98
750 kg
99
775 kg
100
800 kg
101
825 kg
102
825 kg
103
875 kg
104
900 kg
105
925 kg
106
950 kg
107
975 kg
Bandenspanning
Naast een juist laadvermogen moeten caravanbanden ook de juiste bandenspanning hebben voor een veilig weggedrag. Caravanbanden hebben een hogere bandenspanning nodig dan de banden van een personenauto. Zo dient de bandenspanning op zo'n 3.0 tot 4.5 atmosfeer te worden gebracht. Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van je caravan of vraag het na bij de dealer of bij een bandenzaak. Om de spanning van caravanbanden zo constant mogelijk te houden wordt ook stikstof gebruikt als vulmiddel in plaats van de gebruikelijke perslucht. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat stikstof als vulmiddel een constante bandenspanning mogelijk maakt. Door de constante spanning wordt een beter rijgedrag verkregen. Een betere wegligging is het gevolg en de banden zullen minder snel slijten.
Door het vullen van caravanbanden met stikstof wordt het rijden met een caravan dus veiliger. Het is ook mogelijk om caravanbanden achteraf te vullen met stikstof. Een band gevuld met stikstof is te herkennen aan een groen ventieldopje.
De 10%-regel
Omdat er nog flink wat caravans zijn uitgerust met banden die het laadvermogen van de caravan niet volledig ondersteunen kan in deze gevallen een beroep worden gedaan op de zogenaamde 10%-regel. Deze regel houdt in dat het laadvermogen van de band (fictief) met 10% mag worden verhoogd wanneer de spanning extra (10%) wordt verhoogd. Er wordt dan wel een limiet gesteld aan de maximale snelheid (max. 100 km p/u).
Deze methode wordt sterk afgeraden. Door de spanning van een band extra te verhogen wordt de snelheid waarmee kan worden gereden verlaagd. De combinatie spanning, laadvermogen en snelheidheid vormen een eenheid, zodra je aan de één iets wijzigt verandert de andere mee. Niet doen dus!
bron, rapidoclub.nl en caravans.net
Citaat van: mvdkant op april 07, 2012, 10:07:53 PMCaravanbanden hebben een hogere bandenspanning nodig dan de banden van een personenauto. Zo dient de bandenspanning op zo'n 3.0 tot 4.5 atmosfeer te worden gebracht. Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van je caravan of vraag het na bij de dealer of bij een bandenzaak.
Ik wilde in het andere topic al op deze opmerking reageren, ik vind het nogal gevaarlijk om zomaar te stellen dat je er 3 ? 4,5 bar in mag doen, want onder een vouwwagen zitten in principe géén caravanbanden en is de spanning bij de 'normale' maten ongeveer gelijk aan een personenwagen.
Bij de kleinere bandenmaten zal de spanning waarschijnlijk wel hoger zijn.
Bij mijn banden bijvoorbeeld adviseert Holtkamper 2,4 bar en mag er maximaal 2,8 bar in volgens de fabrikant.
je leest er namelijk vrij snel overheen in z'n groot verhaal, maar:
Dus eerst het instructieboekje lezen of de dealer raadplegen voordat je je band letterlijk en figuurlijk opblaast...
goed opgemerkt WW instructieboekje gaat voor deze tekst. dit is natuurlijk algemeen.
en bij je auto altijd kijken hoeveel deze gevuld moet zijn, als deze beladen is, dat vergeten ook een hoop mensen.
Aangezien dit een banden topic is reageer ik hier maar even, tenzij dit een alleen als generiek informatie post was bedoeld.
Wij willen sowieso onze Pennine Pullman voorzien van nieuwe banden. Ze zijn van 2006 en gaan volgend jaar het zevende jaar in. Volgengs mij staat er 5/6 jaar voorbanden, maar aangezien wij afgelopen jaar een horror verhaal van mensen op de camping hebben gehoord die dus banden hadden van 7 jaar oud................ (Twee klapbanden bijna tegelijkertijd)
Daarnaast is het zo dat we overwegen om ook voor deze klapper weer een Tempo 100 keuring aan te vragen en die hebben als eis: max 5 jaar oud.
