Hallo,
wij zijn volkomen nieuw op dit forum. Het idee is om met Camp-let Savanne op stap te gaan. Maar ook met 2 fietsen. Heeft iemand hier ervaring mee, want er zijn 2 opties:
1. fietsen op de dissel
2. fietsen op de kar
Wat heeft de voorkeur, gelet op: stabilieit, manoevreerbaarheid, tillen, kogeldruk en brandstofverbruik?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mirjam & Dick
Geen enkele ervaring mee, maar in elk geval welkom op dit leuke en informatieve forum.
Weet zeker dat iemand anders je zeker kan adviseren.
:zw
Ik had ze eerst op de trigano op de dissel.
daarna op de wagen omdat ik de disselbak wilde gebruiken (voor de ruimte).
Op de wagen verbruikt meer maar is goed te doen en je kan wel 4 fietsen zonder problemen meenemen.
Op de dissel maar 2.
Nu bij de kyte gaan er weer 2 mee op de dissel.
Buurman van mij heeft 3 fietsendragers op het deksel gemonteerd, deze kunnen blijven zitten bij het openklappen. ;)
--wel even de fietsen eraf halen aub-- WW WW
Ik heb een fietsdrager op de dissel van de Smitveld gemaakt,kan daar 2 fietsen opplaatsen en de drager kan blijven zitten bij het opzetten, volgens mij is dat de meest stabiele en makkelijke manier om fietsen mee te nemen.
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7827.msg86534.html#msg86534 (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7827.msg86534.html#msg86534)
Op onze Concorde staan de fietsen op de kar. Op van die lange goten die voor het autodak bedoelt zijn.
Erop tillen gaat prima, want je kunt 'm altijd even naast de goot zetten op het dak. Ze staan in de rijrichting en das misschien iets gunstiger voor het verbruik. Wij hebben 2 goten erop, een 3e lukt misschien ook nog wel. (Op de dissel max. 2).
Grootste voordeel voor ons is de lagere kogeldruk. De fietsen staan boven de VW-wielen en hebben nauwelijks invloed.
Op de dissel hebben we ook geprobeerd met een twinnyload en hoge twinnyload drager. Dan nog 2 stadsfietsen van bijna 15kg en je hebt een echt lomp gewicht op je trekhaak drukken. (en dat kan bij ons niet). Op de bestemming kan je dan weer wel je fietsen op de auto knallen.
Het kan allebei, dus kijk wat je zelf het handigst vindt.
Wij hebben bijna 15 jaar een imperiaal op de vaste deksel van onze Heinemann aanhanger gehad met daarop 4 fietsendragers, nu op onze trigano wederom een imperiaal met 4 fietsendragers. Is wat betreft gewicht en gewicht verdeling verders prima. Je hebt er geen last van met rijden (zelfs als het harder waait). We moeten wel uitkijken met die hoogtebalken en ketinggordijnen bij parkeerterreinen en tol poortjes, deze zijn vaak net te laag (of wij natuurlijk te hoog), maar met beleid kom je een aardig eind (ben tot nu toe tenminste zover ik weet nog geen fiets verloren ;) ). Ook bij het bochten werk is beleid een goed ding, we hebben gemerkt dat de imperiaal op de VW toch iets meebeweegt, heb er daarom een extra spanbandje aangezet (gewoon voor het gevoel). Wij nemen 2 stadsfietsen en twee kinderfietsen (24 inch) mee, de grote in het midden en de kinderfietsen aan de buitenkant.
Oke je vangt wat meer wind, maar dat is niet echt dramatisch voor het verbruik (we hebben ook een dakkoffer op de skoda zitten). Wel is het noodzaak dat je een tweetreden trapje hebt om de fietsen op en af de imperiaal te halen, want zonder moet je wel heel erg ver reiken, en dat is met een fiets van 5-20 kg geen lolletje.
ik heb een trekhaak achterop de vouwwagen gemaakt.
