fietsen meenemen

Gestart door Dick Bode, april 16, 2012, 01:41:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dick Bode

Hallo,

wij zijn volkomen nieuw op dit forum. Het idee is om met Camp-let Savanne op stap te gaan. Maar ook met 2 fietsen. Heeft iemand hier ervaring mee, want er zijn 2 opties:
1. fietsen op de dissel
2. fietsen op de kar
Wat heeft de voorkeur, gelet op: stabilieit, manoevreerbaarheid, tillen, kogeldruk en brandstofverbruik?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mirjam & Dick

Miss BBQ

Geen enkele ervaring mee, maar in elk geval welkom op dit leuke en informatieve forum.
Weet zeker dat iemand anders je zeker kan adviseren.
:zw

spikehome

Ik had ze eerst op de trigano op de dissel.
daarna op de wagen omdat ik de disselbak wilde gebruiken (voor de ruimte).
Op de wagen verbruikt meer maar is goed te doen en je kan wel 4 fietsen zonder problemen meenemen.
Op de dissel maar 2.

Nu bij de kyte gaan er weer 2 mee op de dissel.

Bosje

Buurman van mij heeft 3 fietsendragers op het deksel gemonteerd, deze kunnen blijven zitten bij het openklappen. ;)
--wel even de fietsen eraf halen aub-- WW WW

bensi

Ik heb een fietsdrager op de dissel van de Smitveld gemaakt,kan daar 2 fietsen opplaatsen en de drager kan blijven zitten bij het opzetten, volgens mij is dat de meest stabiele en makkelijke manier om fietsen mee te nemen.

http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7827.msg86534.html#msg86534
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

stkl

Op onze Concorde staan de fietsen op de kar. Op van die lange goten die voor het autodak bedoelt zijn.
Erop tillen gaat prima, want je kunt 'm altijd even naast de goot zetten op het dak. Ze staan in de rijrichting en das misschien iets gunstiger voor het verbruik. Wij hebben 2 goten erop, een 3e lukt misschien ook nog wel. (Op de dissel max. 2).
Grootste voordeel voor ons is de lagere kogeldruk. De fietsen staan boven de VW-wielen en hebben nauwelijks invloed.
Op de dissel hebben we ook geprobeerd met een twinnyload  en hoge twinnyload drager. Dan nog 2 stadsfietsen van bijna 15kg en je hebt een echt lomp gewicht op je trekhaak drukken. (en dat kan bij ons niet). Op de bestemming kan je dan weer wel je fietsen op de auto knallen.
Het kan allebei, dus kijk wat je zelf het handigst vindt.

bosi

Wij hebben bijna 15 jaar een imperiaal op de vaste deksel van onze Heinemann aanhanger gehad met daarop 4 fietsendragers, nu op onze trigano wederom een imperiaal met 4 fietsendragers. Is wat betreft gewicht en gewicht verdeling verders prima. Je hebt er geen last van met rijden (zelfs als het harder waait). We moeten wel uitkijken met die hoogtebalken en ketinggordijnen bij parkeerterreinen en tol poortjes, deze zijn vaak net te laag (of wij natuurlijk te hoog), maar met beleid kom je een aardig eind (ben tot nu toe tenminste zover ik weet nog geen fiets verloren  ;) ). Ook bij het bochten werk is beleid een goed ding, we hebben gemerkt dat de imperiaal op de VW toch iets meebeweegt, heb er daarom een extra spanbandje aangezet (gewoon voor het gevoel). Wij nemen 2 stadsfietsen en twee kinderfietsen (24 inch) mee, de grote in het midden en de kinderfietsen aan de buitenkant.
Oke je vangt wat meer wind, maar dat is niet echt dramatisch voor het verbruik (we hebben ook een dakkoffer op de skoda zitten).  Wel is het noodzaak dat je een tweetreden trapje hebt om de fietsen op en af de imperiaal te halen, want zonder moet je wel heel erg ver reiken, en dat is met een fiets van 5-20 kg geen lolletje.

retteketed

ik heb een trekhaak achterop de vouwwagen gemaakt.
Hierop past een twinnyload met 2 fietsen.
niet alle vouwwagens zijn geschikt voor montage achterop, wellicht kan dit bij die van jullie wel.