De banden die er nu omheen liggen zijn 155/80R13 79T, de banden zijn dus geschikt t/m 437Kg en 190KM/u. Dit zijn dus gewone auto banden. Tijdens de import keuring heb ik met het RDW gepraat en zij gaven het advies ietsje hoger te gaan zitten qua loadindex. Wat er onder zit is prima, maar de marge is klein aangezien de klapper tot 900 kilo mag worden beladen.
Nu heb ik even zitten zoeken naar lichte vrachtautobanden/bestelbusbanden. Volgens mij zijn dat de zogenaamde versterkte banden. Zo heb ik bijvoorbeeld de Maxxis CR966 155/80R13 84N gevonden. De load staat voor 500 kg en de snelheid tot 140 km/h. Aangezien wij nooit boven de 120 uitkomen zit die snelheid wel goed. Maar hoe zou het zitten met de band op zich.
Banden met een hogere loadindex zijn stugger. Kan het dan ook zo zijn dat als de klapper te ligt is deze gaat stuiteren? Hij weegt leeg trouwens 770kg.......
Wie kan hier wat meer over zeggen. Mijn eigen gevoel zegt dat bovengenoemde band moet kunnen.
Naar aanleiding van deze topic;
1) Voor het draagvermogen moet je kijken naar het ledig gewicht, vermeerdert met het laadvermogen.
2) Een bandenspanning van 3,5 tot 4 bar geldt voor Transportbanden, let er dan ook op dat er een ventiel voor hoge druk wordt gebruikt. Een normaal ventiel kan uit de velg springen bij deze druk, voor een gewone band is een spanning van 2 tot 2,5 bar voldoende, maar inderdaad, kijk naar de gebruiksaanwijzing van de wagen.
3) Een vouwwagen of een caravan zijn niet te vergelijken, het ledig gewicht + het laadvermogen van een vouwwagen zal max. rond de 900 / 1000 kg liggen, een caravan begint vaak met 1200 leeg gewicht, dus heb je een heel andere band ( inderdaad, de transportband) nodig.
Wat ik een beetje mis in dit topic (en wat ik me ook afvraag) is hoe om te gaan met de banden tijdens de stallingsperiode. Moet je de vouwwagen dan met de banden van de grond zetten of kun je hem gewoon op de banden laten staan. Als je hem met de banden van de grond moet zetten, hoe doe je dat dan het beste? Kun je de VW op pootjes zetten of zijn ze daar niet voor geschikt?
Groeten,
Mischa
Tja hier zul je geen sluitend antwoord over krijgen.
Men zegt op poten dus van de grond af.
Maar ik doe dit nooit en heb eigenlijk nog nooit ergens last van gehad.
Misschien word de wagen vaker verzet in de stalling dan ik denk. ;)
Vw staat hier thuis in de garage. Haal ieder jaar wel eens de wagen naar buiten. Ik merk met een krijtje altijd de banden op het laagste punt. Als ik dan de wagen terug zet zorg ik dat de banden met een ander punt op de grond staan. Dan wordt het stil staan in ieder geval nog een beetje verdeeld over de band.
Als ze vervangen moeten worden even kijken op popgom.nl.. scheelde mij 40 euro per band!!!
Hmm, voor onze Jamet is de maat 135/80/R13 helaas al niet leverbaar.
Citaat van: jellejawa op januari 10, 2013, 06:42:27 AM
Hmm, voor onze Jamet is de maat 135/80/R13 helaas al niet leverbaar.
Waar heb je gekeken dan? Kijk eens op www.autobandenmarkt.nl (http://www.autobandenmarkt.nl) , daar staan slechts 19 mogelijke banden op !!
Anders neem je een 145/70-13 of zo? Komt allemaal niet zo nauw, als het maar in de bak past.
Groeten,
Mischa
Citaat van: mischa72 op januari 10, 2013, 07:40:34 AM
Waar heb je gekeken dan? Kijk eens op www.autobandenmarkt.nl (http://www.autobandenmarkt.nl) , daar staan slechts 19 mogelijke banden op !!
Anders neem je een 145/70-13 of zo? Komt allemaal niet zo nauw, als het maar in de bak past.