Hierop past een twinnyload met 2 fietsen.
niet alle vouwwagens zijn geschikt voor montage achterop, wellicht kan dit bij die van jullie wel.
lijkt me eenvoudig aan te brengen door de chassisbalken te verlengen en een zwaar profiel met haak/kogel te monteren
ea te lezen op onderstaande topic.
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7312.0.html (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7312.0.html)
Ik heb zelf nog geen praktische ervaring, maar onze vrijdag op te halen klappert is voorzien van een fietsendrager op de dissel. Ik weet niet of dat beter is dan een andere optie, maar ik zie op dit moment eigenlijk maar 1 nadeel en dat is dat de kogeldruk fors zal veranderen als de fietsen niet mee zijn. Dan zullen we anders moeten beladen. Dat heb je wellicht niet of (veel) minder als de fietsen er bovenop staan of liggen.
Ik sluit niet uit dat ik dat herstellen van die kogeldruk zelf op termijn ga doen met een disselbak waarin dan de spullen komen te zitten die, als de fietsen er wel op zitten, in de laadruimte van m'n auto (berlingo bestel) moeten liggen.
Idd zo deed ik het ook met de trigano franky.
En werkt goed ook.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Citaat van: retteketed op april 18, 2012, 10:41:24 PM
ik heb een trekhaak achterop de vouwwagen gemaakt.
Hierop past een twinnyload met 2 fietsen.
niet alle vouwwagens zijn geschikt voor montage achterop, wellicht kan dit bij die van jullie wel.
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7312.0.html (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7312.0.html)
Als het kan dan moet bij ie bij het uitklappen wel van de Camp-let geschroefd worden. Anders stap je uit je bed en blijf je met je pyamabroek aan de trekhaak hangen ;)
Het op de klapper zetten kostte mij teveel moeite.
Ik heb dit opgelost met 2 beugels aan elke zijkant van de vouwwagen.
Ik hang aan elke zijkant een fiets en zorg dat het stuur gefixeerd zit. Tevens is de rem van de fiets afgekoppeld.
In het begin is het eng, maar als je niet harder dan 90 km/uur gaat is het geen probleem.
Je moet alleen de fietsbandjes voor vertrek goed oppompen want ze hebben wel het een en ander te verduren tijdens een rit van 2 uur.
En ja, je kan hooguit een half uur rijden en moet dan 10 minuten stoppen. Anders worden de bandjes te warm.
wat een geweldig & knetter gestoord idee WW
zijn er ook foto's van ::)
Citaat van: ff op april 19, 2012, 07:06:14 PM
Het op de klapper zetten kostte mij teveel moeite.
Ik heb dit opgelost met 2 beugels aan elke zijkant van de vouwwagen.
Ik hang aan elke zijkant een fiets en zorg dat het stuur gefixeerd zit. Tevens is de rem van de fiets afgekoppeld.
In het begin is het eng, maar als je niet harder dan 90 km/uur gaat is het geen probleem.
Je moet alleen de fietsbandjes voor vertrek goed oppompen want ze hebben wel het een en ander te verduren tijdens een rit van 2 uur.
En ja, je kan hooguit een half uur rijden en moet dan 10 minuten stoppen. Anders worden de bandjes te warm.
Wel handig voor de belading, gewicht kun je over 6 wielen verdelen. Erg praktisch :J
Citaat van: ff op april 19, 2012, 07:06:14 PM
Het op de klapper zetten kostte mij teveel moeite.
Ik heb dit opgelost met 2 beugels aan elke zijkant van de vouwwagen.
Ik hang aan elke zijkant een fiets en zorg dat het stuur gefixeerd zit. Tevens is de rem van de fiets afgekoppeld.
In het begin is het eng, maar als je niet harder dan 90 km/uur gaat is het geen probleem.
Je moet alleen de fietsbandjes voor vertrek goed oppompen want ze hebben wel het een en ander te verduren tijdens een rit van 2 uur.