lijkt me eenvoudig aan te brengen door de chassisbalken te verlengen en een zwaar profiel met haak/kogel te monteren
ea te lezen op onderstaande topic.

http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7312.0.html


Frankie

#8
Ik heb zelf nog geen praktische ervaring, maar onze vrijdag op te halen klappert is voorzien van een fietsendrager op de dissel. Ik weet niet of dat beter is dan een andere optie, maar ik zie op dit moment eigenlijk maar 1 nadeel en dat is dat de kogeldruk fors zal veranderen als de fietsen niet mee zijn. Dan zullen we anders moeten beladen. Dat heb je wellicht niet of (veel) minder als de fietsen er bovenop staan of liggen.

Ik sluit niet uit dat ik dat herstellen van die kogeldruk zelf op termijn ga doen met een disselbak waarin dan de spullen komen te zitten die, als de fietsen er wel op zitten, in de laadruimte van m'n auto (berlingo bestel) moeten liggen.

spikehome

Idd zo deed ik het ook met de trigano franky.
En werkt goed ook.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

stkl

Citaat van: retteketed op april 18, 2012, 10:41:24 PM
ik heb een trekhaak achterop de vouwwagen gemaakt.
Hierop past een twinnyload met 2 fietsen.
niet alle vouwwagens zijn geschikt voor montage achterop, wellicht kan dit bij die van jullie wel.
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7312.0.html
Als het kan dan moet bij ie bij het uitklappen wel van de Camp-let geschroefd worden. Anders stap je uit je bed en blijf je met je pyamabroek aan de trekhaak hangen   ;)

ff

Het op de klapper zetten kostte mij teveel moeite.
Ik heb dit opgelost met 2 beugels aan elke zijkant van de vouwwagen.
Ik hang aan elke zijkant een fiets en zorg dat het stuur gefixeerd zit. Tevens is de rem van de fiets afgekoppeld.

In het begin is het eng, maar als je niet harder dan 90 km/uur gaat is het geen probleem.
Je moet alleen de fietsbandjes voor vertrek goed oppompen want ze hebben wel het een en ander te verduren tijdens een rit van 2 uur.

En ja, je kan hooguit een half uur rijden en moet dan 10 minuten stoppen. Anders worden de bandjes te warm.

stkl

wat een geweldig & knetter gestoord idee  WW
zijn er ook foto's van  ::)

gaan

#13
Citaat van: ff op april 19, 2012, 07:06:14 PM
Het op de klapper zetten kostte mij teveel moeite.
Ik heb dit opgelost met 2 beugels aan elke zijkant van de vouwwagen.
Ik hang aan elke zijkant een fiets en zorg dat het stuur gefixeerd zit. Tevens is de rem van de fiets afgekoppeld.

In het begin is het eng, maar als je niet harder dan 90 km/uur gaat is het geen probleem.
Je moet alleen de fietsbandjes voor vertrek goed oppompen want ze hebben wel het een en ander te verduren tijdens een rit van 2 uur.

En ja, je kan hooguit een half uur rijden en moet dan 10 minuten stoppen. Anders worden de bandjes te warm.

Wel handig voor de belading, gewicht kun je over 6 wielen verdelen. Erg praktisch  :J
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Bosje

Citaat van: ff op april 19, 2012, 07:06:14 PM
Het op de klapper zetten kostte mij teveel moeite.
Ik heb dit opgelost met 2 beugels aan elke zijkant van de vouwwagen.
Ik hang aan elke zijkant een fiets en zorg dat het stuur gefixeerd zit. Tevens is de rem van de fiets afgekoppeld.

In het begin is het eng, maar als je niet harder dan 90 km/uur gaat is het geen probleem.
Je moet alleen de fietsbandjes voor vertrek goed oppompen want ze hebben wel het een en ander te verduren tijdens een rit van 2 uur.

En ja, je kan hooguit een half uur rijden en moet dan 10 minuten stoppen. Anders worden de bandjes te warm.

Daar zou ik graag een foto van zien, als het is zoals ik nu denk dat het is, lijkt het mij knap link. :I
Ik ben nieuwsgierig