Groeten,
Mischa
Ik had gekeken op de eerder voorgestelde site van popgom.nl. Breder lijkt me niet verstandig gezien de zeer krappe ruimte in de wielkasten van de Jametic. Heb nu nog geen banden nodig, maar over een paar jaar wel. En kijk dus alvast even rond. Kan dan alles tijdig en in alle rust regelen. en belangrijk; goedkope banden zoeken i.p.v. op het laatste moment voor een dure optie moeten kiezen omdat het nodig is.
Citaat van: mischa72 op januari 10, 2013, 07:40:34 AM
Waar heb je gekeken dan? Kijk eens op www.autobandenmarkt.nl (http://www.autobandenmarkt.nl) , daar staan slechts 19 mogelijke banden op !!
Anders neem je een 145/70-13 of zo? Komt allemaal niet zo nauw, als het maar in de bak past.
Groeten,
Mischa
Inderdaad mogelijkheden zat en voor nette prijzen. Tussen 30 en 40 euro per stuk.
Hou er wel even rekening mee datje ze daarvoor op de mat hebt liggen, dus je moet daar wel nog wat bij optellen voor het op de velg leggen en balanceren.
Daarnaast zou je even kunnen kijken of je weg komt met je asdruk (draagvermogen per band). Ik verwacht hier echter geen grote problemen.
Gr. Mischa
Citaat van: mischa72 op januari 10, 2013, 08:47:36 AM
Hou er wel even rekening mee datje ze daarvoor op de mat hebt liggen, dus je moet daar wel nog wat bij optellen voor het op de velg leggen en balanceren.
Daarnaast zou je even kunnen kijken of je weg komt met je asdruk (draagvermogen per band). Ik verwacht hier echter geen grote problemen.
Gr. Mischa
Nog niet aan gedacht eerlijk gezegd. Hier kost het omleggen incl. alles, Eu 20,= per band. Hier in NH in Schagen zit een bandenboer, De Zwarte Band. Daar heb ik voor de auto ook al een paar keer gehaald. Roadstone (?) 195/55/15 voor Eu 70,= incl. omleggen etc. Niet gek. Michelin energysaver in dezelfde maat was Eu 92,= Wel een jaar geleden overigens. Fulda 135/60/12 was Eu 41,= per band voor de Cuore. Zo even nadenkend denk ik dat voor de vw daar ook voordelig banden te koop zijn. Voor de auto's niet gekozen voor dure banden omdat we ze toch niet oprijden.
wat de druk per band betreft, denk ik niet dat autobanden veel verschil zullen maken. Onze vw mag tot 650 kg wegen. Hetzelfde als een beetje auto per as.
Klopt, en een goedkope band wil niet meteen zeggen dat ie slecht is he? Ik ga meestal hier in Brunssum, daar kosten de meeste banden rond de ? 50,00 in de maat 195/50-15. Ik weet dat dat wat breed is voor de VW, maar even als indicatie. Gelukkig zijn de bandjes onder mijn VW nog goed ;).
Gr. Mischa
Wij hadden onder onze Alpenkreuzer ook gewoon autobanden in de juiste maat en die koste 2 jaar geleden incl montage 50 euries per stuk. Niet het beste merk, maar ook niet de goedkoopste. Kreeg "goed" advies waarbij men van te voren al zei: ik zou niet de goedkoopste nemen, maar ook niet de duurste. Hebben toen een middenweg genomen.
Goede avond, ik ben nieuw in dit forum. Ik was op zoek naar nieuwe banden(maat 500x10)voor onze jamet louisiana. Eerst gevraagd bij lokaal garage bedrijf, 75€ perstuk, euromaster rekende zelfs 98€. Vervolgens via internet gezocht, kwam uit bij middelbos in assen. Twee complete wielen ja wielen met vredestein v47 banden. Franse steekmaat van 11,5cm en een asgat van 85mm voor in totaal! 139€.
Band is van week 4115 dus zeker nieuw. Dacht mischien heeft iemand er iets aan.
Waarom heb je niet gewoon 145 80 R10 erop laten zetten? Goedkoper en dan heb je gewoon radiaal ipv diagonaal banden.