En ja, je kan hooguit een half uur rijden en moet dan 10 minuten stoppen. Anders worden de bandjes te warm.
Daar zou ik graag een foto van zien, als het is zoals ik nu denk dat het is, lijkt het mij knap link. :I
Ik ben nieuwsgierig
Helaas geen foto en de klapper staat in de stalling ;)
Tip is trouwens wel om een goede sjorband te gebruiken en drempels langzaam te nemen.
Eerst ga je namelijk met je voorwielen van de fiets, dan de wielen van de wagen en dan de achterwielen van de fiets over de drempel.
Doe je dit te hard, dan heb je kans dat je met je voor- en achterwiel op de schuine gedeelten van de drempel staat en je wagenwiel in de lucht hangt.
:>
Off topic, heb jij een foto van een opera in de sneeuw geplaatst???????????????
Citaat van: leeuw op april 23, 2012, 07:15:22 PM
Off topic, heb jij een foto van een opera in de sneeuw geplaatst???????????????
:off ik niet
Citaat van: ff op april 23, 2012, 06:52:02 PM
Tip is trouwens wel om een goede sjorband te gebruiken en drempels langzaam te nemen.
Eerst ga je namelijk met je voorwielen van de fiets, dan de wielen van de wagen en dan de achterwielen van de fiets over de drempel.
Doe je dit te hard, dan heb je kans dat je met je voor- en achterwiel op de schuine gedeelten van de drempel staat en je wagenwiel in de lucht hangt.
Mogen die fietsbanden ook maar maximaal 6 jaar oud zijn, of geldt dit alleen voor de banden van de klapper????
Citaat van: ff op april 23, 2012, 07:16:29 PM
:off ik niet
Omdat ik een hele lege pagina heb ;-)
:off Ik krijg nu wel een ingeving om meer bagage ruimte in de auto te maken.
Het kinderstoeltje gaat eruit en oudste krijgt er zo eentje (http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRGJMO6OKuaagkdpNwigwnyArehyP-wE06mTAvsid3DFQ4Q9lNd)
Met een beugel en sjorband komen we een heel eind.
En voor de veiligheid natuurlijk een helmpje en vliegeniersbril :J
en boven de 100km/u zijn knie- en elleboogbeschermers verplicht!!!!
Let hier wel mee op: alleen bij lage snelheden kan kindlief helpen om het brandstofverbruik omlaag te brengen...
Kwestie van voldoende versnellingen monteren, dan kan er ook bij 100+ nog mee getrapt worden.
Ik ben nieuw op dit forum :zw en lees een heleboel met jullie mee aangezien ik nog veel moet leren om een "handige klapper" te worden, maar ik zag bij dit topic niets over een fietsendrager op de kofferbak. Ik heb deze gister gekocht omdat ik 2 fietsen mee wil nemen en mijn koelkast staat op mijn dissel. Is nou zo'n fietsendrager op de kofferbak een slecht idee aangezien ik niemand erover hoor?
Citaat van: Bennie.Jamet op juli 27, 2012, 10:47:28 AM
Ik ben nieuw op dit forum :zw en lees een heleboel met jullie mee aangezien ik nog veel moet leren om een "handige klapper" te worden, maar ik zag bij dit topic niets over een fietsendrager op de kofferbak. Ik heb deze gister gekocht omdat ik 2 fietsen mee wil nemen en mijn koelkast staat op mijn dissel. Is nou zo'n fietsendrager op de kofferbak een slecht idee aangezien ik niemand erover hoor?
Dag Bennie!
Welkom hier op het forum! :zw
Hoe bedoel je de fietsen op de kofferbak? Wil je ze meenemen boven op de vouwwagen, wil je de fietsen voor de disselbak plaatsen op de trekstang?
op de achterklep.... zoals op het plaatje
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit systeem voor het eerst zie. Het lijkt verder een prima drager en zoals op het internet staat vermeld 'te gebruiken voor alle auto's'
Ik denk dat de meeste mensen van dit forum, of niet van het bestaan weten, of omdat het gewoon handig is de fietsen op de vouwwagen zelf mee te nemen. Daar zijn ook verschillende mogelijkheden voor.
Het nadeel van een drager achter op de klep zou voor mij zijn dat ik niet meer bij de bagage kan en ondanks dat ik er geen ervaring mee heb, ik zou liever een dergelijke constructie niet direct aan mijn auto geklemd willen hebben i.v.m beschadigingen.
Laat je even weten of de drager goed is bevallen? Volgens mij moet het goed komen Ik ben benieuwd!!
Ik zal wat foto's maken als ik het geheel op mijn auto heb zitten Jeroen. Ik heb mijn hoop op dit apparaat gevestigd ivm de koelkast op mijn dissel en het gebrek aan een fietsendrager op mijn vw. Nu gaat ook je verbruik en een beetje stabiliteit verloren als je fietsen op het dak van je auto of vw plaatst heb ik laatst gehoord.
Ik ben ooit met zulke fietsdrager (geleend van de buurman), wel zonder aanhanger, naar Zuid Frankrijk gereden. Geen enkel probleem en er was ook niks beschadigd aan mijn auto.
Dat jaar ging mijn dochter met haar vriend fietsen in Nederland, maar door het vreselijke weer hebben ze lastminute gesloten met ons mee te gaan. We zijn dan met 2 wagens gereden want 5 volwassenen, een vw en 4 fietsen, dat zagen we toen niet zitten met 1 auto. Vandaar ook de geleende fietsendrager voor de tweede auto.
In Frankrijk zie je dat heel veel, en met meerdere fietsen erop, en dan rijden ze er ook nog rustig 130+ mee. Gewoon goed vast zetten met desnoods nog een extra spanband, kan nooit kwaad.
Henk
Hier zijn de foto's zoals beloofd van mijn fietsenrek op de achterklep. Net terug van vakantie (niet ver) en het reed prima zo hoor.
Ik zou het zo niet durven............ :I
Op weg naar zuid Frankrijk heb ik er ook heel wat gezien met een dergelijke constructie op de klep.
En dan blazen met 130-140 km/h, je wilt niet weten hoe de boel op en neer gaat bij een kuil of hobbel.
Of in de wijk over een drempel doet het ook goed.
Het zal best een stevige constructie zijn maar volgens mij zijn de meeste achterkleppen hier niet voor gebouwd.
Ik hoop dat je er nooit iets mee krijgt want dat wil je niet meemaken.
Ik zou dan eerder de fietsen op de dissel zetten en de spullen uit de disselbak in een dakkoffer stoppen.
Maar ja, daar stond al een koelkast zo te zien.
Ik zat ook aan een dergelijke constructie te denken. Zo'n drager kost ongeveer ?100, terwijl een imperiaal op de wagen toch al snel ?300 moet kosten en dan heb je nog geen railtjes om de fietsen erop te zetten.
Op deze manier zou ik de fietsen nooit meenemen. Ik vraag mij af wat dit met je auto doet. Je hebt al de kogeldruk van de kar en dan nog eens zeker 45kg aan fietsen. Met de bagage in de kofferbak lijkt mij dat de achteras wel heel veel voor zijn kiezen krijgt. Heb je uberhaupt nog grip op je voorbanden bij regen?
Je ziet op internet weleens van die foto's uit of een ander ver land waarbij ze een complete verhuizing doen met een lada. Dan is het grappig. Dit hoop ik op de weg niet tegen te komen....
Voor 1 of 2 zeer lichte fietsen (racefiets) lijkt mij dit best wel een aardige oplossing. Het nadeel is dat de achterklep niet open kan, tenminste dat zag ik laatst toen mijn buurman zo'n fietsdrager gebruikte.